Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil / første bil


Anbefalte innlegg

Hei. Er nå 19 og fikk lappen for 1 år siden. Har lånt foreldrene min sin bil i ca 1 år siden vi hadde en før mye (det var en billig bil). Spørs hvor lenge den varer så er deretter på utkikk etter en ny bil som da blir min første bil.

 

Har tenkt til å bruke maks 100 000kr.

 

Har sett litt på bmw 1 serie og golf, både "vanlig" og stasjonsvogn. Synes disse ser greie ut.

 

Hva anbefaler dere?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4-5 år gamle BMW har tradisjonelt holdt seg godt på bruktmarkedet. Noen feil finnes men sånn er det på alle merker.

Generelt vil jeg foreslå at man styrer unna Diesel da disse ofte er mer kompliserte og befengte med feil, dette gjelder uansett merke.

Bensin med turbo og automat kan være en god kombo, spesielt nye BMW 8-trinns kassen er veldig fin å kjøre med.

Lenke til kommentar

Alltid gøy når man skal kjøpe sin første bil! 

 

Det er litt vanskelig å foreslå en bil til 100.000, fordi du får veldig mange forskjellige biler til den prisen.

 

Sett noen kriterier og tenk litt på hva du skal bruke bilen til, og hvor mye du ønsker å bruke på den fremover mtp drivstoffbruk og "driftsikkerhet". 

 

Spør deg selv foreksempel om følgende, 

 

Har utseende, bilmerke og sportslighet betydning?

Trenger jeg mye plass?

Utstyr? - Automat, skinn, navigasjon, lyd anlegg? 

Maks alder, "driftsikkerhet"?

 

Oppgi noen kriterier så får du nok gode anbefaliger her på forumet!

 

Personlig har jeg alltid hatt mer sansen for sedan enn stasjonsvogn, men har nå behov for mer plass. Vurderer derfor å selge min Avensis 2013 sedan til fordel for en Octavia sedan/hatch - disse har stor bagasjerom og du får ellers mye bil for penga synes jeg.

 

Hva synes du om denne?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125862589

Endret av DEEEJ
Lenke til kommentar

For å få gode råd må du nok spesifisere nærmere hva du har behov for og ønsker deg, ja. BMW 1-serie er temmelig langt fra Golf stasjonsvogn i egenskaper. :-D

BMW'en er selvfølgelig kulest, men har dårlig plass til passasjerer og bagasje og vil mest sannsynlig være dyrest i vedlikehold så snart det skjer noe ut over vanlig service (og det gjør det). Sjekk også priser på forsikring for en 19-åring...

Støtter Focus, Octavia, 308 e.l. som fornuftig førstegangsbil. Store nok til at du får med kompisene på hyttetur, men ikke så store eller påkostede at de er unødvendig dyre i drift. Premium er alltid unødvendig dyr i drift - det koster å være kul, også når det gjelder bil. :-)

Lenke til kommentar

Bil er billig viss du kan ta servicer selv og bytte slitedeler selv.
Ellers blir det fort dyrt uansett merke.

Dyreste jeg selv har vert borti er Toyota, Audi og Mercedes å jeg skrur selv.
Billigste bilen jeg har vert borti er en BMW E46(disse begynner å bli veldig slitt nå).

 

 

Skal du på verksted så blir det veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...