Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Styret (sameiet) truer med bot for parkering på gjesteparkering uten P-bevis


Lundn

Anbefalte innlegg

Sameiet vi bor i har problem med att gjesteparkering som regel er full på kveldene av de som bor der, som vil si att alle gjester som kommer har vanskelig med å finne parkering.

 

Hver enhet har en tildelt plass i garasjeanlegg, men ikke alle benytter seg av det (eller har 2 biler).

 

Styret har nå valgt å utstede 1 stk parkeringsbevis per enhet som skal være synlig i bilen, hvis ikke vil "vekommende" bli fakturert 250 kr (hvis de står på gjesteparkeringen).

 

Har styret rett til å gjøre dette?

 

For oss er det ikke ett problem, ettersom vi har 2 plasser i garasjen. Men det betyr også att vi ikke kan ha mer enn 1 gjest med bil på besøk uten å måtte bli fakturert 250 kr..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på det juridiske, men plassene er jo eid av sameiet. Så lenge bestemmelsen er gjort på riktig måte*, så tror jeg den er lovlig.

* Jeg vil tro dette er en såpass stor avgjørelse at den burde vært stemt på under et sameie-møte.

 

I praksis gjør dette at det er mulig å ha gjester på besøk. Ingenting er verre enn en full parkeringsplass. En måte å ha flere gjester er at naboer låner hverandre parkeringslapper når det trenges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...som regel er full på kveldene av de som bor der, som vil si att alle gjester som kommer har vanskelig med å finne parkering.

 

...Men det betyr også att vi ikke kan ha mer enn 1 gjest med bil på besøk uten å måtte bli fakturert 250 kr..

Så man går jo fra å ikke kunne ha gjester, til å i hvert fall kunne ha 1 gjest?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Styret, som grunneigarrepresentant kan innføre parkeringsreglar og kreve inn gebyr.

Parkeringsreglar tilsvarer husordensreglar og er noke som styret har fullmakt til å innføre. Einaste begrensninga er at reglane må være innanfor det som er rekna som normalt.

 

Forutsetninga er at vilkåra for parkering er tilstrekkeleg godt skilta. Då vil parkering på det regulerte området være ein aksept på den privatrettslige avtalen om bruk av privat privat eigendom.

 

I 2017 kom parkeringsforskriften som regulerer privates adgang til å regulere parkering, før dette var det kun vanlige avtalereglane som gjaldt.

 

§ 36 i denne forskrifta slår fast at overtredelse av gjesteparkering skal fakturerast med ein sats på 300 kr (her er eg usikker på om det er lov å ta 250 kr i gebyr, eller om gebyret må være nøyaktig 300 kr).

Denne forskrifta gir også private rett til å fjerne køyretøy som står feilparkert på enkelte vilkår.

 

 

 

 

Eg synes at det er ryddig at dette blir meldt inn som sak til årets årsmøte. Generalsforsamlinga kan på årsmøtet binde styret til anna løysning dersom fleirtalet vil det.

Ein bør då også sjå på om det er andre måtar å løyse dette på som gir meir fleksibilitet. Kravet om besøkskort gjer at ein i praksis må stå på gata for å ta imot besøket sitt. Så det beste er om ein får bebuerane til å respektere besøksplassane utan å innføre eit slikt tungvindt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...