Gå til innhold

Et Års Garanti.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om varen har garanti fra produsent, selger, importør el.l. må denne garantien være bedre enn garantien som kjøpsloven gir som standard til alle varer.

 

Som regel betyr det nytt produkt. Men spør du en selger om hva som er bedre med den ene garantien får du vel bare et stort "?" tilbake, ikke så mange som er klar over det.

 

Fra Forbrukerrådet:

Garanti

 

Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

 

Forholdet til forbrukerkjøpsloven

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

Lenke til kommentar

Garanti skal overgå kva som ligg i kjøpsloven.

 

men eg vil påpeike at brukerforskylte skader dekker verken kjøpsloven eller garanti.

eksempel

Å knekke eit skjemkort vil aldri gå på garanti eller reklamasjon.

Eller at ein har sitte på telefonen sin så displayet er heilt føkka. --> Brukerfeil.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Takk for svarene.Beklager at jeg ikke har vært tilgjeglig yil å svare.

Jeg har kjøpt nær sagt alle mine Pc-deler hos PCUtstyr.no siden jeg kan hente dem i Frdrikstad på deres varelager og de er nogenlunde billige.Med frakt osv blir de omtrent like billige som de billigste med noen unnatak.Både skjermkortet og Hk til min maskin er kjøpt der.Etter et halvt år finner jeg ut at Hk og skjermkort ikke er kompatibelt.(Trodde det var min uvitenhet som var årsaken til problemene jeg hadde med min Pc.Jeg har aldri kunne utnytte mitt skjermkort fullt ut i spill).Problemene var ikke så større enn jeg ventet med å reklamere for skjermkortet(Sapphire Radeon 9700 Pro).Tenkte jeg ville bygge en Pc til og dermed bruke det der med et annet HK.Men i den siste tiden har skjermbidet hoppet.Så kom de loddrette stripene på skjermen.Jeg har nå lokalisert feilen til skjermkortet.

Garantiperioden på kortet går ut 10/01/2004.Jeg har henvendt meg til PcUtstyr.no for reklamasjon,men de er såpass vage at jeg ville orientere meg litt her på forumet først før jeg bestemmer hvordan jeg skal gripe saken ann.

Siden jeg nå ikke er interresert i kortet pga.at det tilogmed er ødelagt,vil jeg ha nytt et.Siden skjermkortet har godt ut av produksjon kan de ikke ta kortet i innbytte,men kreve erstatning fra levrandøren.Mere opplysninger har jeg ikke fått.Jeg forstår det slik at jeg må være uten skjermkort for en stund. :cry:

Har aldri hatt problemer med Pcutstyr,men har heller ikke hatt problemer før nå.De virker hygglige og servicevennlige.

Lenke til kommentar
At du kjøper deler som ikke er kompatible er da verken produsent eller

leverandør sin feil.

 

Prøv heller og selge 1 av delene du.

Det kan du ha rett i,men det blir rene russiske ruletten hver gang en kunde kjøper Pcdeler.Siste mann,kunden må betale.Det høres ikke korekt ut det heller?

Lenke til kommentar

Du skal ha en vare som er like bra eller berte enn den du hadde. Siden man ikke reparerer skjermkort blir det ny vare.

Da går du til butikken spør etter "sjefen for reklamasjonsavdelingen" og sørger for at det blir en hyggelig samtale der dere blir enige om et nytt kort. Det skulle ikke være noe problem for prisene på kortet faller hele tiden.

Hvis du vil ha et kort som er enda betre skal du tilby deg å betale imellom noen få hundrelapper slik at dere blir enige. Så avtaler dere en dag når at det nye kortet er på lager, og du går innom og bytter. Sørg for å få kvittering. Fordelen med å betale litt er at da får du ny garanti.

Hvis du ikke betaler noe så kan man si at garantiansvaret for kjøpet som du gjorde for nesten et år siden er utløper 10/01 04

Lenke til kommentar
Sunni: vet dette er litt OT, men kan du si litt om hvorfor hovedkort og skjermkort ikke er kompatible? Vil tro at de er ganske kompatible hvis du brukte dem sammen et halvt år?

:)Sapphire Radeon 9700 Pro er og var et hardcore kort.Jeg kjøpte det for tøffe spill og større spilleglede.Kortet går greit inntil det blir utfordret.Enda bedere gikk det etter at jeg slo av framen i Biosen.Dette kortet er ikke helt? kompatibelt med Asus 7....Deluxe.Samme gjelder Ati Radeon 9800 Pro.Dette er et problem som ble kjent etterhvert.Pcutstyr har også bekreftet dette.Jeg var i kontakt med dem i sommer med reklamasjon av kortet.

Lenke til kommentar
Det kan du ha rett i,men det blir rene russiske ruletten hver gang en kunde kjøper Pcdeler.Siste mann,kunden må betale.Det høres ikke korekt ut det heller?

 

Jau, men man har jo 10 dagers retur da!! :yes:

Om man opptager feilen i 10 dagers perioden.I praksis er ikke det like lett.I mitt tilfelle var det mye jeg skulle forstå etter å ha skrudd sammen Pc.

200Gig hardidsk som var krympet til 127Gig.

Maskinen fant feil cpu.(Biosoppgradering),

Pcen frøs eller jeg hoppet ut i spill.

I sendte tilslutt pc til Pc.utstyr.com. de fikset biosoppgraderingen gratis.

Etter selv å ha oppgradert diverse drivere ble maskinen bedere.

Det å kjøpe det siste nye er ikke lett med data.da det krever kunskap utover det å sette sammen en Pc.Og saker og ting blir til underveis.

Derfor tørr jeg påstå at det krever i en del tilfeller kunskap for at du med sikkerhet kan sende ting i retur i 10 dagersperioden.

Har en mistanke at en del returer har sitt opphav i uvetenhet.

Lenke til kommentar
Det å kjøpe det siste nye er ikke lett med data.da det krever kunskap utover det å sette sammen en Pc.Og saker og ting blir til underveis.

Derfor tørr jeg påstå at det krever i en del tilfeller kunskap for at du med sikkerhet kan sende ting i retur i 10 dagersperioden.

Har en mistanke at en del returer har sitt opphav i uvetenhet.

Vakkert talt! Ikke lite bare å kunne si dette. :thumbup:

Lenke til kommentar

At den blir reparert, evt ny vare hvis de ikke kan reparere den innen rimelig tid. Du har krav på lånegjenstand hvis reperasjonen tar lenger enn 1 uke.

 

Hva garantien sier, vet vi enda ingenting om. Forbrukerkjøpsloven (f.kj.l) sier ingen ting om at man har krav på noe låneprodukt.

 

Om varen har garanti fra produsent, selger, importør el.l. må denne garantien være bedre enn garantien som kjøpsloven gir som standard til alle varer.

Garanti skal overgå kva som ligg i kjøpsloven.

Nei? Det er da ingen lover som sier at den må det? Det er bra om den er det, men alt for ofte ser vi at det motsatte er tilfellet, og det står garantigiver i sin fulle rett til.

 

men eg vil påpeike at brukerforskylte skader dekker verken kjøpsloven eller garanti.

eksempel

Å knekke eit skjemkort vil aldri gå på garanti eller reklamasjon.

Eller at ein har sitte på telefonen sin så displayet er heilt føkka. --> Brukerfeil.

Bra.

 

Etter et halvt år finner jeg ut at Hk og skjermkort ikke er kompatibelt.

Dette faller vel på sin egen urimelighet? Dessuten er inkompabilitet ikke en feil på skjermkortet, og faller utenfor diverse støtteordninger. Dersom det er dette som har forårsaket feilen er det helt og holdent din feil, og selger kan ikke lastes.

 

Det kan du ha rett i,men det blir rene russiske ruletten hver gang en kunde kjøper Pcdeler.Siste mann,kunden må betale.Det høres ikke korekt ut det heller?

For meg gjør det det. Selger selger kunden en vare, og så lenge varen er intakt, er det ingen verdens ting mer som kan forventes av selgeren.

 

Jau, men man har jo 10 dagers retur da!!

Er dette noe PCutstyr har? Det er ikke meg bekjent, men det kan være en annen ting. Men denne 10-dagers-returen er vel gått ut, iom at han allerede har brukt kortet i minst 6mnd?

 

 

------

 

Saken er fremdeles difuss for mitt vedkommende. Jeg har forstått det sånn at skjermkortet ditt har tatt kvelden fordi du har brukt det sammen med inkompatibel maskinvare, og at vi kan forutsette at kortet var iorden da du fikk det, iom at feilen ble oppdaget etter 6mnd etter salgsdato. Normal rettspraksis tilsier da at det, inntil det motsatte er bevist, er kunden sin feil.

 

Hva slags rettigheter garantier gir deg er fremdeles umulig å si. Garantier varierer fra produkt til produkt, og er akkurat så mye eller lite omfattende som garantigiver velger å gi deg.

 

Foreløpig vil jeg si at ditt sterkeste kort er samarbeidsvillighet, og at å forsøke å få til en fredelig løsning med pcutstyr vil gi det beste resultatet. Inntil videre er det gitt for få opplysninger i saka til at jeg kan trekke bastante konklusjoner.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
Garantiperioden på kortet går ut 10/01/2004.

Jeg regner med at du da kjøpte kortet 10.1.03 og garantien er 1 år. (Radeon 9700pro var ikke lansert året før)

 

Var da oppmerksom på at du fortsatt har full reklamasjonsrett i ennå 1 eller 4 år til. (Reklamasjon er alltid 2 eller 5 år). Så du behøver ikke stresse med garantien. Garanti er bare en frivillig sak fra produsent/distributør eller selger med frivillige betingelser (bortsett fra at det må overgå reklamasjon på ett eller annet punkt)

Reklamasjon er derimot lovpålagt og faste betingelser.

 

Om kortet gir deg striper på skjermen kan du reklamere på det, men dersom butikken ikke klarer å gjenskape feilen så friskmeldes kortet og du får ikke noe tilbake på reklamasjon og må betale for feilsøkingen.

Lenke til kommentar

I min ordre til Pc,utstyr no spurte jeg om delene passet sammen.Jeg var grønn og ville derfor forsikre meg om at jeg ikke hadde valgt feil deler.At skjermkort og Hk ikke passet sammen viste ingen ifjor på disse tider.Antalig ikke HK produsenten eller skjermkortprodusenten var klar over dette.Problemet ble kjent etter hvert.

Jeg tror ikke Hk har ødelagt skjermkortet eller omvendt.Dette er nok en produksjonfeil.Har verken moddet eller rørt HK eller skjermkortet etter at jeg satt det inn.

 

QUOTE ("sunni")

 

Det kan du ha rett i,men det blir rene russiske ruletten hver gang en kunde kjøper Pcdeler.Siste mann,kunden må betale.Det høres ikke korekt ut det heller?

 

 

hricard skrev:

For meg gjør det det. Selger selger kunden en vare, og så lenge varen er intakt, er det ingen verdens ting mer som kan forventes av selgeren.

 

Når det gjelder datadeler er vel varen ikke inntakt selv om den fysisk er satt riktig sammen?Her må softwaren også være riktig.Eller så må produsenten opplyse om dette forholdet?

Alltså hardware og software=datadel

 

hricard skrev:

Foreløpig vil jeg si at ditt sterkeste kort er samarbeidsvillighet, og at å forsøke å få til en fredelig løsning med pcutstyr vil gi det beste resultatet. Inntil videre er det gitt for få opplysninger i saka til at jeg kan trekke bastante konklusjoner.

 

:w00t: Samarbeidsvillighet er bra.

Samarbeidsvillighet er avhengig av at begge parter ønsker dette.Og det tror jeg på når det gjelder PcUtstyr.no :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. :) Jeg kjøpte kortet 10/01/03.Godt å høre at det ikke haster.Jeg er sikker på at det er en kontaktfeil på kortet.Jeg har striper før jeg laster inn Xp.

Men jeg forstår nå at det kan være lurt med skikkelig feilsøk før man leverer inn en reklamasjon.Jammen ikke lett.Vil også i fremtiden være skeptisk til å kjøpe det siste nye da hardwaren ikke er velprøvd,og kan sette krav til enn større kunskap enn den jeg besitter.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
hrichard

Hva garantien sier, vet vi enda ingenting om. Forbrukerkjøpsloven (f.kj.l) sier ingen ting om at man har krav på noe låneprodukt.

Joda. Les § 30, 3. ledd, 1. punktum. Les videre ang. begrensninger i denne retten.

 

janke77

Garanti skal overgå kva som ligg i kjøpsloven.

Nei? Det er da ingen lover som sier at den må det? Det er bra om den er det, men alt for ofte ser vi at det motsatte er tilfellet, og det står garantigiver i sin fulle rett til.

Joda. Markedsføringslovens § 2, 3. ledd.

 

sunni

Etter et halvt år finner jeg ut at Hk og skjermkort ikke er kompatibelt.

hrichard

Dette faller vel på sin egen urimelighet? Dessuten er inkompabilitet ikke en feil på skjermkortet, og faller utenfor diverse støtteordninger. Dersom det er dette som har forårsaket feilen er det helt og holdent din feil, og selger kan ikke lastes.

Komponentene skal fungere sammen. En relevant bestemmelse kan være forbrukerkjøpslovens § 15, 2. ledd, bokstav c.

 

hrichard

For meg gjør det det. Selger selger kunden en vare, og så lenge varen er intakt, er det ingen verdens ting mer som kan forventes av selgeren.

Også her tar du feil, både mht. hvordan regelverket er og hvordan det etter min fattige mening burde være.

 

Thorvald

Jau, men man har jo 10 dagers retur da!!

hrichard

Er dette noe PCutstyr har? Det er ikke meg bekjent, men det kan være en annen ting. Men denne 10-dagers-returen er vel gått ut, iom at han allerede har brukt kortet i minst 6mnd?

Jeg antar at de snakker om angrefristbestemmelsen. Den er forøvrig på 14 dager. Man kan angre kjøpet ved å melde fra til selger. Man trenger ikke oppgi grunn og man må levere varen tilbake i tilnærmet samme tilstand. Dvs. at man kan godt teste kortet/ cd-spilleren/ whatever...

 

-

HH - Jurist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...