Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Men syns egentlig de har formulert seg ganske fint jeg.

Det skal ikke være en erstatning for ordinært bredbånd, så hvordan kan man da bruke 1000 gb i mnd?

 

Men hvorfor skal man da insistere på å kalle det fri data, operere med fiktive kvoter og trakassere kundene sine? Det sies i tillegg ovenfor at det kun gjelder 4%, så hvis man skal tilby denne slags avtaler må man ta høyde for disse fire prosentene som av ulike årsaker trenger mer data. Man kan ikke ta penger for en tjeneste og samtidig nekte deg å benytte deg av denne tjenesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste tilfeldigveis nettopp et tidligere innlegg av deg i denne tråden, så da kan jeg bruke det som eksempel: Der skrev du at du blant annet hadde brukt båndbredden til oppdatering av Xbox. Hvordan det kan logisk forklare å være jobben til et mobilabonnement, heller enn bredbåndslinjen, sliter jeg med å forstå. MEd forbehold om at det finnes plasser i norge som av forskjellige grunner ikke har tilgang til bredbånd, såklart. Men da er vi igjenn inne på nisjer.

Du har rett, eg bor på en plass med den dårligste men samt beste tjenesten som kan leveres her. 3 Mbit linje fra Telenor. Det gir ikke meg grunnlag for og utnytte og erstatte nettet med mobildata. Som sagt så brukte eg mobilen som Hotspot for det gidde meg en bedre gjevn spillopplevelse når eg spilte eksempelvis call of duty over internett. Det var ikke vedlig bra, men bedre enn hva adslen leverte. Dette bruker så og si ubetydelige datamengder, så eg switchet alltid over på wifi når eg ikke spilte og for at xboxen skulle laste ned eventuelle oppdateringer over natten, da stabiliteten på nettet ikke har så mye og bety og hastighetsforskjellen var ikke så stor forskjell på. En kveld glemte eg og switche over til wifi og xboxen lastet ned oppdateringer over natten på ca 30gb. Eg merket om morningen ar den hadde lastet ned via mobilen,kontaktet chili og spurte om dette var et problem (gjorde dette siden eg hadde lest om kunder som var kontaktet tidligere grunnet høyt forbruk) . Fikk da fortalt at så lenge det var til personlig bruk, så var det ingen problem da det ikke var noe grense på mitt "fri data" abonnement og Hotspot var lovlig fra 1/12. Dette var vel rundt 10/12. Fra den dagen lot eg bare xboxen forbli tilkoblet Hotspot, siden godtroende som eg er, forstod eg at det var ingen begrensinger lengre, som dem fint og tydelig med stolthet forklarte på kundeservice. Ikke at det var mye bry og bytte om, men mennesker er enkle, og velger ofte det som er minst bry med. En uke etter blir eg nedgradert til 25GB fordi chilimobil ikke anså forbruket mitt som personlig lengre. Eg har nå også ca en hastighet på 1mb/s og ingen resterende data frem til 1/1, så blir ikke mye call of duty på denne karen i romjulen. I dag har eg snakket med OneCall og får 35gb for kr399/mnd. Mengden er mer enn nok for meg til og kunne få en god opplevelse over nett. Som sagt så har ikke mengden så stor betydning. Men blir mer obs på og bytte over nå når eg har en grense og forholde meg til. Mitt svar til deg er vel "Ja, eg er en idiot som er godtroende og valgte og tro på kundeservice da dem forklarte meg at Hotspot til xbox var greit så lenge xboxen var til personlig bruk".

Endret av Amphel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

30 GB dag har jeg tatt fra hva helt vanlige folk har ytret på Facebook-sidene til Chili Mobil AS. Dette har jeg greiet ut om tidligere.

 

Jeg trenger mye mer enn 30 GB per dag, men med et kompromiss kan jeg kan nok komme unna med 17,5 GB per dag 5 ganger i uken på mobilen, ca 350-400 Gb per måned, men dette forutsetter at jeg har fiber hjemme.

 

Neste trinn for meg er at fiberen blir installert etter flere år med venting, så jeg kan legge til rette for live streaming i 25000 Kbps. Da går det 84 GB for 8 timer og 126 GB for 12 timer. Jeg kommer fremdeles til å trenge mobildata til IRL-streams og stream fra events.

 

Jeg lever i 2018, ikke 2008 eller 1998.

 

Vi ligger forresten langt bak i Norge da kommersiell LTE-A kategori 12 er 600/100 Mbps og ikke 350.

 

Ubegrenset data til småbrukerne og 25 GB til de som er avhengige av data gjennom store deler av døgnet.

 

Jeg hadde aldri tenkt å bruke fri data som eneste tilkobling men som et supplement til ADSL og 4 abonnementer med mobilt bredbånd. Det ser ut til at det kan være mulig å få radiobredbånd. Der loves det ubegrenset bruk, men jeg må si at jeg har blitt skeptisk til hvordan folk forholder seg til betydningen av ordet. Ordet ekstrem betyr for eksempel å nå et ytterpunkt, men forumbrukere har gjort om betyningen til "bare litt". Litt data, for eksempel 200 GB eller 1 TB for den saks skyld er ikke ekstremt mye data. Ekstremt mye data er når du kommer i Guinness Book of Records for å være den som har brukt mest data i løpet av en måned over LTE-A.

 

"Vi holder pusten i det det er én time igjen av rekordforsøket. Kommer han til å greie 100 TB og bli skrevet inn i rekordbøkene? Vi må virkelig si han har gjort flid i å automatisere påfyllingsmeldingene. Ja, dette er i en egen klasse. Nei og nei, der ble han overført til Chili 25 GB. Rekordforsøket er dessverre over. Er det mulig, er det mulig? Nei og nei og nei. Vi setter over til studio."

 

Ordet ubegrenset betyr - som ikke er begrenset. Hvis det er noen som helst form for påført begrensing er det altså ikke ubegrenset data. Da kan man ikke bruke ordet i markedsføringen. Ord har faktisk en betydning. Man kan ikke dikte opp egne definisjoner etter hvert som det passer en. Den dagen mister ordene betydningen og alle blir analfabeter. Hastighetsbegrensningen i teknologien som brukes er ikke en påført begrensning da det er en begrensning man ikke kommer utenom.

 

Jeg håper at noen i ledelsen i Chili Mobil AS ønsker seg en ordbok til jul. Da kan de finne ut ordenes betydning og justere markedsføringen.

 

Kunne ha tenkt meg å lage en serie sketsjer om tematikken. For eksempel at ekspeditøren i en dagligvarebutikk er i ferd med å skanne inn et oppskåret brød. Dessverre blir han nødt til å inndra 80% av skivene da et helt brød er langt over vanlig bruk. I det kunden er på vei ut med de 4-5 skivene som er igjen kommer en annen ansatt og stanser kunden. "Du har brukt alt for mange skiver denne uka. Vi må flytte deg over til et annet produkt. Her har du étt knekkebrød og 10 kr tilbake. Ha en fin dag."

Svaret ditt, og spesielt eksempelet om å kjøpe brød viser at du ikke forstår dette i det hele tatt.

Hvis du skal komme med en relevant sammenligning, så er det en koldtbord situasjon. "Spis så mye du vil" står det, men det er bare idioter som virkelig tror at du kan spise så mye du vil. I det du begynner å føle skam fordi du VET at du forsyner det langt mer en alle andre som er innom koldtbordet, så er svaret at du enten mangler sosiale antenner eller at du rett og slett driter i andre folk!

Dette er hva karen som snakker om Xboxen sin egentlig vet, men han velger å drite i alle andre, fordi det er viktigst for vedkommende å få spille på Xboxen sin å se hvor nærme 1Tb han kan komme før reaksjonen han VET kommer, faktisk kommer.

Ingen firmaer vil ha sånne kunder.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du drar slutninger i andres motivasjon som virker å være fullstendig oppdiktet for å passe dine egne meninger.

 

Personen ville være sikker på at han ikke brøt regler. Han spurte de ansatte på koldtbordet, hvor det er et stort skilt som det står "spis så mye du vil, det er helt ubegrenset" om det virkelig var sant. Han var vel sulten.

 

Så ble han kastet ut.

 

Alt vrøvlet om skam og mangel på sosiale antenner... Mann.

 

Edit: Dette er en tjeneste som tjenestetilbyder ikke leverer. Det er ganske rett fram.

 

De villeder i markedsføringen, dumper kunder godt innenfor retningslinjene og skylder på forbruker. Det er svindel.

Endret av Freakai
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du drar slutninger i andres motivasjon som virker å være fullstendig oppdiktet for å passe dine egne meninger.

 

Personen ville være sikker på at han ikke brøt regler. Han spurte de ansatte på koldtbordet, hvor det er et stort skilt som det står "spis så mye du vil, det er helt ubegrenset" om det virkelig var sant. Han var vel sulten.

 

Så ble han kastet ut.

 

Alt vrøvlet om skam og mangel på sosiale antenner... Mann.

Grunnen til at jeg bruker koldtbord eksempelet er at dette faktisk skjer, et fåtall mennesker kjenner ikke begrensninger og tror de kan spise så mye de orker og litt til fordi de jo har betalt for koldtbord som sier "spis så mye du vil" Så klart det er grenser og det finnes eksempler på at folk har blitt bedt om å gå.

Det betyr ikke at koldtbord ikke er en grisebillig måte å spise seg mett på. Fra tilbyderens side, så er de også svært fleksible, de vet at folk smører seg ekstra niste, putter frukt og bakeverk i vesker og lommer osv. Dette er også greit, det er regnet inn i prisen at folk vil gjøre dette selv om det bryter med reglene, men den personen som tar hele eplefatet å heller det i veska si vil selvsagt bli stoppet.

Så han fyren som bruker mobilabonnementet sitt til Xbox oppgraderinger på 40, 50gb er personen som heller hele eplefatet i veska si.

Endret av wotg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@squabbish jeg ville satt pris på tilbakemelding på mitt svar til deg.

 

Ditt svar til amphel ignorerer også hele innlegget han fremlegger.

Skulle gjerne svart deg, men finner ikke noe varsel på at du har kommentert noe?

 

Tror grunnen til at denne saken har engasjert så mye, er at folk har gravd seg ned i to skyttergraver: 1) Bokstavelig definisjon av ordet "fri bruk" 2) Realistisk tolkning av "fri bruk" (herunder kommer ytterligere tolkninger av ordet "realistisk".) 

 

Kan ikke se at jeg har ignorert noen poeng som Amphel gjorde. Han snakker fremdeles for generelt til at det forandrer noe. Hans argumentasjon vekter tungt at man har betalt for en antall enheter, og skal derfor få levert en antall enheter. Men det er, og har ikke vært konseptet til "Fri bruk" slik jeg har forstått det fra både markedsføring og slik saken har utviklet seg.

Lenke til kommentar

Du har rett, eg bor på en plass med den dårligste men samt beste tjenesten som kan leveres her. 3 Mbit linje fra Telenor. Det gir ikke meg grunnlag for og utnytte og erstatte nettet med mobildata. Som sagt så brukte eg mobilen som Hotspot for det gidde meg en bedre gjevn spillopplevelse når eg spilte eksempelvis call of duty over internett. Det var ikke vedlig bra, men bedre enn hva adslen leverte. Dette bruker så og si ubetydelige datamengder, så eg switchet alltid over på wifi når eg ikke spilte og for at xboxen skulle laste ned eventuelle oppdateringer over natten, da stabiliteten på nettet ikke har så mye og bety og hastighetsforskjellen var ikke så stor forskjell på. En kveld glemte eg og switche over til wifi og xboxen lastet ned oppdateringer over natten på ca 30gb. Eg merket om morningen ar den hadde lastet ned via mobilen,kontaktet chili og spurte om dette var et problem (gjorde dette siden eg hadde lest om kunder som var kontaktet tidligere grunnet høyt forbruk) . Fikk da fortalt at så lenge det var til personlig bruk, så var det ingen problem da det ikke var noe grense på mitt "fri data" abonnement og Hotspot var lovlig fra 1/12. Dette var vel rundt 10/12. Fra den dagen lot eg bare xboxen forbli tilkoblet Hotspot, siden godtroende som eg er, forstod eg at det var ingen begrensinger lengre, som dem fint og tydelig med stolthet forklarte på kundeservice. Ikke at det var mye bry og bytte om, men mennesker er enkle, og velger ofte det som er minst bry med. En uke etter blir eg nedgradert til 25GB fordi chilimobil ikke anså forbruket mitt som personlig lengre. Eg har nå også ca en hastighet på 1mb/s og ingen resterende data frem til 1/1, så blir ikke mye call of duty på denne karen i romjulen. I dag har eg snakket med OneCall og får 35gb for kr399/mnd. Mengden er mer enn nok for meg til og kunne få en god opplevelse over nett. Som sagt så har ikke mengden så stor betydning. Men blir mer obs på og bytte over nå når eg har en grense og forholde meg til. Mitt svar til deg er vel "Ja, eg er en idiot som er godtroende og valgte og tro på kundeservice da dem forklarte meg at Hotspot til xbox var greit så lenge xboxen var til personlig bruk".

 

Basert på dette, så er det for meg, og tilsynelatende også for deg, klart hvorfor det oppsto et problem: Mobilen din ble på grunn av uhell og misforståelser brukt utenfor det som avtalen din tillater. Vil anta at du vil få tilbake ditt opprinnelige abonnement om du kontakert Chilli, forklarer situasjonen, samt justerer bruket ditt i fremtiden.

 

Fullt forståelig at du gjorde som du gjorde basert på kontakt med kundeservice, men skulle jeg lagt frem eksempel på de gangene kundeservice/butikkansatte/selgere har fremlagt feil informasjon for meg, kunne jeg blitt sittende å skrive ut 2018. Nettopp derfor tror jeg at du vil kunne få tilbake ditt opprinnelige abonnement, om hendelsen forklares.

Lenke til kommentar

Jeg ser at mange hevder det går en "usynlig" grense på 220GB. Hvis man, som jeg har gjort, pendler til og fra skole, hvor det er 60 minutter reisevei, så er det "ledig" tid man kan se på Netflix f.eks.. Netflix kan på beste kvalitet ta opp til 7GB i timen, ganger du det med til og fra, så har du 14GB om dagen. De fleste er på skole eller arbeid 5 dager i uka, så da har man 70GB i uka, og med ca. fire uker i måneden, så har man 280GB. Som ungdom flest, så bruker jeg også mobilen i løpet av skoledagen til Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg til at man ofte er ute i helger og kvelder med venner, og da er man fort oppe i 300GB.

 

Det er da 300GB, uten at det er erstatning for fiberen som man kobler seg på når man kommer hjem. Noen som vet hvordan Chili regner ut "gjennomsnittlig" forbruk grensa si?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange hevder det går en "usynlig" grense på 220GB. Hvis man, som jeg har gjort, pendler til og fra skole, hvor det er 60 minutter reisevei, så er det "ledig" tid man kan se på Netflix f.eks.. Netflix kan på beste kvalitet ta opp til 7GB i timen, ganger du det med til og fra, så har du 14GB om dagen. De fleste er på skole eller arbeid 5 dager i uka, så da har man 70GB i uka, og med ca. fire uker i måneden, så har man 280GB. Som ungdom flest, så bruker jeg også mobilen i løpet av skoledagen til Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg til at man ofte er ute i helger og kvelder med venner, og da er man fort oppe i 300GB.

 

Det er da 300GB, uten at det er erstatning for fiberen som man kobler seg på når man kommer hjem. Noen som vet hvordan Chili regner ut "gjennomsnittlig" forbruk grensa si?

Siden jeg tydeligvis har tatt på meg å være djevelens advokat her, vil jeg stille spørsmål ved ditt valg å ha innstillingen "ultraHD" på Netflix på mobilen. Vanlig HD (som også er overkill etter mitt syn) bruker 3GB/t, og neste kvalitetstrinn, som jeg ville valgt, er 700MB/t. 

 

Jeg ville kalt UltraHD på mobil et poengløst sløseri med båndbredde som man hadde skrudd av med mindre man får det "gratis".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange hevder det går en "usynlig" grense på 220GB. Hvis man, som jeg har gjort, pendler til og fra skole, hvor det er 60 minutter reisevei, så er det "ledig" tid man kan se på Netflix f.eks.. Netflix kan på beste kvalitet ta opp til 7GB i timen, ganger du det med til og fra, så har du 14GB om dagen. De fleste er på skole eller arbeid 5 dager i uka, så da har man 70GB i uka, og med ca. fire uker i måneden, så har man 280GB. Som ungdom flest, så bruker jeg også mobilen i løpet av skoledagen til Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg til at man ofte er ute i helger og kvelder med venner, og da er man fort oppe i 300GB.

 

Det er da 300GB, uten at det er erstatning for fiberen som man kobler seg på når man kommer hjem. Noen som vet hvordan Chili regner ut "gjennomsnittlig" forbruk grensa si?

 

Ifølge Hekemo, så er du da en som "kronisk misbruker" dataplanen til Chili - hva nå enn det betyr  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg ser at mange hevder det går en "usynlig" grense på 220GB. Hvis man, som jeg har gjort, pendler til og fra skole, hvor det er 60 minutter reisevei, så er det "ledig" tid man kan se på Netflix f.eks.. Netflix kan på beste kvalitet ta opp til 7GB i timen, ganger du det med til og fra, så har du 14GB om dagen. De fleste er på skole eller arbeid 5 dager i uka, så da har man 70GB i uka, og med ca. fire uker i måneden, så har man 280GB. Som ungdom flest, så bruker jeg også mobilen i løpet av skoledagen til Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg til at man ofte er ute i helger og kvelder med venner, og da er man fort oppe i 300GB.

 

Det er da 300GB, uten at det er erstatning for fiberen som man kobler seg på når man kommer hjem. Noen som vet hvordan Chili regner ut "gjennomsnittlig" forbruk grensa si?

De sier opp alle med størst forbruk, da vil grensen synke måned for måned og til slutt ender de med å si opp de under 100GB også. Tipper ICE snart lanserer sin egen "fri data" og kaprer alle kundene fra Chilli, og forhåpentligvis vinner kundene til slutt.

 

PS 300GB er slett ikke noe spesielt stort forbruk på en mnd med litt Netflix, YT og andre videotjenester.

Lenke til kommentar

De sier opp alle med størst forbruk, da vil grensen synke måned for måned og til slutt ender de med å si opp de under 100GB også. Tipper ICE snart lanserer sin egen "fri data" og kaprer alle kundene fra Chilli, og forhåpentligvis vinner kundene til slutt.

 

PS 300GB er slett ikke noe spesielt stort forbruk på en mnd med litt Netflix, YT og andre videotjenester.

Helt klart ice med egent nett vill jo ha mye mindre trøbel med kostnadder på fri bruk om noen kunder så roamer over til telia av og till. Håper det skjer snart da vill nok telia og telenor bli litt mer varsomme

Lenke til kommentar

Jeg skjønte dette kom til å ende slik da de lanserte fri data. Men 5GB om dag? HALLO. Hva er det i dagens youtube og netflixsamfunn?

Drar man med ungene på biltur og de ser film på telefonen eller paden i baksetet, så er man plutselig nedgradert.
Hvis dette ikke er villedende markedsføring, så vet jaggu ikke jeg.

 

Jeg har en mistanke om at det kan komme til å gå nedover med Chilli heretter. Slike fadeser er kundene som regel lite glade for, og kan være nok til at mange bytter ab. i protest. Evig eies kun et dårlig rykte, osv. Jeg anser dette som markedsføringsmessig svært lite lurt, i alle fall. 

Et "fri data" abonnement som ikke skal brukes som et mobilt bredbånd  ..... hvem fant på det der? Hvem og hvordan definerer man grensa her? Idiotisk.

Endret av JKJK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble gjort det samme med meg 19. desember.

Jeg gikk ifra et livtidsabonnemnt hos telia pålydende 249,- per måned. Ordinær pris 399,-.

Har nå levert inn klage til brukerklagenemda.

Har også fremsatt krav om erstatning for "tapet" jeg er blitt påført ved å gå vekk fra dette livstidabonnementet jeg hadde hos Telia.

Så om jeg lever til jeg er 100 år, så blir summen på 180 000.-.

Forkastelig at de får lov å holde på slik å svindle folk.

Anbefaler dere som har blitt svindlet å klage det inn til brukerklagenemda.

Og for dere som er så heldig å ikke har chili mobil. Om dere gidd og har tid, så klag dem gjerne inn til forbrukerrådet for villedende markedsføring.

Holder til i Bergen og disse chili folka.

Håper de sover godt.

Lenke til kommentar

Ble gjort det samme med meg 19. desember.

Jeg gikk ifra et livtidsabonnemnt hos telia pålydende 249,- per måned. Ordinær pris 399,-.

Har nå levert inn klage til brukerklagenemda.

Har også fremsatt krav om erstatning for "tapet" jeg er blitt påført ved å gå vekk fra dette livstidabonnementet jeg hadde hos Telia.

Så om jeg lever til jeg er 100 år, så blir summen på 180 000.-.

Forkastelig at de får lov å holde på slik å svindle folk.

Anbefaler dere som har blitt svindlet å klage det inn til brukerklagenemda.

Og for dere som er så heldig å ikke har chili mobil. Om dere gidd og har tid, så klag dem gjerne inn til forbrukerrådet for villedende markedsføring.

Holder til i Bergen og disse chili folka.

Håper de sover godt.

 

Og det verste av alt er at de påstår at jeg ikke har brukt det til privat bruk. Så da ligger vel bevisbyrden hos dem da. Har etterspurt dette, men fikk blankt nei.

Hører med at jeg kjører drosje og har mye døtid. Spiller så og si musikkvideoer via youtube fra morgen til kveld.

Mitt forbruk ligger på ca. 300 gb i måneden.

Så totalt over ett år så bruker jeg 3600 gb av de 12000 gb jeg er blitt "lovet". Konkursbegjæring i romjulen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk"

 

Det står i kundevilkårene under spesielle vilkår for "Fri Data". 

 

 

Hårreisende vilkår. Så fort Chilli ikke liker trynet ditt så er løpet kjørt.

Hvordan kan forbruk være unormalt når alle sitt forbruk er forskjellig? 

 

Chili fortsetter med sin finurlige logikk.

Nei, vedtaket gjør ikke mobildata dyrere, det er allerede dyrt i Norge. Men siden Chili blir mer presset til å levere produktet de selger, så er det klart at det blir dyrere for dem. Det blir dyrere fordi det kan bli vanskeligere for dem å kvitte seg med ulønnsomme kunder som benytter seg av abonnementet de betaler for.

Chili ønsker å fremstå som en operatør som utfordrer markedet, uten å ha en reell påvirkningskraft i og med de videreselger på Telia sitt nett. Med andre ord, det hele er en illusjon, Telia bestemmer prisen. Chili kan ikke holde på slik over tid da de taper penger kontinuerlig. Telia tar seg (altfor) godt betalt, mens Chili blør penger, i et håp om å bli kjøpt opp. De satser på et oppkjøp før pengene tar slutt.

 

Dette!

 

At flere her ikke ser dette er merkelig. 

Hadde samtlige kunder benyttet de betalte for så hadde chilli fått en regning fra Telia de umulig kunne betalt = konkurs.

 

Det er også spesielt å skylde på enkeltpersoner som ødelegger for flertallet. Det eneste de har gjort er å benytte det de har betalt for.

 

Å selge en ting og levere noe annet blir ofte omtalt som svindel...

Lenke til kommentar

 

Du har rett, eg bor på en plass med den dårligste men samt beste tjenesten som kan leveres her. 3 Mbit linje fra Telenor. Det gir ikke meg grunnlag for og utnytte og erstatte nettet med mobildata. Som sagt så brukte eg mobilen som Hotspot for det gidde meg en bedre gjevn spillopplevelse når eg spilte eksempelvis call of duty over internett. Det var ikke vedlig bra, men bedre enn hva adslen leverte. Dette bruker så og si ubetydelige datamengder, så eg switchet alltid over på wifi når eg ikke spilte og for at xboxen skulle laste ned eventuelle oppdateringer over natten, da stabiliteten på nettet ikke har så mye og bety og hastighetsforskjellen var ikke så stor forskjell på. En kveld glemte eg og switche over til wifi og xboxen lastet ned oppdateringer over natten på ca 30gb. Eg merket om morningen ar den hadde lastet ned via mobilen,kontaktet chili og spurte om dette var et problem (gjorde dette siden eg hadde lest om kunder som var kontaktet tidligere grunnet høyt forbruk) . Fikk da fortalt at så lenge det var til personlig bruk, så var det ingen problem da det ikke var noe grense på mitt "fri data" abonnement og Hotspot var lovlig fra 1/12. Dette var vel rundt 10/12. Fra den dagen lot eg bare xboxen forbli tilkoblet Hotspot, siden godtroende som eg er, forstod eg at det var ingen begrensinger lengre, som dem fint og tydelig med stolthet forklarte på kundeservice. Ikke at det var mye bry og bytte om, men mennesker er enkle, og velger ofte det som er minst bry med. En uke etter blir eg nedgradert til 25GB fordi chilimobil ikke anså forbruket mitt som personlig lengre. Eg har nå også ca en hastighet på 1mb/s og ingen resterende data frem til 1/1, så blir ikke mye call of duty på denne karen i romjulen. I dag har eg snakket med OneCall og får 35gb for kr399/mnd. Mengden er mer enn nok for meg til og kunne få en god opplevelse over nett. Som sagt så har ikke mengden så stor betydning. Men blir mer obs på og bytte over nå når eg har en grense og forholde meg til. Mitt svar til deg er vel "Ja, eg er en idiot som er godtroende og valgte og tro på kundeservice da dem forklarte meg at Hotspot til xbox var greit så lenge xboxen var til personlig bruk".

 

Basert på dette, så er det for meg, og tilsynelatende også for deg, klart hvorfor det oppsto et problem: Mobilen din ble på grunn av uhell og misforståelser brukt utenfor det som avtalen din tillater. Vil anta at du vil få tilbake ditt opprinnelige abonnement om du kontakert Chilli, forklarer situasjonen, samt justerer bruket ditt i fremtiden.

 

Fullt forståelig at du gjorde som du gjorde basert på kontakt med kundeservice, men skulle jeg lagt frem eksempel på de gangene kundeservice/butikkansatte/selgere har fremlagt feil informasjon for meg, kunne jeg blitt sittende å skrive ut 2018. Nettopp derfor tror jeg at du vil kunne få tilbake ditt opprinnelige abonnement, om hendelsen forklares.

Men er det egentlig feil informasjon når brukervilkårene nå er oppdatert og peker på at du nå har lov og dele med andre enheter så lenge det er til personlig bruk?

Om eg velger da og dele med xboxen min (en annen enhet) som bare eg bruker, så mener eg selv at eg følger spillereglene? Gjerne fortell meg hvilken regel eg bryter, har ikke problemer med og innse at det er eg som har gjort en feil, men eg klarer virkelig ikke finne ut hva slags regel eg har brutt. Eg har prøvd å snakke med kundeservice, kundeservice skjønner meg, eg var så heldig og komme i kontakt med samme karen eg snakket med en uke i forveien I forbindelse med oppdateringen som eg siktet til. Han forstod meg og sa det måtte ha skjedd en feil, og prøvde og ordne slik eg fikk data tilbake. Men han kunne ikke gjøre noe og forklarte eg måtte sende en mail til noen som satt høyere oppe i systemet hvis eg skulle komme videre. Det var da eg kom i kontakt med Steinar, Steinar har makt og henviser deg til vilkårene som peker på personlig bruk, og at mitt forbruk var høyere enn andre med samme abonnement. Eg kom ingen vei og Steinar slo seg vrang og sa at dem nå var ferdig med saken og ville ikke brikke på seg. Eg sa da eg måtte ta det videre til brukerklagenemden, hvor Steinar da ønsket meg lykke til. Eg sitter ikke her og sutrer fordi eg føler meg urettferdig behandlet, eg sutrer fordi eg har fulgt spillereglene men har fått rødt kort og utestengelse på livstid for en forseelse eg ikke har gjort.

Lenke til kommentar

Siden jeg tydeligvis har tatt på meg å være djevelens advokat her, vil jeg stille spørsmål ved ditt valg å ha innstillingen "ultraHD" på Netflix på mobilen. Vanlig HD (som også er overkill etter mitt syn) bruker 3GB/t, og neste kvalitetstrinn, som jeg ville valgt, er 700MB/t.

 

Jeg ville kalt UltraHD på mobil et poengløst sløseri med båndbredde som man hadde skrudd av med mindre man får det "gratis".

Joda, kan si meg enig der, var mest for å vise at man kommer over grensa, selv om man bruker bredbåndet hjemme. Jeg bruker riktig nok et nettbrett til Netflix, så bruker som oftest Full HD (men ikke 4K), for 720 gir synlig dårligere bilde. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...