Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kontakte lege?


Carolinemor

Anbefalte innlegg

Etter jobb på søndag kjente jeg at jeg var litt stiv i ryggen og tenkte det ville gå over. På mandag våknet jeg med kraftige ryggsmerter og har hatt det konstant siden. Gjør vondt å gå, ligge, sitte og stå. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Holder på å bli sprø. Paracet funker ikke, og jeg føler meg generelt syk i kroppen. Veldig trøtt og slapp, svimmel er jeg også. Orker veldig lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg vet ikke om jeg bør vente å se det an om det går over eller hva?

 

Om dette bare var "ufarlig" ryggvondt, så går det ofte ikke over så veldig fort at du har svar i løpet av få dager. Sånt kan gjerne sitte i litt. Trening er vel første bud, men også å gjerne få undersøkt så du ikke har en skade som du så forverrer ved feil type trening. Men riktig trening kommer du nok uansett ikke unna for muskulatur i rygg, selv om det skulle være andre mer akutte feil med kroppen.

Lenke til kommentar

Det er bare å ta en tur til legen det, hvis det gjør deg sprø og at du ikke kan fungere skikkelig så er det god nok grunn.

Ville bestilt legetime hvis jeg var deg, da får du kanskje en dato noen dager i etterkant, så kan du se om det går over til da, og hvis det blir verre bestill en hastetime så kommer du inn på dagen og senere legetimen blir stryket så du helgarderer deg.

 

edit: har du forresten gjort noe som kan ha trigget smertene i det siste som du vet om?

Endret av tezzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevt over, la sundt fornuft råde. Føler du deg urolig, oppsøk lege.

 

Når det gjelder akutte ryggsmerter, er det som oftest muskulært. Det meste av behandlingen dreier seg om smertebehandling og råd om å ikke sitte/ligge still, men holde seg i aktivitet.

Det gangene det henger sammen med nerver i klem, er det bare direkte akutt når du mister tarm- og blærekontroll.

 

I ditt tilfelle kan det faktisk dreie seg om sesongens influensa. Det er ikke ukjent at de store muskelgruppene og ledd, kan oppleves smertefulle. Det kan også dreie seg om annen akutt infeksjon. Opplever du nakkestivhet, oppsøk lege straks.

 

God bedring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Sikker på at du ikke bare stresser deg opp litt nå? Ro ned og ta timen imorgen, så finner de kjapt ut hva som er gale med ryggen din. Om du er stresset maks så kan du gå til legevakten, men det blir nok endel venting.

Lenke til kommentar

Takk for svar dere! Får vel ringe legen i morgen tidlig å høre. Nå har jeg fått hodepine og er kvalm i tillegg. Er faktisk stiv i nakken, er det farlig?

 

 

Hvis du ikke vil vente til i morgen tidlig med å få en vurdering, kan du ringe legevakten. Ring, ikke møt opp. Så vil de vurdere symptomene dine, og gi deg beskjed om de vil ha deg inn for å se på deg, eller om du bør vente til i morgen med å skaffe deg time hos legen din.

 

Så får du i det minste sjelefred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...