Jump to content
steinjarle

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen

Recommended Posts

luftslottet som sprengtes :)

Beklager det. jeg datt med brodder. Men fra spøk fra alvor. hvor vanskelig kan det vere for di og faktisk gi et offiselt svar å slutte å tulle så mye. selv om di setter det ned til 200gb i månden så er jo det en fantastisk pris for 499.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg sliter med å forstå tanke gangen til de som klager på Chili.

 

Hvorfor klage på et tilbud som er såpass bra? 

Telenor og Telia tar helt sinnsyke priser for GB, her har dere noen som utfordrer de på pris, og det eneste folk gjør er å klage.

 

5gb om dagen er MYE, hva er galt med at man må sende enn sms?

Og jeg ser mange som klager med at de vil bytte leverandør. Alle andre leverandører er SVINDYRE i forhold, så lykke til.

 

Folk må forstår at de er nødt til å tjene litt penger for å overleve også, og det at Chili kommer med et slikt tilbud er med på å skape konkurranse. 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Annonse

spiller ingen rolle.

fri data er fri data.

Ble selv kasta ut før jeg hadde brukt 250GB på en mnd...Ikke i nærheten av lovte 1000GB

Chili bør raskest mulig sende nye simkort til de som ble stengt av, med en unnskyldning, og et abbo uten sms aktivering før massesøksmåla kommer.

....og de kommer nok.

Men en trøst er at dette er slutten for chili ;)

 

Ja, det ville jo vært en stor trøst, eller hva?

 

Da må alle over på et langt dyrere abonnement med langt dårlige betingelser igjen.

Det hadde jo vært veldig bra for deg som forbruker! :)

 

Onecall som vistnok er så billige har 16gb til 499, samme som det koster hos Chili. Kanskje du skal gå for de istedenfor?

Høres ut som en bra deal! 

  • Like 2

Share this post


Link to post

220Gb data over 18 dager er faktisk ikke så unaturlig mye for mange.

Og fri data betyr FRI DATA.. Dvs ingen begrensning.. Ergo er det falsk reklame.

Men du godtar vel kanskje å kjøpe en bil til 10.000kr for så å få regning på 1mill også du da eller?

 

 

Du får gå over til Onecall eller Telenor da vettu! 

16GB får du hos de til 499kr.

 

Dessverre for Chili er det ikke alle som kan bruke hodet og forstå at de er nødt til å tjene litt penger og.

Share this post


Link to post

Har du lest markedsføringen til Chilli? De har med deling til egne enheter FRI DATA

TaleFri

SMSFri

MMSFri

19 GB i EU/EØS inkludert

(fra 1.1.2019)

Inkludert deling til egne enheter

Inkludert TV 2 Sumo i 60 dager

Du har rett, de endret vilkårene nylig etter Nkom la seg etter dem. Dog kan det fort bety at de har skapt et nytt dilemma, mulighetene til å dele til egne enheter går på tvers av vilkår mot maskin-maskin-kommunikasjon, samt denne omtalen av hva som er over "gjennomsnittsforbruk".

 

Chili er fortsatt enormt mye billigere enn alle andre aktører, så jeg håper ikke de går under om det blir flere saker. I så fall har ikke disse prinsippmartyrene som briljerer her på Tek oppnådd spesielt mye mer en å betale det samme for 15 GB hos Telia, og dét er ikke mye å rope hurra for.

 

Hver dag spiser folk "hjemmelaget norsk fiskegrateng" som er fisket i barents, kjørt til Polen og kjørt tilbake hit via Sverige. At reklame lover for mye for at vi skal kjøpe noe er ikke nytt. Men om man tar et skritt tilbake og ser at det faktisk er sunt for konkurransen at en leverandør slår ned noen vegger, vil man kanskje ikke være så ivrig etter å laste ned 50 giga med Heartstone om dagen og hevde seg forulempet etterpå.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis de sier at de skal gi deg 1000GB i måneden så får de levere det uten å klage. Alt annet må jo være brudd på markedføringsloven.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Jeg er kjempe fornøyd med "fri data"

Irriterende med folk som ikke skjønner reglene og bruker det som det skulle ha vært et normalt hjemme bredbånd

Du har jo ikke fri data..

Og ingen kunder kan missbruke noe de har blitt lovd og betalt for...

  • Like 8

Share this post


Link to post

Du får gå over til Onecall eller Telenor da vettu!

16GB får du hos de til 499kr.

 

Dessverre for Chili er det ikke alle som kan bruke hodet og forstå at de er nødt til å tjene litt penger og.

Nei, takk.. Har 40Gb hos Telia foe 524kr mnd. (25% rabatt bare for jeg ringte til de å sa jeg vurderte å skifte)

Der kan jeg bruke dataen FRITT slik JEG ønsker.

Dvs om jeg bruker 40Gb på 1 dag eller på 1mnd er det ingen som bryr seg om og det er ingen overfakturering om jeg bruker mer data. Hastigheten ved overforbruk går riktignok drastisk ned men koster 0kr Mb.

Edited by MobileX
  • Like 6

Share this post


Link to post

Du har rett, de endret vilkårene nylig etter Nkom la seg etter dem. Dog kan det fort bety at de har skapt et nytt dilemma, mulighetene til å dele til egne enheter går på tvers av vilkår mot maskin-maskin-kommunikasjon, samt denne omtalen av hva som er over "gjennomsnittsforbruk".

 

Chili er fortsatt enormt mye billigere enn alle andre aktører, så jeg håper ikke de går under om det blir flere saker. I så fall har ikke disse prinsippmartyrene som briljerer her på Tek oppnådd spesielt mye mer en å betale det samme for 15 GB hos Telia, og dét er ikke mye å rope hurra for.

(...)

 

De er jo så billige at om de bare hadde sluttet med Fri Data så hadde de fleste vært fornøyde. Tror de kunne gått langt ned i datakvoten uten problemer. Antagelig et godt stykke under 200GB, og så hadde de sluppet all den negative omtalen.

 

Jeg er enige med alle som klager i at de driver missvisende markedsføring, og at de har store problemer med å være politit for "normalt bruk".

 

Tror hvis de sier unnskyld vi har gjort en feil og endrer det til datakvote så får de en stor + i boka hos de fleste. Men vil være overasket om det skjer.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Jeg hopper av Chili-karusellen med tre abonnementer selv. For min del var det prisøkningen som var utløsende faktor. Har ingen anelse hvor mye data vi har brukt de månedene vi har vært kunder, men det skal nok gå fint med Onecall Prøvekjøp et par mnd. før vi finner ut hvor veien går videre.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tror hvis de sier unnskyld vi har gjort en feil og endrer det til datakvote så får de en stor + i boka hos de fleste. Men vil være overasket om det skjer.

Jeg blir ikke spesielt overrasket om dette skjer omtrent i dette skjæringspunktet:

 

Der de har fått maksimalt med kunder ut av bred pressedekning andre aktører bare kan drømme om

/

Der de ikke lenger kan justere vilkårene litt og litt

 

Så sitter de igjen med den absolutte majoriteten av kundene på 200GB-abonnementer, og ca 5 ekskluderte og nyttige megabrukere som tror de vant et eller annet slag.

 

Win/"win"

Share this post


Link to post

Dette står det om bruk når man tegner abo:

"Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter.

 

Når du har benyttet 5 GB på én dag, fyller du enkelt på med 3 GB via SMS. Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra.

 

TV 2 Sumo Sport, film og serier er gratis de 60 første dagene, deretter bestemmer du om du vil fortsette abonnementet. Dersom du velger å fortsette med TV 2 Sumo, vil du betale kr 150,- (ordinær pris 179,-). Dersom du ikke ønsker TV 2 Sumo etter gratisperioden, vil du videre kun betale for ditt mobilabonnement hver måned (kr 499,-). Tilbudet gjelder kun nye TV 2 Sumo kunder.

 

Hastighetene på data er opp til 350Mbit/s. Opplevd hastighet vil variere ettersom f.eks. hvor du befinner deg og hvilken telefon du har."

 

Altså ikke noe om at du ikke kan bruke mobilen som hotspot og se så mye film du ønsker. Det eneste er at du må svare på en sms etter 5GB og deretter pr. 3GB pr. dag, og at du kun kan dele til egne enheter. De skriver jo spesifik: "Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra"

  • Like 5

Share this post


Link to post

Spørsmålet er jo hvor langt ned de må for å tjene penger. Det er vel minst én grunn til at andre operatører ikke tilbyr noe lignende...

Slik abonnementet står i dag, kunne jeg faktisk vurdert det. Om det er en praktisk grense på 200GB, så overlever jeg greit med det. Det er mer et spørsmål om hvordan abonnementet ser ut et stykke ut i 2019.

Share this post


Link to post

Jeg sliter med å forstå tanke gangen til de som klager på Chili.

 

Hvorfor klage på et tilbud som er såpass bra? 

Telenor og Telia tar helt sinnsyke priser for GB, her har dere noen som utfordrer de på pris, og det eneste folk gjør er å klage.

 

5gb om dagen er MYE, hva er galt med at man må sende enn sms?

Og jeg ser mange som klager med at de vil bytte leverandør. Alle andre leverandører er SVINDYRE i forhold, så lykke til.

 

Folk må forstår at de er nødt til å tjene litt penger for å overleve også, og det at Chili kommer med et slikt tilbud er med på å skape konkurranse. 

Du veit folk vil ha mest mulig å betale ingenting, gjerne vil de ha betalt, så har vi folk som går inn å missbruker med vilje, bare for å "prøve" 

 

arguecat.jpg

Share this post


Link to post

Jeg sliter med å forstå tanke gangen til de som klager på Chili.

 

Hvorfor klage på et tilbud som er såpass bra? 

Telenor og Telia tar helt sinnsyke priser for GB, her har dere noen som utfordrer de på pris, og det eneste folk gjør er å klage.

 

5gb om dagen er MYE, hva er galt med at man må sende enn sms?

Og jeg ser mange som klager med at de vil bytte leverandør. Alle andre leverandører er SVINDYRE i forhold, så lykke til.

 

Folk må forstår at de er nødt til å tjene litt penger for å overleve også, og det at Chili kommer med et slikt tilbud er med på å skape konkurranse. 

 

Skjønner ikke hva du finner så vanskelig å forstå med tankegangen til de som klager.

 

Tilbudet er bra ja, men det holder ikke det som loves i markedsføringen. Blir temmelig overrasket dersom forbrukerrådet ikke lander på at Chili må endre markedsføring eller vilkår, for de stemmer ikke overens. Det er ikke lov til å markedsføre "Fri data" eller "1000 GB" datagrense, når det forutsetter en rekke vilkår skrevet med liten skrift.

 

Er det én ting som er hevet over all tvil, så er det at forbruk øker med tilgang. Så hele hovedpoenget til de som klager er at de ikke kan kalle det "Fri data", noe som er korrekt. Som flere her påpeker, hadde Chili løst opp i dette enkelt, bare ved å rebrande abonnementet til 200 GB eller 150 GB. Men da mister de jo selvsagt mange kunder. For Chili vet selvsagt hvordan salgspsykologi fungerer.

 

Én annen ting er jo at nettopp det du trekker frem, at 200 GB data i måneden er ekstremt mye, i seg selv er årsak til å klage. Hvem trodde Chili de skulle kapre som kunder, om ikke de som faktisk bruker vesentlig mer enn en vanlig kunde? Hele poenget med abonnementet blir jo borte dersom ikke nettopp denne gruppen kan benytte seg av tilbudet.

 

Jeg personlig har holdt meg langt unna Chili, er ikke kunde og har null planer om å nærme meg det selskapet.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Du veit folk vil ha mest mulig å betale ingenting, gjerne vil de ha betalt, så har vi folk som går inn å missbruker med vilje, bare for å "prøve"

 

arguecat.jpg

Ehm.. Det går ikke an å missbruke FRI DATA😂

Er jo Chili som reklamerer med noe de ikke kan tilby

  • Like 9

Share this post


Link to post

Nei, takk.. Har 40Gb hos Telia foe 524kr mnd. (25% rabatt bare for jeg ringte til de å sa jeg vurderte å skifte)

Der kan jeg bruke dataen FRITT slik JEG ønsker.

Dvs om jeg bruker 40Gb på 1 dag eller på 1mnd er det ingen som bryr seg om og det er ingen overfakturering om jeg bruker mer data. Hastigheten ved overforbruk går riktignok drastisk ned men koster 0kr Mb.

Henger jo ikke på greip det du skriver. Du forsvarer alle som bruker 10-12 gb om dagen, men da forstår du vel også at 40GB abonnementet er langt unna å tilfredsstille disse personene?

 

Det fins ingen gode operatører på markedet for de som bruker 50+ gb hver måned, kun Chili. De gjør så godt de kan, med gode investorer, med å holde hodet over vannet. Håper inderlig de lykkes, for da kommer de jævla drittselskapene Telia og Telenor til å senke prisene sine også. Duopol er noe vi ikke er tjent med, og jeg hyller både ICE og Chili som prøver på noe annet. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Beffa1 og Merko. - interesante synspunkter og kanskje noe jeg ikke helt tenkte over - at det nødvendigvis ikke bare skal brukes av en person, og som du sier - unge som bruker flere av tingene på samme tid.

Ang 15 gb om dagen; ville dette "trigga" en reaksjon fra dem? Hørt andre har spekulert i at med 30 så reagerer dem, men at det som brukes under ser ut til å passere.

 

Og så har dere bare konkludert det selvsagte, jeg begynner tydeligvis å bli så gammel at jeg ikke lengre følger med i tiden (i hva angår dataforbruk) :(

 

 

Vel for den kunden i artikkelen så ble det altså 220 GB dataforbruk på 19 dager før Chili tvangsflyttet ham fra fri data til 25GB per mnd. 

 

11,5 GB i snitt per døgn. Da reagerte Chili og kastet kunden ut. Hallo. vi er straks i 2019 og folk konsumerer data i mange kanaler nå om dagen. 11 GB døgn ville vært ekstremt for ti år siden. Og kanskje også for 5-6 år siden. Men idag må en nok si at 11 GB døgn er helt normal bruk. 

 

Uredelig oppførsel av Chili og jeg håper både forbrukerrådet og Nkom kommer på banen og krever endringer. Nå har det allerede vært så mye tull fra Chili sin side rundt gjennomføringen av dette at for min egen del så må jeg bare si at jeg nok ikke kommer til å bytte til Chili. Chili ønsker jo kunder som ikke trenger data og som de kan ta seg greit betalt for, alle som faktisk har et dataforbruk som er i tråd med tiden vi lever i blir jo sparket ut eller får andre merkelige begrensninger. Reboot av mobil før ny datakvote er tilgjengelig eller worst case å bli tvangsflyttet til 25 GB abonnement. 

  • Like 6

Share this post


Link to post

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...