Gå til innhold

Derfor er det verd å vurdere NRK-flytting til Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvordan ser man for seg at få med seg god kompetanse fra NRK i Oslo til Trondheim? Eller mener man at det finnes et så enormt overskudd av kompetente folk i Trondheim? Mange vil nok sikkert mene noe annet, men NRK har faktisk svært mange dyktige ansatte som man ikke uten videre kan finne erstatninger for. Og det er langt fra sikkert at så mange av dem er interessert i å flytte. Nei, legg heller NRK til Groruddalen. Det kan virke positivt både for NRKs ansatte og besøkende, og området.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Politikerne snakker mye om å flytte arbeidsplasser ut av Oslo, og NRK kan være en slik med litt tyngde.

Trolig finner NRK like mange dyktige journalister i Trondheim som i Oslo, og det er behov for et maktsenter mindre i hovedstaden.

NRK er i prinsippet for hele landet, men det er billigere å hente folk fra nærområdene, og vi er på vei mot at hele landet snakker østlandsdialekt etter hvert.

En god ide med NRK i Trondheim, og kanskje en sak for folkeavstemning, da dette egentlig er ganske viktig.

En riksdekkende TV- og radiokanal, finansiert med lisenspenger, er uansett en god løsning for å skape kvalitetsprogram, men lokaliseringen er også viktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke flytte storting, regjering og departementer ut av Oslo, hvis flytting er så positiv?

 

Man kan godt flytte ut 1-2 departement per nytt fylke/region. Det ville vært til fordel for både nasjonen, Oslo og dei nye regionane.

- Lågare press i hovudstaden

- Bedre fordeling utover landet

- Mindre sårbarhet ved naturkatastrofer og terror.

- Ser behov utanfor hovudstaden på ein meir balansert måte.

- Effektivisering av administrasjonen.

- Bedre infrastruktur nasjonalt.

 

Ser egentlig kun langsiktige fordeler med dette.

Kortsiktige ulemper som utbygging av nye bygg, infrastruktur etc. er nettopp kortsiktige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man kan godt flytte ut 1-2 departement per nytt fylke/region. Det ville vært til fordel for både nasjonen, Oslo og dei nye regionane.

- Lågare press i hovudstaden

- Bedre fordeling utover landet

- Mindre sårbarhet ved naturkatastrofer og terror.

- Ser behov utanfor hovudstaden på ein meir balansert måte.

- Effektivisering av administrasjonen.

- Bedre infrastruktur nasjonalt.

 

Ser egentlig kun langsiktige fordeler med dette.

Kortsiktige ulemper som utbygging av nye bygg, infrastruktur etc. er nettopp kortsiktige.

 

 

Tro det eller ei, men departementene har veldig mye samhandling. Det er mye møter mellom de ulike dep. Det ville blitt et logistisk mareritt å få til noe med depertamenter i mange ulike steder, og ekstremt kostbart å ha folk reise hit og dit

 

Men, det å flytte ut "heila skiten" ut av Oslo er noe jeg har talt varmt om i mange år. Faktisk før 22. juli. 

 

Lag en "Stortingsby" på et jorde f.eks ved Lørenskog, med egne leilighetsbygg og eneboliger for de folkevalgte med dertil egnet sikkerhetsopplegg. Bruk så dagens stortingsbygg som et rent seremonielt bygg for åpning av sesjonen, trontale osv osv. De få dagene dette gjelder kan man ha hele Oslos politikorps i ring rundt bygget 

 

Dette ville frigjort enormt store bygningsmasser som kunne vært brukt på andre ting, og for ting som ikke betales av skattebetalerne. 

 

Boligprisene i Oslo ville normalisert seg når tusenvis av ansatte i Storting og departementer etter hvert flytter ut av byen. 

 

Ved å bygge alt samlet kan man lett lage ulike sikkerhetssoner, ikke bare mtp terror, men også for hemmeligheter. Jeg var innom regjeringskvartalet for 10-12 år siden, og det var et lappeteppe av sikkerhetssoner og manuelle kontroller. Det var endog en mann som måtte følge meg gjennom soner. Ekstrem sløsing med arbeidstid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men departementene har veldig mye samhandling. Det er mye møter mellom de ulike dep. Det ville blitt et logistisk mareritt å få til noe med depertamenter i mange ulike steder, og ekstremt kostbart å ha folk reise hit og dit

 

Men, det å flytte ut "heila skiten" ut av Oslo er noe jeg har talt varmt om i mange år. Faktisk før 22. juli. 

 

Lag en "Stortingsby" på et jorde f.eks ved Lørenskog, med egne leilighetsbygg og eneboliger for de folkevalgte med dertil egnet sikkerhetsopplegg. Bruk så dagens stortingsbygg som et rent seremonielt bygg for åpning av sesjonen, trontale osv osv. De få dagene dette gjelder kan man ha hele Oslos politikorps i ring rundt bygget 

 

Dette ville frigjort enormt store bygningsmasser som kunne vært brukt på andre ting, og for ting som ikke betales av skattebetalerne. 

 

Boligprisene i Oslo ville normalisert seg når tusenvis av ansatte i Storting og departementer etter hvert flytter ut av byen. 

 

Ved å bygge alt samlet kan man lett lage ulike sikkerhetssoner, ikke bare mtp terror, men også for hemmeligheter. Jeg var innom regjeringskvartalet for 10-12 år siden, og det var et lappeteppe av sikkerhetssoner og manuelle kontroller. Det var endog en mann som måtte følge meg gjennom soner. Ekstrem sløsing med arbeidstid. 

 

God ide, men jeg tror Lørenskog er litt for nær. Sånn ca Eidsvoll ville være passe avstand, og så sluttes også den historiske ringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men departementene har veldig mye samhandling. Det er mye møter mellom de ulike dep. Det ville blitt et logistisk mareritt å få til noe med depertamenter i mange ulike steder, og ekstremt kostbart å ha folk reise hit og dit

 

Men, det å flytte ut "heila skiten" ut av Oslo er noe jeg har talt varmt om i mange år. Faktisk før 22. juli. 

 

Lag en "Stortingsby" på et jorde f.eks ved Lørenskog, med egne leilighetsbygg og eneboliger for de folkevalgte med dertil egnet sikkerhetsopplegg. Bruk så dagens stortingsbygg som et rent seremonielt bygg for åpning av sesjonen, trontale osv osv. De få dagene dette gjelder kan man ha hele Oslos politikorps i ring rundt bygget 

 

Dette ville frigjort enormt store bygningsmasser som kunne vært brukt på andre ting, og for ting som ikke betales av skattebetalerne. 

 

Boligprisene i Oslo ville normalisert seg når tusenvis av ansatte i Storting og departementer etter hvert flytter ut av byen. 

 

Ved å bygge alt samlet kan man lett lage ulike sikkerhetssoner, ikke bare mtp terror, men også for hemmeligheter. Jeg var innom regjeringskvartalet for 10-12 år siden, og det var et lappeteppe av sikkerhetssoner og manuelle kontroller. Det var endog en mann som måtte følge meg gjennom soner. Ekstrem sløsing med arbeidstid. 

 

Er klar over samhandling. Men har du hørt om samhandling over nett? Det er mulig med eget (fiber)nett som ikkje er tilkobla til det vanlege internettet for "For your eyes and ears only". Ikkje alle har behov for å samhandle på sikkerhetskritisk nivå, det meste er nok på "hemmeleg til det skal publiserast"-nivå (alvorleg nok, men ikke kritisk). Og ja det ville blitt litt logistikk, men det ville bidratt til betre infrastruktur over heile landet, og dermed også bedra den nasjonale konkuranseevna. Plassering av ulike departement etter mengde samhandling og infrastruktur mellom desse. Ser fortsatt større fordeler enn ulemper.

 

Og Lørenskog er for nærme til at det monner om man skulle byggja ein "Stortingsby". Man treng god avstand til dagens bysentre (ikkje berre Oslo), men også med tilgjengelighet for infrastruktur til desse. PS sjå korleis det har gått med "Brasilia" når ein bygger ein ny by frå grunnen av, også den vart bygd for regjeringsformål og ingenting anna, og med bil som einaste transportmiddel. Holder fortsatt ein knapp på fordelt lokasjon i heile landet og utbygging av betre infrastruktur.

 

For orden skuld. Direktorat og tilsyn bør plasserast i andre delar av landet i forhold til departement for å skape konkurrerande miljø innan fagområde. Fungerer også som sikkerhetsventil mot konsekvens av terror.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og hvordan ser man for seg at få med seg god kompetanse fra NRK i Oslo til Trondheim? Eller mener man at det finnes et så enormt overskudd av kompetente folk i Trondheim? Mange vil nok sikkert mene noe annet, men NRK har faktisk svært mange dyktige ansatte som man ikke uten videre kan finne erstatninger for. Og det er langt fra sikkert at så mange av dem er interessert i å flytte. Nei, legg heller NRK til Groruddalen. Det kan virke positivt både for NRKs ansatte og besøkende, og området.

 

Den nåværende staben kan ryke og reise, med sin "kompetanse". Men du har nok rett i at dette er en faktor som gjør at det er lite trolig det vil skje. Uansett skal det bli godt å få dem vekk fra Marienlyst, så slipper jeg i alle fall å ha institusjonen midt i glaninga hver eneste dag.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Egentlig burde de flytte hovedkontoret til Finnmark slik at de kommer nærmere de store naturressursen og det militære spenningsfeltet i Nord-områdene.

 

Håper det kan gi mer fokus på bedre miljøvennlig infrastruktur som jernbane til Hammerfest og Kirkenes for frakt av naturresurser som fisk med mer.

 

Og de vil vel uansett opprette et distriktskontor for Oslo med omlandet Viken??

Lenke til kommentar

Erfaringene med institusjonene som er flyttet til Trondheim (SIVA, Enova...) tilsier at dette ikke er en god ide. Helt utrolig at noen i det hele tatt kan komme på tanken om flytting av NRK til Trondheim. Det er mulig at NRK kan bli vel mye fokusert på det som skjer i Oslo-området - og da regner jeg ikke det som skjer i Stortinget og de sentrale statsinstitusjonene som "Oslo-stoff" - men fri og bevare meg for trønder-narsismen!

Lenke til kommentar

NRK er nok en maktbastion, som egentlig ikke vil innrømme selv at det er det de er.

Blir spennende å følge debatten om lokalisering av NRK.

Dette er nok en debatt NRK selv ikke ønsker, og derfor er det lite sannsynlig at dette blir tema i programposten: "Debatten" med Solheim.

Egentlig et bevis på hvordan NRK utøver sin makt, ved at de bestemmer tema som skal opp til debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan ser man for seg at få med seg god kompetanse fra NRK i Oslo til Trondheim? Eller mener man at det finnes et så enormt overskudd av kompetente folk i Trondheim? Mange vil nok sikkert mene noe annet, men NRK har faktisk svært mange dyktige ansatte som man ikke uten videre kan finne erstatninger for. Og det er langt fra sikkert at så mange av dem er interessert i å flytte. Nei, legg heller NRK til Groruddalen. Det kan virke positivt både for NRKs ansatte og besøkende, og området.

 

Hovudkontorfunksjoner som administrasjon kan utførast over heile landet. Man trenger ikkje være i Oslo (eller Trondheim for den saks skuld) for å utføre for eksempel regnskap eller HR funksjoner. Dette kan like godt flyttast til Trondheim når det først må byggast nytt både i Oslo og Trondheim. Det samme gjelder for eksempel for NRK på nett.

 

NRK er organisert i 9 divisjonar; 4 produserer innhald og 5 støttedivisjonar. Alle støttedivisjonane kan like godt leiast frå Trondheim som frå Oslo. Dei er lokasjonsuavhengige. Det store spørsmålet er kor stor del av Marienlystdivisjonen som kan flyttast. Sannsynlegvis større del enn mange likar å tru. For eksempel sportsavdelinga kan flyttast til eit av distriktskontora då plassering av studio er mindre viktig enn plassering av sportshendingane. 

 

Frå NRK's heimeside (https://www.nrk.no/informasjon/slik-er-nrk-organisert-1.6511619) med min utheving:

"

> Distriktsdivisjonen - produserer innhold.

> Marienlystdivisjonen - produserer innhold.

> Nyhetsdivisjonen - produserer innhold.

> NRK Sápmi - produserer innhold.

> Strategi- og medierdivisjonen - bestiller og sett rammene.

> Teknologidivisjonen - tener dei andre divisjonane.

> Økonomi og finans - tener dei andre divisjonane.

> Organisasjon og HR - tener dei andre divisjonane.

> Juridisk og stab - tener dei andre divisjonane.

"

 

Kompetanse kan både byggast og flyttast. Om alle ikkje blir med på flyttelasset, er det ikkje eit problem. Å slanke organisasjonen er også eit mål. At nokre velger å slutta er derfor berre ein fordel. Ingen er så kritiske at dei ikkje kan erstattast. Og det er behov for ny type kompetanse. Kvar denne bygges opp er det eigentlege spørsmålet, ikkje kven som må flytta når dagens kompetanse er blitt uvesentleg.

 

Framtidas NRK må forstå at det meste vil flyttast til nye kanalar:

- Radio går gradvis over frå kringkastingsradio til podkast og musikklister og forsterka av DAB+ satsinga.

- TV går over frå kringkastings basert TV til nett basert TV.

​- Internett blir den nye hovedkanalen; organisering av innhaldet her er viktig for at NRK skal overleva inn i framtida.

- Nyheter, debatt, sport og barnetv er den delen som vil forbli i kringkastingstv tilbudet då desse egnar seg best til masseutsendelse.

Dette krever ny tenkning i produksjon og formidling og dermed også organisasjon. Man trenger ikkje samla alle studio i eit stort bygg, man kan fordela desse ut i distriktskontora, og leiinga kan sitta kvar som helst i landet. For eksempel i Trondheim.

Lenke til kommentar

Erfaringene med institusjonene som er flyttet til Trondheim (SIVA, Enova...) tilsier at dette ikke er en god ide. Helt utrolig at noen i det hele tatt kan komme på tanken om flytting av NRK til Trondheim. Det er mulig at NRK kan bli vel mye fokusert på det som skjer i Oslo-området - og da regner jeg ikke det som skjer i Stortinget og de sentrale statsinstitusjonene som "Oslo-stoff" - men fri og bevare meg for trønder-narsismen!

 

Narsisme er ikke noe ord.

Noen kjenninger av oss flytta til Oslo for noen år siden. En kommentar fra dem var at en fordel med flyttingen var at nå ble Dagsrevyen som en lokalsending....

Ingen tvil om at NRK er Oslosentrert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Erfaringene med institusjonene som er flyttet til Trondheim (SIVA, Enova...) tilsier at dette ikke er en god ide. Helt utrolig at noen i det hele tatt kan komme på tanken om flytting av NRK til Trondheim. Det er mulig at NRK kan bli vel mye fokusert på det som skjer i Oslo-området - og da regner jeg ikke det som skjer i Stortinget og de sentrale statsinstitusjonene som "Oslo-stoff" - men fri og bevare meg for trønder-narsismen!

 

Ja trøndere er virkelig rare, men at vi er

narsister var nytt for meg, er det en ny diagnose eller en stavefeil......?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...