Gå til innhold

Tesla avslutter verveprogram


Anbefalte innlegg

Apple eksempelet ditt er bra. Hvis den kostet 1500$ i begge tilfelle, så er det vel inflasjon og kurs som lager forskjellen, men det er jo 37%, langt ifra 75%.

 

Tesla eksempelet ditt lener mer på hva Flippo forklarte, at du betaler mer fordi du får mer (autopilot og 4-hjulstrekk).

 

Nja. Jeg er usikker på hvor mye høyere prisen økte i dollar. Og dollaren ble mye dyrere fra 2014 til utpå 2015. Det var da prisen også økte betraktelig her til lands på Tesla. 

 

Ser ut til S85D kostet 5000 dollar mer enn S85. Så ikke store ekstrakostanden. Men vanskelig å si uten å ha prislistene foran seg. Noen steder leser jeg at Model S starta på 70000 dollar i 2014, men det kan jo ha vært S60. Andre steder leser jeg at S85D kosta 85000 dollar når den kom. Dvs. at S85 kosta 80000 dollar. Per nå så starter S100D på 94000. Så prisen har jo gått opp på dyreste modellen. Men det tror jeg den gjorde fra S85D/90D til 100D. Mener å huske at 85D/90D kosta det samme, og bare ble bytta ut. Mens det var en periode man fikk kjøpte både 75/90 og 100.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja. Jeg er usikker på hvor mye høyere prisen økte i dollar. Og dollaren ble mye dyrere fra 2014 til utpå 2015. Det var da prisen også økte betraktelig her til lands på Tesla.

 

Ser ut til S85D kostet 5000 dollar mer enn S85. Så ikke store ekstrakostanden. Men vanskelig å si uten å ha prislistene foran seg. Noen steder leser jeg at Model S starta på 70000 dollar i 2014, men det kan jo ha vært S60. Andre steder leser jeg at S85D kosta 85000 dollar når den kom. Dvs. at S85 kosta 80000 dollar. Per nå så starter S100D på 94000. Så prisen har jo gått opp på dyreste modellen. Men det tror jeg den gjorde fra S85D/90D til 100D. Mener å huske at 85D/90D kosta det samme, og bare ble bytta ut. Mens det var en periode man fikk kjøpte både 75/90 og 100.

40kWh ser ut til å ha vært beste 60k dollar

 

http://web.archive.org/web/20100402081057/http://www.teslamotors.com/models/

Lenke til kommentar

Se på Apple. Ta en Mac fra 2013. Betalte da rundt 12490 for en Mac som kostet 1499 på den tida. Nå må du betale 17190 for tilsvarende Mac til 1499 dollar. En økning på 37%. 

 

Ta en Model S 85 fra 2014. Kostet 630000 ny i august 2014 (med skinnseter og luftfjæring). I Q2 i 2015, så måtte man ut med rundt 800000-850000 (husker ikke 100% prisene fra den tida) for en 85D med autopilot. En økning på nesten 35%.

Du er ganske langt unna på det meste her. Priser finnes her: https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bilpriser-2014.pdf

 

Som man ser var tillegget for å gå fra 60 til 85 på 60 tusen. 25 kwh ekstra altså. De siste 2 år har Tesla krevd 160 tusen for de samme 25 kwh ekstra fra 75 til 100. Det er bare for drøyt.

Ingen betalte de priser du sier for en 85D. Man fikk fullutstyrte med skinn, AP, panotak, premium og det meste til rundt 600 tusen.

De fleste P85D som ble solgt endte på mellom 790 og 830, så den var betydelig dyrere, men var også den aller første som kom med 4WD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ganske langt unna på det meste her. Priser finnes her: https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bilpriser-2014.pdf

 

Som man ser var tillegget for å gå fra 60 til 85 på 60 tusen. 25 kwh ekstra altså. De siste 2 år har Tesla krevd 160 tusen for de samme 25 kwh ekstra fra 75 til 100. Det er bare for drøyt.

Ingen betalte de priser du sier for en 85D. Man fikk fullutstyrte med skinn, AP, panotak, premium og det meste til rundt 600 tusen.

De fleste P85D som ble solgt endte på mellom 790 og 830, så den var betydelig dyrere, men var også den aller første som kom med 4WD.

 

I følge linken din, så kostet en S85 523000,- Men ser man på denne artikkelen fra desember 2014 så økte jo prisen til 589500,-

Videre i mai 2015 så økte prisen ytterligere til 597000,-

 

Dette var jo da basismodellene av S85. S85D kostet 633400,- Dette var jo bare i starten av 2015 når dollaren begynte å krype opp mot 8kr pr dollar. Dollaren økte ytterlig ila 2015. Dette var også basisversjonene. På denne tida måtte man vel betale ekstra for bla. teknikkpakke, luftfjæring, soltak, skinn, premium lyspakke innvendig, lydpakke osv. 

 

Går man et år fram i tid, til august 2016, så måtte man ut med 780300,- for en S90D. Igjen som basisutgave. 

 

Kan forøvrig tillegge at det ble kjøpt en S85 august 2014 til nettopp 630.000. Tilleggsutstyr som ble kjøpt til: luftfjæring, teknikkpakke, skinnseter. Ting som ikke ble kjøpt: lydpakke, soltak, premium interiørbelysning, performance oppgradering. På den tida var ikke autopilot introdusert. 

 

Sier ikke dollaren er all forklaring, for Tesla har definitivt også økt prisene, men samtidig får du nå mer i bilene. De siste årene har de jo inkludert adaptiv lys, interiørbelysning,  luftfjæring, høy strømstyrke lader, inkludert premiumpakken som standard (lyd, HEPA filter og biohazard mode, varme i baksetene, varmetråder i ruta for vindusviskerne) og nå inkluderer de også premium setene i sort. Sikkert noe jeg ikke husker i farta også. F.eks. så økte prisen med 20000 når de inkluderte premiumpakken. Men skulle man hatt premiumpakken uansett, så ble den 20000 rimeligere. 

Lenke til kommentar

Nei, salget i Norge hadde ikke den økningen i september. Sjekk elbilstatistikk.no Hva TV2 prater om får du spørre dem om. Men om TV2 har fått informasjon fra Tesla så kan vi forvente at den består av dikt, statistikk, elstrapolering og forbannet løgn.

TV2s tall står i artikkelen:

 

https://www.tv2.no/a/10058274/

 

Du er bare desperat.

 

 

 

Mode S var aldri tenkt på som en for folk flest bil, den ble det i Norge av politisk valgte grunner.

Den ble ikke det. Elbil-insentiver var der vel lenge før Tesla kom på banen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

TV2s tall står i artikkelen:https://www.tv2.no/a/10058274/Du er bare desperat.Den ble ikke det. Elbil-insentiver var der vel lenge før Tesla kom på banen.

Jeg er ikke desperat. For når du ser hele 2018 under ett så var det cirka 0% endring i Tesla sitt salg i Norge, og ser en fra julig 2018 og frem til i dag så er det et betydelig fall i Tesla sitt salg i Norge. Det er du som er desperat som lenger deg fast i et øyeblikksbilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke desperat. For når du ser hele 2018 under ett så var det cirka 0% endring i Tesla sitt salg i Norge, og ser en fra julig 2018 og frem til i dag så er det et betydelig fall i Tesla sitt salg i Norge. Det er du som er desperat som lenger deg fast i et øyeblikksbilde.

Du har et ganske spesielt syn på tall når du sier at Tesla sitt salg har stupt siden juli 2018. I realiteten så har jo halve salget av 2018 nettopp foregått etter juli 2018.

 

De solgte 4541 biler fra og med august 2018 til og med desember 2018. Totalt for året solgte de 8613, opp 141 biler. Noe jeg synes er imponerende, da man ikke får gratis supercharging lengre. 

 

Vil tippe at salget derimot vil stupe på S/X framover når man ikke får kjøpt 75D lengre. Vel, inntil man får en ny variant da.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke desperat. For når du ser hele 2018 under ett så var det cirka 0% endring i Tesla sitt salg i Norge, og ser en fra julig 2018 og frem til i dag så er det et betydelig fall i Tesla sitt salg i Norge. Det er du som er desperat som lenger deg fast i et øyeblikksbilde.

Jeg henger meg fast i et øyeblikksbilde?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...