Gå til innhold

Bytte bank


Gjest Slettet-6CexrT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere grunner til å anskaffe BankID fra den banken som er din hovedbank, hvor de med størst betydning er: 

  • Det er banken som har utstedt din BankID du må kontakte for å få support ved trøbbel. Ønsker du å forholde deg til flere banker enn nødvendig? 
  • Du har plikt til å varsle banken som har ustedt din BankID om endringer som har betydning for din BankID, som f.eks. kontaktinformasjon. Ønsker du å følge opp dette i flere banker enn nødvendig? 
  • Banken hvor du avvikler ditt kundeforhold vil sannsynligvis avvikle den BankID de har utstedt til deg. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

 

Det er flere grunner til å anskaffe BankID fra den banken som er din hovedbank, hvor de med størst betydning er:

  • Det er banken som har utstedt din BankID du må kontakte for å få support ved trøbbel. Ønsker du å forholde deg til flere banker enn nødvendig?
  • Du har plikt til å varsle banken som har ustedt din BankID om endringer som har betydning for din BankID, som f.eks. kontaktinformasjon. Ønsker du å følge opp dette i flere banker enn nødvendig?
  • Banken hvor du avvikler ditt kundeforhold vil sannsynligvis avvikle den BankID de har utstedt til deg.

Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt problemer med bank-Id, så det er ikke noe voldsomt problem i et sjeldent tilfelle å ringe den banken jeg har bank-Id uansett hvilken bank det er.

 

Hvor ofte endrer man egentlig kontaktinfo? Ved f.eks flytting går slik info uansett automatisk fra Folkeregisteret til alle banker.

 

Hvorfor skulle man avvikle kundeforholdet i en bank bare fordi man tar i bruk tjenester i en annen bank?

 

Jeg ser faktisk ingen grunn til å skulle få bank-Id i en annen bank når man allerede har en bank-Id.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6CexrT

Finn.no har sånn system hvor man må godkjenne med bankid for å bli sett på som seriøs og at folk skal vite hvem du er. Er å bytte bank og beholde gammel bankid eller bytte bank og få ny bankid eller ikke bytte bank og din bankid eller fødselsdato er sperret på finn.

Lenke til kommentar

Finn.no har sånn system hvor man må godkjenne med bankid for å bli sett på som seriøs og at folk skal vite hvem du er. Er å bytte bank og beholde gammel bankid eller bytte bank og få ny bankid eller ikke bytte bank og din bankid eller fødselsdato er sperret på finn.

Finn gjør bare en engangsvalidering hvor de får bekreftet din identitet.

 

Om du bytter/sletter/fornyer/.... bankId så er ikke det noe finn bryr seg om eller merker noe til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6CexrT

Jeg var utestengt, men så fort jeg slettet nettloggen så var det enkelt å lage ny konto. Problemet er at hver gang jeg lager ny konto for så og prøver å validere så blir jeg utestengt igjen og igjen og igjen. Så dersom det er fødselsdatoen de går etter så er det umulig å endre den, er det bankid så hjelper det kanskje å få ny eller bytte bank. Finn er egentlig litt dumme. Skal man kjøpe noe så er det bare å søke på navnet til selgeren på 1881. Trenger ikke å logge inn. De som kun heter finn bruker eller selger osv, dem tar jeg for å være useriøse.

Lenke til kommentar

Jeg var utestengt, men så fort jeg slettet nettloggen så var det enkelt å lage ny konto. Problemet er at hver gang jeg lager ny konto for så og prøver å validere så blir jeg utestengt igjen og igjen og igjen. Så dersom det er fødselsdatoen de går etter så er det umulig å endre den, er det bankid så hjelper det kanskje å få ny eller bytte bank.

 

Nei, de baserer seg ikke på fødselsdato. De baserer seg på fødselsnr. Hr du blitt utestengt, så blir du kastet ut igjen når du verifiserer brukeren din med bankid.

 

Denne funksjonaliteten virker som den skal. Den hindrer sperrede brukere i å ha en verifisert bruker. De andre stoler, med rette, mer på verifiserte brukere. Dermed oppnår finn det de vil.

 

Finn er egentlig litt dumme. Skal man kjøpe noe så er det bare å søke på navnet til selgeren på 1881. Trenger ikke å logge inn. De som kun heter finn bruker eller selger osv, dem tar jeg for å være useriøse.

Nja, det er mange grunner til å ikke vise fullt navn og folk som omgår å sende meldinger gjennom finn har vel enda lavere tillit enn de som ikke har en verifisert bruker.

Lenke til kommentar

Jeg var utestengt, men så fort jeg slettet nettloggen så var det enkelt å lage ny konto. Problemet er at hver gang jeg lager ny konto for så og prøver å validere så blir jeg utestengt igjen og igjen og igjen. Så dersom det er fødselsdatoen de går etter så er det umulig å endre den, er det bankid så hjelper det kanskje å få ny eller bytte bank. Finn er egentlig litt dumme. Skal man kjøpe noe så er det bare å søke på navnet til selgeren på 1881. Trenger ikke å logge inn. De som kun heter finn bruker eller selger osv, dem tar jeg for å være useriøse.

Dette er da ikke et problem, det er hele poenget. Du, personlig, er utestengt. Det betyr at når du, personlig, gjør deg til kjenne gjennom bankID, så blir du utestengt på nytt. Det har absolutt ingenting med bankID-leverandør å gjøre, hele poenget med bankID er at leverandøren er irrelevant for den som skal få bekreftet din ID, det er nettopp din ID som er relevant. Og den endrer seg ikke med leverandøren av ID-verifikasjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...