Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av minigraver


Bjek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke godt å si. Solide firmaer begge som ikke forventes å opphøre med det første. 800 kg maskinen har flere skuffer, men er mindre. 1000 kg er ikke mye og det blir mye ausing for å fylle en traktortralle.

 

Leide en Kubota på 1.9 tonn. Den var ok og fikk opp røtter med litt lirking.

 

Dersom et av fima er i bilavstand, så er det et pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs hva du vil utføre og hvor lang tid du vil det skal ta. Disse du viser frem er vel mer som mikrograver å regne. Du skal ha god tid hvis du har tenkt å utføre noe som helst nyttig med en sånn en, hvertfall hvis du skal ta betalt for det. Du bør nok opp på klassen 1.5 til 2 tonn, og av merker som Hanix, Kubota, JCB, CAT, Komatsu, New Holland eller lignende. Da har man faktisk mulighet til å utføre noe reelt arbeid. 800 kg jalla kinagraver gir deg nok ikke så mye graving, men derimot mange grå hår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leide en Kubota på 1.9 tonn. Den var ok og fikk opp røtter med litt lirking.

 

Dersom et av fima er i bilavstand, så er det et pluss.

Tidligere har jeg brukt en 2,5 T og fikk gjort det jeg skulle gjøre. Samtidig tilgang til en 4 T. Men nå vil jeg ha en privat for å skifte ut spaden :-) 

Den ene leverandøren ligger kun 10-15 km fra meg, så det blir vel det som veier mest på vektskåla.

 

Det spørs hva du vil utføre og hvor lang tid du vil det skal ta. Disse du viser frem er vel mer som mikrograver å regne. Du skal ha god tid hvis du har tenkt å utføre noe som helst nyttig med en sånn en, hvertfall hvis du skal ta betalt for det. Du bør nok opp på klassen 1.5 til 2 tonn, og av merker som Hanix, Kubota, JCB, CAT, Komatsu, New Holland eller lignende. Da har man faktisk mulighet til å utføre noe reelt arbeid. 800 kg jalla kinagraver gir deg nok ikke så mye graving, men derimot mange grå hår.

Brukes kun privat og kunne selvfølgelig tenkt meg en av disse som du nevner, men da må vi opp i alle fall dobbel pris (og mer tror jeg). Siden jeg kun skal skifte ut spaden og grave i "rosebedda" til fruen tror jeg en slik liten er grei nok. Samtidig skal jeg inn i en garasje og muligens en kjeller, og da må jeg ha en liten 1 tonner.

 

Begge to skal ha takk for svar, så får vi se hvor vi havner.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kommer an på hva og hvor den skal brukes.

 

Skal du gjøre noe som helst arbeid for andre enn deg selv, så bør den ha mindre enn 20.4 hestekrefter, eller så må du ha maskinførerbevis, som du kanskje har?

 

800kg er så lite at det er nesten ubrukelig til graving av litt dypere grøfter, drenere rundt hus med kjellere og slikt, det er kun egnet for litt planering i hagen.

 

Generelt er 1.5 tonn ganske optimalt, de kan om oftest kjøres uten maskinførerbevis, kan fraktes på bilhenger, og er store nok til å i det minste utføre noe normalt arbeid med maskinen.

Skal man utføre arbeid for andre bør man nok opp i minst 5-8 tonn.

 

Kjente merker er alltid best, Caterpillar, Kubota, JCB osv. er bra greier, men koster også noe mer.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Du får holde oss oppdatert! Jeg elsker gravemaskinen og kunne godt tenkt meg å prøve en X2.

 

Jærtraktor? Har i min barndom så vitt prøvd den :-) Det største jeg har sittet i er en 90 tonner (hitachi). Fikk ikke prøve så veldig mye, men var som en unge igjen.....

 

Alt kommer an på hva og hvor den skal brukes.

 

Skal du gjøre noe som helst arbeid for andre enn deg selv, så bør den ha mindre enn 20.4 hestekrefter, eller så må du ha maskinførerbevis, som du kanskje har?

 

800kg er så lite at det er nesten ubrukelig til graving av litt dypere grøfter, drenere rundt hus med kjellere og slikt, det er kun egnet for litt planering i hagen.

 

Generelt er 1.5 tonn ganske optimalt, de kan om oftest kjøres uten maskinførerbevis, kan fraktes på bilhenger, og er store nok til å i det minste utføre noe normalt arbeid med maskinen.

 

Skal man utføre arbeid for andre bør man nok opp i minst 5-8 tonn.

 

Kjente merker er alltid best, Caterpillar, Kubota, JCB osv. er bra greier, men koster også noe mer.

 

Som jeg har svart tidligere, så kunne jeg tenkt meg noe slikt som du nevner. Tror likevel det blir for mye "monetas" å legge ut for å kun bruke den som litt for stor spade. Kun til jordforbedring og muligens innahus. Ikke til bruk for andre.....

 

Denne ville jeg sett på: Gravemaskin NT18DR teleskop understell Tilbud med 3 skuffer https://www.wee.no/anlegg/gravemaskiner-utstyr/gravemaskiner/gravemaskin-nt18dr-teleskop-understell 187 500 kroner flett ny. Garantert lett å selge etterpå

 

Har vurdert, men den går ikke inn i kjelleren jeg har planer om å ta den inn i.

 

 

Takker likevel for gode svar. Ha en fortryllende aften.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bare husk på at ved graving hjemme hos en selv så er det ikke noen begrensninger på maskinstørrelse mtp maskinførerbevis. 15kW-grensen trer først i kraft når en graver hos andre.

Ellers så er jeg enig med det som blir sagt her at nytteverdien av en såpass liten maskin er begrenset. Det finnes mange brukte 1,5-2,5t maskiner som holder seg under 15kW som kan brukes fritt uten maskinførerbevis. Sammen med en maskinhenger så finnes det kanskje et lite ekstrapotensial ved utleie?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Litt sent svar men.. Hva har du tenkt og bruke maskinen til? skal man først kjøpe seg en minigraver så bør man virkelig ha bruk for den.

Men av egen erfaring så synes jeg at maskinene til Cat, Komatsu, Volvo og Kobelco er de mest driftsikre maskinene,  har dårlig erfaring med med JCB og Doosan maskiner.

Jeg har selv en 5t Komatsu minigraver som jeg bruker på tomta, også har jeg en traktor og henger. Så det hender at jeg også gjør noen småjobber i ny og ne.

Lenke til kommentar
mortys skrev (På 5.4.2020 den 7.57):

Bare husk på at ved graving hjemme hos en selv så er det ikke noen begrensninger på maskinstørrelse mtp maskinførerbevis. 15kW-grensen trer først i kraft når en graver hos andre.

Ellers så er jeg enig med det som blir sagt her at nytteverdien av en såpass liten maskin er begrenset. Det finnes mange brukte 1,5-2,5t maskiner som holder seg under 15kW som kan brukes fritt uten maskinførerbevis. Sammen med en maskinhenger så finnes det kanskje et lite ekstrapotensial ved utleie?

Er mulig at jeg misforstår deg her. Men for og kunne kjøre maskiner over 3,5t så må man ha maskinførerbevis, uavhengig om det er privat bruk eller i jobb sammenhenger. Og utleiere har ikke lov til og leie ut maskiner på over 3,5t til personer som ikke har maskinførerbevis.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...