Gå til innhold

[Løst] Tips til 1080 i SLI config(har 1080 seahawk x)


zlpw0ker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en 1080 seahawk x gpu når den kom ut i 2016 og har klart meg fint med 1 gpu, men nå når jeg skal kjøpe meg 2-3 nye skjermer så holder ikke 1x 1080 gpu lenger og jeg har blitt veldig glad i AIO gpu så jeg trenger 1 seahawk x til.

 

Problemet er at jeg har titta på finn.no,ebay, amazon og de 1080 seahawk x som er til salg der vil eierne ha rundt 20.000 kroner for 1 gpu som er 2 år gammel.

 

Så jeg har noen spørsmål angående SLI med GPUer. Det blir bare for produktivitet altså 4-5 skjermer.

Der sideskjermen blir enten pg348q/x34p med center skjerm (pg279q) og 2 Dell u3219Q UHD skjerm der den ene skal bli brukt for overvåking av interne temperaturer for hw inne i pcen og den andre vil være overvåking for Network traffic inn out ut i nettverket mitt.

 

Hvis det er noen jeg kommer over som selger seahawk x 1080, hvilken pris bør jeg gå etter?
Er det mulig å kjøpe en annen 1080 AIO gpu og bruke de for multimonitoring sammen? 

Jeg trenger ikke SLI, men hvordan blir det bestemt hvis jeg går for 3x skjermer på min seahawk x og 2 på den andre 1080 AIO gpu?
Blir det konflikter hvis begge output #1 og 2 er okkupert på de 2 GPUene?

Hva kan gjøres for å fikse dette?

Må det kjøres SLI for for 2 gpu'er for å få 4-5 skjermer oppe å gå i Windows?

 

Jeg er ikke interessert i å splitte en output til flere 3 output.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe en annen versjon av 1080 og kjøre i SLI. Det trenger ikke være to stk MSI SeaHawk. Jeg hadde selv EVGA og Gigabyte. Om detter er aktuelt, hold øynene åpen etter ASUS, MSI, eller Gigabyte sine kort. Disse har de mest stillgående viftene.

 

Du kan utnytte alle videoutgangene. Men jeg mener at det ble tull om jeg hadde begge skjermene mine koblet i samme skjermkortet.

Lenke til kommentar

AIO Gpu'r :

 

Brukt INNO3D GeForce GTX 1080 iChill 3.900,-Dette er vell grei pris:  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136545763

 

 

EVGA GeForce GTX 1070 HYBRID GAMING ny fra proshop 5.189,00 kr

https://www.proshop.no/Grafikkort/EVGA-GeForce-GTX-1070-HYBRID-GAMING-8GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2621651

 

 

Litt drøy: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136481316

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en annen versjon av 1080 og kjøre i SLI. Det trenger ikke være to stk MSI SeaHawk. Jeg hadde selv EVGA og Gigabyte. Om detter er aktuelt, hold øynene åpen etter ASUS, MSI, eller Gigabyte sine kort. Disse har de mest stillgående viftene.

 

Du kan utnytte alle videoutgangene. Men jeg mener at det ble tull om jeg hadde begge skjermene mine koblet i samme skjermkortet.

 

Så hva skjer hvis jeg SLI'er 2 1080 AIO'er gpu'er som er ulike da?

blir det no "penalty"?

Jeg kommer uansett til å gå for en AIO modell

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg setter pris på det.

Så neste jeg lurer på er hvordan blir det løst når jeg kjøper den sekundære gpu'en og setter 2 skjermer på den, mens de 3 skjermene sitter på min seahawk?
Vil det bli POST problemer eller Windows problemer i en eller annen form?

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Det skal normalt ikke by på problemer.

jeg glemte å nevne at de 3 skjermene på seahawken min blir kjørt via DP, men det byr vel ikke på no problemer hvis jeg blander gpuene tilkobling via DP og HDMI?

Hva menes normalt ikke by problemer?

Jeg har ikke peiling på 2 gpu setup og 4-5 monitorer, det er første gang for meg

Også, vil 860w psu være nok for 2 gpuer AIO 1080s?

 

Også, hva skjer hvis jeg kjøper 1070 hybrid fra proshop i forhold til 1080 siden 1080 er en del raskere i forhold hvis jeg kjører SLI?

da tenker jeg på CUDA Cores også.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

jeg glemte å nevne at de 3 skjermene på seahawken min blir kjørt via DP, men det byr vel ikke på no problemer hvis jeg blander gpuene tilkobling via DP og HDMI?

Hva menes normalt ikke by problemer?

Jeg har ikke peiling på 2 gpu setup og 4-5 monitorer, det er første gang for meg

Også, vil 860w psu være nok for 2 gpuer AIO 1080s?

 

Også, hva skjer hvis jeg kjøper 1070 hybrid fra proshop i forhold til 1080 siden 1080 er en del raskere i forhold hvis jeg kjører SLI?

da tenker jeg på CUDA Cores også.

Du bruker så mange display porter som kortene dine har å tilby. Hvis ikke må du kjøpe splitt. Når du har brukt opp de, må du benytte deg av HDMI.

 

Jeg ville ikke kjøpt et 1070 til de ekstra skjermene. Enten så kjøper du et nytt 1080kort, eller så finner du noe billig som GTX 1030.

 

860 watt fra psuen din er mer enn nok.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Skjønner ikke bæra her..

Du skal ikke kjøre sli, men vil ha et stille kort til "overvåking av interne temperaturer for hw inne i pcen og den andre vil være overvåking for Network traffic inn out ut i nettverket mitt"

 

Hvorfor ikke kjøpe et passivt kort eller noe i den duren? :hmm:

Du trenger ikke å henge deg opp i intern temp for hw overvåking og nettverk trafikk på gpu#2.

Det er bare for å informere hvordan jeg tenker og planlegger.

Det som heller jeg lurer på er om det blir no problemer når jeg går til innkjøp av den andre og "installerer" den med 1 eller 2 skjermer. 

 

Skjønner det er en del jeg må lese opp til med multimonitoring når det gjelder 4-5 skjermer og sli osv.

 

passivt kort?

Lenke til kommentar

Poenget til Mumriken er at det virker som du er på jakt etter flere skjermutganger, ikke nødvendigvis mer skjermkortkraft.

 

For å få flere skjermutganger trenger du ikke et til av samme kort, du trenger bare et ekstra kort som er kraftig nok til å kjøre det som skal vises på de ekstra skjermene. Et passivt (kjølt) kort bør være plenty kraftig nok til å vise noen grafer etc. Dette vil være billig i innkjøp og billig i drift ettersom det ikke bruker mye strøm, sammenlignet med å kjøpe et ekstra skjermkort til mange tusen kroner bare for å vise noen grafer på en skjerm.

 

Skal du derimot kjøre SLI for å få mer "hestekrefter" kan du derimot ikke bruke skjermutgangene på kort nr 2 såvidt jeg vet... og måtte igjen ha belaget deg på å skaffe enda et (tredje) skjermkort for å få skjermutganger nok til de resterende skjermene - forutsatt at hovedkortet ditt støtter det - som igjen godt kan være en passiv GT 1030 eller noe i den duren.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Poenget til Mumriken er at det virker som du er på jakt etter flere skjermutganger, ikke nødvendigvis mer skjermkortkraft.

 

For å få flere skjermutganger trenger du ikke et til av samme kort, du trenger bare et ekstra kort som er kraftig nok til å kjøre det som skal vises på de ekstra skjermene. Et passivt (kjølt) kort bør være plenty kraftig nok til å vise noen grafer etc. Dette vil være billig i innkjøp og billig i drift ettersom det ikke bruker mye strøm, sammenlignet med å kjøpe et ekstra skjermkort til mange tusen kroner bare for å vise noen grafer på en skjerm.

 

Skal du derimot kjøre SLI for å få mer "hestekrefter" kan du derimot ikke bruke skjermutgangene på kort nr 2 såvidt jeg vet... og måtte igjen ha belaget deg på å skaffe enda et (tredje) skjermkort for å få skjermutganger nok til de resterende skjermene - forutsatt at hovedkortet ditt støtter det - som igjen godt kan være en passiv GT 1030 eller noe i den duren.

 

Er korrekt det, er ikke ute etter mer gpu kraft, men video outputs i form av DP/HDMI.

Selv om det hadde vært rått å prøvd ut i uhd i gaming, og prøvd ut SLI med nogelunde like gpu'er, men det absolutt noe jeg er først og fremst ikke er ute etter.

 

Jeg er klar over at jeg ikke trenger ett eller flere av samme gpu for å få skjermutganger, men tenker også litt på muligheten i SLI.

 

 

Takk for svar alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...