Gå til innhold

Nå åpner Tesla Norge opp for Model 3-bestillinger for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kan bare bestille langdistanse-versjonen

Akkurat som i USA er det fortsatt ikke mulig å bestille innstegsmodellen av Model 3. Foreløpig kan du bare bestille versjonen med Long Range-batteri og premiuminteriørpakke, som har en WLTP-rekkevidde på opptil 560 kilometer. 

Prisen starter på 464 020 kroner, inkludert vrakpant og dokumentavgift. Det er litt lavere enn Tek.no først anslo i månedene før prisen ble avslørt.

Sort lakk er standard, men metallic- (sølv, blå) eller multi-coat-lakk (rød, hvit) kan velges mot et tillegg i pris på mellom 12 500 og 20 900 kroner.

Hvorfor så dyrt å velge annen farge? Lurer på hvor dyrt full selvkjørt biler blir, sikkert en god del høyere pris.

Eventuelt ekstra skjermer vil koste, neppe 1440p eller 4k skjerm.

Lenke til kommentar

 

  Kan bare bestille langdistanse-versjonen

Akkurat som i USA er det fortsatt ikke mulig å bestille innstegsmodellen av Model 3. Foreløpig kan du bare bestille versjonen med Long Range-batteri og premiuminteriørpakke, som har en WLTP-rekkevidde på opptil 560 kilometer. 

Prisen starter på 464 020 kroner, inkludert vrakpant og dokumentavgift. Det er litt lavere enn Tek.no først anslo i månedene før prisen ble avslørt.

Sort lakk er standard, men metallic- (sølv, blå) eller multi-coat-lakk (rød, hvit) kan velges mot et tillegg i pris på mellom 12 500 og 20 900 kroner.

Hvorfor så dyrt å velge annen farge? Lurer på hvor dyrt full selvkjørt biler blir, sikkert en god del høyere pris.

Eventuelt ekstra skjermer vil koste, neppe 1440p eller 4k skjerm.

*sukk*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvorfor så dyrt å velge annen farge? Lurer på hvor dyrt full selvkjørt biler blir, sikkert en god del høyere pris.

Eventuelt ekstra skjermer vil koste, neppe 1440p eller 4k skjerm.

Som regel alltid tillegg i prisen for metallic, multi-coat etc.

De kunne riktignok utvidet tilbudet litt med mer enn kun sort.

 

Resten forstod jeg ingenting av.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dette blir Norges mest solgte bil i 2019!

Og det bør skremme folk som i hele tatt vurderer bilen, mtp. hvor overbelastet servicesenterne er allerede. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så masseproduksjonen har ikke startet enda? Hva vil det gjøre med kvaliteten? Dette er jo helt krise:

 

 

:-D

Service-situasjonen og spørsmål angående byggekvaliteten, er de 2 grunnene til at iallefall jeg er avventende .

Lenke til kommentar

Og det bør skremme folk som i hele tatt vurderer bilen, mtp. hvor overbelastet servicesenterne er allerede. 

Du snakker som om at dette gjelder overalt i hele landet. Vell, det kommer an på hvor du bor. Enkelte steder i Oslo har det vært meget trøblete, mens andre steder i landet kommer du inn kjapp og får service tvert. Jeg har hatt min Model S i over 5 år nå og har ikke noe negativt å si om situasjonen i Trondheim ihvertfall. Det var en periode for et år siden hvor de nok var litt for få ansatte, men de siste gangene jeg har vært innom har det gått kjapt. Jeg har aldri hatt noen større problemer med bilen, bare småpirk som 12V-batteri som tok lading dårlig etc. Ene naboen min har vært særs uheldig med sin bil og hatt et par tilfeller med driftsstans, han fikk komme inn tvert og fikk lånebil de få dagene det tok å utbedre feilene.

 

At serviceapparatet har for lav kapasitet noen steder er rett, men dette gjelder IKKE hele landet. Model 3 anbefales bare service annenhvert år i motsetning til S og X. Model 3 er og langt mindre kompleks med adskillig færre ting som kan gå i stykker etc. Et problem knytta til reparasjoner og ventetider har vært aluchassis i S og X, Model 3 er i hovedsak stål og kan repareres langt flere steder rimeligere og kjappere.

 

De må nok bygge ut serviceapparatet og ansette flere folk ja, men pr nå er jeg ikke bekymra for situasjonen der jeg bor. Hadde dog vært litt mer skeptisk om jeg bodde i nærheten av enkelte andre servicesentere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du snakker som om at dette gjelder overalt i hele landet. Vell, det kommer an på hvor du bor. Enkelte steder i Oslo har det vært meget trøblete, mens andre steder i landet kommer du inn kjapp og får service tvert. Jeg har hatt min Model S i over 5 år nå og har ikke noe negativt å si om situasjonen i Trondheim ihvertfall. Det var en periode for et år siden hvor de nok var litt for få ansatte, men de siste gangene jeg har vært innom har det gått kjapt. Jeg har aldri hatt noen større problemer med bilen, bare småpirk som 12V-batteri som tok lading dårlig etc. Ene naboen min har vært særs uheldig med sin bil og hatt et par tilfeller med driftsstans, han fikk komme inn tvert og fikk lånebil de få dagene det tok å utbedre feilene.

 

At serviceapparatet har for lav kapasitet noen steder er rett, men dette gjelder IKKE hele landet. Model 3 anbefales bare service annenhvert år i motsetning til S og X. Model 3 er og langt mindre kompleks med adskillig færre ting som kan gå i stykker etc. Et problem knytta til reparasjoner og ventetider har vært aluchassis i S og X, Model 3 er i hovedsak stål og kan repareres langt flere steder rimeligere og kjappere.

 

De må nok bygge ut serviceapparatet og ansette flere folk ja, men pr nå er jeg ikke bekymra for situasjonen der jeg bor. Hadde dog vært litt mer skeptisk om jeg bodde i nærheten av enkelte andre servicesentere.

Kan umulig snakke om hele landet, Tesla sitt tilbud er enn så lenge ikke akkurat hva jeg ville kalt "landsdekkende" med 6-7 kundesenter utenfor Oslo.

Jeg jobber rett borti gata fra det som er her i Rogaland, så akkurat det er ikke akkurat en dealbreaker for meg.

 

Så fint at du ikke har hatt problemer med ditt lokale servicesenter så langt, men hva skjer nå som "Norges mest solgte bil" dukker opp?

De har jo med Oslo visst at de ikke greier å ha infrastrukturen på plass i forkant. 

Lenke til kommentar

Har ikke Tesla, så nei.

 

 

Så din kunnskap om dette er først og fremst relatert til hva du har lest på Twitter etc? Du føler ikke at kvaliteten på ditt bidrag her kanskje lider noe under å ha ikke førstehånds kjennskap til Teslas serviceapparat?

 

Oslo Nord og Kokstad i Bergen har hatt store problemer tidligere. Tesla har for lengst rullet ut sine "mobile service" enheter på flere steder i landet. Det er stor forbedring på Oslo Nord og Kokstad det siste halvåret.

Jeg bruker SC på Rud og har bare godord å komme med. Det vil utvilsomt bli voksesmerter også med Model 3, men forhåpentligvis har tiden de har brukt på å oppskalere produksjon for det nordamerikanske markedet gjort at de har gjort mesteparten av feilene der, og kan levere feilfrie biler i større grad enn hva som har vært tilfelle på Model S og X. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så din kunnskap om dette er først og fremst relatert til hva du har lest på Twitter etc? Du føler ikke at kvaliteten på ditt bidrag her kanskje lider noe under å ha ikke førstehånds kjennskap til Teslas serviceapparat?

 

Oslo Nord og Kokstad i Bergen har hatt store problemer tidligere. Tesla har for lengst rullet ut sine "mobile service" enheter på flere steder i landet. Det er stor forbedring på Oslo Nord og Kokstad det siste halvåret.

Jeg bruker SC på Rud og har bare godord å komme med. Det vil utvilsomt bli voksesmerter også med Model 3, men forhåpentligvis har tiden de har brukt på å oppskalere produksjon for det nordamerikanske markedet gjort at de har gjort mesteparten av feilene der, og kan levere feilfrie biler i større grad enn hva som har vært tilfelle på Model S og X. 

Er som regel de som ikke selv eier en Tesla, som sliter mest med dette problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare løp å kjøp, kjøpte min første Tesla i 2017 og venter en Model 3 performance. Jeg hadde bytte av sensorer og en dårlig pakning på X, men fikk dekket leiebil med bensin og bomring. Tesla er noe helt annet enn de gammeldagse bilene.

 

Klart at det vil være litt smått med en ny produsent, men bilen er ellers tusen ganger bedre enn de triste alternativene. Stor og intuitiv skjerm, Spotify, aksen, god app, lang rekkevidde osv. Model 3 performance er også god på bane. Tilsvarende ytelser i fossilbilen vil koste fra ca 1.9 Mill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare løp å kjøp, kjøpte min første Tesla i 2017 og venter en Model 3 performance. Jeg hadde bytte av sensorer og en dårlig pakning på X, men fikk dekket leiebil med bensin og bomring. Tesla er noe helt annet enn de gammeldagse bilene.

Så hvis bilen har problemer har ikke tesla mulighet å låne ut model X eller S en gang til kundene som har bilen lenge på verksted?

Er ikke verre å bruke 2 årslønner på en bil som må på verksted etter noen måneder.

Sies basert på rykter riper i lakken er det tesla model 3 sliter mest med.

 

Blir lenge å vente på model 3 grunnmodellen eller når den havner på bruktmarkedet.

Selv om model 3 muligens har nyere teknologi en model S\X er det fremdeles usikkert hvor lenge man kan forvente den holder til batteri\kjølesystem begynner i svikte.

Dekkbytte må vel regnes med kan jo håpe bilen vil gå i 8 år før utgiftene kommer.

Men husk de er amrikans produsent, så spørs den er særlig om vinteren. Er vel der batteriet gir effekt tap.

Er surt man må ofte lade om vinteren. Og batterikapasiteten blir dårlig.

 

Sies man bør varme elbilen før kulden slik man ikke får kaldstart:

https://www.tu.no/artikler/derfor-far-elbilen-kortere-rekkevidde-om-vinteren/276419

her er nok bensin\disel bedre, hvis man først har nytt 12\24 volt batteri.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så din kunnskap om dette er først og fremst relatert til hva du har lest på Twitter etc? Du føler ikke at kvaliteten på ditt bidrag her kanskje lider noe under å ha ikke førstehånds kjennskap til Teslas serviceapparat?

 

Oslo Nord og Kokstad i Bergen har hatt store problemer tidligere. Tesla har for lengst rullet ut sine "mobile service" enheter på flere steder i landet. Det er stor forbedring på Oslo Nord og Kokstad det siste halvåret.

Jeg bruker SC på Rud og har bare godord å komme med. Det vil utvilsomt bli voksesmerter også med Model 3, men forhåpentligvis har tiden de har brukt på å oppskalere produksjon for det nordamerikanske markedet gjort at de har gjort mesteparten av feilene der, og kan levere feilfrie biler i større grad enn hva som har vært tilfelle på Model S og X. 

Hva i alle dager, vett ikke om dette er verdt å svare på en gang.

 

Det du mener er altså er at jeg skal selv bruke 500 000++ på en Tesla, for å min egen opplevelse av servicesenterne, da absolutt alt annet er irrelevant?

 

Nei du, jeg tar det som blir meldt av flere medier mye mer alvorlig enn meningene en et fåtallspersoner på et diskusjonsforum.

Når ble det galt å gjøre litt research i forkant av noe så viktig som et bilkjøp?

Har du bare hørt masse problemer om den lokale Mazda forhandleren, vurderer du noe annet, eller gambler du på Mazdaen likevel?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...