Gå til innhold

Bitcoinselskap vurderer å klage Norge inn til ESA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan vell løysast enkelt ved å gi støtte kun til kraftkrevjande industri som også skaper x-antal arbeidsplassar, eller som kjøper tenester frå lokale firma for x-antal millionar i året?

 

 

Eg kan ikkje sjå at det er hensiktsmessig for den norske staten å delfinansiere utvinning av kryptovalutta på vegne av utenlandske eigarar.

Vi betalar jo heller ikkje utlendingar for å pumpe ut norsk olje på vegne av utenlandske oljeselskap, eller betalar utenlandske gullgravarar for å vaske etter gull på Finnmarksvidda.

 

Om noke, så burde vell den norske staten sjølv teke initiativ til å bruke overskuddsstraum til å utvinne kryptovalutta til statskassa, ikkje betale andre for å belaste straumnettet for personleg vinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bryr dette selskapet seg om noen øre rabatt på elavgiften, når samtlige kryptovaluta har rast i verdi? Det er ikke levbart for et selskap å mine nå.

 

Kanskje nettopp derfor. De saksøker staten, får noen millioner i erstatning, samt muligheten til å fortsette driften. Den muligheten kommer de ikke til å benytte seg av, fordi det ikke lenger er lønnsomt. Det spiller imidlertid ingen rolle, da de allerede har fått mange millioner på søksmålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At Internett ble feilspådd som en flopp er vel ikke akkurat noen garanti for at kryptovaluta ikke er en flopp. Eller venter du spent på at 'Handerpants' skal slå gjennom også?

Nei ingen garanti, men ganske sikkert. Men du går jo helt andre veien, det er jo enda mere teit!

 

Jeg tipper du ikke forstår teknologien bak dette og hvor revolusjonerende det er. Les deg opp på det, så vil du forstå! Internettet bugner av informasjon!  :dremel:

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager bryr dette selskapet seg om noen øre rabatt på elavgiften, når samtlige kryptovaluta har rast i verdi? Det er ikke levbart for et selskap å mine nå.

Slik jeg forstår det leier/leide Kryptovault ut infrastrukturen "rundt" minerne til sine kunder. Kundene eier selv minerne og velger om disse miner ditt eller datt, eller om de i det hele tatt skal være på. Kryptovault får betalt i en "normal" valuta á la kroner, euro eller dollar og har dermed ingen risiko knyttet til svingninger i kryptovalutamarkedet.

 

Nå vet ikke jeg detaljene rundt hvem som kjøper strømmen, men det kan jo være at dette er noe Kryptovault kjøper og så selger videre til sine kunder. La oss tenke oss at Kryptovault har kjøpt en eller annen stor kontrakt på f.eks. 100 GWh, altså 100 000 000 kWh, til 50 øre/kWh og skal selge dette til sine kunder. Har de da signert kontrakter med kunder på at kundene skal få strøm til 58 øre/kWh så har plutselig Kryptovault et alvorlig problem når elavgiften over natta øker med 16 øre/kWh - de går fra 8 mill. i pluss til 8 mill. i minus på denne kontrakten.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i alle dager bryr dette selskapet seg om noen øre rabatt på elavgiften, når samtlige kryptovaluta har rast i verdi? Det er ikke levbart for et selskap å mine nå.

Slik jeg forstår det leier/leide Kryptovault ut infrastrukturen "rundt" minerne til sine kunder. Kundene eier selv minerne og velger om disse miner ditt eller datt, eller om de i det hele tatt skal være på. Kryptovault får betalt i en "normal" valuta á la kroner, euro eller dollar og har dermed ingen risiko knyttet til svingninger i kryptovalutamarkedet.

 

Nå vet ikke jeg detaljene rundt hvem som kjøper strømmen, men det kan jo være at dette er noe Kryptovault kjøper og så selger videre til sine kunder. La oss tenke oss at Kryptovault har kjøpt en eller annen stor kontrakt på f.eks. 100 GWh, altså 100 000 000 kWh, til 50 øre/kWh og skal selge dette til sine kunder. Har de da signert kontrakter med kunder på at kundene skal få strøm til 58 øre/kWh så har plutselig Kryptovault et alvorlig problem når elavgiften over natta øker med 16 øre/kWh - de går fra 8 mill. i pluss til 8 mill. i minus på denne kontrakten.

Dette er akkuratt nøyaktigt korleis det fungerer, og det som er grunnen til at staten endrar forutsetningane på 5 vekers varsel (utsatt til 1 mars no då) er heilt barnehage i seriøse konktaktsforhold som går over fleire år med utbyggingar og infrastruktur i mange millioners klassen.

 

all den infrastrukturen vært bygt av lokale norske selskap, bygg og anlegg, elektro, ventilasjon, kjøling. Alle desse har brukt store midlar på å vinne anbud på utbyggingar som no vært skrinlagde.

 

Desse sentere er ofte plassert like ved straumproduksjonen for å få lav nettleige, og fører til reduksjon i behovet for utbygging av sentralnettet. og lite tap i sentralnettet på forbruket. Istaden for lokale utbyggingar finanseiert via kundane til datasenteret, vært det investeringar i sentralnettet for å kunne eksportere overskudsstraumen, den utbyggingen kjem rett fra skatteseddelen og elavgifta til alle. og tapet i sentralnettet på 100vis av megawatt til våre naboland er betydeleg. og det tapet må dekkast inn time for time. hint: det er ikkje forbruket i datasenteret i sverige som dekker det tapet.

 

er sikker på ein med gode mattematikk kunskaper kunne rekna på tapet i kroner og åre per mnd på ei 100 mw last flytta til sverige.

Lenke til kommentar

 

Dette er akkuratt nøyaktigt korleis det fungerer

Vet du om det er slik jeg skrev det faktisk gjøres mtp. kjøp og salg av strøm også?

Alle datasenter eg har hatt servere i står som mellommenn på straumen, inntekta til datasenteret på større (i kwh) kundar er ofte straum inn + eit påslag på ein X mengde ører per/kwh

Det gir kunden fleksibilitet til å vekse eller ikkje alt etter behov.

 

mindre kunder leiger ofte X rack plass inck Maks Y mengde straum. for å få ein forutsigbar fast kost/mnd.

 

sjølve datasenteret legg seg aldri opp i kva kunden har på maskinene. Det finst heilt sikkert unntak, der eigaren av maskinene er samme som eigaren av senteret. Men eg vil tru dei aller aller fleste datasenter i norge har mange kundar som driv med mykje forsjelligt. og mangt av det kan sikkert definerast som "lite nyttigt" som bitcoin mining, gaming servere, facebook fjas, og instagram av middagen.

 

Men skulle styresmaktene sette avgiftstrykket basert på ein populistisk "nytteverdi" av kva straumen var brukt til, so haddet det enda med eit el-avgifts tilsyn med mange hundre fullstendigt meininglause arbeidsstillingar for å passe på at datasenterkundesjølvmeldingen var korrekt i henhold til den el-avifta ein var pålagt på den gitte kw lasta. Og ein hadde heilt sikkert hatt kontinuerlege kranglar om kva som var nyttigt nok eller ikkje. Ein må ha enkle og forutsigbare og ikkje mist stabile reglar. og so må ein akseptere at ein har litt lågare elavgift på å spre bilder av middagen sin på nett, eller mine cryptovalutta. Det er uansett betre at straumtrekket er i norge på grøn straum, eller på brun straum andre plassar. Det er jo ikkje slek at straumprodusentane vil latevere å produsere, for at private skal få billig straum om vinteren. Der er det rein tilbud og etterspørsel. Og når straumen er dyr nok, so slår kryptominere av maskinene sine, då dei ikkje er kostnadseffektive å ha på. På den måten so vil krypto industrien faktisk fungere som ein sikkerheitsventil mot for høg straumpris i norge. Noko som kan værte nyttigt når meir og meir av straumproduksjonen er vær og vind avhenging i heile europa.

 

Eller ein må akseptere at all denne framtidsretta teknologiutviklingen skal me presse ut av landet med ekstra avgifter (i forhold til utlandet) , og utbyggingane vil føregå i andre land en norge. Norge vil være ein rein råvare eksportør av straum. Og me må velge noko heilt anna me skal satse på i framtida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Internett ble feilspådd som en flopp er vel ikke akkurat noen garanti for at kryptovaluta ikke er en flopp. Eller venter du spent på at 'Handerpants' skal slå gjennom også?

Folk på 50 tallet mente aksjer var det samme som og kaste bort pengene sine og.

 

Er alltid slik når det kommer noe nytt, som folk ikke har forståelse av. De fleste har hørt om krypto, men hva det er utenom at det er elektroniske penger som bruker noe magi ved navn blokk kjede :p

 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...