Gå til innhold

Hva skal egentlig dumpes i Repparfjorden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare noen få tall fra artikkelen. Jeg får ikke noe av det til å stemme, men selvfølgelig her er det tall fra forskjellige kilder, men om de ikke stemmer overens, ihvertfall de som er fra konsesjonen, så må man ta en titt til, eller hur?

 

Men her er vel noen som har peiling her inne?

 

17 lastebillass hver time, hver dag, i 20 år. Rett i fjorden. Nei til sjødeponi i Repparfjorden.

 

25 millioner kubikkmeter eller ca. 30 millioner tonn. (?)

 

8 km2 (10–15 %) av arealene i Repparfjorden blir beslaglagt. (??)

 

skal det investeres rundt 920 millioner kroner over tre år. De estimerte salgsinntektene ligger på rundt 830 millioner kroner årlig og gjennomsnittlig årlig driftsresultat estimeres til 450 millioner kroner.

 

har estimert netto nåverdi av prosjektet over 17 år til å kunne bli omlag 1,4 milliarder kroner før skatt.

Lenke til kommentar

Bare noen få tall fra artikkelen. Jeg får ikke noe av det til å stemme, men selvfølgelig her er det tall fra forskjellige kilder, men om de ikke stemmer overens, ihvertfall de som er fra konsesjonen, så må man ta en titt til, eller hur?

 

Men her er vel noen som har peiling her inne?

 

17 lastebillass hver time, hver dag, i 20 år. Rett i fjorden. Nei til sjødeponi i Repparfjorden.

 

25 millioner kubikkmeter eller ca. 30 millioner tonn. (?)

 

8 km2 (10–15 %) av arealene i Repparfjorden blir beslaglagt. (??)

 

skal det investeres rundt 920 millioner kroner over tre år. De estimerte salgsinntektene ligger på rundt 830 millioner kroner årlig og gjennomsnittlig årlig driftsresultat estimeres til 450 millioner kroner.

 

har estimert netto nåverdi av prosjektet over 17 år til å kunne bli omlag 1,4 milliarder kroner før skatt.

 

25 millioner m3 og 8 km2 gir en snittykkelse på ca tre meter for deponiet, hvilket ikke er veldig mye. Egenvekten på slammet er ca 1,2 kg/liter mot ca 2,7 kg/liter for stein. Kort sagt det er masse vann blandet opp i slammet (og noe kjemikalier) så muligheten for at slammet (pulveret) blir finfordelt i fjorden er overhengende.

 

 

Vi trenger mineraler som kobber. Vi må imidlertid være villig til å betale det det koster å utvinne mineraler på en miljømessig akseptabel måte. I dette prosjektet virker det som at en har meget god råd til å ta vare på miljøet. Men man vil ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Miljøvern er viktig. Dessverre er også industri og gruvedrift viktig. Norge har behov for å selge råvarer som vi har i rike mengder. Hvis hensynet til miljø alltid skal trumfe alle initiativ så ender vi opp med å bare klippe håret til hverandre (for å sette det på spissen, noen vil jo også selge øko-maten vi spiser).

 

Jeg mener at vi må forsøke å utnytte resurser så godt vi kan, men vi må samtidig unngå å ødelegge store områder. 

 

Det er i dette tilfellet ikke snakk om å "ødelegge store områder", som nok har vært malen for slik drift i gamle dager. Det er snakk om å bruke litt areal av en fjord på å dumpe stein samt en viss andel kjemikalier. Dette er gjennomgått og godkjent av forskere som ikkeødeleggende for naturen i området. Det er slik jeg ser det 2 alternativer til deponering i fjorden. Det ene er å deponere på land, det andre er ingen gruvedrift. Jeg går ut fra at alternativet med å deponere på land har vært utredet og funnet for dyrt/risikofylt/miljøfarlig. Det er vel uansett ikke et bedre alternativ for lenkegjengen/ekstremistene som helst ser at alle bare utdanner seg til frisører først som sist.

 

Ekstremistene får det til å høres ut som det er et gammelt søppeldeponi fra helvete som det skal brytes malm ut av og så dumpes rett ut i fjorden, full av tungmetaller og djevelskap. Realiteten er at det er solid, norsk grunnfjell minus mesteparten av metallene pluss litt kjemikalier brukt for å hente ut metallene. 

 

Så har man jo samene som har kastet seg på diskusjonen på ekstremistenes side. Ørkenbyggerne, reindriftssamene så vidt jeg har fått med meg. Det er en person lokalt her som brukte litt sterke ord mot samene på et forum/kommentarfelt og endte opp i retten, så jeg skal vokte meg for hva jeg sier (men så har man jo tildels mye sameblod i årene selv, så det blir på en måte å skyte seg selv...). Husker spesielt en episode, også lokalt, for noen år siden der et Australsk firma ønsket å gjøre forundersøkelser for å starte opp ei nedlagt koppergruve. Der gikk reindriftssamene i klinsj med disse og forsøkte å hente ut litt kompensasjon fra disse gruvefolkene. Planen var å bruke helikopter og foreta målinger og innhente prøver rundt om i terrenget. Samene nektet og mente at reinen ble skremt. Det pussige var jo at reinen ble mindre skremt jo større kompensasjon eierne fikk, på en måte sånn omvendt proporsjonalt fikk man inntrykk av. Så vidt jeg husker så gikk kravet til retten og gruvefolket slapp å betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, hvilke "avhengige" medier står bak faktisk.no?

MSM dvs, dagbladet, VG og NRK. står bak denne totalt uavhengige ikke-kommersielt som skal finne og uthenge såkalte falske nyheter.

 

Tanken er god den, men de har uthengt endel privatpersoner med fullt navn som har vært litt vell påståelige i sine innlegg på forskjellige forumer og det er ikke bra siden det gir en skjevhetsfordeling i hva som tør menes.

 

Jeg behøver vel ikke og nevne at mesteparten som jobber i alle nevnte medier er venstrefolk og det gjenspeiles i hvilken saket faktisk.no "forsker"  :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, hvilke "avhengige" medier står bak faktisk.no?

MSM dvs, dagbladet, VG og NRK. står bak denne totalt uavhengige ikke-kommersielt som skal finne og uthenge såkalte falske nyheter.

 

Tanken er god den, men de har uthengt endel privatpersoner med fullt navn som har vært litt vell påståelige i sine innlegg på forskjellige forumer og det er ikke bra siden det gir en skjevhetsfordeling i hva som tør menes.

 

Jeg behøver vel ikke og nevne at mesteparten som jobber i alle nevnte medier er venstrefolk og det gjenspeiles i hvilken saket faktisk.no "forsker"  :)

MSM, Main Street Media? Så hva har Dagbladet, VG og NRK med begrepet MSM å gjøre? Er det galt for disse å være blant de ledende media i Norge? Hvilke avhengigheter har de tre? Med unntak av VG som jeg ikke kjenner så godt, så holder de to andre et meget godt nivå.

 

Antar at faktisk.no tar opp med dem det gjelder om enkeltpersoner har uttalt seg noe bastant. Altså at faktisk.no spør disse om anledning til å undersøke saken. I den grad privatpersoner henges ut, så er det vel personene selv som gjør det med sine uttalelser. Faktisk.no holder en saklig tone.

 

 

Tenk at det er folk som er opptatt av politikk, samfunn og kultur som jobber i nevnte medier. Mener disse bør være et snitt av befolkningen mht kunnskaper og interesser? Stiller du samme krav til alle profesjoner som meglere og skipsredere m.fl?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som virkelig vil skuffe er om virkningen deponiet hadde på livet i fjorden skulle vise seg å være mye verre en slik det ble fremstilt på forhånd.

Og at man får vite dette om 10, 15, eller 20 år når det meste er for sent

og korrigere, og at det vil koste hele gevinsten.

Da er man lurt igjen.

Hvor mye skjønnmaling er det i denne fremstillingen?

Kan massen vere nyttig til noe annet?

Kunne den legges lengre ut, og dypere

med lekterfrakt?

Fjorden er 67 til 83 meter dyp i det tenkte området, en fin dybde for flere typer matfisk, eller hva?

Man håper det er godt fundert, men etterpå er det for sent. Da har noen forlengst oppnådd det de var ute etter.

Hvor mange fjorder må vi "teste"?

Lenke til kommentar

MSM, Main Street Media? Så hva har Dagbladet, VG og NRK med begrepet MSM å gjøre? Er det galt for disse å være blant de ledende media i Norge? Hvilke avhengigheter har de tre? Med unntak av VG som jeg ikke kjenner så godt, så holder de to andre et meget godt nivå.

 

Antar at faktisk.no tar opp med dem det gjelder om enkeltpersoner har uttalt seg noe bastant. Altså at faktisk.no spør disse om anledning til å undersøke saken. I den grad privatpersoner henges ut, så er det vel personene selv som gjør det med sine uttalelser. Faktisk.no holder en saklig tone.

 

Har ingen problemer at de tar opp ting, men det er veldig ensrettet.

 

Og når det gjelder MSM og sin politiske agenda så ta foreksempel og søk på Grooming England i dagbladet/vg/nrk så skal du se hvor mange treff du får angående en av verden desidert største overgrepssak i England; det eneste som dukker opp i NRK er en artikkel angående at politiet betalte en for og spane på gjengen.

 

Skal vi dra det enda litt lengre så søk på google på Newcastle og se hvor mange treff du får på grooming ikke på de 10 første sidene, men skriv grooming etter Newcastle så får du kanskje et sjokk hvis du leser litt.

 

 

Og du synes at de 3 holder et godt nivå, godt på hva ?

 

Edit: her kan du lese angående "faktisk.no tar feil" foreksempel nrk og lisensen.

 

Edit2: for og ta en konkret sak, så kan vi ta for oss "Faktisk.no: Er Arbeiderpartiet imot å frata terrorister og fremmedkrigere statsborgerskapet?" og etter og ha lest faktasjekken kan du lese Hanne Tolg sin versjon, og denne fra 2016

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvor mye kobber forventer dem å finne per tonn?

 

Det er to forekomster som skal utvinnes, Ulveryggen (der det har vært drift før fram til ca 1979) og Nussir. Ulveryggen har ca 0,84 % kobber og Nussir har ca 1,17 %. Til sammenligning driver Boliden i Sverige på kobberforekomster helt ned til ca 0,2 % kobber.

Lenke til kommentar

Må da gå an å bruke trives faller til noe nyttig. Som feks ny jernbane sørover ved bruk av avfallet i betong. Da tenker jeg jernbane bygd over bakkenivå nivå. Det vil også spare mye dyreliv, ved å ha banen over bakkenivå. Kombinert med nødvendige tuneller,. Hvor grovere masse kan tas ut.

 

Hei. Utfordringen med gjenbruk er ofte at det er veldig finmalt (ca 0,1 mm). Det gjør at det er mange applikasjoner hvor det ikke kan brukes. Den andre typiske utfordringen med gjenbruk er fraktkostnader. Dersom det må fraktes langt blir fraktkostnadene større enn salgsprisen man kan få og det vil ikke være lønnsomhet i det. Nussir ASA er med på forskningsprogrammer som ser på muligheter for å bruke overskuddsmassene til produkter.

Lenke til kommentar

Det som virkelig vil skuffe er om virkningen deponiet hadde på livet i fjorden skulle vise seg å være mye verre en slik det ble fremstilt på forhånd.

Og at man får vite dette om 10, 15, eller 20 år når det meste er for sent

og korrigere, og at det vil koste hele gevinsten.

Da er man lurt igjen.

Hvor mye skjønnmaling er det i denne fremstillingen?

Kan massen vere nyttig til noe annet?

Kunne den legges lengre ut, og dypere

med lekterfrakt?

Fjorden er 67 til 83 meter dyp i det tenkte området, en fin dybde for flere typer matfisk, eller hva?

Man håper det er godt fundert, men etterpå er det for sent. Da har noen forlengst oppnådd det de var ute etter.

Hvor mange fjorder må vi "teste"?

 

Hei. Det er gjort mange forsøk med utlekking og bunnliv av flere forskningsintitusjoner. Disse viser en noe forhøyet kobbermengde (men fortsatt svært lav) i starten, men som avtar kraftig etterhvert. Erfaring og forsøk tilsier at det ikke er grunn til å frykte at dette plutselig skal bli verre etter veldig lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...