Gå til innhold

Diesel-salget har steget 40 prosent på ni år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri mer.

 

 

Forbrenning er forbrenning. Stopp det eller gjør det stasjonært hvis forurensningen da kan stoppes helt. 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/skaper-kronisk-sykdom-og-for-tidlige-dodsfall/70506014

 

 

Det finnes alternativer nå. Elektrisk drift med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt Kristin Halvorsen innrømmer at hun dreit seg ut da. 

 

Man har vel også konkludert med - ved at man favoriserte diesel med dens større dreiemoment, gjorde det greit å skaffe seg større og tyngre biler (suv) - slik at co2 gevinsten man håpet på forsvant....

 

Vi sitter kun igjen med elendig luft.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem med euro 6 standarden. En bensinbil vil jo da forurense mer.

 

Det argumentet har kommet hver gang en slik ny standard har kommet - så har måling av virkelige utslipp vist seg å være mangedobbelt. Og det er det med Euro 6 også - få bilene med djevelens drivstoff vekk fra veiene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke lokalt, dieselbilene vil fremdeles forurense betydelig mer lokalt.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er gjort tester som viser at partikkelutslippet for små bensinmotorer med turbo, som nå sitter i det meste av nye biler med bensinmotor, har høyere partikkelutsliop en dieselbiler (i alle fall inntil bensinbiler også utstyres med partikkelfilter). Det som kanskje er mest betenkelig er at forskjellen målt etter ppm er langt større enn målt etter vekt, dvs at partiklene er mindre, og trenger lenger ned i lungene.

For NOx utslipp er nok diesel verstingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes alternativer nå. Elektrisk drift med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.

 

Jada lille venn. Men alle kan ikke slenge rundt seg med 3-4-5-hundretusen kroner for en ny bil skjønneru. Alle får ikke en gang *lånt* 3-4-5-hundretusen for å gjøre det. Men. Du er vel som de fleste andre elbilevangelister tenker jeg. At du ikke ser lengre enn *akkurat* så langt som dine egne ønsker og fantasier rekker. Det finnes jo ikke et eneste virkelighetsbasert bein i kroppen til noen av dere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er utelukkende ETT eneste incentiv som virker på forbrukeres kjøpsmønster, og det er et økonomisk incentiv. Ingenting annet. Dette vet også politkerne som innførte avgiftene i 2006. Dette ser man også på den eksplosive veksten av elbiler på markedet nå.

Det som er fantastisk ironisk er at Norge bidrar med 0.1% av verdens samlede klimagassutslipp, så om absolutt alle biler i Norge hadde hatt en 7 liters V8 bensinmotor ville det ikke betydd noe verdens ting for de samlede globale utslippene.

Lenke til kommentar

Staten betaler ikke elbil til folk, men de tar seg veldig lite betalt for at du kjøper elbil. Avgiftene er bare i størrelseorden noen få tusenlapper for klimagassen i klimaanlegget + papirarbeidet i forbindelse med registrering + vrakpant selvsagt. Kjøper du fossilbil så betaler du massevis av avlat for å få lov til å forurense.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er gjort tester som viser at partikkelutslippet for små bensinmotorer med turbo, som nå sitter i det meste av nye biler med bensinmotor, har høyere partikkelutsliop en dieselbiler (i alle fall inntil bensinbiler også utstyres med partikkelfilter). Det som kanskje er mest betenkelig er at forskjellen målt etter ppm er langt større enn målt etter vekt, dvs at partiklene er mindre, og trenger lenger ned i lungene.

For NOx utslipp er nok diesel verstingen.

 

Kan vi ikke da også teknisk sett si at el-biler forurenser mer enn dieselbiler med tanke på at de sliter opp asfalten mye raskere på grunn av økt vekt?

Lenke til kommentar

Kan vi ikke da også teknisk sett si at el-biler forurenser mer enn dieselbiler med tanke på at de sliter opp asfalten mye raskere på grunn av økt vekt?

 

Er nok tungtrafikken som sliter mest på veiene:

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier

 

Edit: Forurensing, partikler fra asfalt osv er litt mer vrient, noen påstår piggdekk fører til farlige partikler, andre mener disse ikke blir små nok til å være farlige osv.

 

Det viktigste er å få vekk dieselbilene!!

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikke da også teknisk sett si at el-biler forurenser mer enn dieselbiler med tanke på at de sliter opp asfalten mye raskere på grunn av økt vekt?

Nei, det kan vi ikke si - fordi det stemmer ikke.

 

Elbilster velger piggfritt i større grad enn fossilbilistene og kjører i mindre grad langturer om vinteren. I tillegg røsker ikke dekkene tak i asfalten like mye som fossilbilene gjør når de girer. Elbilene har jevnere pådrag som sliter mindre enn girede kjøretøy. ABS og antispinn-systemene er også kjappere i elbiler enn i fossilbiler. Noe som også bidrar til mindre oppriving av asfalten.

 

Vekt sliter ikke på asfalten. Vekt sliter på bærelaget i veien og slitasen følger akselvekt opphøyd i fjerde. I praksis sliter ikke personbiler på bærelaget. Det er tunge kjøretøy som busser, trailere og anleggsmaskiner som sliter på bærelaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...