Gå til innhold

Optimalisering av PC/Windows 10? Rydde opp? Clean install? Diskfragmentering?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noe man kan gjøre for å optimalisere ytelsen på en PC med Windows 10? Noen programmer man kan kjøre? Programmer som kan fjernes?

 

Jeg har en Dell laptop, så dessverre fulgte det med en del bloatware ved leveranse. Har fjernet det som er mulig å fjerne ved "Legg til/fjern programmer", men ligger fortsatt en del igjen.

 

Aller helst skulle jeg kanskje kjørt en "Clean install" fra scratch, men jeg har satt opp en SQL database og diverse programmer knyttet til denne som jeg frykter jeg ikke skulle få til igjen ved en ny installasjon (lang historie).

 

I gamle dager var det diverse programmer man kunne gjøre. For eksempel diskfragmentering om jeg husker rett. PC-en var gjerne lynrask like etterpå. :) 

 

Takknemlig for alle tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til å være et program man må laste ned? Merker du stor forskjell? :)

Ja, men ta bare Gratis-versjonen, ikke den betalte eller den trial. Jeg har brukt den i veldig mange år på alle mine maskiner. Og ja, man merker forskjell. Kjører den med visse mellomrom - først bruker jeg Søke etter feil - så sletter jeg alle de, dereter renser jeg i Register.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye lar seg avinstallere i det innebygde systemet Microsoft har for avinstallering.

PC Decrapifyer har en del støtte også.

 

Har avinstallert alt som kan avinstalleres. 

 

Har du efaring med Decrapifyer? Hadde det på en tidligere PC.

 

kjør denne.

 

perfmon /report

 

og se hvordan statusen er på maskinen din.

 

45c200df034df7559b89f9fa58730ae6.png

 

 

Skal jeg kikke etter noe spesielt? 

 

Kom en hel masse med ting opp, men ingen feilmeldinger. Fikk opp blant annet lav prosessorbruk. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har avinstallert alt som kan avinstalleres. 

 

Har du efaring med Decrapifyer? Hadde det på en tidligere PC.

 

 

Skal jeg kikke etter noe spesielt? 

 

Kom en hel masse med ting opp, men ingen feilmeldinger. Fikk opp blant annet lav prosessorbruk. :)

Gir gjerne en indikasjon på helsen til operativsystemet.

Vanskelig å optimalisere noe som allerede er optimalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan avinstallere uønskede programmer fra kontrollpanel i Windows.

 

Diskopprydding:

Om en høyreklikker på en disk stasjon (typisk C:) og velger Egenskaper så er der en knapp for Diskopprydding.

Om du klikker på knappen nede i venstre hjørne og skriver disk, så kommer samme alternativet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...