Gå til innhold

KOMMENTAR: Når du vil love mer enn du vil gi


Anbefalte innlegg

"Ok". For oss andre bruker tjenesten 2.5 eller <= 1 GB / time og for deg så har de spesialtilpasset 2 GB / time. 

 

2 GB er mellom to stoler og selv om det kan inntreffe er det høyst uvanlig.

 

Du skrev ikke at det er for deg under gitte forutsetninger. Du skrev at Twitch er 2 GB per time, noe som er en sjanseløs påstand.

Det er vanlig å runde av til hele tall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har nå fått høre at noen i Tek red. har motatt goder for å skrive mye og mer om chili.

Ja, det blåser mye rundt dem, men ikke såååå mye at "Chili juks&Fantari A/S" fortjener førsteside etter førsteside

Nissen var ute å kjørte med reinsdyra sine i går kveld også, det er helt sant for det hørte jeg av en som bare så fire rosa elefanter i et vinglass

 

Det som imponerer meg mest her er Finn Jarle som virkelig er våken og legger dette ut kl 06.00 1 nyttårs dag :)

 

men er spennende og se hva som skjer med Chili mobil. har selv abb fra dem og Onecall og har ennå ikke hatt noen problemer med Chili fri data.

Har hatt ett abonnement som ble "stoppet" grunnet forbruk på 220 GB på 19 døgn, har fortsatt 3 andre abonnement som fortsatt funker som de skal. Er fornøyd med Chili i så måte, men siden de reklamerte med "fri bruk, del med egne enheter og nå har vi også fjernet grensen på 1000GB" , vel da var jeg i god tro nå dattera fikk et eget abonnement. Med både youtube, netflix og twitch samtidig så drar det fort på noen GB, og pussig nok så brukte hun vel 350GB måneden før uten problem. Så det Chili gjorde var å fjerne 1000GB grensen, men erstatte den med en usynlig grense på ca 200GB i tillegg til å skru opp prisen. Når forklaringen er så idiotisk som å beskylde alle kunder for å dele med andre enn egne enheter blir det for dumt. Nå har de fjernet alle storbrukere som dro snittet opp, så neste mnd kan de stoppe alle som bruker mer enn 150GB (forundrer meg ikke det minste om dette skjer)

Jeg ville vært mer bekymret for at datteren din bruker rundt 450 timer i måneden på YT, enn at Chili har vage vilkår :p

Lenke til kommentar

Jeg ville vært mer bekymret for at datteren din bruker rundt 450 timer i måneden på YT, enn at Chili har vage vilkår :p

 

 

YouTube gir mer kunnskap enn det meste. Knapt noe man ikke kan lære av å se på YouTube.

 

Helt klart. Men likevel, et snitt på 15 timer dagen i løpet av en måned er litt i overkant vel?  :eek:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Jeg ville vært mer bekymret for at datteren din bruker rundt 450 timer i måneden på YT, enn at Chili har vage vilkår. :p

 

 

 

 

 

 

YouTube gir mer kunnskap enn det meste.

Knapt noe man ikke kan lære av å se på YouTube.

 

 

 

 

 

Helt klart.

Men likevel, et snitt på 15 timer dagen i løpet av en måned er litt i overkant vel?  :eek:

 

 

 

- Med mindre du tar/tok gjennomsnittet av 450 Timer fordelt utover 28 og 31 Dager.

Hvor fikk du det gjennomsnittet fra?

 

I så tilfellet så gikk du klipp av noe meget vesentlig.

De 350GB var fordelt på bruken av YouTube, NetFlix og Twitch i løpet av en måned.

 

Han mente nok samlet sett, ikke samtidig.

Dog, uploads av videoer til YouTube kan fort komme opp i svimmlende mengder med Data bare det alene.

Men jeg antar at det er/var snakk om streaming av video/innhold.

Lenke til kommentar

- Med mindre du tar/tok gjennomsnittet av 450 Timer fordelt utover 28 og 31 Dager.

Hvor fikk du det gjennomsnittet fra?

 

I så tilfellet så gikk du klipp av noe meget vesentlig.

De 350GB var fordelt på bruken av YouTube, NetFlix og Twitch i løpet av en måned.

 

Han mente nok samlet sett, ikke samtidig.

Dog, uploads av videoer til YouTube kan fort komme opp i svimmlende mengder med Data bare det alene.

Men jeg antar at det er/var snakk om streaming av video/innhold.

 

Det gjennomsnittet fikk jeg fra 450/30=15. Som er avrundet det antall dager en måned har i snitt. Men du har selvsagt rett. Det skulle vært 14,7945205 timer hvis man tar en gjennomsnittlig måned på 30,4166667 dager (365/12. Har da sett bort fra skuddår)... Det er faktisk (nesten) to fulle arbeidsdager hver dag.

 

Men som påpekt er det flere andre ting som kan dra ned (eller opp) mye data enn streaming alene.

Og uansett litt på siden av hva kommentaren egentlig tok opp. Selv om en ikke helt utenkelig bruk av et slikt abonnement f.eks kunne å være å laste opp video i 4K fra mobilen på daglig basis.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Med mindre du tar/tok gjennomsnittet av 450 Timer fordelt utover 28 og 31 Dager.

Hvor fikk du det gjennomsnittet fra?

 

I så tilfellet så gikk du klipp av noe meget vesentlig.

De 350GB var fordelt på bruken av YouTube, NetFlix og Twitch i løpet av en måned.

 

Han mente nok samlet sett, ikke samtidig.

Dog, uploads av videoer til YouTube kan fort komme opp i svimmlende mengder med Data bare det alene.

Men jeg antar at det er/var snakk om streaming av video/innhold.

 

 

 

 

 

Det gjennomsnittet fikk jeg fra 450/30=15.

Som er avrundet det antall dager en måned har i snitt.

Men du har selvsagt rett.

Det skulle vært 14,7945205 timer hvis man tar en gjennomsnittlig måned på 30,4166667 dager (365/12.

Har da sett bort fra skuddår)...

Det er faktisk (nesten) to fulle arbeidsdager hver dag.

 

Men som påpekt er det flere andre ting som kan dra ned (eller opp) mye data enn streaming alene.

Og uansett litt på siden av hva kommentaren egentlig tok opp.

Selv om en ikke helt utenkelig bruk av et slikt abonnement f.eks kunne å være å laste opp video i 4K fra mobilen på daglig basis.

 

 

 

- Man kan si det på flere måter, som følger...

(((31)+(28))/(2))=(29,5)

((365)/(12))=(30,416666666666666666666666666667)

((366)/(12))=(30,5)

 

Som gir...

((450)/(29,5))=(15,254237288135593220338983050847)

((450)/((365)/(12)))=(14,794520547945205479452054794521)

((450)/(30.5))=(14,754098360655737704918032786885)

 

Men uansett om man velger å runde av nedover eller oppover på Dager eller Timer så var det ikke det som var poenget.

Det var et retorisk spørsmål.

 

Som nevnt så var/er YouTube bare en del av regnestykket.

Så da blir det feil å ta utgangspunkt i kun Youtube.

 

Uten å bli for teknisk så er det mer enn en ukjent faktor her.

Som tidsbruken av NetFlix og Twitch.

Og så kommer som du nevner også andre ting man bruker Mobilen til, f.eks. Digitale Tabloider, Spotify og/eller annen musikk-streaming.

 

350+GB er samlet sett forbruket på en måned, og det kan innebære så mangt.

 

Vedkommende som kom med "450 Timer" har virkelig tatt en spitball der altså.

Så det spiller egentlig liten rolle hva man velger å dele det på til syvnede og sist, for feil blir det uansett.

Fordi det tegner ikke hele bildet...

 

Men når det kommer til Data-Kvote så er 350GB under halvparten av den opprinnelige grensen for Chili's Supertilbud så da burde det jo for såvidt være greit.

Som det så alt for tydelig ikke er i Chili's øyne.

Så da virker det rart at dem tilsynelatende valgte å fjerne takhøyden.

 

Det blir som fulger som ser baksiden av huset igjennom to parallelle vinduer.

De tror det er mulig å fly rett frem, men ender opp med å fly rett i ruta.

 

På lik linje som at Chili's kunder plutselig støter på den usynlige takhøyden på abonnementet.

 

Det er passende å bruke uttrykket "Uskrevet Regel" i så måte, men det blir også feil;

Fordi Chili's budskap til kunder som blir tvangsflyttet over på "25GB-Kvote" er jo "Du burde ha visst bedre!"(NB!...:Paraphrasing).

Og slikt passer seg ikke på et abonnement, særlig med ordene "Fri" og "Ubegrenset" nevnt i dets beskrivelse og/eller navn.

Lenke til kommentar

Men når det kommer til Data-Kvote så er 350GB under halvparten av den opprinnelige grensen for Chili's Supertilbud så da burde det jo for såvidt være greit.

Som det så alt for tydelig ikke er i Chili's øyne.

Så da virker det rart at dem tilsynelatende valgte å fjerne takhøyden.

 

Ubegrenset  og fjerning av takhøyde er det nokk ikke. får enda max 999gb i månden når jeg sender kvote til telias sjekk nummer. og vi er godt over 1 arbeids dag der di kunne endre gamle kunder till det nye systemet.

Lenke til kommentar

Chili mobil gikk fra å ha under 9000 kunder til å brått få 40.000 kunder ekstra ved lansering av dette abonnementet.

Spørsmålet er jo om man nå vil gjøre det mange av disse små selskapene gjør hvert år: Kaprer nok kunder til å selge den videre.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Chili mobil gikk fra å ha under 9000 kunder til å brått få 40.000 kunder ekstra ved lansering av dette abonnementet.

Spørsmålet er jo om man nå vil gjøre det mange av disse små selskapene gjør hvert år: Kaprer nok kunder til å selge den videre.

 

Ingen umulighet, men hvor mange av kundene vil bli værende hvis de blir overført til et oppkjøpsselskap som så integrerer Chilis kunder i sin eksisterende abonnementsstruktur? Spesielt hvis det ikke viderefører samme abonnementsstruktur.

 

Jeg vil tippe at mange av de som har kommet til Chili, grunnet fri data abonnementet, er blant de som er blant de flyktigste av den totale kundemassen. De hopper til det beste tilgjengelige abonnement (ut i fra eget behov) hos selskap xyz. Er ikke dette hos Chili eller et eventuelt oppkjøpsselskap så finner de den tjenesten en annen plass.

 

At Chili skal være så interessante fra et oppkjøpsperspektiv kan jeg heller ikke helt forstå. Selskapet har <50k kunder, j.f. DN artikkelen (om jeg husker riktig) og taper penger. Er dette så mye å være interessert i? Fra et investor/oppkjøpsselskaps perspektiv? Jeg vet ikke, men det virker rart. Om selskapet skulle melde oppbud og et annet selskap kjøper/overfører kundene til sitt selskap for en minnelig sum er noe annet.

Lenke til kommentar



 



 



Men når det kommer til Data-Kvote så er 350GB under halvparten av den opprinnelige grensen for Chili's Supertilbud så da burde det jo for såvidt være greit.
Som det så alt for tydelig ikke er i Chili's øyne.
Så da virker det rart at dem tilsynelatende valgte å fjerne takhøyden.


 




Ubegrenset  og fjerning av takhøyde er det nokk ikke.
Får enda max 999gb i månden når jeg sender kvote til telias sjekk nummer. og vi er godt over 1 arbeids dag der di kunne endre gamle kunder till det nye systemet.


 

 

- Jeg sa "tilsynelatende" som betyr at det gir inntrykket av det.
Men som jeg også påpekte så møter kunder plutselig på en usynlig grense på Databruken sin.

Ja, du får sikkert opp det når du sjekker.
Men tviler sterkt på at du faktisk kommer i nærheten av den summen under bruk.

Folk tenker; "Jeg har et relativt høyt forbruk, men med dette abonnementet fra Chili så kan jeg bruke Data uten å være redd for at jeg tømmer kvoten helt."

Plutselig så sitter dem med "25GB-kvote" fordi de har nådd Chili's usynlige grense.

Det er som å gå rundt i en åpen verden RPG.
På avstand så kan det virke som at verdenen er uten grenser.
Men går man lenge nok i en rettning så treffer man til slutt på veggen.

1TB-kvote kan i så måte virke som mer enn man skulle klare å bruke om man har lavt til medium forbruk.
Men slik det er i dag så møter man på veggen hos Chili lenge før man har brukt opp kvoten på 1TB.

Markedsføringen til Chili sier i dag til og med at man har i praksis ubegrenset Data via "Påfyllings-SMS".
Men man skal ikke sende mange slike før Chili stempler kunder som misbrukere av tjenesten.

Noe som denne artikkelen virkelig treffer blink med å ta opp.

Man skal enten holde det man lover, eller i det minste love det man holder.
Noe Chili ikke gjør samme hvordan man snur og vender på det.

Da er det ikke så rart at folk reagerer negativt til slikt.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jeg ble byttet til 25 gb (0 gb tilgjengelig midtveis i desember). Kjøpte 2x5gb av de for å ha noe data. Dette ble nå kreditert av chili etter en kort epost hvor jeg ba om utsettelse på giro grunnet pågående tvist.

 

Jeg har byttet vekk fra chili, men om noen skulle være i tilsvarende situasjon kan det lønne seg å sende en epost.

Endret av Freakai
Lenke til kommentar

tek.no, hvorfor i det huleste er Fri Data abonnement listet under Norge's beste abonnement?

 

Det er jo ikke det, bare å fjerne dette med en eneste gang. Fatter ikke at dere har listet opp en løgn. Komplett MegaFlex på 40 GB i måneden for en 100 lapp mindre enn Telia og Telenor (og uten begrensninger) er bedre enn svindel fra Chili.

Lenke til kommentar

 

Det har vært nevnt at både Telenor og Telia, den gang NetCom, slapp unna med å innføre fri bruk av SMS og ringeminutter i sin tid. Det hadde også begrensninger. Men det var ikke ofte vi hørte om at kunder med under de oppgitte 2000 ringeminuttene eller SMS-ene faktisk ble ringt og bedt om å skjerpe forbruket sitt. På 2000 var det slutt, og folk flest måtte pådra seg ganske heftige muskelproblemer om de skulle klare å stable opp 2000 SMS i løpet av en måned.

Det er tross alt 66 tekstmeldinger per dag.

 

Det er også 66 ringeminutter hver dag. Slett ikke umulig. Kjenner flere som har sittet timesvis i telefonen daglig med kjæresten. For en nyforelsket 18-åring i avstandsforhold passerer man fort 2000 ringeminutter i måneden. Skjønner ikke hvordan Telenor og NetCom slapp unna med å kalle dette "fri bruk".

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så lenge ingen når grensen så er det fri bruk.

 

 

 

 

- Ja, jo..., men det er først når grensen er utenfor rekkevidde at det er snakk om ekte "Fri Bruk".

Noe som lett lar seg gjøre for "Tale" og/eller "SMS"/"MMS".

 

Men ikke fullt så enkelt når det kommer til Mobil-Data.

 

Det blir som å sammenligne "Sjampinjong" og "Trøfler".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...