Gå til innhold

Vil bli ingeniør, trenger Matematikk R1, R2 og Fysikk 1


Kitmat1

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke meg inn på ingeniørstudie til neste år men har ikke Matematikk R1, R2 og Fysikk 1. Har aldri vært faglig sterk i matte, hadde for det meste trere og noen toere på vidergående. Mye av grunnen til dette er at jeg fokuserte på andre fag, og at jeg ikke er naturlig god i matte. Jeg jobber nå men har 4-5 timer til overs hver dag til å øve. Det er eksamen i alle tre fagene på slutten av året. Tror dere det er verdt for meg å kjøpe inn bøker og begynne og øve nå? Er det mulig å lære pensumet på egen hånd på under ett år visst man er motivert, eller burde jeg styre unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er såpass motivert at du gidder å begynne nå, så er det nok bedre å la vær.

Problemet er ikke motivasjonen men poenget er at jeg ikke er den sterkeste i matematikk. Visst det er noen andre som har vært i samme sitasjon, eller vil kommentere hadde jeg satt pris på det. Har allerede begynt å se på pensum og sånn, men vet ikke om jeg tør å investere tusenvis av kroner på noe som er usikkert. Forstår hva du mener men er vanskelig å ha noe å jobbe etter uten bøker. 

Lenke til kommentar

Problemet er ikke motivasjonen men poenget er at jeg ikke er den sterkeste i matematikk. Visst det er noen andre som har vært i samme sitasjon, eller vil kommentere hadde jeg satt pris på det. Har allerede begynt å se på pensum og sånn, men vet ikke om jeg tør å investere tusenvis av kroner på noe som er usikkert. Forstår hva du mener men er vanskelig å ha noe å jobbe etter uten bøker. 

 

I hovedinnlegget ditt er det vanskelig å vite når du egentlig tenker å starte å studere. Er det til høsten (2019) eller høsten 2020? Uansett hvilket år det er, så er det mulig å få det til med GOD innsats. Jeg personlig vil nok si at å klare R1+R2+Fy1 til å ta eksamen i mai 2019 er litt for ambisiøst, men det er absolutt mulig å ta ett fag per semester, selv med dårlige forkunnskaper. Altså f.eks ta R1 våren 2019, Fy1 høsten 2019 og til slutt R2 våren 2020. 

 

Et annet viktig poeng er at du skal ikke bare ta fagene for å bestå dem, men du skal også lære noe. Det er ikke for morro skyld at man har dette kravet til ingeniørstudier, det er for at man skal være best mulig forberedt på hva som kommer. Ingeniørstudier kan være vanskelig nok selv med godt grunnlag fra vgs. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Alle kan komme igjennom dette, men en må legge inn innsats og interesse hjelper på.

 

Det er mye info på nett, så en kan sikkert komme greit igjennom det med gos innsats. Vill dog anbefale å følge ett opplegg. Forkurs på nett er kanskje det beste å gå for.

 

Har selv godt i fra stryk til A i realfag med å gi det en innsats.

Lenke til kommentar

Husk at R1 bygger på 1T. Dette betyr at 1T nesten er et must hvis du skal ta R1, spesielt med tanke på at matte ikke er din sterkeste side.

 

Jeg anbefaler campus inkrement sine videoer hvis du skal ta R1 og R2.

Endret av Pesta
Lenke til kommentar

Har en liten "hemmelighet"; strøk (nesten) i 1T i VG1. Før det slet jeg meg gjennom ungdomsskole(!)-matte. "Tok meg sammen" i vg2, fikk bedre mattekarakterer, og går siving på gløs nå.

 

Som de andre sier så er det litt uklart når du tenker å starte på denne ingeniørutdanningen, og selv om du sikkert vet de ulike mulighetene så kan jeg jo alltids gå gjennom de for deg:

- forkurs. (dette vil jeg egentlig anbefale fremfor privatisteksamen. hadde du vært litt tidligere ute så vet jeg at noen skoler har forkurs som dekker r1,r2 og fys1 over vårsemesteret..  )

- privatisteksamen. her er fristen 1. feb.

- ta enkeltemner på universitetet. (dvs ta dag som tilsvarer R1+R2 og fys1, men OBS, tror kanskje "de fagene" krever at man har hatt feks S1+S2, eller noen andre realfagskrav).

 

 

Okei, da har vi dekket (noen?) av mulighetene. Jeg er ikke så kjent med TRES og Y-veien, e.l.. Jeg vet jo heller ikke om du MÅ jobbe mens du går gjennom dette. (men er absolutt mulig med jobb! men jobb + privatisteksamen i 3 fag til våren kan bli litt trangt, men vil si det er mulig). Jeg vet jo ikke heller hva slags matematikkbakgrunn du har.

 

La oss så se på hva jeg mener du burde gjøre, uansett hva slags fremgangsmåte du har sett for deg og når du tenker å starte på utdanningen din. Du sier du har 4-5 timer til rådighet hver dag, sett av MINST én time (og gjerne litt flere på fridager) til å gjøre matte. Hvis du skal ta eksamenene til våren så må du nok belage deg på flere timer, men her snakker jeg ikke om å lese R1/R2 i en time. Jeg går nå utifra at du ikke har så alt for sterke kunnskaper i matematikk. R1- og R2-kravet for opptak er ikke en slags test for å plukke ut de "beste" hodene, det er fordi du får bruk for den matematikken MYE videre i studiet. Så uansett hva som er planen din, vil jeg derfor råde deg til å sette av litt tid hver dag, starte fra bunnen av, og opparbeide en slags følelse for matematikk. Og hvis du ikke liker å jobbe med matte, hvis du ikke klarer å sette av denne ENE timen fra i dag, så ville jeg revurdert ønsket om å bli ingeniør. ( ! spesielt algebra og trigonometri er viktige for å komme gjennom matte1-3(-4, avhengig av hva du skal gå).

 

 

Noen gode ressurser (vil egentlig neeesten råde deg til å gå rett på engelske tekster, for å bli vant med matematikk på engelsk før du begynner på utdanningen, men en del høyskoler har ofte pensum på norsk, så ikke nødvendigvis nødvendig):

Det beste vil muligens være å skaffe en bok, for så å jobbe seg gjennom den. Viktig å løse oppgaver underveis! Men kanskje enda viktigere å stoppe opp litt og tenke på hva det er man leser. Ikke fall i fella med å støtte oppom å blindt kopiere eksempler/løsningsforslag og tenke OK. (selv om det er noen ganger greit det også, noen ganger må noe få kverne litt lenger i bakhodet for at man skal skjønne hva man driver med).

Biblioteket pleier å ha VGS-bøker, ellers finner du nok en del på finn eller ibok.no. 

Skulle du støte på problemer er https://matematikk.net/ en gullgruve av hjelpsomme folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en liten "hemmelighet"; strøk (nesten) i 1T i VG1. Før det slet jeg meg gjennom ungdomsskole(!)-matte. "Tok meg sammen" i vg2, fikk bedre mattekarakterer, og går siving på gløs nå.

 

Som de andre sier så er det litt uklart når du tenker å starte på denne ingeniørutdanningen, og selv om du sikkert vet de ulike mulighetene så kan jeg jo alltids gå gjennom de for deg:

- forkurs. (dette vil jeg egentlig anbefale fremfor privatisteksamen. hadde du vært litt tidligere ute så vet jeg at noen skoler har forkurs som dekker r1,r2 og fys1 over vårsemesteret..  )

- privatisteksamen. her er fristen 1. feb.

- ta enkeltemner på universitetet. (dvs ta dag som tilsvarer R1+R2 og fys1, men OBS, tror kanskje "de fagene" krever at man har hatt feks S1+S2, eller noen andre realfagskrav).

 

 

Okei, da har vi dekket (noen?) av mulighetene. Jeg er ikke så kjent med TRES og Y-veien, e.l.. Jeg vet jo heller ikke om du MÅ jobbe mens du går gjennom dette. (men er absolutt mulig med jobb! men jobb + privatisteksamen i 3 fag til våren kan bli litt trangt, men vil si det er mulig). Jeg vet jo ikke heller hva slags matematikkbakgrunn du har.

 

La oss så se på hva jeg mener du burde gjøre, uansett hva slags fremgangsmåte du har sett for deg og når du tenker å starte på utdanningen din. Du sier du har 4-5 timer til rådighet hver dag, sett av MINST én time (og gjerne litt flere på fridager) til å gjøre matte. Hvis du skal ta eksamenene til våren så må du nok belage deg på flere timer, men her snakker jeg ikke om å lese R1/R2 i en time. Jeg går nå utifra at du ikke har så alt for sterke kunnskaper i matematikk. R1- og R2-kravet for opptak er ikke en slags test for å plukke ut de "beste" hodene, det er fordi du får bruk for den matematikken MYE videre i studiet. Så uansett hva som er planen din, vil jeg derfor råde deg til å sette av litt tid hver dag, starte fra bunnen av, og opparbeide en slags følelse for matematikk. Og hvis du ikke liker å jobbe med matte, hvis du ikke klarer å sette av denne ENE timen fra i dag, så ville jeg revurdert ønsket om å bli ingeniør. ( ! spesielt algebra og trigonometri er viktige for å komme gjennom matte1-3(-4, avhengig av hva du skal gå).

 

 

Noen gode ressurser (vil egentlig neeesten råde deg til å gå rett på engelske tekster, for å bli vant med matematikk på engelsk før du begynner på utdanningen, men en del høyskoler har ofte pensum på norsk, så ikke nødvendigvis nødvendig):

Det beste vil muligens være å skaffe en bok, for så å jobbe seg gjennom den. Viktig å løse oppgaver underveis! Men kanskje enda viktigere å stoppe opp litt og tenke på hva det er man leser. Ikke fall i fella med å støtte oppom å blindt kopiere eksempler/løsningsforslag og tenke OK. (selv om det er noen ganger greit det også, noen ganger må noe få kverne litt lenger i bakhodet for at man skal skjønne hva man driver med).

Biblioteket pleier å ha VGS-bøker, ellers finner du nok en del på finn eller ibok.no. 

Skulle du støte på problemer er https://matematikk.net/ en gullgruve av hjelpsomme folk.

Takk for utfylt svar. Vil starte på utdanningen til neste år men ta eksamenene rett før jul i år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er egentlig lite vits å stille slike spørsmål her. Om dette er det du virkelig vil, så får du legge ned innsatsen. Det blir tunge dager og det kan hende det ikke går. Men prøver du ikke, feiler du ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tok R1, R2 og FY1 som privatist i forkant av mine studier. FY1 tok jeg muntlig og eksamen var veldig overkommelig. Ble dog tatt litt på sengen da jeg ikke hadde utført noen av "eksperimentene" som var del av pensum. Sensor og veileder var egentlig veldig forståelsesfulle og vi snakket oss igjennom det. 

 

R1 og R2 var et helt annet kapittel! Jeg bestod med nød og neppe - men fant i grunnen litt glede i matematikk mot slutten mens jeg øvde. Stilte opp på oppfriskningskurset i matematikk og fysikk da studiet startet og fikk god hjelp. Jeg vil derfor si at det er håp for oss "håpløse" :) 

 

I fysikk leste jeg fra perm til perm og tok notater. På R1 og R2 gjorde jeg mest oppgaver og samarbeidet litt med en annen klassekammerat som også skulle ta privatist. 

Lenke til kommentar

R matte er vanskelig, sånn at du vet det på forhånd. Det kan ikke sammenlignes med videregående matte.

R matte er videregående matte

 

Til TS:Jeg tok selv forkurs for noen år og da hadde vi 7 timer fysikk og 10 timer matte i uken. Det var såpass mye for min del at jeg ilke trengte å jobbe hjemme. Dette var over et år, så det gir vel deg en pekepinn på arbeidsomfanget

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at du undervurderer vanskelighetsgraden når det gjelder matematikk R1 og matematikk R2. Selvom jeg vil påstå matematikk er ett av de enkleste fagene i den videregående skolen, så er det en subjektiv mening. Uavhengig av om du er flink eller sliter med matematikk bør du for all del begynne å lese til eksamen allerede ett år før du tar eksamen (dette er et modningsfag).

 

Jeg vil si at du bør vente med å ta eksamen til høsten 2019, men du bør begynne å øve til eksamen nå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

R matte er videregående matte

 

Til TS:Jeg tok selv forkurs for noen år og da hadde vi 7 timer fysikk og 10 timer matte i uken. Det var såpass mye for min del at jeg ilke trengte å jobbe hjemme. Dette var over et år, så det gir vel deg en pekepinn på arbeidsomfanget

Nå tenkte jeg typisk generell studiekompetanse matte, typ P-T-S. Men ja du har rett.

Lenke til kommentar

For en som går på TRES nå så kan jeg fortelle deg at du bør starte allerede i dag dersom du mener at du ikke noe særlig sterk i realfagene, og ønsker å ta en ingeniørutdanning. Jeg er en av de som sliter med hukommelsen og konsentrasjonen men det er absolutt mulig. Og klassisk fysikk og matematikk generelt er ikke så spesielt morro alltid, men det må man ha for å ta de andre og langt mer interessante emnene :D

 

I tillegg til det de andre har nevnt så vil jeg anbefale deg at du (allerede ) kjøper/låner/bytter/(stjeler?) forkursbøkene, forbereder deg og følger de 2 to bøkene slavisk, ta omtrent alle oppgavene, og så søker deg inn på forkurs neste år. Dette vil naturligvis ta noe lenger tid, men du vil få mer hjelp, mer tid til å gå grundig gjennom stoffet, og samtidig "gratis" (privatist eksamene koster ca 1100-1200 per fag).

 

Forkursboka i matematikk starter nærmest på ungdomskolematematikken og samtidig mer rettet til ingeniørlinjene, kontra de vanlige 1T, R1 og R2 bøkene (billigere og med 1 bok fremfor 3). Evt kan du vurdere oppgavebøkene senere. Brukt er jo selvsagt enda billigere.

 

https://www.adlibris.com/no/sok?q=forkurs

Forkurs sinus og rst er det de fleste bruker.

 

I tillegg kan jeg anbefale disse:

 

Professor Leonard - https://www.youtube.com/channel/UCoHhuummRZaIVX7bD4t2czg

(Han går veldig grundig i gjennom med flere eksempler mens han underviser en vanlig klasse. Lagde nettopp en hel serie med differensialligninger. Mangler dog en egen serie om trigonometri men det har han planer om å lage i løpet av kort tid.)

 

Michel van Biezen - https://www.youtube.com/channel/UCiGxYawhEp4QyFcX0R60YdQ

eller http://www.ilectureonline.com/. Også ganske omfattende men på fysikk-siden.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...