Gå til innhold

Gå fra Panasonic plasma til hva ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger litt innspill vedrørende kjøp av ny TV.

 

Er en voksen mann på 55 som ønsker oppgradere til en større TV.

 

Mine behov, vanlig tv titting, musikkprogram, sport ( mest fotball ) blue- ray filmer, konserter, YouTube etc

 

Har i dag en Panasonic tx.p50vt30 fra 2012 og er kjempefornøyd med denne, og eneste grunn til å bytte er at jeg ønsker meg en 65 tommer.

 

Skal sitte ca 3 meter fra TV, og stuen er greit opplyst,

 

Lyd er ikke viktig da den vil bli koblet rett i et stereoanlegg.

 

Skal henge på vegg.

 

Hva bør jeg kjøpe ??

 

Har sett på

 

Samsung 65 QE65Q8F og QE65Q9FN og lurer på om Q8 modellen holder til mitt bruk.

 

Har også sett på LG oled 65 E8

 

Flere har jeg ikke vurdert, men kom gjerne med innspill på andre TV apparater ??

 

Håper på hyggelige innspill

 

P.s ,noen som har et innspill på hva jeg kan eventuelt kan forvente å få for min Panasonic skjerm?

 

Mvh

 

Tom

Endret av tomkve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung 65 QE65Q8F og QE65Q9FN og lurer på om Q8 modellen holder til mitt bruk.

 

Har også sett på LG oled 65 E8

 

Fordeler og ulemper med begge TV'ene. Du sparer litt penger på å gå for LG C8 istedenfor E8 da. Jeg har testet LG C8 og Samsung Q9FN og kan dele dette :

 

LG C8 :

 

Fordeler

- Best sort nivå pga OLED panel

- Bedre innsynsvinkel (viktig hvis du eller gjester ser på TV fra siden)

- Bedre HDR opplevelse (selv om Samsung sin har høyere max nits)

 

Ulemper

- Fare for innbrenning av TV logoer og andre statiske elementer (over tid)

- Dårligere på bevegelser (din VT30 er bedre her) Trumotion hjelper, men gir mer såpeopera effekt og noen artifacts. Var grunnen til at jeg sendte min C8 i retur.

 

Samsung Q9FN :

 

Fordeler

- Ingen innbrenning (du kan fint bruke denne som en PC skjerm)

- Bedre på bevegelser (Når man setter Auto Motion Plus Settings til custom 5/5)

- Enklere meny system enn LG (kanskje en smaksak menne)

- Genial den one-connect boksen til Samsung! 

 

Ulemper

- Dårligere innsynsvinkel (denne bør du sitte mest mulig rett foran for best bilde)

- Sort nivå og kontrast er ikke like bra som OLED, men godt nok.

- Lokale dimmingen til Samsung sliter i visse film scener

- HDR opplevelsen ødelegges litt av blooming når det er sterke lyse objekter, som hvit undertekst.

 

Jeg valgte å beholde min Samsung 75Q9FN selv om den har de ulempene. Siden jeg har en PC koblet til, så er det veldig deilig å slippe å tenke på innbrenning! Men hadde LG C8 vært bedre på bevegelser, så hadde jeg nok sitti med den enda. Ellers har jo begge TV'er veldig bra bildekvalitet da :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

P.s ,noen som har et innspill på hva jeg kan eventuelt kan forvente å få for min Panasonic skjerm?

 

Jeg solgte min Panasonic VT30 for 2500 kr, og det var 65" utgaven... Kunne sikkert fått litt mer, men jeg ville få solgt den raskt. Så du kan vel ikke forvente mer for din 50".

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe å bekymre seg over ved normal bruk. Har nå hatt en LG OLED i 4 år, kan ikke se spor av innbrenning. Har hatt flere plasma før, de hadde tydelig innbrenning av logo etter mye kortere tid.

 

Kommer mye an på bruk tror jeg. Selv har jeg en PC koblet til min TV, så det blir litt annerledes da. Folk rundt omkring anbefaler å se variert innhold på OLED TV'er for at man skal slite på OLED pixlene jevnt over hele panelet, og andre tips. Sikkert ikke noe problem for folk flest, men bare tanken på innbrenning gjorde meg litt paranoid :p

Lenke til kommentar

Fordeler og ulemper med begge TV'ene. Du sparer litt penger på å gå for LG C8 istedenfor E8 da. Jeg har testet LG C8 og Samsung Q9FN og kan dele dette :

 

LG C8 :

 

Fordeler

- Best sort nivå pga OLED panel

- Bedre innsynsvinkel (viktig hvis du eller gjester ser på TV fra siden)

- Bedre HDR opplevelse (selv om Samsung sin har høyere max nits)

 

Ulemper

- Fare for innbrenning av TV logoer og andre statiske elementer (over tid)

- Dårligere på bevegelser (din VT30 er bedre her) Trumotion hjelper, men gir mer såpeopera effekt og noen artifacts. Var grunnen til at jeg sendte min C8 i retur.

 

Samsung Q9FN :

 

Fordeler

- Ingen innbrenning (du kan fint bruke denne som en PC skjerm)

- Bedre på bevegelser (Når man setter Auto Motion Plus Settings til custom 5/5)

- Enklere meny system enn LG (kanskje en smaksak menne)

- Genial den one-connect boksen til Samsung! 

 

Ulemper

- Dårligere innsynsvinkel (denne bør du sitte mest mulig rett foran for best bilde)

- Sort nivå og kontrast er ikke like bra som OLED, men godt nok.

- Lokale dimmingen til Samsung sliter i visse film scener

- HDR opplevelsen ødelegges litt av blooming når det er sterke lyse objekter, som hvit undertekst.

 

Jeg valgte å beholde min Samsung 75Q9FN selv om den har de ulempene. Siden jeg har en PC koblet til, så er det veldig deilig å slippe å tenke på innbrenning! Men hadde LG C8 vært bedre på bevegelser, så hadde jeg nok sitti med den enda. Ellers har jo begge TV'er veldig bra bildekvalitet da :)

Sony AF8 eller AF9 oled tvr er hva du er ute etter har nesten like bra bevegelser som din plasma.

Hdr og sortnivå vil gi deg et høyt bilde løft fra vt30 din selv om du minster 3D støtten.

Lenke til kommentar

Sony AF8 eller AF9 oled tvr er hva du er ute etter har nesten like bra bevegelser som din plasma.

Hdr og sortnivå vil gi deg et høyt bilde løft fra vt30 din selv om du minster 3D støtten.

 

Hvorfor siterte du meg som svar til trådstarter? Jeg skrev jo til han i posten at sort nivå er bedre...

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for alle fine innspill fra dere og jeg tror jeg kommer til å gå for en OLED skjerm etterhvert, men om det blir LG eller Sony for fremtiden og prislapp bestemme tenker jeg. ( 3D er ikke noe tema hos meg )

 

Da må jeg følge med på prisjakt etc og DNB sitt mastercard tilbud på Power fremover for å få et bra tilbud.

 

Kom gjerne med fler innspill  :)  :)

 

mvh

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg trenger litt innspill vedrørende kjøp av ny TV.

 

Er en voksen mann på 55 som ønsker oppgradere til en større TV.

 

Mine behov, vanlig tv titting, musikkprogram, sport ( mest fotball ) blue- ray filmer, konserter, YouTube etc

 

Har i dag en Panasonic tx.p50vt30 fra 2012 og er kjempefornøyd med denne, og eneste grunn til å bytte er at jeg ønsker meg en 65 tommer.

 

Skal sitte ca 3 meter fra TV, og stuen er greit opplyst,

 

Lyd er ikke viktig da den vil bli koblet rett i et stereoanlegg.

 

Skal henge på vegg.

 

Hva bør jeg kjøpe

 

Har sett på

 

Samsung 65 QE65Q8F og QE65Q9FN og lurer på om Q8 modellen holder til mitt bruk.

 

Har også sett på LG oled 65 E8

 

Flere har jeg ikke vurdert, men kom gjerne med innspill på andre TV apparater

 

Håper på hyggelige innspill

 

P.s ,noen som har et innspill på hva jeg kan eventuelt kan forvente å få for min Panasonic skjerm?

 

Mvh

 

Tom

Når det gjelder Q8F, så har ikke denne såkalt FALD (Full array local dimming), noe som gjør at sortnivå ikke blir så bra på som på storebror. Du har også også Q8DN som skal ha lokal dimming, men færre soner enn Q9FN. Derfor vil nok denne oppleves som mye dårligere enn din plasma, samt at du nå må sitte og se på et baklys med potensiale for ujevnt baklys.

 

Du har også Sony sin XF9005 som et annet alternativ. Ikke like kraftig på HDR som Q9FN, men har tilgjengjeld Dolby Vision, som pr dags dato er det mest utbredte dynamiske HDR formatet.

 

Dersom du har klart deg så lenge med plasma, så vil du fint klare det med OLED. 

 

Merk at det nå kommer nye TVer utover. F.eks. har også Panasonic nå også kommet med støtte for Dolby Vision på sin 2019 toppmodell. 

 

Dersom du skal ha TV nå, så ville jeg enten gått for LG C8/E8 eller Sony AF9. Pansonic sin modell har ulempen ved at kun 2 av HDMI portene har full båndbredde for det som kreves for HDR og 4:4:4.

 

Edit: LG sine nyeste modeller får HDMI 2.1 og støtter bla 4K, VRR, 120Hz. Uvisst pr i dag om de andre modellene fra Panasonic og Sony får dette på sine 2019 modeller.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

F.eks. har også Panasonic nå også kommet med støtte for Dolby Vision på sin 2019 toppmodell. 

Edit: LG sine nyeste modeller får HDMI 2.1 og støtter bla 4K, VRR, 120Hz. Uvisst pr i dag om de andre modellene fra Panasonic og Sony får dette på sine 2019 modeller.

 

Det lønner seg aldri å kjøpe disse nye modellene rett etter lansering da prisene blir veldig høye, så vi bør vel ikke anbefale ham dem. Black Week og Black Friday tiden på året kan man være veldig heldig. Innen den tid i år, så har ikke bare prisen synket på 2019 modellene, men de har også fått ulike firmware updates som fixer ting. Sony AF9 er fortsatt veldig dyr, så AF8 er et smartere kjøp da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det lønner seg aldri å kjøpe disse nye modellene rett etter lansering da prisene blir veldig høye, så vi bør vel ikke anbefale ham dem. Black Week og Black Friday tiden på året kan man være veldig heldig. Innen den tid i år, så har ikke bare prisen synket på 2019 modellene, men de har også fått ulike firmware updates som fixer ting. Sony AF9 er fortsatt veldig dyr, så AF8 er et smartere kjøp da.

Stemmer, men da får man bare 2 HDMI-porter som støtter full hastighet. 

 

For meg personlig, så må jeg ha 3 stk som klarer dette (AppleTV 4K, Samsung UHD BD-spiller og PS4 Pro). Så fram til AF9, så har det bare vært LG jeg kunne ha brukt, siden jeg ikke vil ha Samsung.

 

Det stemmer det du sier angående nye modeller, men det er jo greit å være klar over hva som akkurat har blitt annonsert, så dersom dette er noe som er viktig i forhold til å kjøp av ny TV, så kan man ta det med i betraktningen når man kjøper ny TV. F.eks. skal PCen være primærkilde til TVen, så er det kanskje greit å vente å se på hvor mye de nye LG TVene koster, da man får med HDMI 2.1 og mulighet for 120Hz i 4K. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

... Har nå hatt en LG OLED i 4 år, kan ikke se spor av innbrenning....

Må korrigere meg selv her. Har jeg sett nøyere etter, og nå ser jeg innbrenning.

Problemet er den runde blå NRK logoen i nedre høyre hjørne som står på konstant i nyhetsendingene. Det sliter på fosforen på de blå punktene, dermed blir det svakere blått.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stemmer, men da får man bare 2 HDMI-porter som støtter full hastighet. 

 

For meg personlig, så må jeg ha 3 stk som klarer dette (AppleTV 4K, Samsung UHD BD-spiller og PS4 Pro). Så fram til AF9, så har det bare vært LG jeg kunne ha brukt, siden jeg ikke vil ha Samsung.

 

Din bekymring er relativt lite relevant for utstyret du planlegger å koble til da... Apple TV har kun 4K i 60Hz med 4:2:0, så du er laaaaangt unna HDMI-begrensningene etter hva jeg kan skjønne. PS4Pro har heller ikke fullt signal på HDMI-kanalen. 

Ser ikke ut som det er spesielt vanlig, eller del av kravspec til UHD Bluray med mer enn 60Hz og 4:2:0. 

 

Tviler på at Panasonic har koblet til HDMI-porter som er cappet på 1080i og 25Hz med 16k farger

Lenke til kommentar

Din bekymring er relativt lite relevant for utstyret du planlegger å koble til da... Apple TV har kun 4K i 60Hz med 4:2:0, så du er laaaaangt unna HDMI-begrensningene etter hva jeg kan skjønne. PS4Pro har heller ikke fullt signal på HDMI-kanalen. 

Ser ikke ut som det er spesielt vanlig, eller del av kravspec til UHD Bluray med mer enn 60Hz og 4:2:0. 

 

Tviler på at Panasonic har koblet til HDMI-porter som er cappet på 1080i og 25Hz med 16k farger

Uhm. Du kan sette opp 4:4:4 på AppleTV, samme på PS4 Pro. Det er vel også et krav for HDR etter hva jeg har skjønt.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt med PS4Pro er at den ikke klarer 4:4:4 og 10bit farger i 4K på 60Hz pga begrensninger i HDMI-porten. Den må enten ha 4:4:4 i 8-bit (og da ryker HDR) eller så må man subsample på 4:2:0 for 10bit HDR. 

 

Men tydeligvis delte meninger om dette her. Kan godt tenkes jeg tar veldig feil

 

Og dette fant jeg på Apple sine hjemmesider:

For at Apple TV 4K skal kunne automatisk konfigurere skjermformatet til HDR10 eller Dolby Vision, må TV-en kunne vise HDR10 eller Dolby Vision ved 60 Hz (50 Hz i Europa). Apple TV 4K kan vise disse formatene ved 30 Hz (25 Hz i Europa)

 

Så det ser faktisk ut som Apple har 4:4:4 men begrenser 4K til 30/25Hz, og da er man innafor båndbredden til HDMI2.0 og unngår subsampling. Så Panasonic-portene 3 og 4 er fortsatt innafor å bruke til det utstyret

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...