Gå til innhold

Gaming stasjonær (Alchemist V2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig lavt av deg å gå ut ifra at det er kun du som har erfaring med AIO vannkjøling her. Du nevner det er ingenting å frykte, annet enn at vannkjølingen tar med seg resten av hardwaren i graven ?

Jeg har hatt samtlige aio's død etter veldig kort tid:

Antec h2o Kuhler pumpe død etter 2år. 

Deepcool 240, lekkasje etter halvt år. Tok med seg quadro kort.

2x ! Corsair h115, pumpefeil etter rundt 1 år.

Jeg foreslår vi legger diskusjonen om vannkjøling vs luft død, og lar Abell lete etter informasjon selv på andre nettsider som f.eks reddit, tomshardware og linustechtips for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Du har 5 års reklamasjon, så visst en AIO skulle begynne å lekke (noe som er lite sannsynlig) så får du dekket det som skulle blitt ødelagt. Har en Corsair H80 som jeg kjøpte i 2008/2009 som enda lever i beste velgående i min HTPC, har byttet vifte på den en gang da original viften begynte å lage litt skrangle lyd, utenom det så fungerer den enda tipp topp.

 

Vet ikke om du har vært maks uheldig for ingen av mine AIO har sviktet hos meg.

Lenke til kommentar

Utrolig lavt av deg å gå ut ifra at det er kun du som har erfaring med AIO vannkjøling her. Du nevner det er ingenting å frykte, annet enn at vannkjølingen tar med seg resten av hardwaren i graven ?

Jeg har hatt samtlige aio's død etter veldig kort tid:

Antec h2o Kuhler pumpe død etter 2år. 

Deepcool 240, lekkasje etter halvt år. Tok med seg quadro kort.

2x ! Corsair h115, pumpefeil etter rundt 1 år.

Jeg foreslår vi legger diskusjonen om vannkjøling vs luft død, og lar Abell lete etter informasjon selv på andre nettsider som f.eks reddit, tomshardware og linustechtips for å nevne noen.

Noctua D15 koster relativt mye mindre enn AIO's, og ut ifra hva jeg finner på nettet så presterer den veldig bra. Man må opp i 280mm til 360mm for å kunne utkonkurere Noctua.

 

Jeg er ikke fan av "ekstra" software for å kunne operere PC-en som AIO's medfører, men alikevell så tar en AIO mye mindre plass, og hvis det eventuelt skulle oppstå en lekkasje så vil det gå på garanti.

 

Kraken x62 vs Corsair H115i pro vs Noctua D15

 

Blir ikke klok på dette  :hmm:

Endret av Abell
Lenke til kommentar

Noctua D15 koster relativt mye mindre enn AIO's, og ut ifra hva jeg finner på nettet så presterer den veldig bra. Man må opp i 280mm til 360mm for å kunne utkonkurere Noctua.

 

Jeg er ikke fan av "ekstra" software for å kunne operere PC-en som AIO's medfører, men alikevell så tar en AIO mye mindre plass, og hvis det eventuelt skulle oppstå en lekkasje så vil det gå på garanti.

 

Kraken x62 vs Corsair H115i pro vs Noctua D15

 

Blir ikke klok på dette  :hmm:

 

 

Noctua NH-D15om du vil ha bedre plass mot GPU.

 

https://www.legitreviews.com/noctua-nh-d15s-versus-nh-d15-cpu-cooler-review_188613

Lenke til kommentar

Kraken x62 vs Corsair H115i pro vs Noctua D15

 

Blir ikke klok på dette  :hmm:

 

Som noen påpekte her at jeg bør presisere da, så finnes det både Noctua D15 og D15S. Sist nevnte er mer plass vennlig, og er den du bør velge av de to. Altså denne her : https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-d15s-278203

 

Det er fordeler og ulemper med alt, og samme er det med luftkjøler vs AIO. Med Kraken X62 så trenger du CAM software for å styre den, men du må ikke ha den programvaren kjørende i bakgrunnen hvis du ikke ønsker det. Det som er litt teit er at for hver gang din PC har stått helt uten strøm på, så må du åpne CAM slik at profilen for din Kraken kommer på igjen. Ikke noe kjempe problem akkurat, men litt smått irriterende. Min PC står på hele døgnet, så for meg betyr dette lite.

 

Skal man overklokke så er det ingen tvil om at en 280mm eller 360mm AIO kjøler bedre enn Noctua sine D15/D15S. En 8700K på 5+ Ghz blir veldig varm! Siden du ikke skal overklokke, så holder en Noctua D15S. En AIO kjøler også bedre ned CPU om den plasseres i front på kabinettet slik at den får tilgang til kald luft utenfor kabinettet. Men da dumpes også den varme lufta inne i kassa, og derfor kreves det at du har vifter bak og i toppen av kabinettet som drar den varme lufta ut skikkelig. Slik har jeg mitt oppsett. Så skjermkortet ditt kan bli noen grader varmere i et slikt oppsett. Har du AIO i toppen, så blir det litt motsatt. Da vil viftene på AIO dra den varme lufta fra skjermkortet og de andre komponentene inn.

 

Det enkleste er nok bare å gå for Noctua D15S eller tilsvarende god luftkjøler tror jeg, men det må nesten du avgjøre hva som er best for deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies at Noctua skal komme med en verson 2 av sin mindre U12S kjøler senere i år en gang, men da litt forandret og med 2 stk 120mm vifter. Disse små endringene og bedre vifter, skal gjøre at den kjøler like godt som storebror Noctua D15! Den skal nok jeg bytte til når den kommer. Den tar mye mindre plass og kjøler godt visstnok. Men....den har ikke kommet enda, så for deg må det bli Noctua D15S da.

Lenke til kommentar

Som noen påpekte her at jeg bør presisere da, så finnes det både Noctua D15 og D15S. Sist nevnte er mer plass vennlig, og er den du bør velge av de to. Altså denne her : https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-d15s-278203

 

Det er fordeler og ulemper med alt, og samme er det med luftkjøler vs AIO. Med Kraken X62 så trenger du CAM software for å styre den, men du må ikke ha den programvaren kjørende i bakgrunnen hvis du ikke ønsker det. Det som er litt teit er at for hver gang din PC har stått helt uten strøm på, så må du åpne CAM slik at profilen for din Kraken kommer på igjen. Ikke noe kjempe problem akkurat, men litt smått irriterende. Min PC står på hele døgnet, så for meg betyr dette lite.

 

Skal man overklokke så er det ingen tvil om at en 280mm eller 360mm AIO kjøler bedre enn Noctua sine D15/D15S. En 8700K på 5+ Ghz blir veldig varm! Siden du ikke skal overklokke, så holder en Noctua D15S. En AIO kjøler også bedre ned CPU om den plasseres i front på kabinettet slik at den får tilgang til kald luft utenfor kabinettet. Men da dumpes også den varme lufta inne i kassa, og derfor kreves det at du har vifter bak og i toppen av kabinettet som drar den varme lufta ut skikkelig. Slik har jeg mitt oppsett. Så skjermkortet ditt kan bli noen grader varmere i et slikt oppsett. Har du AIO i toppen, så blir det litt motsatt. Da vil viftene på AIO dra den varme lufta fra skjermkortet og de andre komponentene inn.

 

Det enkleste er nok bare å gå for Noctua D15S eller tilsvarende god luftkjøler tror jeg, men det må nesten du avgjøre hva som er best for deg. :)

Kjempe informativt innlegg! Ut ifra det du skriver så går jeg for Kraken x62 iom. jeg ønsker muligheten til å overklokke senere.

 

Da tror jeg "The Alchemist V2" nærmer seg ferdig, hvis ingen har flere innspill eller tips så blir det innkjøp ikveld.

 

Hjelpen så langt har hvert helt fantastisk  :w00t:

Endret av Abell
Lenke til kommentar

Siste spørsmål.

 

Iom. jeg ønsker minst mulig software iht. til drift av PC-en, burde jeg enten skifte hovedkortet til MSI eller skjermkortet til Asus? Liker forøvrig ikke designet til Asus på verken hovedkort eller GPU, men jeg prioriterer ytelse over det.

 

Eller har det noe å si i det hele tatt?

 

For øyeblikket blir det vel følgende:

 

- GPU : Mystic light

- Hovedkort: Asus Aura

- Kraken 62x: CAM

Endret av Abell
Lenke til kommentar

Jeg har NH-D15S og 8700K.

 

Alle kjerner på 4.9GHz gav en temperatur på 90 grader som maks etter 10 minutter med Prime95.

Så deliddet jeg CPU og klokket opp til 5GHz og da gikk maks temperaturen ned til 75 grader.

 

Så vil si at en D15 kjøler greier jobben fint, men vil du ha lavere temperaturer så er det delidding som er det viktigste. 

 

Se også Aida64 stress test. Der var det 78 grader som var maks etter 15 minutt stress test. (4.9GHz) 

Hvor høy temperaturen blir under spilling skal ikke jeg svare på da jeg ikke spiller. 

post-101202-0-37533300-1549967233_thumb.jpg

post-101202-0-01464800-1549967241_thumb.jpg

post-101202-0-28214400-1549967814_thumb.jpg

post-101202-0-01786300-1549967820_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis lommeboka strekker til ville jeg vurdert en 8-kjerners CPU (som 9700K) i håp om at PCen holder noen år ekstra før hele må byttes ut.

 

Ja, i disse dager bottlenecker GPUen ved 1440p, men se for deg 5 år frem i tid. Etter 5 år kjøper du et nytt moderne skjermkort, men du vil da sannsynligvis være begrenset av en 6-kjernes CPU.

 

En tanke i hvert fall :)

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Siste spørsmål.

 

Iom. jeg ønsker minst mulig software iht. til drift av PC-en, burde jeg enten skifte hovedkortet til MSI eller skjermkortet til Asus? Liker forøvrig ikke designet til Asus på verken hovedkort eller GPU, men jeg prioriterer ytelse over det.

 

Eller har det noe å si i det hele tatt?

 

For øyeblikket blir det vel følgende:

 

- GPU : Mystic light

- Hovedkort: Asus Aura

- Kraken 62x: CAM

 

Angående RGB belystning og styring av dette, så funker det best å ha ting fra samme produsent. Man kan jo også bare skru det av, iallefall på hovedkort. Du må heller ikke velge de RAM brikkene med RGB.

 

Du kan også kjøpe deg Fractal Design Meshify S2 uten glassdør, så slipper du jalla lys om du ikke ønsker det :

https://www.multicom.no/fractal-design-meshify-s2-solid-side/cat-p/c/p1000010530

Lenke til kommentar

Hvis lommeboka strekker til ville jeg vurdert en 8-kjerners CPU (som 9700K) i håp om at PCen holder noen år ekstra før hele må byttes ut.

 

Ja, i disse dager bottlenecker GPUen ved 1440p, men se for deg 5 år frem i tid. Etter 5 år kjøper du et nytt moderne skjermkort, men du vil da sannsynligvis være begrenset av en 6-kjernes CPU.

 

En tanke i hvert fall :)

Godt poeng, men jeg har sprengt budsjettet for lenge siden  :confused:

 

Har gjort noen få endringer, men jeg tror nå "The Alchemist V2" er ferdig.

 

PC-en blir bestilt ikveld hvis ikke det kommer noen flere inputs.

 

Takk nok en gang til alle som har bidratt i denne tråden.

Lenke til kommentar

Har gjort noen få endringer, men jeg tror nå "The Alchemist V2" er ferdig.

 

PC-en blir bestilt ikveld hvis ikke det kommer noen flere inputs.

 

Takk nok en gang til alle som har bidratt i denne tråden.

 

Par siste tips. Følger du bare Prisjakt og bestiller alle deler fra mange ulike nettbutikker, så må du huske at det da blir mer frakt kostnader. Så kommer det til at ikke alle butikker har like gode retur service. F.eks der som Aorus Z390 Pro WiFi kortet er billigst, hos ComputerSalg, er en butikk jeg aldri har hørt om. Ville vært skeptisk til mindre kjente steder. Komplett.no har ofte høyere priser enn mange andre, men så er retur servicen der veldig bra. Noe å tenke over iallefall :)

Lenke til kommentar

Hvis lommeboka strekker til ville jeg vurdert en 8-kjerners CPU (som 9700K) i håp om at PCen holder noen år ekstra før hele må byttes ut.

 

Ja, i disse dager bottlenecker GPUen ved 1440p, men se for deg 5 år frem i tid. Etter 5 år kjøper du et nytt moderne skjermkort, men du vil da sannsynligvis være begrenset av en 6-kjernes CPU.

 

En tanke i hvert fall :)

Hmm, sitter skal til å bestille deler, men jeg ser I7-8700k er faktisk dyrere enn I7-9700k, samt I7-8700k ikke er på lager hos de fleste.

 

Hva er forkjellen, og burde jeg eventuelt bestille I7-9700K istedet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...