Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte bremseskiver etter tre måneder?


vildew

Anbefalte innlegg

Når det gjelder punktet på EU-kontrollen ang. kontroll av bremseskiver, er dette kun en visuell inspeksjon. De lyser inn med lommelykt, og mekaniker gjør en skjønnsmessig vurdering dersom han ser antydning til rust. Vanskelig å måle nøyaktig prosentandel, men husk at verkstedene svært ofte ønsker litt ekstra arbeid.

Jeg var i en lignende situasjon i fjor. Under EU-kontroll ble det påpekt rust på bremseskivene. Versted skulle ha 3600 for bytte av skiver. Inkludert nye bremseklosser skulle det bli hele 4200 kr, dette var uaktuelt!
Fikk en bekjent til å se på bilen. Da skivene ble demontert viste det seg at dette var bare et tynt lag med overflaterust. Kunne enkelt pusses vekk, og skivene var gode som nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde bilen inne til EU-kontroll i dag, og fikk den ikke godkjent blant annet pga mer enn 25 % rust på bremseskivene.....

Min bil var på EU-kontroll 11. februar 2019 og fikk samme anmerkning.

I dag, 19. februar 2019, var bilen på inspeksjon hos Statens Vegvesen.

 

Konklusjon: Godkjent - ikke nødvendig å skifte bremseskiver

 

Bremseskiver var nye pr. 9. januar 2019

 

Dette er den korte versjonen inntil all dokumentasjon foreligger fra Statens Vegvesen som skriver rapport om min bil til verkstedet som utførte EU-kontrollen.

 

Forslag til TS: Kontakt et annet verksted for 2. opinion ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner den tiden Biltilsynet eksisterte, og man kunne velge å bruke de eller et bilverksted. Jeg har hatt en god del kjøretøy gjennom Biltilsynet i Bergen og kan aldri huske at de har gitt meg noe annet enn helt nøytral service og nøytral og objektiv vurdering av kjøretøyene. Har jeg spurt om å få forklart hvor de har funnet feil, har de enten vist meg det eller tegnet og forklart. Jeg har og spurt flere ganger om de kunne peke ut punkter som er noe slitt uten at det er anmerket, altså ting som kan være greit å holde øye med evt gjøre noe med, og de har alltid svart grundig og godt uten annet enn gode miner. Jeg har også opplevd lignende på bilverksteder, men det er jaggu langt mellom de. Dessverre. Har blitt (prøvd) lurt eller vært utsatt for manglende/inkompetent verksted så mange ganger at jeg har mistet troen på ganske mange merkeverksteder i Bergen/omegn. NAF i Fyllingsdalen fremstår for min del som det absolutt minst kompetente verkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAF i Fyllingsdalen fremstår for min del som det absolutt minst kompetente verkstedet.

 

Der har jeg gått med alle bilene mine på alle eu-kontroller (10+), og har aldri fått noen overraskelser der.  Jeg kjenner bilene mine såpass godt at jeg på forhånd vet hva som eventuelt vil bli anmerket, og der treffer NAF i Fyllingsdalen blink hver gang. I tillegg er de etter min mening svært hyggelige. Jeg kan også være med på selve kontrollen og få forklart underveis hva og hvorfor ting evt. blir anmerket :)

 

Tores Auto ville jeg derimot styrt unna. Og Auto23, men de er (heldigvis) lagt ned nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overflaterust skjer umiddelbart når skivene blir våte. Før i tiden vasket jeg bilen på gårdsplassen og kjørte rett inn i garasjen. Den kunne bli stående opptil en uke uten bruk, og rusten tok etterhvert overhånd.

Nå kjører jeg alltid en liten tur etter vask og bremser skivene varme. De er fremdeles fine og blanke på en 6 år gammel bil. 

Det som er ganske trist er at nå leveres helt nye biler til forhandler med rustdekte skiver. Eksempel fra helt ny bil i utstillingslokale:

post-8415-0-43657200-1550673023_thumb.jpg

Samtlige biler som sto på utsiden og ventet på klargjøring hadde rust. Også de som står klar til å hentes av kunde.

Kan dette kalles overflaterust? Det ser jo ut som bremsene har vært i bruk uten å fjerne all rusten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min bil var på EU-kontroll 11. februar 2019 og fikk samme anmerkning.

I dag, 19. februar 2019, var bilen på inspeksjon hos Statens Vegvesen.

 

Konklusjon: Godkjent - ikke nødvendig å skifte bremseskiver

 

Bremseskiver var nye pr. 9. januar 2019

 

Dette er den korte versjonen inntil all dokumentasjon foreligger fra Statens Vegvesen som skriver rapport om min bil til verkstedet som utførte EU-kontrollen.

 

Forslag til TS: Kontakt et annet verksted for 2. opinion ;)

Her er et bilde av min bremseskive som leveres ny med 24mm tykkelse. Minimum tykkelse er 22mm. Bremseskivens identifikasjon er også preget på kanten og godt synlig.....slik den bare er når bremseskivene er nye. I de fleste tilfeller er rust på nye skiver synlig etter kun få dager.......og helt normalt

 

post-226353-0-53380600-1550676458.jpg

post-226353-0-53380600-1550676458_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Overflaterust skjer umiddelbart når skivene blir våte. Før i tiden vasket jeg bilen på gårdsplassen og kjørte rett inn i garasjen. Den kunne bli stående opptil en uke uten bruk, og rusten tok etterhvert overhånd.

Nå kjører jeg alltid en liten tur etter vask og bremser skivene varme. De er fremdeles fine og blanke på en 6 år gammel bil.

Det som er ganske trist er at nå leveres helt nye biler til forhandler med rustdekte skiver. Eksempel fra helt ny bil i utstillingslokale:

Bremserust3.jpg

Samtlige biler som sto på utsiden og ventet på klargjøring hadde rust. Også de som står klar til å hentes av kunde.

Kan dette kalles overflaterust? Det ser jo ut som bremsene har vært i bruk uten å fjerne all rusten.

Dette er helt normalt at bremseskiver begynner å ruste med en gang du parkerer bilen og det er mye fuktighet i lufta. Denne rusta er ikke farlig da den forsvinner etter noen minutter med kjøring.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor leser du ikke hele tråden istedenfor å spørre så dumt ? 

Jeg leste en som posta bilde av skivene sine for å vise at de ikke var slitt. Bildene viste ingenting da han målte de på kanten. Skulle han ha vist at skivene ikke var slitt måtte han målt på slitebanen, eller i det minste tatt et bedre bilde så man kunne sett at skyvelæret ligger inntil hele skiva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt normalt at bremseskiver begynner å ruste med en gang du parkerer bilen og det er mye fuktighet i lufta. 

Nei, det er i alle fall ikke normalt på min bil. Den kan fint stå parkert i 2 uker uten antydning til rust.

Den blir heller ikke vasket om vinteren. 

 

Det jeg ville fram til er at det nå tydeligvis er vanskelig å kjøpe en helt ny bil uten rust. I tørt Østlandsklima. Det bør jo ikke være slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste en som posta bilde av skivene sine for å vise at de ikke var slitt. Bildene viste ingenting da han målte de på kanten. Skulle han ha vist at skivene ikke var slitt måtte han målt på slitebanen, eller i det minste tatt et bedre bilde så man kunne sett at skyvelæret ligger inntil hele skiva.

 

Hvis du har litt peiling så vet du at:

1. Tråden handler om nye skiver

2. Nye skiver har ikke kant

3. Nye skiver kan måles med skyvelær når det ikke er kant

4. Skyvelær har et "gap" innerst slik at "kanten" ikke påvirker målingen

5. Visuelt bør du være i stand til å kompensere for parallaksefeil på bildet

 

Ellers er dine betraktninger greie nok, men ikke i denne tråden  

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om parallaksfeil. Skyvelæret dekker hele jævla slitebanen. Bortsett fra en liten bit i bakkant, men der er alt ute av fokus.

 

Og gapet du snakker om er jo langt utenfor hele skiva.

 

Uansett, hvor mye rust som kommer på skivene er jo avhengig av bl.a. hva slags står de er laget av. Støpejernsskiver vil selvsagt ruste fortere enn rustfritt stål f.eks.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde bilen inne til EU-kontroll i dag, og fikk den ikke godkjent blant annet pga mer enn 25 % rust på bremseskivene...

På min bil ble verkstedets anmerkning på bremseskivene underkjent av Statens Vegvesen.

Bremseskivene er den rimeligste kostnadene av flere feil som ble underkjent av Statens Vegvesen på min bil.

 

Du skriver at "ikke godkjent blant annet pga mer enn 25% rust...." så det er tydelig at du har fått

flere anmerkninger som vil ha en kostnad for deg.

 

Du vet bare ikke om de resterende anmerkningene er reelle fordi du ikke har peiling på bil og er helt avhengig av å stole på verkstedet som utfører EU-kontrollen.......skremmende

 

Hvilke flere anmerkninger har du på bilen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...