Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvar for reservert parkeringsplass


alhajoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ring Politiet og krev at de besørger fjerning... 

 

 

§ 37.Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m.

Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy

a. som er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller

b. som er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller

c. som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.

 

Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet.

 

(min utheving)

 

https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§37

 

 

 

Sameiets styre har i prinsippet ikke noe med dette å gjøre annet enn at du kan be dem sette opp bom, eller skilte bedre. Ville du ment at banken skulle etterforske og fange tyven hvis noen stjal bankkortet ditt? 

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

Ring Politiet og krev at de besørger fjerning...

 

 

§ 37.Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m.

Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy

a. som er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller

b. som er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller

c. som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.

Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet.

 

(min utheving)

 

https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§37

 

 

 

Sameiets styre har i prinsippet ikke noe med dette å gjøre annet enn at du kan be dem sette opp bom, eller skilte bedre. Ville du ment at banken skulle etterforske og fange tyven hvis noen stjal bankkortet ditt?

Slik jeg tolker tråden leier jo TS en parkeringsplass av sameiet.

 

Det hadde jo vært det samme om jeg leier en plass av en privatperson, eller en garasje midt i byen. Da må utleier sørge for at jeg disponerer den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker tråden leier jo TS en parkeringsplass av sameiet.

 

Det hadde jo vært det samme om jeg leier en plass av en privatperson, eller en garasje midt i byen. Da må utleier sørge for at jeg disponerer den.

 

Men Sameiet har jo gjort at TS disponerer den. Det at andre tidvis okkuperer er jo ikke Sameiets skyld. Det er jo ikke de som har gitt tillatelse til det.  

 

Jeg har hatt litt samme problematikk, men da med parkering foran vår felles port. Det er dårlig skiltet der, men jeg har etter hvert gått lei av å ringe politiet for å få navnet på eier av bilen for å kontakte dem direkte. Nå ringer jeg bare rett til "Trafikksjefen" (tror de heter trafikketaten eller noe sånt) og ber dem fjerne bilen. I løpet av ganske få minutter dukker det da gjerne opp en bil fra etaten som skriver ut bot mens de på kontoret kontakter eier. Får de ikke tak i eier så ringer de etter tauebil. Det er ergelig å kaste bort en halvtime på dette, det går som regel relativt fort. Jeg får som regel lov til å parkere ulovlig mens det pågår.  (Så jeg er faktisk ganske svært fornøyd med p-vaktene fra Oslo kommune).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis sameiet skal ha påtatt seg en forpliktelse om å holde din reserverte plass ledig for deg til enhver tid (en resultatforpliktelse) krever dette grunnlag i avtale. Det er ikke nok å si at du betaler X for plassen og at sameiet må fikse. Det er den som hevder at motparten har en resultatforpliktelse som bærer risikoen for å bevise dette. Hovedregelen hvis dette ikke kan bevises er at avtaler er innsatsforpliktelser - utleier plikter å gjøre vanlig god innsats for å sørge for at avtalen oppfylles, men er ikke ansvarlig for resultatet.

 

På samme måte kan du bare holde sameiet ansvarlig for ditt tap/dine utgifter hvis sameiet har brutt sine plikter etter avtalen.

 

Hvis det er skiltet med privat parkering kan du som bruker bestille borttauing selv, når vilkårene i vegtrafikkloven § 37 og parkeringsforskriften er oppfylt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...