Gå til innhold

Rensing av tastatur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde startet med å ta av alle knappene, og vasket/renset med en mikrofiber klut med litt klorspray/klor på. Vær litt påpasselig med mengden vann og hvis man tror det er brukt litt for mye setter jeg tastaturet vekk i en liten uke på en lun plass. Da er det kjekt med et reservetastatur. Dette er for meg en vask som gjøres en gang i året. Å ta av tastene en gang i blant er greit siden det kommer litt møkk, støv og slikt ned mellom tastene over tid.

 

Ellers bruker jeg en fuktig mikrofiberklut med litt klorspray/jifspray o.l. og drar over tastene mens maskinen er avskrudd. Dette ved behov.

 

Å bruke noe mer enn vann og såpe tror jeg er unødvendig med mindre tastaturet har vært heftig utsatt for olje, smørefett o.l. og da hadde jeg kjøpt et nytt et.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder tastaturet opp ned, tar en lett fuktig lunkent vann éngangsklut og skrubber over.

 

Tar så en tørr, ny, ren éngangsklut og skrubber over igjen.

 

Holder tastaturet opp ned i dusjen og rister grundig.

 

Redigert: Og kjøp en bordvifte som du kan sette til å tørke tastaturet skikkelig med til slutt. En slik bordvifte bruker jeg til alt mulig rart; Tine kjøtt, kjøle ned varm mat raskere, tørkes raskere etter dusj.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste! Enig med Taurean over her, bruk enkelt og greit VANN. Rens godt og la det bli helt tørt før det brukes.
Løsemidler er selvsagt effektive og av og til nødvendige, men reint vann er det du bør prøve først.
Bruker selv vann og har gjort det siden 1980 på alt av datautstyr. Det FUNGERER bra! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har et IBM Model M fra 1991. Overtok det fra jobben da vi ryddet i kjelleren, da var det godt innsauset i kaffe, nikotin og døde hudceller. Etter en runde med følgende ble det bokstavelig talt som nytt: Pell av tastene og la dem ligge en stund i vann med litt tøyvaskemiddel. Skyll godt og la tørke helt før du setter dem på igjen, i mellomtiden kan du støvsuge underlaget. Hvis du har lyst (og eier en stor nok beholder) kan du skru av "dekselet" og gi det samme behandling. Skyll rent, og bruk tannbørste på ting som mot formodning ikke skulle løsne. Da har du et squeaky clean tangentbord.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...