Gå til innhold

Elektronikkjedene legger seg øverst på Forbrukerrådets toppliste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når Elkjøp forsvarer seg med avgjørelser tatt av InfoCare på vegne av Samsung kan de ikke forvente fornøyde brukere. Dersom Elkjøp ønsker å unngå at kunder sender klager til Forbrukerrådet, bør det være et minstekrav at de enten legger ut kontaktinfo til ledelsen ved det enkelte varehus, eller oppretter et internt system hvor kunde kan møte en leder med avgjørelsesmyndighet i stedet for et kundemottak som ikke kan ta selvstendige avgjørelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt overrasket over at Elkjøp havner dårligere enn Power på denne listen. Kan muligens forklares med at de har ganske mye større omsetning og markedsandel også. Det måles jo på antall saker, ikke prosentandel av saker per salg?  :hmm:

 

I mine øyne har Elkjøp mye bedre kundegarantier enn det Power har. For å nevne noen:

 

Prismatch:

Elkjøp: Prismatch av alt som ikke er gråimport, eller lokale kampanjer i enkeltbutikker, og gjelder i 50 dager.

Power: Skriver at kunden ikke behøver å kreve den laveste prisen, fordi de har en proprietær prisrobot som skal tilby deres laveste pris uansett til enhver tid. Dette bør ikke forveksles med prismatch, da Power velger selv når de skal slutte å følge konkurrentene sine priser - noe de ofte håndhever.

 

Åpent kjøp:

Elkjøp: 50 dager.

Power: 30 dager.

 

Annonsegaranti:

Elkjøp: Med mindre det er oppgitt begrenset antall eksemplarer, er du garantert å kunne bestille eksakte varen ut hele perioden den er på kampanje, selv når den ikke er på lager.

Power: Har bare 6 dagers annonsegaranti, og skriver at dersom de ikke har varen, så kan de finne på å tilby deg annen tilsvarende vare i stedet. Dette er noe jeg opplever Power misbruker veldig, da de ofte har veldig liten beholdning inne av kampanjevarer, og når de er utsolgt, får du et "tilsvarende" tilbud som ikke er like bra. 

 

Når alt er sagt, synes jeg at HiFi-Klubben har de aller beste vilkårene, og til dels også kompetansen på produktene de selger. Men de er vel i for liten målestokk, til at de kommer med i en slik statistikk.  :hm:

 

Helt enig med deg om at Power har veldig lite å skryte av i forhold til Elkjøp.

 

Jeg har alltid vært fornøyd med Elkjøp.

 

Power må bytte navn til "tomt på lager"

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Litt overrasket over at Elkjøp havner dårligere enn Power på denne listen. Kan muligens forklares med at de har ganske mye større omsetning og markedsandel også. Det måles jo på antall saker, ikke prosentandel av saker per salg?  :hmm:

 

 

Power omsetter for ca halvparten av Elkjøp, og har ca halvparten så mange klager. Så hva er det å være overrasket over? De stiller i grunn likt.

 

Punktene du ellers nevner er nok neppe relevant til hvorfor det er kundeklager. Dette gjelder nok for det meste service og reparasjoner. 

Det er et ekstern selskap - Infocare - som godkjenner og gir avslag i de fleste servicesaker, ikke butikken selv. Såvidt jeg vet bruker både Power og Elkjøp dette selskapet, så det er derfor ikke rart de ligger "likt". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt overrasket over at Elkjøp havner dårligere enn Power på denne listen. Kan muligens forklares med at de har ganske mye større omsetning og markedsandel også. Det måles jo på antall saker, ikke prosentandel av saker per salg?  :hmm:

 

I mine øyne har Elkjøp mye bedre kundegarantier enn det Power har. For å nevne noen:

 

Prismatch:

Elkjøp: Prismatch av alt som ikke er gråimport, eller lokale kampanjer i enkeltbutikker, og gjelder i 50 dager.

Power: Skriver at kunden ikke behøver å kreve den laveste prisen, fordi de har en proprietær prisrobot som skal tilby deres laveste pris uansett til enhver tid. Dette bør ikke forveksles med prismatch, da Power velger selv når de skal slutte å følge konkurrentene sine priser - noe de ofte håndhever.

 

Åpent kjøp:

Elkjøp: 50 dager.

Power: 30 dager.

 

Annonsegaranti:

Elkjøp: Med mindre det er oppgitt begrenset antall eksemplarer, er du garantert å kunne bestille eksakte varen ut hele perioden den er på kampanje, selv når den ikke er på lager.

Power: Har bare 6 dagers annonsegaranti, og skriver at dersom de ikke har varen, så kan de finne på å tilby deg annen tilsvarende vare i stedet. Dette er noe jeg opplever Power misbruker veldig, da de ofte har veldig liten beholdning inne av kampanjevarer, og når de er utsolgt, får du et "tilsvarende" tilbud som ikke er like bra. 

 

Når alt er sagt, synes jeg at HiFi-Klubben har de aller beste vilkårene, og til dels også kompetansen på produktene de selger. Men de er vel i for liten målestokk, til at de kommer med i en slik statistikk.  :hm:

 

Godt skrevet og er enig i mye av dette. Det er derfor turen ALLTID går til Elkjøp om jeg skal kjøpe noe som ikke er på nett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Power har jeg hatt mye frustrasjon med i tilfeller som var vanlige kjøp og produkter dem regelmessig har inne, noen av disse tilfellene er hvor venner har bestilt tingene til min adresse(PC bygging).

2 tilfeller der jeg har måtte vente nesten 3 uker for vare å ankomme fordi det har blitt shippet ifra utenlands lager, hvor den har stoppet opp og blitt kjørt fram og tilbake mellom 2 stoppeplasser flere ganger før dem endelig fant ut hvor pakken skulle hen.

 

ett tilfelle med kjøp av komfyr hvor dem kom på døren 2 ganger med feil komfyr, tredje gangen dem ankom døra så var glass panelet knust.

2 tilfeller der dem har sendt meg feil produkt i pakkepost til feil butikk(2 tilfeller at dem hadde blitt sendt til feil by).
ene var ett mekanisk tastatur hvor dem hadde sendt ett membran tastatur av ett helt annet merke.

andre var rambrikker som var feil merke, feil frekvens og mye billigere type.

 

1 tilfelle der dem hadde sendt meg melding om at pakke var ankommet og jeg måtte vente 3 timer for dem å se igjennom lagret for så å si at dem ikke kunne finne pakken.

 

det største problemet jeg faktisk har med Power lokalt her er at hver gang jeg har hentet pakke hos dem er at dem krever ikke underskrift/identitets bevis på forhåndsbetalte varer.

Endret av darkyy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På ingen måte clickbait. Møller selger betraktelig flere biler, men har likevel færre klagesaker enn Tesla. Møller har også hatt en nedgang i antall saker det siste året. For Tesla har det vært en eksplosiv økning.

 

Når 70% av bilene Møller "selger" er leasing til bedrifter så har det ike noe å si at de "selger" mer.. Da forbruker rådet har ingenting med de bilene å gjøre... 90% av klagene mot møller får ikke blitt med i listen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ingen måte clickbait. Møller selger betraktelig flere biler, men har likevel færre klagesaker enn Tesla. Møller har også hatt en nedgang i antall saker det siste året. For Tesla har det vært en eksplosiv økning.

 

Møller har et elendig rykte og mange holder seg rett og slett unna hele firmaet. Meg inkludert. Å klage til forbrukerådet hjelper selvfølgelig ingenting mot et beist slik som Møller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt overrasket over at Elkjøp havner dårligere enn Power på denne listen. Kan muligens forklares med at de har ganske mye større omsetning og markedsandel også. Det måles jo på antall saker, ikke prosentandel av saker per salg?  :hmm:

 

I mine øyne har Elkjøp mye bedre kundegarantier enn det Power har. For å nevne noen:

 

Prismatch:

Elkjøp: Prismatch av alt som ikke er gråimport, eller lokale kampanjer i enkeltbutikker, og gjelder i 50 dager.

Power: Skriver at kunden ikke behøver å kreve den laveste prisen, fordi de har en proprietær prisrobot som skal tilby deres laveste pris uansett til enhver tid. Dette bør ikke forveksles med prismatch, da Power velger selv når de skal slutte å følge konkurrentene sine priser - noe de ofte håndhever.

 

Åpent kjøp:

Elkjøp: 50 dager.

Power: 30 dager.

 

Annonsegaranti:

Elkjøp: Med mindre det er oppgitt begrenset antall eksemplarer, er du garantert å kunne bestille eksakte varen ut hele perioden den er på kampanje, selv når den ikke er på lager.

Power: Har bare 6 dagers annonsegaranti, og skriver at dersom de ikke har varen, så kan de finne på å tilby deg annen tilsvarende vare i stedet. Dette er noe jeg opplever Power misbruker veldig, da de ofte har veldig liten beholdning inne av kampanjevarer, og når de er utsolgt, får du et "tilsvarende" tilbud som ikke er like bra. 

 

Når alt er sagt, synes jeg at HiFi-Klubben har de aller beste vilkårene, og til dels også kompetansen på produktene de selger. Men de er vel i for liten målestokk, til at de kommer med i en slik statistikk.  :hm:

 

Garantier er jo bare en sovepute for konsumentene. Jeg hadde vært mye mer bekymret over den prisen som 99% av alle kunder betaler på Elkjøp enn den prisen som kundene betaler hos Power. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møller har et elendig rykte og mange holder seg rett og slett unna hele firmaet. Meg inkludert. Å klage til forbrukerådet hjelper selvfølgelig ingenting mot et beist slik som Møller.

Det har da ikke så mye å si om firma er stort eller lite. Den største forskjellen er om de lar en advokat argumentere for dem, da er de bedre stilt.

Men saksgangen er den samme gjennom forbrukerråd og forbrukertvistombud, som vurderer saken basert på bevis og argumentasjon fra begger sider, og tar en avgjørelse basert på lovverket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...