Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vanvittig høyt vannforbruk etter at entreprenør har koblet seg på uteslange


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er så "heldige" å ha vannmåler installert i huset (det var montert da vi kjøpte huset).

Reagerer på et utrolig høyt vannforbruk nå som regningen dukket opp i innboksen.

Leste bare av måleren i november og tenkte ikke noe mer over det, men ser nå at sammenlignet med tidligere år må det ha skjedd noe rart.

 

i fjor var det registrert 450 m3, mens 3 avlesninger før det var det 132m3, 137m3 og 138m3.

 

Kona og jeg diskuterte det nå i kveld, og begynner å lure på om vi har fått forbruket til naboene.

Det har seg nemlig slik at et entreprenørfirma har på vegne av kommunen jobbet med å skifte ut gamle vannrør i nærområdet.

I den forbindelse mistet vi ordinær vanntilførsel, og det ble montert opp en Y splitt på vår utekran hvor da den ene gikk inn til oss, og den andre gikk ut til en ny skjøt som gikk til naboene.

 

Nå er verken jeg eller kona mi rørleggere, så det vi egentlig lurer på nå er om det er fysisk mulig at alt forbruket til naboene har gått igjennom vår vannmåler??

Det virker jo helt rart, men vi har ingen annen forklaring på hvorfor det er målt over 3 ganger så mye vann hos oss.

 

Til vanlig har vi betalt ca 3400 i året for vann og avløp, nå er beløpet i følge nyeste faktura på 11600....

 

Har ikke fått pratet med kommunen eller entreprenøren som har utført arbeidet i område her enda da vi akkurat oppdaget regningen i nettbanken.

 

Setter pris på hjelp angående dette:) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis denne Y-koplingen er koplet inn FØR din vannmåler så skal det jo ikke være mulig at naboens bruk går på din måler. 

 

Men, vannmålere kan gå istykker. 

 

Du kan med letthet teste om den er høvelig nøyaktig ved at du leser av måleren, tapper 10 liter, og leser av måleren. (Husk at en 10 liters bøtte ikke alltid er 10 liter, den kan gjerne romme 12-13 liter. )

 

I mange tilfeller vil det også være litt endringer i trykk så måleren kan bevege seg litt frem og tilbake. Jeg bor i 4 etg. og opplever ofte at min måler går litt frem og tilbake når naboer bruker vann. Alle disse frem og tilbake kan gi bittelitt feilvisning, men ikke mye. 

 

Så kan du jo alltids gå over til naboen og be dem sette på en kran, og se om din måler beveger seg mye. 

 

Men, det aller første du bør gjøre er jo å sjekke at du faktisk har lest av korrekte verdier. Det er jo lett å blingse. På regningen din skal det stå både fra, og til målerstand. 

Lenke til kommentar

Takk for tips :) 
Jeg skal få testet måleren senere i dag ved hjelp av 10 litersbøtte.

 

Glemte å skrive at entreprenør er ferdig med jobben så vannrøret er ikke tilkoblet utekrana vår lenger, den var koblet til i ca 6 måneder fra vår til høst.

 

Som du sier Tor så virker det helt usannsynlig at forbruket deres skal gå via vår måler når det ser ut til å være rett inn og ut.

Når det gjelder avlesning er jeg sikker på jeg har lest av korrekt da jeg har tatt bilde av siste avlesning. Tidligere avlesninger stemmer med det tidligere eier har rapportert inn.

 

@mobile999 takk for tips, skal stenge av hovedkrana i en periode for å se om det kan være lekkasje noe sted.

Lenke til kommentar

Hvis du merker det på strømregningen så er det ikke sikkert at det er fordi du selv bruker så mye mer varmtvann, men at sikkerhetsventilen på varmtvannsberederen spytter litt.  Har selv hatt det problemet på hytta der trykket varierer ekstremt. Varmtvannsberederen spylte gjerne ut en liter eller to i timen rett ned i sluket. Måtte sette på en reduksjonsventil for å løse problemet. 

 

Så TS kan jo kanskje sjekke varmtvannsberederen også? 

Lenke til kommentar

Den måler kubikk som det står (m3), det er 1000 liter. de røde tallene er desimaler. Og representerer liter her. Brukte 20 liter ja.

Ser på det roterende hjulet at den har gått fra litt over 8 til litt over 0. Etter hva jeg har skjønt er dette desiliter, og om den skulle målt nøyaktig 20 liter så burde den ha stått på litt over 8.

Vil det da si en feilmargin på 2,2 desiliter (med utgangspunkt i at hver lille strek mellom sifrene er en økning på 2) som igjen betyr at den viser 11% for mye?

Lenke til kommentar

Til info har jeg vært i kontakt med entreprenør som bekrefter at det er noe rart.

Slik det var koblet i perioden skulle ikke vannmåleren ha gått i det hele tatt, da den ikke gikk via den.

De kommer for å kontrollere i begynnelsen av februar, så det blir spennende å høre resultatet.

Takk for hjelpen så langt fra dere som har engasjert dere i saken :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...