Gå til innhold

Nettbaserte studier innen programmering? Noen tips? Helst i vår.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst å lære meg å programmere. Har noen kjennskap til noen nettbaserte studier som kan være aktuelle? 

 

Så at NTNU hadde forskjellige tilbud, men fikk inntrykk av at mange av disse krevde forkunnskap. Har registrert meg som enkeltemnestudent på UiO, så vurderer bare ta noen enkeltemner der. Jeg antar det meste blir lagt ut på nett med tanke på undervisning og siden jeg bor i Oslo skulle det gå fint med eventuelle eksamener.

 

Helst skulle jeg også begynt nå i vår. Eventuelt får jeg pent vente til i høst.

 

Nå trenger jeg sannsynligvis ikke formell kompetanse og kunne kanskje studert på egenhånd eller tatt noen andre kurs over nett, men formell kompetanse og frister skader ikke om man finner noe som er bra.

 

På forhånd takk! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke ta ett studie på UiO som omhandler programmering? Dataingeniør eller lignende? 

 

Så vidt jeg kan se har alle oppstart høst 2019 og jeg frykter det kan være noe obligatorisk oppmøte. I hvert fall var det tilfellet på et informatikk-kurs jeg var oppmeldt i for noen år tilbake. Så derfor er det ikke førstevalget.

 

Med det sagt vurderer jeg å melde meg opp i enkeltemner nå og eventuelt søke meg inn på en bachelor til høsten. :) 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har alle oppstart høst 2019 og jeg frykter det kan være noe obligatorisk oppmøte. I hvert fall var det tilfellet på et informatikk-kurs jeg var oppmeldt i for noen år tilbake. Så derfor er det ikke førstevalget.

 

Med det sagt vurderer jeg å melde meg opp i enkeltemner nå og eventuelt søke meg inn på en bachelor til høsten. :)

 

Min erfaring er at skoler er svært fleksible her så lenge du er ærlig. Tar selv bachelor i full jobb med 100+ reisedøgn i året. Lab øvelser og andre oppmøter samles opp og unnagjøres på en dag somregel. Avhengig av mengde arbeid såklart. 

 

Ett annet tips, prøv å allier deg med en i lignende situasjon. Det kommer alltid arbeid som krever grupper. Som oftest går det greit med to selv om de andre gruppene muligens er noe større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du bare vil lære, men ikke nødvendigvis trenger å ta studiepoeng, så fins det mye nettbaserte kurs som er gratis eller koster noen hundrelapper. F.eks udemy har jeg selv brukt til å lære litt grunnleggende C++, men det fins også kurs for nybegynnere der i python/java etc.

 

Har vurdert og vurderer fortsatt dette. Skal lære meg å programmere i hovedsak for min egen del og bruk etter å ha betalt for mye til eksterne konsulenter de siste årene, men tenkte at det skader ikke med formell kompetanse. Var du fornøyd med disse kursene? :) 

Lenke til kommentar

Min erfaring er at skoler er svært fleksible her så lenge du er ærlig. Tar selv bachelor i full jobb med 100+ reisedøgn i året. Lab øvelser og andre oppmøter samles opp og unnagjøres på en dag somregel. Avhengig av mengde arbeid såklart. 

 

Ett annet tips, prøv å allier deg med en i lignende situasjon. Det kommer alltid arbeid som krever grupper. Som oftest går det greit med to selv om de andre gruppene muligens er noe større. 

 

Notert. :) 

 

Har ikke du alt en bachelor eller er det nummer to? 

 

Jeg tenker at nettbasert uansett ville vært en fordel, men som du sier kan man sikkert få til alternativer gjennom en skole også.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke utdanning for å få jobb som utvikler. Du kan lære deg det selv og søke på jobber. Da viser du til prosjekter. På arbeidsplassen min er flere som ikke har utdanning og tjener mer enn de med mastergrad (her er det hva du kan som telles, ikke hva du har på papiret).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du en liste over nettbaserte løsninger for programmering. Jeg har ikke vært gjennom alle, men har hørt om alle av dem. 

 

https://internetingishard.com/html-and-css/

https://udemy.com

https://udacity.com

https://www.sololearn.com/Courses/

https://www.khanacademy.org/

https://teamtreehouse.com

https://leetcode.com/a

 

Gode tips! 

 

Udemy er vel det mest kjente? Hvilke av de har du faktisk erfaring med?

 

Du trenger ikke utdanning for å få jobb som utvikler. Du kan lære deg det selv og søke på jobber. Da viser du til prosjekter. På arbeidsplassen min er flere som ikke har utdanning og tjener mer enn de med mastergrad (her er det hva du kan som telles, ikke hva du har på papiret).

 

Hvor jobber du? Hvor vanlig er det å ha en slik jobb uten utdanning egentlig? Jeg har jo en bachelorgrad i ingeniørfag fra før, så mulig det har noe å si.

 

Jeg er uansett på vei ut av arbeidslivet og håper jeg aldri skal tilbake, men tenkte at det kunne være greit med formell kompetanse som en ekstra sikkerhet og i tillegg som et press på meg selv for å ha litt frister og så videre. :) 

Lenke til kommentar

Udacity har en ganske god opplæringsmodell, men har gått over til betaling for komplette kurs. Dog har de fortsatt noen leksjoner som er gratis. Kollega av meg har brukt TeamTreeHouse med stor suksess. 

Høres jo lovende ut. Har du brukt Udacity selv? Og hva legger du i stor suksess? Personlig utvikling eller karrieremuligheter? 

 

Jeg er på en måte helt blank. Samtidig ikke. Har jobbet mye med logikk i Excel og kan litt kode i VBA. Har også brukt MATLAB minimalt. Men jeg vet ikke helt hva slags språk jeg skal starte med eller om det i det hele tatt er noe jeg bør tenke på i starten.

 

Per dags dato gjør jeg veldig mye i Excel/VBA, men har også mer avanserte applikasjoner som kjører kode i C#. Så målet på sikt er jo å bli rimelig kompetent eller i hvert fall god nok til at jeg kan henge med i svingene og i det minste forstå/modifisere avansert kode. :D 

Lenke til kommentar

Hvis formell kompetanse ikke er en nødvendighet med tanke på en jobb, så er det jo godt mulig at det er smart å droppe dette og heller gå rett på sak og på det man faktisk trenger eller ønsker å lære. Tidligere erfaring med skole er jo at 50-60% er bortkastet og mye av pensum er et resultat av at læreplaner og diverse BS skal tilfredsstilles. 

 

Jeg skal som nevnt i utgangspunktet ikke søke jobb, men tenker formell kompetanse kan være lurt som en sikkerhet for fremtiden. Men om det ikke er så viktig som jeg trodde, så er det jo kanskje lite vits...

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Høres jo lovende ut. Har du brukt Udacity selv? Og hva legger du i stor suksess? Personlig utvikling eller karrieremuligheter?

Ja, har brukt det litt og liker plattformen. Med stor suksess, så tenker jeg å få seg jobb. Ergo, både personlig utvikling og karrieremulighet.

 

 

Jeg er på en måte helt blank. Samtidig ikke. Har jobbet mye med logikk i Excel og kan litt kode i VBA. Har også brukt MATLAB minimalt. Men jeg vet ikke helt hva slags språk jeg skal starte med eller om det i det hele tatt er noe jeg bør tenke på i starten.

 

Per dags dato gjør jeg veldig mye i Excel/VBA, men har også mer avanserte applikasjoner som kjører kode i C#. Så målet på sikt er jo å bli rimelig kompetent eller i hvert fall god nok til at jeg kan henge med i svingene og i det minste forstå/modifisere avansert kode. :D

Valg av språk er en eviglang diskusjon. Ofte er det bedre å starte med noen av de tradisjonelle språkene og så gjøre overgang til språk som endelig ønskes når man forstår basisen av koding.

 

Jeg vet at UiO bruker Python til første semester for å lære kodeforståelde. Java er også brukt en del steder. C# er også kurant å lære seg, men det er mer spesifikt rettet mot Microsoftprodukter sammenlignet med f. eks Java.

 

 

Hvis formell kompetanse ikke er en nødvendighet med tanke på en jobb, så er det jo godt mulig at det er smart å droppe dette og heller gå rett på sak og på det man faktisk trenger eller ønsker å lære. Tidligere erfaring med skole er jo at 50-60% er bortkastet og mye av pensum er et resultat av at læreplaner og diverse BS skal tilfredsstilles. 

 

Jeg skal som nevnt i utgangspunktet ikke søke jobb, men tenker formell kompetanse kan være lurt som en sikkerhet for fremtiden. Men om det ikke er så viktig som jeg trodde, så er det jo kanskje lite vits...

Jeg tror IT-bransjen er blant de få jobbmarkedene hvor man kan få seg jobb uten å ha gått på skole. Som du leser i tråden, så er det flere steder man heller går for personer uten formell utdannelse. Personer som er gode i programmering trenger ikke å ha formell bakgrunn, så lenge interessen er der.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, har brukt det litt og liker plattformen. Med stor suksess, så tenker jeg å få seg jobb. Ergo, både personlig utvikling og karrieremulighet.

 

Valg av språk er en eviglang diskusjon. Ofte er det bedre å starte med noen av de tradisjonelle språkene og så gjøre overgang til språk som endelig ønskes når man forstår basisen av koding.

 

Jeg vet at UiO bruker Python til første semester for å lære kodeforståelde. Java er også brukt en del steder. C# er også kurant å lære seg, men det er mer spesifikt rettet mot Microsoftprodukter sammenlignet med f. eks Java.

 

 Jeg tror IT-bransjen er blant de få jobbmarkedene hvor man kan få seg jobb uten å ha gått på skole. Som du leser i tråden, så er det flere steder man heller går for personer uten formell utdannelse. Personer som er gode i programmering trenger ikke å ha formell bakgrunn, så lenge interessen er der.

 

 

Nice! Takk for bra svar! :) 

 

Mine interesser er først og fremst finans/statistikk og bruk av kode i den sammenheng. Jeg vet Python er mye brukt, så det er nok et godt utgangspunkt. 

 

Visste ikke at formell utdannelse var mindre viktig i IT, men er vel uansett langt opp og frem til jeg er god nok til det uansett. Men skal i hvert fall komme meg i gang snart. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...