Gå til innhold

Vegvesenet har bestemt hvem som skal bygge verdens første hydrogen-ferge


Anbefalte innlegg

En kg ( liter) -pris lik bensin burde være greit synes jeg.

Då må du nok vente leeenge. :-D Du må minst 20-doble avgiftene på bensin for å få det til. Hydrogen er allereie både mva- og avgiftsfritt, men likevel er det vanskeleg å komme under 90 kr/kg.

 

I og med at man kan fylle på vanlig måte. - Uten rekkeviddeangst, uten ladeproblematikk, uten "smart"-målere, og uten lokal eller global forurensning, og 2-3 ganger så effektivt som bensin.

Om du reknar med produksjon av hydrogen, er verknadsgrada mykje dårlegare enn for bensin. CO2-utsleppa er òg mykje høgare, spesielt om du produserer med straum som kunne vore eksportert eller erstatta norsk gasskraft.

 

Det verste med hydrogen er at ein er tvungen til å fylle å gamlemåten. Jadå, eg veit det finst ungdommar som likar å henge rundt bensinstasjonar på fritida, men det er ein sjeldan sort. Eg er veldig glad for å kunne køyre heimefrå med full tank kvar morgon, utan rekkjeviddeangst for korvidt eg når til målet og attende til ein hydrogenstasjon, og om den stasjonen fungerer. Straum er det over alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo sammenlignes med bensinstasjonene ala 1920. Sånn vil det jo være uansett hvordan man bygger ut, enten det er ladestasjoner, eller hydrogen. 

I 1920 hadde vi knapt vegar som ein kunne køyre bil på. Det var hovudproblemet då, ikkje bensinstasjonar. Dei som kjøpte seg bil eller motorisert landbruksutstyr, kjøpte seg eit eige fat med bensin til fylling heime. Langtur var det uansett ikkje snakk om, for det var ikkje mogeleg.

 

Ladestasjon er ikkje meir komplisert enn ein kontakt du kan plugge ein leidning i. Det har dei aller fleste heime. Sjølv før det kom ein einaste offentleg ladestasjon, var det mogeleg å køyre elektrisk rundt i landet og lade på campingplassar og anna. Etter kvart fekk vi hurtigladarar, men bilane kunne komme fyrst. Med hydrogenbilar er det motsett.

 

No ser vi at mange bensinstasjonar i distrikta vert nedlagde, fordi folk kjøper seg elbilar og ikkje lenger treng bensin. Dermed er ikkje stasjonen lenger lønsam, han vert lagt ned og resten av innbyggjarane i bygda kan velje mellom å kjøpe seg elbil, som dei ladar heime, eller å køyre fleire mil til ein bensinstasjon kvar gong dei skal fylle tanken. For dei fleste er valet enkelt.

 

Då kjem det ikkje til å magisk dukke opp ein marknad for hydrogen same stad. Folk har allereie elbilar. Dei kjem ikkje til å kjøpe hydrogenbil, som dei må køyre langt for å fylle. Fyrst når alle andre i bygda òg har kjøpt seg hydrogenbil er kanskje etterspurnaden kanskje er høg nok til at nokon set opp ein hydrogenstasjon. Spesielt når du tek med alle dei andre ulempene med hydrogenbil, som driftskostnadar, å stadig måtte innom stasjonen for å fylle, at det ikkje er hydrogenstasjonar andre stader heller osb.

 

Hydrogenbilar og fyllestasjonar er ikkje eit høna-og-egget-problem. Problemet med hydrogenbilar er at batteribilar er overlegne på nesten alle måtar, og marknaden har allereie vald batteribilar. Danmark har svært god dekning av hydrogenstasjonar, men etter at dei fekk dekning i helle landet har salet av hydrogenbilar berre gått ned. Salet av batteribilar ser derimot ut til å setje ny rekord i Danmark i år. Difor kan ikkje hydrogenbilar ta av, og det har heile bilbransjen forstått. Difor finst det berre fire symbolske hydrogenbilmodellar å få kjøpt, og difor kjem det ikkje fleire.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eg veit at eg ikkje kjem til å ta denne ferja..

Jeg hadde heller vært på en ferje med ei hydrogen flash eksplosjon, enn lithium ion eksplosjon. 
Dersom du kan velje kva slags hydrogeneksplosjon du vil vere i, er det jo fint.

 

Litium-ion-eksplosjonar finst ikkje. Litium og vatn produserer hydrogen, som kan eksplodere. Somme typar lommeceller kan òg gasse og overopphete vedfeil bruk, slik at elektrolytten tek fyr. Då kan du få ein smell når lomma sprekk, men vanlegvis tek det berre fyr. Det skjer heldigvis svært sjeldan, sjølv om det er milliardar av slike lommeceller i bruk i mobiltelefonar og anna utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 1920 hadde vi knapt vegar som ein kunne køyre bil på. Det var hovudproblemet då, ikkje bensinstasjonar. Dei som kjøpte seg bil eller motorisert landbruksutstyr, kjøpte seg eit eige fat med bensin til fylling heime. Langtur var det uansett ikkje snakk om, for det var ikkje mogeleg.

 

Ladestasjon er ikkje meir komplisert enn ein kontakt du kan plugge ein leidning i. Det har dei aller fleste heime. Sjølv før det kom ein einaste offentleg ladestasjon, var det mogeleg å køyre elektrisk rundt i landet og lade på campingplassar og anna. Etter kvart fekk vi hurtigladarar, men bilane kunne komme fyrst. Med hydrogenbilar er det motsett.

 

No ser vi at mange bensinstasjonar i distrikta vert nedlagde, fordi folk kjøper seg elbilar og ikkje lenger treng bensin. Dermed er ikkje stasjonen lenger lønsam, han vert lagt ned og resten av innbyggjarane i bygda kan velje mellom å kjøpe seg elbil, som dei ladar heime, eller å køyre fleire mil til ein bensinstasjon kvar gong dei skal fylle tanken. For dei fleste er valet enkelt.

 

Då kjem det ikkje til å magisk dukke opp ein marknad for hydrogen same stad. Folk har allereie elbilar. Dei kjem ikkje til å kjøpe hydrogenbil, som dei må køyre langt for å fylle. Fyrst når alle andre i bygda òg har kjøpt seg hydrogenbil er kanskje etterspurnaden kanskje er høg nok til at nokon set opp ein hydrogenstasjon. Spesielt når du tek med alle dei andre ulempene med hydrogenbil, som driftskostnadar, å stadig måtte innom stasjonen for å fylle, at det ikkje er hydrogenstasjonar andre stader heller osb.

 

Hydrogenbilar og fyllestasjonar er ikkje eit høna-og-egget-problem. Problemet med hydrogenbilar er at batteribilar er overlegne på nesten alle måtar, og marknaden har allereie vald batteribilar. Danmark har svært god dekning av hydrogenstasjonar, men etter at dei fekk dekning i helle landet har salet av hydrogenbilar berre gått ned. Salet av batteribilar ser derimot ut til å setje ny rekord i Danmark i år. Difor kan ikkje hydrogenbilar ta av, og det har heile bilbransjen forstått. Difor finst det berre fire symbolske hydrogenbilmodellar å få kjøpt, og difor kjem det ikkje fleire.

Trenger ikke en lang avhandling av hvordan ståa var ved 1920. Poenget står fremdeles. Det var problemer den tid i form av påfylling og garantert vei-nett som du er inne på, og slik er det også nå for elektriske biler. Det er kun her i Norge vi gjør det enormt bra med antall ladestasjoner. 

 

Angående bensinstasjoner, så er det faktisk litt interessant å se hva Circle K gjør om dagene. De planlegger å "døpe" om "bensinstasjoner" til "energi-stasjoner". Så ifølge dem, så kommer nok ikke bensinstasjoner til å dø ut. Man vil hele tiden trenger hurtiglading for lange distanser, selv om majoriteten av energien blir hentet hjemme fra. Forskjellen mellom "bensinstasjoner" som vi har kjent dem, og energi-stasjonene vil nok være at de er mye større, og plassert smartere. Før så kunne jo familien Hansen starte sin egen bensinstasjon, og det vil vi nok se mindre av. 

 

Så joda, hydrogen-påfylling passer inn perfekt i dagens nett av bensinstasjoner, som blir morgendagens energi-stasjoner.

 

Man tipper vell at innen 2050, så vill 20% av energien brukt i vei-transporten være gjennom hydrogen, der hel-elektrisk tar seg av resten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du kan velje kva slags hydrogeneksplosjon du vil vere i, er det jo fint.

 

Litium-ion-eksplosjonar finst ikkje. Litium og vatn produserer hydrogen, som kan eksplodere. Somme typar lommeceller kan òg gasse og overopphete vedfeil bruk, slik at elektrolytten tek fyr. Då kan du få ein smell når lomma sprekk, men vanlegvis tek det berre fyr. Det skjer heldigvis svært sjeldan, sjølv om det er milliardar av slike lommeceller i bruk i mobiltelefonar og anna utstyr.

Hydrogen flash eksplosjoner skjer også svært sjeldent, som påpekt i en av linkene dine. 

 

Om du vil kalle det en "eksplosjon" eller "vedvarende 306 graders sveising" kan jo være litt det samme. Det å være fastspent ved et batteri i full utløsning som vist i videoen vil nok gjøre mer skade på deg, enn ei flash eksplosjon av hydrogen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke en lang avhandling av hvordan ståa var ved 1920. Poenget står fremdeles. Det var problemer den tid i form av påfylling og garantert vei-nett som du er inne på, og slik er det også nå for elektriske biler. Det er kun her i Norge vi gjør det enormt bra med antall ladestasjoner.

Eh, nei. Heile Europa har plenty. Eg har køyrt elbil i 12 europeiske land, og har aldri hatt problem med å få lada. På mange måtar er det betre. Sjølv vanleg gratis kundelading er som regel betre i resten av Europa, med 11 eller 22 kW, mot typisk 3,6 eller 7,2 kW i Noreg. Ladestasjonane er dessutan oftare tilgjengelege i andre land, sidan dei har færre elbilar pr ladestasjon.

 

 

Angående bensinstasjoner, så er det faktisk litt interessant å se hva Circle K gjør om dagene. De planlegger å "døpe" om "bensinstasjoner" til "energi-stasjoner". Så ifølge dem, så kommer nok ikke bensinstasjoner til å dø ut. Man vil hele tiden trenger hurtiglading for lange distanser, selv om majoriteten av energien blir hentet hjemme fra. Forskjellen mellom "bensinstasjoner" som vi har kjent dem, og energi-stasjonene vil nok være at de er mye større, og plassert smartere. Før så kunne jo familien Hansen starte sin egen bensinstasjon, og det vil vi nok se mindre av.

Det tyder berre at RundK vil installere ladestasjonar i tillegg, fordi dei ser at salet av bensin og diesel går ned, og at koisk-salet er spesielt bra når folk tek ei litt lengre pause for å lade. Bensinstasjonane som legg ned ligg langt frå hovudvegane. Typisk nokre mil frå hovudvegen og ut mot kysten eller inn i landet.

 

 

Så joda, hydrogen-påfylling passer inn perfekt i dagens nett av bensinstasjoner, som blir morgendagens energi-stasjoner.

Men det er null hjelp for dei som ikkje lenger har ein lokal stasjon, og RundK har sovuidt eg veit ikkje satsa på hydrogen i noko land kjeden har stasjonar i. RundK prøver å tene pengar.

 

 

Man tipper vell at innen 2050, så vill 20% av energien brukt i vei-transporten være gjennom hydrogen, der hel-elektrisk tar seg av resten.

Godt du vedgår at det er rein tipping. For 30 år sidan ville eg tippa minst det same for 2020. Etter å ha høyrt slike røvarhistoriar i 30 år, er eg rimeleg sikker på at det er 0% i 2050 òg. For ti år sidan var det framleis litt optimisme att. Då hadde Noreg meir enn dobbelt so mange hydrogenstasjonar som i dag, spreidd over eit større georafisk område,og mange av landa som no har lagt ned alle hydrogenstasjonane sine hadde flerie. Sidan den tid har klimaproblema vorte stadig større, som talar sterkt mot hydrogen til noko som helst.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen flash eksplosjoner skjer også svært sjeldent, som påpekt i en av linkene dine.

Jadå, og sovidt eg veit har det aldri vore ei reell ulukke der nokon har skote hol i ein hydrogentank.

 

 

Om du vil kalle det en "eksplosjon" eller "vedvarende 306 graders sveising" kan jo være litt det samme. Det å være fastspent ved et batteri i full utløsning som vist i videoen vil nok gjøre mer skade på deg, enn ei flash eksplosjon av hydrogen.

Då kan du setje "skru skrue inn i batteri" på lista over ting du ikkje bør gjere. Det er sikkert ikkje lurt å skru ei skrue inn i ein hydrogentank heller, spesielt om det er ei tennkjelde i nærleiken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, nei. Heile Europa har plenty. Eg har køyrt elbil i 12 europeiske land, og har aldri hatt problem med å få lada. På mange måtar er det betre. Sjølv vanleg gratis kundelading er som regel betre i resten av Europa, med 11 eller 22 kW, mot typisk 3,6 eller 7,2 kW i Noreg. Ladestasjonane er dessutan oftare tilgjengelege i andre land, sidan dei har færre elbilar pr ladestasjon.

Prøv å kjør inn i Polen, Litauen, Ukraina, Romania, midten av Frankrike, Irland, Hellas.................... Lista fortsetter og fortsetter på områder hvor ladenettverket er dårlig.

 

Det å påstå det motsatte av det jeg sier her er tåpelig, og innerst inne vet du det selv. Ladestasjoner er på langt nær ferdig utviklet, verken her i Norge (som har en av verdens beste dekning for dette), eller noe annet land. 

 

Argumentasjonen at hydrogen er et problem pga fyllestasjoner er like gyldig nå, som for ladestasjoner for 10 år tilbake. Det var problematisk, men så er det fremtiden dette handler om, ikke nåtid eller gårsdagen. Mulighetene for elbil-bilisten vil bare bli bedre og bedre ettersom årene går, og det vil det bli for hydrogenhybridene også. 

 

Det tyder berre at RundK vil installere ladestasjonar i tillegg, fordi dei ser at salet av bensin og diesel går ned, og at koisk-salet er spesielt bra når folk tek ei litt lengre pause for å lade. Bensinstasjonane som legg ned ligg langt frå hovudvegane. Typisk nokre mil frå hovudvegen og ut mot kysten eller inn i landet.

 

Selvfølgelig, det er jo rimelig selvforklarende i ordet "energistasjoner", og det faktum at jeg nevnte at stasjonene vil nok bli større - grunnet behov for ladeplasser. 

 

I distriktene så kan man ha såkaldte flyttbare stasjoner som kan produsere hydrogenet. Denne løsningen skal man jo ha ved de 3 nye hydrogenfyllestasjonene i Akershus som nylig ble godkjent. Her blir de jo brukt til å fylle behovet frem til noe mer fast er satt frem, men ved destriktene så ser jeg det som en grei løsning. 

 

Men det er null hjelp for dei som ikkje lenger har ein lokal stasjon, og RundK har sovuidt eg veit ikkje satsa på hydrogen i noko land kjeden har stasjonar i. RundK prøver å tene pengar.

 

Cirkle K kommer nok bare til å følge strømmen. Elbilene har fått sitt gjennomslag, så den er jo garantert. Men elbilene alene kommer ikke til å klare å fylle alle behovene til folk, så en annen løsning må nok støtte opp under. 

 

Nå som Uno-X tar fart og går mot Hydrogen, så kommer nok Cirkle K til å slenge seg etter for å ikke ligge bak. 

 

"At the start of November Circle K visited the HyBalance site. As a fuel distributor Circle K has an interest in fuels of the future, which includes hydrogen and methanol. "

http://hybalance.eu/latest-news-2/

 

Så joda, de er å lukter på det de også, om dagene. 

 

Godt du vedgår at det er rein tipping. For 30 år sidan ville eg tippa minst det same for 2020. Etter å ha høyrt slike røvarhistoriar i 30 år, er eg rimeleg sikker på at det er 0% i 2050 òg.

 

Selvfølgelig er det tipping? 

Men det du gjør her er også tipping, sant? 

 

For ti år sidan var det framleis litt optimisme att. Då hadde Noreg meir enn dobbelt so mange hydrogenstasjonar som i dag, spreidd over eit større georafisk område,og mange av landa som no har lagt ned alle hydrogenstasjonane sine hadde flerie. Sidan den tid har klimaproblema vorte stadig større, som talar sterkt mot hydrogen til noko som helst. 

 

Nytter ikke å lage hydrogenstasjoner om bilene som skal bruke det ikke kommer i samme slengen. 

 

Idag har vi en mye større fremgang der, enn vi hadde for 30 år siden. Særlig med busser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jadå, og sovidt eg veit har det aldri vore ei reell ulukke der nokon har skote hol i ein hydrogentank.

 

 

Då kan du setje "skru skrue inn i batteri" på lista over ting du ikkje bør gjere. Det er sikkert ikkje lurt å skru ei skrue inn i ein hydrogentank heller, spesielt om det er ei tennkjelde i nærleiken.

Du forstod poenget med å vise videoen sant? Hvis den ikke sprenger av ei kule som blir skutt mellom den, så må det vell bety at en eksplosjon er unntaket, ikke regelen hvis en slik tank lekker. 

 

Men, hvis du kortslutter et batteri som vi ser i alle mobiler, alle biler, overalt, så vil det komme flammer - 100%. 

 

Godt ikke KNM Helge Insgad gikk på batteri. Det hadde blitt stygt. Hadde den gått på hydrogen, så ville nok sjansen vært mindre for at det ble noen eksplosjon - i det hele tatt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jadå, og sovidt eg veit har det aldri vore ei reell ulukke der nokon har skote hol i ein hydrogentank.

 

Då kan du setje "skru skrue inn i batteri" på lista over ting du ikkje bør gjere. Det er sikkert ikkje lurt å skru ei skrue inn i ein hydrogentank heller, spesielt om det er ei tennkjelde i nærleiken.

Du forstod poenget med å vise videoen sant? Hvis den ikke sprenger av ei kule som blir skutt mellom den, så må det vell bety at en eksplosjon er unntaket, ikke regelen hvis en slik tank lekker.

 

Dersom det var poenget med videoen, er det eit meiningslaust poeng. Hydrogen er brennbart i eit blandingsforhold på 4-75% med luft, og eksplosivt i ein konsentrasjon på 18-59% i luft. Det er eit større spekter enn nokon annan gass.

 

For å tenne på blandinga, slik at ho eksploderer, trengst ein tennkjelde. Til dømes ein gneist. Ei kule som treff ein glasfibertank lagar ingen gneist, korkje når ho går inn eller ut. Hydrogenet rekk heller ikkje å blande seg med luft på den korte tida kula brukar på å gå gjennom tanken.

 

Problemet oppstår etter at lekkasjen har starta. Då får du ei stor lomme med eksplosiv gass. Der skal det berre ein gneist til, ei glo frå eit eksosrøyr, so eksploderer det. Sidan hydrogen er ein veldig lett gass, blandar han seg med veldig stor fart. Lufta vert difor raskt eksplosiv over eit stort område.

 

Videoen hadde vore interessant dersom nokon kasta ein glødande sigarett inn i det der etter nokre sekund.

 

Men, hvis du kortslutter et batteri som vi ser i alle mobiler, alle biler, overalt, så vil det komme flammer - 100%.

Faktisk ikkje, det spørs kor opplada det er. Eg veit at Tesla ladar ut batteria til 40% eller noko slikt (er ikkje sikker på nøyaktig %) før dei tek dei ut, slik at dei ikkje vil ta flyr ved ei eventuell kortslutning.

 

Godt ikke KNM Helge Insgad gikk på batteri. Det hadde blitt stygt. Hadde den gått på hydrogen, så ville nok sjansen vært mindre for at det ble noen eksplosjon - i det hele tatt.

Det hadde gått heilt fint om Helga Ingstad gjekk på batteri. Maritime batteri er godt forsegla. Ved ei kortslutning med saltvatn ville du dessutan fått veldig rask elektrolyse med gassbobler som bremsar vidare eksponering av polane. Neddynking i vatn er dessutan svært effektivt til å trekkje ut varme frå cellene, slik at temperaturen fell under kritisk nivå. Det ville sjølvsagt vere fare for hydrogeneksplosjon der hydrogenboblene kjem opp av vatnet, akkurat som dei fleste brannar knytt til batterilading startar i eksosbilar som ladar startbatteriet. Der skjer det òg elektrolyse med hydrogenutvikling når batteriet er fullt. Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det var poenget med videoen, er det eit meiningslaust poeng. Hydrogen er brennbart i eit blandingsforhold på 4-75% med luft, og eksplosivt i ein konsentrasjon på 18-59% i luft. Det er eit større spekter enn nokon annan gass.

For å tenne på blandinga, slik at ho eksploderer, trengst ein tennkjelde. Til dømes ein gneist. Ei kule som treff ein glasfibertank lagar ingen gneist, korkje når ho går inn eller ut. Hydrogenet rekk heller ikkje å blande seg med luft på den korte tida kula brukar på å gå gjennom tanken.

Poenget med videoen er at det skal litt til for at man skal være såpass uheldig at hydrogentanken eksploderer. Syns det er rart at jeg må poengtere dette? Hvis ei kule ikke lager gnisten, hva lager såfall gnisten? En tulling som røyker ved en bensinstasjon? 

 

Mens med batteri, så holder det å kortslutte det. Man trenger ikke noen kraft, eller gnist. Det holder at noe punkterer ei celle, så har vi et domino-eksplosjon ut av et helvete i ettertid, som fortsetter i en mye større kraft over tid, enn det ei flash-eksplosjon fra hydrogenet vil være. 

 

Problemet oppstår etter at lekkasjen har starta. Då får du ei stor lomme med eksplosiv gass. Der skal det berre ein gneist til, ei glo frå eit eksosrøyr, so eksploderer det. Sidan hydrogen er ein veldig lett gass, blandar han seg med veldig stor fart. Lufta vert difor raskt eksplosiv over eit stort område.

 

Den blander seg i stor fart, men den stiger også i stor fart, (20 m/s) som gjør hydrogenlekasjer utendørs til et ikke-problem. Så fremt ikke en idiot står og røyker selvsagt ved en lekkasje. 

 

Selv ved en lekkasje, så er det ikke så voldsomt som folk skal ha det til. Problemet kan dukke opp om lekasjen er på et uegnet sted der gassen går opp og står fast. Men hvis man skal bruke hydrogen, hvem vil ikke bruke sensorer, samt lufting for dette? 

 

 

Det at hydrogen brenner såpass kjapt som den gjør, gjør den faktisk tryggere enn bensin, eller batteri branner, ikke omvendt. 

 

 

Faktisk ikkje, det spørs kor opplada det er. Eg veit at Tesla ladar ut batteria til 40% eller noko slikt (er ikkje sikker på nøyaktig %) før dei tek dei ut, slik at dei ikkje vil ta flyr ved ei eventuell kortslutning.

 

Nå har jeg ikke punktert li-ion batterier selv, men oppfører de seg noenlunde likt som li-po batterier, noe det ser ut til at det gjør om vi ser tilbake på videoen jeg viste tidligere, så skal jeg love deg at batterier på 40% eksploderer. Med lipo batterier så har jeg oftere sett feil ved lading, enn ved at selve batteriet har punktert ved en (RC) kræsj og dermed flammer. 

 

 

Det hadde gått heilt fint om Helga Ingstad gjekk på batteri. Maritime batteri er godt forsegla

 

 

Det hjelper lite om batteriet er forsegla om ei olje-tanker på "noen" kilo går inn i skråget som om det skulle vært smørr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eh, nei. Heile Europa har plenty. Eg har køyrt elbil i 12 europeiske land, og har aldri hatt problem med å få lada. På mange måtar er det betre. Sjølv vanleg gratis kundelading er som regel betre i resten av Europa, med 11 eller 22 kW, mot typisk 3,6 eller 7,2 kW i Noreg. Ladestasjonane er dessutan oftare tilgjengelege i andre land, sidan dei har færre elbilar pr ladestasjon.

Prøv å kjør inn i Polen, Litauen, Ukraina, Romania, midten av Frankrike, Irland, Hellas.................... Lista fortsetter og fortsetter på områder hvor ladenettverket er dårlig.

 

Av dei landa har eg berre vore i Polen og Frankrike, men hadde ikkje problem i nokon av dei. Hadde ikkje rekna med å finne ladestasjonar i parkeringskjellaren på hotella i Polen, men det var det faktisk på begge to. :-)

 

Interessant at du nemner Ukraina. 3% av alle bilar registrert i Ukraina til og med juli i år var elektriske. Fleire av bensinstasjonskjedane der borte har satsa på elbillading. Vi planla ein bilferie gjennom Aust-Europa som eit av alternativa til sommarferie for eit par år sidan, med Romania og Ukraina som høgdepunkt, og heimtur via dei baltiske landa, Finland og Sverige. I fylgje dei vanlege karta over ladestasjonar skulle det vere heilt uproblematisk for to år sidan, og er i alle fall uproblematisk no.

 

Har du vore mykje på bilferie med elbil?

 

 

Det å påstå det motsatte av det jeg sier her er tåpelig, og innerst inne vet du det selv. Ladestasjoner er på langt nær ferdig utviklet, verken her i Norge (som har en av verdens beste dekning for dette), eller noe annet land.

Sei kva du vil. Eg har vore der eller planlagt tur der. Dekninga er kanskje ikkje like god som i Noreg, men det er plenty ladestasjonar med minimum 22 kW langs hovudvegane. Det har vorte veldig mykje betre sidan vi tok vår fyrste bilferie med elbil i 2014. Då måtte vi gjerne innom bilforretningar, kjøpesenter eller overnatte for å lade. På den tida gjorde hotella det dei kunne for å skaffe oss straum over natta, utan at eg alltid var like imponert. Eg er glad vi skulle vere to netter der vi fekk servert ein 20 meter lang skøyteleidning med 1,5 mm² tverrsnitt. No, fire år seinare, er talet på offentlege ladestasjonar mangedobla og hotella har fått eigne ladeplassar.

 

 

Argumentasjonen at hydrogen er et problem pga fyllestasjoner er like gyldig nå, som for ladestasjoner for 10 år tilbake.

For 10 år sidan fanst ikkje elbilar som kunne hurtiglade, men det fanst fleire hydrogenbilar. I Noreg var det 7 hydrogenstasjonar for ti år sidan. Elbilane til sals på den tida kunne berre lade frå ein vanleg stikkontakt, og kontaktar for tilkopling av motor- og kupevarmar har vi alltid hatt plenty av i Noreg.

 

 

Det var problematisk, men så er det fremtiden dette handler om, ikke nåtid eller gårsdagen. Mulighetene for elbil-bilisten vil bare bli bedre og bedre ettersom årene går, og det vil det bli for hydrogenhybridene også.

Hydrogenhybridane må fyrst finnast opp. Jadå, eg veit at Mercedes tilbyr ein hydrogenbil som kan ladast for leasing i enkelte land, men batteriet er so lite at han fell utanfor definisjonen av ladbar hybrid i Noreg.

 

Ein ladbar hydrogenbil er meiningslaus. Dett vert for dyrt med både eit brukande batteri og hydrogenleamikk. Då er det betre å berre fylle på med batteri til same pris som hydrogenleamikken, so får du ein elbil med minst like god rekkjevidde som hydrogenbilen ville hatt, og mykje billigare i drift med mindre rekkjeviddeangst.

 

 

 

Det tyder berre at RundK vil installere ladestasjonar i tillegg, fordi dei ser at salet av bensin og diesel går ned, og at koisk-salet er spesielt bra når folk tek ei litt lengre pause for å lade. Bensinstasjonane som legg ned ligg langt frå hovudvegane. Typisk nokre mil frå hovudvegen og ut mot kysten eller inn i landet.

Selvfølgelig, det er jo rimelig selvforklarende i ordet "energistasjoner", og det faktum at jeg nevnte at stasjonene vil nok bli større - grunnet behov for ladeplasser.

 

Det er eigentleg ingen grunn til at dei skal verte større. Eg brukar mykje mindre tid på offentlege ladestasjonar med elbil enn eg gjorde på bensinstasjoonar med eksosbil. Kan hende at stasjonar midt på lange vegstrekningar vert større, medan lokale stasjonar vert erstatta med ein enkel hurtigladar.

 

 

I distriktene så kan man ha såkaldte flyttbare stasjoner som kan produsere hydrogenet. Denne løsningen skal man jo ha ved de 3 nye hydrogenfyllestasjonene i Akershus som nylig ble godkjent. Her blir de jo brukt til å fylle behovet frem til noe mer fast er satt frem, men ved destriktene så ser jeg det som en grei løsning.

Drøym vidare. Nei, seriøst.. Du trur ikkje ein mobil hydrogenstasjon som dukkar opp av og til kan få nokon til å skifte frå ein elbil dei kan lade heime til ein upraktisk hydrogenbil?

 

 

 

Men det er null hjelp for dei som ikkje lenger har ein lokal stasjon, og RundK har sovuidt eg veit ikkje satsa på hydrogen i noko land kjeden har stasjonar i. RundK prøver å tene pengar.

Cirkle K kommer nok bare til å følge strømmen. Elbilene har fått sitt gjennomslag, så den er jo garantert. Men elbilene alene kommer ikke til å klare å fylle alle behovene til folk, så en annen løsning må nok støtte opp under.

 

Det sa dei for 30 år sidan òg, men so viser det seg tvert imot at elbilar klarer å fyllle alle behova til folk, og hydrogenbilar vert hengande stadig lenger etter. Nemn ein hydrogenbil med hengarfeste.

 

 

Nå som Uno-X tar fart og går mot Hydrogen, så kommer nok Cirkle K til å slenge seg etter for å ikke ligge bak.

:rofl:

 

 

 

"At the start of November Circle K visited the HyBalance site. As a fuel distributor Circle K has an interest in fuels of the future, which includes hydrogen and methanol. "

http://hybalance.eu/latest-news-2/

 

Så joda, de er å lukter på det de også, om dagene.

Dei har ikkje ein gong "konkrete planar", som er den frasen hydrogenfanatikarane pleier å bruke om tankar i det blå.

 

 

 

Godt du vedgår at det er rein tipping. For 30 år sidan ville eg tippa minst det same for 2020. Etter å ha høyrt slike røvarhistoriar i 30 år, er eg rimeleg sikker på at det er 0% i 2050 òg.

Selvfølgelig er det tipping? 

Men det du gjør her er også tipping, sant?

 

Kvalifisert. :-) Hugs at klimaproblema berre vert verre. Det reduserer sjansen for at vi kastar vekk ressursar på klima-øydeleggjande hydrogenteknolgi.

 

 

 

For ti år sidan var det framleis litt optimisme att. Då hadde Noreg meir enn dobbelt so mange hydrogenstasjonar som i dag, spreidd over eit større georafisk område,og mange av landa som no har lagt ned alle hydrogenstasjonane sine hadde flerie. Sidan den tid har klimaproblema vorte stadig større, som talar sterkt mot hydrogen til noko som helst.

Nytter ikke å lage hydrogenstasjoner om bilene som skal bruke det ikke kommer i samme slengen.

 

Den fyrste hydrogenbilen kom i 1807. For ti år sidan var i alle fall Honda FCX Clarity i produksjon. Muligens BMW H7, men den brukte flytane hydrogen.

 

 

Idag har vi en mye større fremgang der, enn vi hadde for 30 år siden. Særlig med busser.

Nei. EU har hatt forsøk med hydrogenbussar i minst 30 år, og dei har aldri klart å få kostnadane ned på same nivå som diesel. No kjem batteribussane for fullt, med lågare kostnadar enn for diesel. Dei sel av seg sjølv, utan tilskot frå EU. Både Australia og USA har elbussar med rekkjevidde på over 1000 km i drift. Ingen hydrogenbussar slår det. I Kina kjem over 100.000 nye elektriske bussar på vegen kvart år.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av dei landa har eg berre vore i Polen og Frankrike, men hadde ikkje problem i nokon av dei. Hadde ikkje rekna med å finne ladestasjonar i parkeringskjellaren på hotella i Polen, men det var det faktisk på begge to. :-)

 

Interessant at du nemner Ukraina. 3% av alle bilar registrert i Ukraina til og med juli i år var elektriske. Fleire av bensinstasjonskjedane der borte har satsa på elbillading. Vi planla ein bilferie gjennom Aust-Europa som eit av alternativa til sommarferie for eit par år sidan, med Romania og Ukraina som høgdepunkt, og heimtur via dei baltiske landa, Finland og Sverige. I fylgje dei vanlege karta over ladestasjonar skulle det vere heilt uproblematisk for to år sidan, og er i alle fall uproblematisk no.

 

Har du vore mykje på bilferie med elbil?

Det er helt fantastisk at jeg nevner en haug av land, også kjører du atter en gang en stråmann på ett av landene. :D :D :D

 

https://map.openchargemap.io/

 

Der, se på Ukraina og gjenta etter meg. 

 

"Jeg innrømmer at ladestasjons-nettverket ikke er komplett ennå."

 

Jeg har kjørt Norge-England med elbil. Hva har det med noe å gjøre?  

 

Poenget her er at hydrogen-påfylling står ovenfor den samme utfordingen som elbiler har enkelte steder fremdeles idag. Det er et tullete argument å si at hydrogenbiler ikke har noen fremtid pga fylle-problemer. 

 

 

 No, fire år seinare, er talet på offentlege ladestasjonar mangedobla og hotella har fått eigne ladeplassar.

 

Klarer du ikke lese ord som er satt sammen til setninger med vilje, eller hva er greia? 

 

Alt du snakker om er jo bare piss og totalt utenfor poengene jeg kommer med. Jeg gjentar:

 

Poenget her er at hydrogen-påfylling står ovenfor den samme utfordingen som elbiler har enkelte steder fremdeles idag. Det er et tullete argument å si at hydrogenbiler ikke har noen fremtid pga fylle-problemer. 

 

Det er ikke dagens status som er tema her. Det er fremtiden, på samme måte som at for 20 år siden, så var det veldig problematisk å kjøre rundt med en el-bil både her og i europa om man skulle noe mer enn til og fra jobb.

 

For 10 år sidan fanst ikkje elbilar som kunne hurtiglade, men det fanst fleire hydrogenbilar. I Noreg var det 7 hydrogenstasjonar for ti år sidan. Elbilane til sals på den tida kunne berre lade frå ein vanleg stikkontakt, og kontaktar for tilkopling av motor- og kupevarmar har vi alltid hatt plenty av i Noreg.

 

 

Problemet med hydrogenbilen for 10 år tilbake er standardisering. Verken bilindustrien var enige om det skulle være på 5,000 bar, 10,000 bar eller flytende eller hva. Redselen mot å kjøpe hydrogenbiler gjorde også nok til at de ikke ble solgt i store nok kvanta til at man fikk fremgangen man trengte for å fortsette. Dette har vi jo sett med elbiler også i lang, lang stund, frem til Tesla viste resten av verdenen hvordan det kunne fungere. 

 

Du ser ikke at argumentene mot hydrogen er de samme argumentene som fossile pådrivere brukte mot batteribiler i sin tid altså? 

 

Hydrogenhybridane må fyrst finnast opp. Jadå, eg veit at Mercedes tilbyr ein hydrogenbil som kan ladast for leasing i enkelte land, men batteriet er so lite at han fell utanfor definisjonen av ladbar hybrid i Noreg.

 

Hva mener du med at de må finnes opp? Hyundai Nexo er vell en hybridbil, er den ikke? Samt batteripakken på den er som dagens eGolf og BMW i3. 

 

På samme måte som at vi har bensin/batteri hybrider i alle slags former, så vil vi nok se det med hydrogen på sikt også. 

 

Ein ladbar hydrogenbil er meiningslaus. Dett vert for dyrt med både eit brukande batteri og hydrogenleamikk. Då er det betre å berre fylle på med batteri til same pris som hydrogenleamikken, so får du ein elbil med minst like god rekkjevidde som hydrogenbilen ville hatt, og mykje billigare i drift med mindre rekkjeviddeangst.

 

Hæ? Mener du at batteripakken til Hyundai Nexo ikke er "fungerende"? Eller hva er greia? 

 

Du er klar over at Hyundai NEXO går lengre enn Hyundai KONA, som har fått veldig mye ros for rekkevidden sin? 

 

Det er eigentleg ingen grunn til at dei skal verte større. Eg brukar mykje mindre tid på offentlege ladestasjonar med elbil enn eg gjorde på bensinstasjoonar med eksosbil. Kan hende at stasjonar midt på lange vegstrekningar vert større, medan lokale stasjonar vert erstatta med ein enkel hurtigladar.

 

Ja, jeg snakker om nybygg av "energi-stasjoner". 

 

Om du går inn og ser planene til Circle K, så forstår du hva jeg mener. Konsept-bildene deres viser ideen hvor energi-stasjonene tar endel mer plass enn de gjør idag, og dette som sagt pga økt behov for parkeringsplasser med elbiler som må lades. 

 

For eksisterende bensinstasjoner så blir det jo vanskelig å utbygge dem enkelte plasser, naturlig nok. 

 

Drøym vidare. Nei, seriøst.. Du trur ikkje ein mobil hydrogenstasjon som dukkar opp av og til kan få nokon til å skifte frå ein elbil dei kan lade heime til ein upraktisk hydrogenbil?

 

Om den dukker opp av og til eller ikke er ikke poenget der? Det er en fin måte å måle behovet på. Da slipper man å bygge digre fyllestasjoner ved destriktene. Er det slik at en mobil hydrogenstasjon ikke er nok på en plass, så kommer man med en til, eller så får man vurdere å bygge en fast energi-stasjon der, med et par ladeplasser etc. 

 

Det som er flott med å spalte vann til hydrogen. Man kan gjøre det stort sett overalt. Samt når man har fått komprimert systemet så mye som man har fått til nå, så tar en fyllestasjon ikke mer plass enn en vanlig tilhenger rett og slett. 

 

Det sa dei for 30 år sidan òg, men so viser det seg tvert imot at elbilar klarer å fyllle alle behova til folk, og hydrogenbilar vert hengande stadig lenger etter. Nemn ein hydrogenbil med hengarfeste.

 

Idiotisk argument. 

 

De sa akkurat det samme argumentet mot elbiler for 30 år siden også. Hva er poenget? 

 

Samt hvorfor må jeg drive å nevne biler som eksisterer idag, når vi prater om fremtiden her? Altså år 2050. Spør meg om 30 år, så skal jeg vise deg en haug av hydrogen-biler med hengerfeste. 

 

Dei har ikkje ein gong "konkrete planar", som er den frasen hydrogenfanatikarane pleier å bruke om tankar i det blå.

 

Du spør meg om de skal ha hydrogen på sine stasjoner. Jeg viser deg et sitat og en link som tyder på at de skal det, og dette er svaret? Hvorfor i allverden er dem å ser på eksisterende hydrogen-stasjoner hvis det ifølge deg er bare pisspreik? Gir jo ikke mening for fem flate øre. Bare svada fra ene enden til den andre. 

 

Ikke bare tyder dette på at de skal tilby hydrogen på sine stasjoner i fremtiden, det tyder faktisk på at de LAGER den lokalt også. 

 

 

 

 

Kvalifisert. :-) Hugs at klimaproblema berre vert verre. Det reduserer sjansen for at vi kastar vekk ressursar på klima-øydeleggjande hydrogenteknolgi.

 

Klimaforskere er ikke enig med deg. Så jeg stoler mer på dem, enn et troll på et forum. 

 

Den fyrste hydrogenbilen kom i 1807. For ti år sidan var i alle fall Honda FCX Clarity i produksjon. Muligens BMW H7, men den brukte flytane hydrogen.

 

Den første elektriske bilen kom i 1828. Ser du ikke ironien i argumentene dine her? Jeg sitter her seriøst og ler. :D

 

Nei. EU har hatt forsøk med hydrogenbussar i minst 30 år, og dei har aldri klart å få kostnadane ned på same nivå som diesel. 

 

Flott med erfaring da, ikke sant? 

 

Vi har jo hatt elektriske biler i over 30 år også, så hva er poenget? 

 

Jeg har gitt deg link på at man er gått forbi lønnsomheten til diesel nå, hetet fra Ruter.no. Jeg bad deg motbevise det, men du svarte aldri på argumentet, så jeg regner med du unngår å gjøre det nå også. 

 

 

 No kjem batteribussane for fullt, med lågare kostnadar enn for diesel. Dei sel av seg sjølv, utan tilskot frå EU. Både Australia og USA har elbussar med rekkjevidde på over 1000 km i drift. Ingen hydrogenbussar slår det. I Kina kjem over 100.000 nye elektriske bussar på vegen kvart år. 

 

Flott! Jeg heier på elbusser på samme måte som jeg heier på hydrogenbusser. Alt som tar råtta på fossile-varianter tar jeg to tomler opp for. 

 

Hydrogenbussene kommer for fullt de også, så dette blir bra. :)

Etter sist OL, der man fokuserte på hydrogen, så ble det en suksess, så nå blir OL i 2022 støttet opp av transport med hydrogen den også. :)

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hydrogen flash eksplosjoner skjer også svært sjeldent, som påpekt i en av linkene dine. 

 

Om du vil kalle det en "eksplosjon" eller "vedvarende 306 graders sveising" kan jo være litt det samme. Det å være fastspent ved et batteri i full utløsning som vist i videoen vil nok gjøre mer skade på deg, enn ei flash eksplosjon av hydrogen. 

 

Det er litt skremmende hvordan slike videoer som du viser får folk til å neglisjere farene ved gass. 

 

Gassen inni antenner jo ikke av ei kule fordi kuler ikke antenner annet enn i Hollywoodfilmer. Kuler er laget av kobber og bly som er myke materialer og lager ikke gnister. Mythbusters testet bl.a. å skyte på bensintanken i en bil med forskjellige våpen og de klarte ikke å få fyr i bensinen før de brukte "incinerator-rounds" altså militær ammunisjon som er spesifikt laget for å sette fyr på ting.

 

Og i Hollywoodeksplosjoner bruker de små sprengladninger tapet på bensinkanner slik at de får en flott men ufarlig ildkule av brennende bensin. Der ser du at "eksplosjonen" kommer ut gjennom vinduer i bilen eller huset, det er fordi det er bare snakk om en liten "kinaputt" som sprer ut bensinen i lufta og antenner den. Dersom de hadde brukt sprengstoff ville du i stedet sett hele bilen eller huset revne i småbiter. Mythbusters testet dette også i en episode og det var ikke store mengden dynamitt som skulle til før det regnet smådeler av bilen over et stort område.

 

Når du sier at det at hydrogen brenner kjapt gjør den trygg så er det direkte feil, og en veldig farlig feil å spre. Dersom du skyter hull på en Mirai tank inne i et verksted eller en ferge så vil den raskt tømmes og deretter antennes av en hvilken som helst liten gnist, enten i en lysbryter som slås av eller på eller til og med fra en statisk gnist når du tar på noe. Deretter vil den brenne i overlydsfart, den er et av veldig få materialer her på jorden som kan gå over i detonasjon av seg selv i friluft uten fenghette eller liknende. Hele forbrenningen (eksplosjonen) er over på millisekunder og du vil aldri høre den før trykkbølgen treffer deg og fortsetter gjennom veggen.

 

Skyter du hull på batteriet til en elbil derimot kan du kjøle/slukke batteriet på stedet, eller dytte bilen ut i et sikkert område uten stor fare, nettopp fordi brannen sprer seg såpass sent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt skremmende hvordan slike videoer som du viser får folk til å neglisjere farene ved gass. 

 

Gassen inni antenner jo ikke av ei kule fordi kuler ikke antenner annet enn i Hollywoodfilmer. Kuler er laget av kobber og bly som er myke materialer og lager ikke gnister. Mythbusters testet bl.a. å skyte på bensintanken i en bil med forskjellige våpen og de klarte ikke å få fyr i bensinen før de brukte "incinerator-rounds" altså militær ammunisjon som er spesifikt laget for å sette fyr på ting.

 

Og i Hollywoodeksplosjoner bruker de små sprengladninger tapet på bensinkanner slik at de får en flott men ufarlig ildkule av brennende bensin. Der ser du at "eksplosjonen" kommer ut gjennom vinduer i bilen eller huset, det er fordi det er bare snakk om en liten "kinaputt" som sprer ut bensinen i lufta og antenner den. Dersom de hadde brukt sprengstoff ville du i stedet sett hele bilen eller huset revne i småbiter. Mythbusters testet dette også i en episode og det var ikke store mengden dynamitt som skulle til før det regnet smådeler av bilen over et stort område.

 

Når du sier at det at hydrogen brenner kjapt gjør den trygg så er det direkte feil, og en veldig farlig feil å spre. Dersom du skyter hull på en Mirai tank inne i et verksted eller en ferge så vil den raskt tømmes og deretter antennes av en hvilken som helst liten gnist, enten i en lysbryter som slås av eller på eller til og med fra en statisk gnist når du tar på noe. Deretter vil den brenne i overlydsfart, den er et av veldig få materialer her på jorden som kan gå over i detonasjon av seg selv i friluft uten fenghette eller liknende. Hele forbrenningen (eksplosjonen) er over på millisekunder og du vil aldri høre den før trykkbølgen treffer deg og fortsetter gjennom veggen.

 

Skyter du hull på batteriet til en elbil derimot kan du kjøle/slukke batteriet på stedet, eller dytte bilen ut i et sikkert område uten stor fare, nettopp fordi brannen sprer seg såpass sent. 

Det er ingen som neglisjerer farene ved gass. Alle gasser er farlige om de får lov til å samle seg.

 

En kule antenner ikke bensin og hydrogen, men det antenner batterier. Er det en bedre sammenligning? 

 

Du misrepresenterer det jeg har sagt ettersom jeg har sagt at gass som samler seg er farlig. Jeg sier at hydrogenlekasje som foregår ute, som jo tross alt er der 99,9% av områdene transportsektoren foregår, ikke er særlig farlig, rett og slett fordi hydrogenet fra 5kg's tanken stiger opp i 20 meter i sekundet. Lekkasjen varer ikke like lenge som en bensinlekasje, og den blir ikke liggende der å gasse slik som bensin f.eks gjør. 

 

Skyter man en hydrogentank inne i et verksted, så lurer jeg på hva verkstedet holder på med. Det samme inne i en ferge. 

 

Man burde kanskje være litt realistisk, eller? Hvis det er slik at hydrogen blir et vanlig drivstoff, så skal jeg banne på at det blir påbudt for verksteder som skal ha inn disse bilene å ha sensorer for nettopp et slik tilfelle. Det samme vil fergene ha. 

 

Jeg står fremdeles fast ved at jeg på en ferge som inneholder både batterier og litt hydrogen for backup ikke er redd for hydrogenet. Det er batteriene jeg ville vært mer bekymret for. 

 

Dog ikke nok til at jeg ikke hadde tatt fergen, ettersom skal man være redd for slikt, så hadde man ikke satt seg inn i en bil i utgangspunktet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei fleste ulukker skjer under fylling eller pga bruk av feil komponentar i hydrogensystemet. Eg kjenner til mist to tilfelle av at hydrogenstasjonar i USA har gått i luffta – verkeleg eksplodert – og i minst eitt av tilfella hadde dei erstatta ein bitteliten røyrdel med ein som ikkje var sertifisert for hydrogen. Hydrogen trengjer gjennom nesten alt av metall, og gjer det sprøtt.

 

Den eine hydrogenstasjonen som eksploderte låg nær to skular, som måtte evakuerast. Den andre låg eit par kilometer frå ein flyplass, som då måtte stenge ein times tid. Til alt hell var ingen fly i landingsrunda då det small, men ein sjåfør måtte på sjukehus med alvorlege brannskadar:

https://www.autoblog.com/2010/08/30/how-safe-is-hydrogen-filling-station-explodes-w-video/

https://www.mercurynews.com/2012/07/24/wrong-valve-cause-of-fire-at-ac-transit-hydrogen-station/

 

Hydrogen er eksplosivt i nesten alle blandingsforhold med luft, frå 4% og oppover. Det blandar seg òg utruleg fort, slik at eit veldig stort område vert råka om det ikkje tek fyr med ein gong lekkasjen startar.

 

Tidlegare i år eksploderte ein semitrailer med hydrogentankar i California:

https://abc30.com/hydrogen-tank-explosion-on-semi-truck-prompts-evacuations/3068368/

 

Flytande hydrogen er sikrare. Kulda tek so mykje energi frå brannen, at det brenn ganske seint etter at gassen har eksplodert. Her er ein annan eksplosjon frå i år:

https://www.hardworkingtrucks.com/explosion-during-hydrogen-tanker-truck-fire-rattles-california-businesses-schools/

 

Eg veit at eg ikkje kjem til å ta denne ferja..

 

Det er nok andre som sitter med bedre kunnskap enn deg.

 

 

Brannsikkerhet og Hydrogen:

http://www.symbiofcell.com/fire-brigades-choose-hydrogen/

 

 

Hydrogenbil vs bensinbil -brann:

http://evworld.com/article.cfm?storyid=482

 

 

Hydrogen er farlig, det er bra vi bruker bensin.

«En lastebil lastet med sand kjørte inn i bilen foran, som i sin tur traff tankbilen. Den var lastet med brennbar veske og tok fyr etter kollisjonen. «

https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-omkom-i-tankbilinferno-i-italia/69230982

 

 

Ellers:

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

 

Innen skipssegmentet retter vi oss inn mot den nisjen som ligger utenfor der batteri typisk kan gjøre en god jobb. På veldig korte distanser så gjør batteri en god jobb. Vi retter oss mot mindre og større prosjekter mot nærskipsfart i starten. Det inkluderer alt av ferger og kan og inkludere fiske.

https://www.skipsrevyen.no/vil-bli-totalleverandor-innen-hydrogen/

 

 

«– Hvis de klarer det, og i tillegg får opprettet et distribusjonsnettverk, så kan det gjøre at mange flere skip kan ta i bruk hydrogen som drivstoff. Da er vi på full vei mot en nullutslipps shippingindustri. «

http://e24.no/naeringsliv/cruiseskip/norskeid-rederi-vil-bygge-verdens-foerste-utslippsfrie-cruiseskip/24153100

 

 

«Akkurat hvilken metode som er mest aktuell er ikke poenget. Det som er viktig er at Norge kan tilby CO2-fri hydrogen til Europa basert på naturgass i store mengder. Den gode nyheten er at vi allerede har mesteparten av infrastrukturen på plass. Og vi vet også hva vi skal gjøre med all CO2-en som vi fanger. Vi har nok plass i havets kjeller.

Velger vi denne løsningen for gass så slipper vi ikke ut CO2, og da kan vi slutte å kalle naturgassen for «skitten». Produktet vi selger er hydrogen. Og den er miljøvennlig.»

http://forskning.no/blogg/johan-hustads-blogg/gass-rent-og-norsk-som-et-glass-helmelk

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Det er nok andre som sitter med bedre kunnskap enn deg.

 

 

Brannsikkerhet og Hydrogen:

http://www.symbiofcell.com/fire-brigades-choose-hydrogen/

 

 

Hydrogenbil vs bensinbil -brann:

http://evworld.com/article.cfm?storyid=482

 

 

Hydrogen er farlig, det er bra vi bruker bensin.

«En lastebil lastet med sand kjørte inn i bilen foran, som i sin tur traff tankbilen. Den var lastet med brennbar veske og tok fyr etter kollisjonen. «

https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-omkom-i-tankbilinferno-i-italia/69230982

 

 

Ellers:

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

 

Innen skipssegmentet retter vi oss inn mot den nisjen som ligger utenfor der batteri typisk kan gjøre en god jobb. På veldig korte distanser så gjør batteri en god jobb. Vi retter oss mot mindre og større prosjekter mot nærskipsfart i starten. Det inkluderer alt av ferger og kan og inkludere fiske.

https://www.skipsrevyen.no/vil-bli-totalleverandor-innen-hydrogen/

 

 

«– Hvis de klarer det, og i tillegg får opprettet et distribusjonsnettverk, så kan det gjøre at mange flere skip kan ta i bruk hydrogen som drivstoff. Da er vi på full vei mot en nullutslipps shippingindustri. «

http://e24.no/naeringsliv/cruiseskip/norskeid-rederi-vil-bygge-verdens-foerste-utslippsfrie-cruiseskip/24153100

 

 

«Akkurat hvilken metode som er mest aktuell er ikke poenget. Det som er viktig er at Norge kan tilby CO2-fri hydrogen til Europa basert på naturgass i store mengder. Den gode nyheten er at vi allerede har mesteparten av infrastrukturen på plass. Og vi vet også hva vi skal gjøre med all CO2-en som vi fanger. Vi har nok plass i havets kjeller.

Velger vi denne løsningen for gass så slipper vi ikke ut CO2, og da kan vi slutte å kalle naturgassen for «skitten». Produktet vi selger er hydrogen. Og den er miljøvennlig.»

http://forskning.no/blogg/johan-hustads-blogg/gass-rent-og-norsk-som-et-glass-helmelk

 

Alt dette er vel og bra. Men vi må ikke undervurdere sikkerhets aspektet ved hydrogen og heller ikke kost. Har vi først laga hydrogen er storparten av tapet i energikjeden tatt. Da kan vi like godt lage fuel som er enkel å lagre og som ikke krever kjempedyre fuel celler og batterier.

 

Kost aspektet er også viktig. En naturgass motor har ca 45% virkningsgrad. Hva aktørene betaler for den er usikkert men den er billigere enn diesel. Det betyr at de produserer en kWh for ca 1,5 kroner. Fyrer de med hydrogen til 90kr PR kilo og får 16kwh ut av denne koster en kWh 5,6 kr. Det betyr at enorme subsidier på fuel må til. Ellers så må hydrogen prisen reduseres til 24kr PR kg. Da må produksjons kost ned i under 10kr PR kg. Det betyr igjen at om det går med 55kwh bare for elektrolyse må strømmen selges for 18øre inklusive avgifter og moms. Det er dårlig butikk.

 

DNV har sett på dette og kommet til at hydrogen basert på elektrolyse er utopisk for bruk på skip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord.

Den brå slutten ligg nok mest i at det kjem til å bli uhorveleg dyrt å skaffe hydrogen om nokre år når ingen andre brukar hydrogen som drivstoff.

Dette er en sitat fra Bloomberg som er kjent for å promotere batteriteknologi:

 

"A zero carbon economy by 2060 will be using 5 times as much electricity as today. We also think there will be an enormous hydrogen economy – hydrogen production will increase 10 times in the next 40-50 years."

 

Står vel i ganske skarp kontrast til hva du påstår.

Faktum er at ALT innen hydrogenteknologien stuper i pris. Alt fra selve brenselscellene, stasjoner, elektrolysører og lagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...