Gå til innhold

1080 kort har begynt å lage ulyder, coil whine?


Everket

Anbefalte innlegg

Kortet er nesten 1 år, og det lager en del lyd når jeg spiller, og det er ikke vanlig viftestøy. Og slik jeg forstår det er det coil whine, eller annen rar elektronikk lyd. Nå ble kortet kjøpt hos proshop, og jeg har aldri sendt noe tilbake der før og er usikker på hvor sannsynlig det er at de tar det på alvor.  Det er fryktelig irriterende for jeg gjorde nettopp en oppgradering av resten av delene for å få en så stillegående pc som mulig.

 

Neon erfaring? Og er det gyldig grunn å sende kortet tilbake? Jeg var rimelig sikker på at det var psuen med det første, men etter og ha åpnet opp kabinettet og sjekket nøye er det utvilsomt gpuen. Den lager en slags kontinuerlig buzzzz lyd.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom lyden direkte etter oppgradering?

Byttet du da psu? Om så sett tilbake den gamle psu'n og sjekk for lyd.

 

Om lyden du får er grunnet "missmatch" mellom psu og gpu har jeg forstått det slik at bytte av psu er det man forsøker først, uansett om lyd kommer fra psu eller gpu.

 

Sender du gpu eller annen del tilbake og de ikke får provosert frem ulyd er det stor mulighet for at du bare får delen i retur.

 

Så det er trolig lurt og teste så mye som mulig selv, og gi en enkel beskivelse av metode og resultat, som eventuelt og sette tilbake gammel psu, teste gpu i annen pc, låne annen psu.

Finner du at den ikke lager lyd med annen psu, om det er tid igjenn så sender du eventuelt ny psu tilbake på angrefrist/åpent kjøp og bestiller ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det ikke sikkert støy er god nok grunn for å ta skjermkortet på reklamasjon heller, åpenkjøp går vel greit, men garanti må vel som regel være noe mere en noe støy. Men verste som kan skje du får skjermkortet i retur og må dekke kostnaden for test og frakt, som fort blir 500\700 kr om du er maks uheldig.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en ekstra psu for en tid tilbake for å teste, og siden jeg trodde det var psu som laget lyd. Men gpu lager buzz lyden under last ved begge psuer. Skal se om jeg får testet gpuen i en maskin hos en venn i tillegg. Så slike lyder er ikke alltid nok, det høres rett og slett ikke bra ut og jeg er usikker på om det er coil whine. Det høres verre ut, mer elektronisk ut i mangel på en bedre forklaring.

Lenke til kommentar

Viss det er coil whine så bør det bråke viss jeg setter viftene på full guffe manuelt(uten belastning)? Tenker at viss lyden kun kommer med belastning så kan det ikke være et bra tegn.

 

Den ser ikke ut til å lage buzzzz lyd ved manuel høy viftehastighet uten belastning.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Viss det er coil whine så bør det bråke viss jeg setter viftene på full guffe manuelt(uten belastning)? Tenker at viss lyden kun kommer med belastning så kan det ikke være et bra tegn.

 

 

Kort sagt:

Belastningen internt i GPU er ikke konstant.

Dette forårsaker forskjellig strømtrekk i GPU.

Forskjellig strømtrekk forårsaker endrende magnetfelt i spolene.

Det endrende magnetfeltet fra spolene får metallbeskyttelsen til å bevege seg.

Bevegelsen i metallbeskyttelsen skaper vibrasjon.

Jo høyere framerate, jo høyere frekvens på hviningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

beste for meg (sertifisert av ASUS) hvis jeg var deg er å fikse dette selv hvis du har skills til det, det er ikke så vanskelig heller men hvis man har aldri skrudd av grafikk korter før såå vil jeg ikke anbefale deg dette fordi man kan risikere å miste garantien. selvom man rma og får nytt kort så vil dette ikke automatisk betyr at det nye kortet er bedre bygget/ designet og er 100% feilfreitt kondensatorer osv, men du er eiren av kortet du du vet best hva slags løsning som passer deg best fordi jeg skriver fra mitt perspektiv

Endret av konspirasjonsteorist
Lenke til kommentar

"Coilwhine" lyd/lignende lyd er ikke akseptabelt fra noe hardware, kan vær symptom på en feil som i ytterste konsekvens kan være brann farlig.

Ei er det heller akseptabelt at forbruker skal godta coilwhine eller lignende lyder uansett årsak.

Jeg har hatt coilwhine og da har komplett.no tatt retur nettopp pga det nevnt ovenfor.

 

Har opplevd hos annen aktør at coilwhine/coilwhine lignede lyd ble avist som raklamajons grunnlag, hendvendte meg til produsent som oppga at deres produkter ikke skulle ha slike lyder og fikk tilsendt ny psu.

Når jeg nå handler andre steder enn komplett.no sørger jeg derfor og handle produkter jeg kan ta RMA direkte til produsent  for og omgå eventuelle rma problemer hos detaljist.

 

@Everket synes lyden din kunne ligne på "overslag" lyd.

Endre lyden seg ved temp endringer?

Slik overslag lyd kan være symptom på  brudd/brist i strømførende leder, noe som kan forårsake varmgang og i ytterste konsekvens utgjøre en fare for brann.

Slik lyd kan sikkert forårsakes av andre ting, også helt ufarlige, men så lenge man ikke vet dette, er det vel ingen tvil at det er grunn for RMA.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jeg lastet opp lyden skjermkortet lager i håp om at noen gidder å høre og gi sin mening.

 

https://vocaroo.com/i/s1vto9rUF8ix

 

høres ut som viften/kulelager er for nær ett eller annet kanskje pga ujevnt/løse skruer, blir lyden noen gang borte / kommer og går eller er lyden der konstant?

Endret av konspirasjonsteorist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg et nytt skjermkort for jeg har et annet problem jeg må finne ut, men jeg mistenker at det er skjermen som er årsaken. Spesielt ved spilling, typisk når jeg starter et spill men det kan også skje helt tilfeldig, så blir skjermen helt svart i et sek, for så få bildet 1sek, svart 1 sek, og slik kan skjermen holde på i 10-20 sek. Dette skjer kun med min nyeste 144hz acer predator skjerm, og ikke skjerm nummer to som kun er 60hz. Men tenker det kan være fint å sjekke om det kan være skjermkortet, for da stiller jeg jo sterkere med en eventuell rma. Selv om det at skjermen skruer seg av og på ikke skjer så ofte og kan være vanskelig å fremprovosere.

 

Føler meg ganske sikker på at psuen er inntakt og fungerer som den skal, har testet to forskjellige psuer med identisk resultat ifra skjermkortet.

 

Lyden oppstår når jeg spiller, typisk i litt tyngre spill som i total war warhammer, og da tempen går over 60 - som også vel er terskelen der vifta begynner å spinne. Der er noe msi greier som visst nok gjør det, og noe jeg trives godt med da pcen er veldig stille når den idler.

 

Lyden forsvinner når jeg slutter og spille, eller så kan den forsvinne i en periode viss jeg alt tabber ut av et spill. Samtlige skruer på toppen av skjermkortet har jeg prøvd å feste bedre, men de sitter godt fra før.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

det finess flere typer coil whines, ødelagte kondensatorer kan lage coil whines, ujevn vifte kan også skape coil whines. utifra lydfilen og den lyden som trådstarter beskrriver så tipper jeg at problemet med coil whine lyden kommer fra viften. fordi når man spiller så pleir viften å skrues på maks og hvis det er ustabil vifte som går på maks så vil man høre en slik coil whines, men dette er kun konspirasjonsteori fordi jeg må nesten ha maskinen foran meg for å løse være sikker på hva som er problemet

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal en godta noen som helst form for ulyd fra PC/komponenter, uansett lydstyrke/karakter?

 

 

Det er vel ingen som godtar den minste ulyd fra TV'n? ...…………. eller for den saks skyld i Hi-Fi annlegget.

Skjønner ikke at enkelte mener det er annerledes med pc.

 

Greit nok driver en med extrem oc med  subzero kjøling…. ...... :hmm:

Endret av baggiebridges
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...