Gå til innhold

[Løst] Kan en bank kreve gebyr for å innfri lån før tiden?


MailMan13

Anbefalte innlegg

Vi flyttet nylig boliglånet fra vårt. Da ser jeg at innfrielsesbeløpet vår nye bank får oppgitt av vår gamle bank var noen hundrelapper høyere enn saldo og forventede utestående renter.

 

Jeg må purre to ganger på min gamle bank før jeg endelig får tilsendt avregningen. Der ser jeg at dem har trukket 400,- i "endringsomkostninger".

 

Er dette tilatt? 

 

https://lovdata.no/lov/1999-06-25-46/§53

Endret av MailMan13
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sparebanken Vest opererer på denne måten.

 

Fikk denne forklaringen fra kunderådgiver:

 

Beløpet på 400,- er gebyr for restgjeldsbekreftelse til annen bank forbindelse med flytting av lånet.

 

 

Jeg spurte hvordan dette var i samsvar med finansavtaleloven §53, fikk denne fra "Banksjef" (sikkert leder på filial eller noe sånt,) :

 

Vi har fått en forespørsel fra Sbanken i forbindelse med flytting av lånet. Der har vi oppgitt din restgjeld på en gitt dato.  Denne tjenesten koster kr. 400,- og prisen er initiert på hevendelsen fra Sbanken. Dette er nødvendig for at Sbanken skal kunne overføre riktig beløp.

Denne prisen ikke ville blitt krevd om du hadde overført pengene selv og hatt egne midler, ref Finansavtaleloven § 53.

 

 

Jeg har da spurt om hvorfor dem tolker det slik at Finansavtaleloven § 53 ikke gjelder når lånet innfris via 3dje part. Dette har dem ikke svart på (jeg tror jeg blir ignorert nå). Generelt lite imponert over kommunikasjonen derfra, det er flere purringer mellom hvert informasjonsbærende svar fra dem.

 

Det kan kanskje også være et nyttig område å få belyst av juristene som av og til besøker formet her ;)

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsetter å diskutere litt meg meg selv jeg.

 

Undersøker videre, og fant denne som kanskje er relevant:

https://www.nef.no/fagstoff/lov-gebyr-nar-banken-oppgir-restgjeld/

 

Litt graving på Einnsyn fant jeg saken:

https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974761335--1019--2016

 

Har nå bestilt innsyn, så jeg får se hvordan juristene i NEF og Forbrukertilsynet ser på en lignende sak.

Endret av MailMan13
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fortsetter enda litt til for meg selv i tilfelle det er relevant for andre i nå- eller fremtid.

 

Fikk dokumentene fra Forbrukertilsynet. Videresendte dem med et krav om tilbakebetaling til Sparebanken Vest..

 

Fikk ikke noe svar, men det kom 400,- tilbake på konto.

 

Utdrag fra brevet forbrukerombudets jurist:

 

 

Forbrukerombudet har fått en henvendelse fra Norges Eiendomsmeglerforbund vedrørende lovligheten av å kreve gebyr for å gi ut restgjeldsoppgave til eiendomsmeglere. Det følger av henvendelsen at Sandnes Sparebank krever et gebyr på kr 1 500 for å utferdige restgjeldsoppgave når en eiendomsmegler forespør dette. En handelspraksis som er ulovlig etter annet forbrukerbeskyttende lovverk, herunder finansavtaleloven, vil normalt kunne ansees for å være i strid med markedsføringsloven $ 6. Anledningen til å ta gebyr ved førtidig innfrielse av kreditt er regulert i finansavtaleloven $ 53. Restgjeldsoppgave eller avsluttende faktura er en forutsetning for å gjennomføre en førtidig innbetaling av kreditt.

Dersom kredittavtalen ikke er en fastrenteavtale, følger det av $ 53 første ledd at «[k]redittkunden har rett til å tilbakebetale kreditten helt eller delvis før avtalt forfallstid.» I andre ledd sies det: «Så langt det følger av avtalen, kan kredittgiveren i tillegg kreve gebyr, begrenset til dekning av kostnadene ved den førtidige tilbakebetalingen. Kredittgiveren kan ikke kreve slikt gebyr når kredittkunden er forbruker.»

Forbrukerombudet er av den oppfatning at bestemmelsen utelukker adgangen til å kreve kostnader, inkludert administrative gebyr i tilknytningen til opphøret av en låneavtale, ved førtidig innbetaling. En bank vil derfor ikke kunne ta et slikt restgjeldsoppgavegebyr av forbrukeren selv - vi registrerer også at dere i følge Norges Eiendomsmeglerforbund ikke tar et slikt gebyr der henvendelsen kommer direkte fra forbruker.

Spørsmålet blir derfor hvorvidt det er anledning til å kreve gebyr av eiendomsmeglere når disse tar kontakt med banken på vegne av forbruker. Det er naturlig å identifisere eiendomsmegleren med forbrukeren, når de på oppdrag fra forbrukeren innhenter samme dokumenter som kunden selv kunne innhentet i forbindelse med førtidig innbetaling av kreditten. Eventuelle kostnader eiendomsmeglere har i forbindelse med utføringen av oppdraget vil normalt være kostnader som videreføres forbrukeren som betaler eiendomsmegleren for oppdraget. Det samme vil være tilfelle der andre enn eiendomsmeglere, for eksempel advokat eller aktører som yter økonomisk bistand, bistår en forbruker ved salg av eiendom, refinansiering av lån eller liknende.

Etter det Forbrukerombudet er kjent med, finnes det ikke bestemmelser som gir banker noen særskilt rett til å kreve gebyrer dersom kunden benytter en fullmektig til å bistå seg ved innfrielse av lånet, det være seg en eiendomsmegler, advokat eller annen person. Ettersom det er eksplisitt forbudt å kreve et slikt gebyr av en forbruker i utgangspunktet, jf. drøftelsen over, taler dette etter Forbrukerombudets syn mot at det er anledning til å kreve gebyr der forbrukeren benytter seg av fullmektig, når dette ikke er regulert særskilt. Dette gjelder særlig ettersom det antakelig vil være andre enn kunden selv som henvender seg til banken i forbindelse med førtidig innfrielse av boliglån, både ved salg av bolig og ved refinansiering av lånet i en annen bank

Vi ber derfor om en redegjørelse for når Sandens Sparebank krever gebyr for førtidig innbetaling av boliglån, herunder utferdigelse av restgjeldsoppgave eller andre dokumenter, der bankens kunde er forbruker.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, fant denne tråden etter et kjapt søk med google.

 

Jeg er nå i samme situasjon som deg, har flyttet boliglånet fra Sparebanken Vest. Den nye banken min var i kontakt med dem for å få oppgitt restgjeld og har utbetalt lånet i forhold til det. 

 

Men så logget jeg meg inn i nettbanken til SPV i dag og ser at jeg fortsatt har en del restgjeld igjen. Det var gebyret på 400,- for å innfri lånet, også hadde de trukket meg i renter for en full termin isteden for de 12 dagene som ville vært rett.

 

I tillegg stengte de Visa kortet mitt, og avsluttet budsjett kontoen min der jeg hadde det meste stående, på en fredag ettermiddag/kveld. Så jeg måtte vente til over helgen for å få pengene overført. Utrolig kjip måte og avslutte et kundeforhold på.

 

 

Lenke til kommentar

Hei, fant denne tråden etter et kjapt søk med google.

 

Jeg er nå i samme situasjon som deg, har flyttet boliglånet fra Sparebanken Vest. Den nye banken min var i kontakt med dem for å få oppgitt restgjeld og har utbetalt lånet i forhold til det. 

 

Men så logget jeg meg inn i nettbanken til SPV i dag og ser at jeg fortsatt har en del restgjeld igjen. Det var gebyret på 400,- for å innfri lånet, også hadde de trukket meg i renter for en full termin isteden for de 12 dagene som ville vært rett.

 

I tillegg stengte de Visa kortet mitt, og avsluttet budsjett kontoen min der jeg hadde det meste stående, på en fredag ettermiddag/kveld. Så jeg måtte vente til over helgen for å få pengene overført. Utrolig kjip måte og avslutte et kundeforhold på.

 

Det med rentene ville jeg ventet og sett til kontoen er stengt. På lånet vårt var det flere innslag av renter, både positive og negative, ved innfrielse. Virker som dem ikke klarer å få det til å gå i 0 med bare en transaksjon.

 

Gebyret bør du klage på, med referanse til  Finansavtaleloven § 53. Da vil dem påstå at det ike gjelder når du bruker en fullmektig til å innfri. Da refererer du til forbrukertilsynets sak over, og deres argumentasjon.

 

Send gjerne en PM hvis du vil ha kopi av dokumentene fra tilsynet.

Lenke til kommentar

 

I tillegg stengte de Visa kortet mitt, og avsluttet budsjett kontoen min der jeg hadde det meste stående, på en fredag ettermiddag/kveld. Så jeg måtte vente til over helgen for å få pengene overført. Utrolig kjip måte og avslutte et kundeforhold på.

 

Hva hadde du egentlig forventet? Har du avsluttet kundeforholdet så har du avsluttet det, hvorfor skal banken være "grei" med deg, de er jo taperen.

Endret av bas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går an å prøve å være medgjørlig likevel.

 

Da jeg jobba i butikk og en kunde kom og returnerte et produkt, så ga jeg ikke pengene tilbake i kronestykker for å gjøre det kjipest mulig for vedkommende.

 

Er man fair og medgjørlig så kommer kanskje kunden tilbake ved en senere anledning.

 

Trådstarter blir neppe kunde i banken igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva hadde du egentlig forventet? Har du avsluttet kundeforholdet så har du avsluttet det, hvorfor skal banken være "grei" med deg, de er jo taperen.

Hvorfor yte god service? De lever jo av kundene sine, og antar at de er noe opptatt av omdømme sitt. Har fortsatt forsikringene mine der da de har vært gode prismessig, men ser ingen grunn til å bli værende som kunde der nå.

Lenke til kommentar

Fordi der er elendig pr. Jeg holder meg langt unna sparebanken vest nå. Hvis noen har bank hos dem vil jeg advare. Og googler folk sparebanken vest kan de risikere å få opp denne tråden. Der er skadelig på veldig mange måter. En tapt potensiell ny kunde er mye penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, man sier opp et kundeforhold og sutrer over at det opphører? Med mindre man spesifikt har spurt om man kan utsette kansellering av visa kort og konto så er det sannsynligvis standard prosesser som er fulgt og jeg tviler på at sparebanken vest har gått bevisst inn for å være kjipe. Folk må slutte å tolke absolutt alt i verste mening og føle det som et personangrep hele tiden. Det kan jo være så enkelt som at banken også har gjort en feil de ikke mente å gjøre for alt vi veit. Hvorfor tar man det heller ikke opp med banken direkte istedenfor å brette det ut på et forum?

 

Nei, jeg har ingen som helst forbindelse med nevnte bank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, man sier opp et kundeforhold og sutrer over at det opphører? Med mindre man spesifikt har spurt om man kan utsette kansellering av visa kort og konto så er det sannsynligvis standard prosesser som er fulgt og jeg tviler på at sparebanken vest har gått bevisst inn for å være kjipe. Folk må slutte å tolke absolutt alt i verste mening og føle det som et personangrep hele tiden. Det kan jo være så enkelt som at banken også har gjort en feil de ikke mente å gjøre for alt vi veit. Hvorfor tar man det heller ikke opp med banken direkte istedenfor å brette det ut på et forum?

 

Nei, jeg har ingen som helst forbindelse med nevnte bank.

Det gjelder å ha gode rutiner som gjør at en oppsigelse blir gjennomført på en planlagt og god måte. Det er helt åpenbart når det kommer til noe så viktig som penger. Da må de såklart sørge for at overføringen skjer på et tidspunkt der kunden står flere dager uten penger. Det kan være stor krise for mange. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...