Gå til innhold

RYKTE: Samsung-kilde: Den brettbare telefonen koster over 20 000 kroner


Anbefalte innlegg

Folkens dette er forskning på ny teknologi?? Ikke grådighet? Skal selskap la være å lansere nye produkter, fordi i starten er det dyrt? Bare ikke utvikle noe nytt? Som i kommunistland? Dele alt? Ingen utvikling, ingen "grådighet" ?

 

Samsung tjener jo ikke penger på dette. Utviklingskostnadene overgår inntektene av evt salg med en utrolig stor sum.  Forstår ikke hvilken del av dette konseptet som er så vanskelig å skille fra et vanlig masseprodusert produkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet det er en brettbar mobil, ikke sant? Ikke en vanlig modell altså, men helt ny teknologi som ikke er utviklet? Det er ikke ment til massemarkedet. Alltid slikt at helt ny spesiell teknologi er ekstremt dyr, fordi det er og ekstremt dyrt for Samsung å utvikle og produsere disse skjermene på dette stadiet. Det å klage over pris på et slikt produkt blir bare merkelig.

Du vet at denne såkalte "superkule brettbare telefonen" bare er en helt vanlig amoled skjerm som er brettet i to? OLED-paneler er ekstremt tynne og fleksible. De har literally bare tatt et nettbrett, brettet det i to, gitt det mobilegenskaper og priset det til 20000 kroner. Hva kostet det å produsere denne? Tipper ca 3000 kroner per enhet. Dersom man ser på dagens nettbrett-priser og hva dagens mobilpriser burde vært, burde denne supermodellen kostet 7-8000 kroner. Og vanlige toppmodeller burde kostet ca 5000kr, som de gjorde for ca 5-6 år siden.

Lenke til kommentar

Du vet at denne såkalte "superkule brettbare telefonen" bare er en helt vanlig amoled skjerm som er brettet i to? OLED-paneler er ekstremt tynne og fleksible. De har literally bare tatt et nettbrett, brettet det i to, gitt det mobilegenskaper og priset det til 20000 kroner. Hva kostet det å produsere denne? Tipper ca 3000 kroner per enhet. Dersom man ser på dagens nettbrett-priser og hva dagens mobilpriser burde vært, burde denne supermodellen kostet 7-8000 kroner. Og vanlige toppmodeller burde kostet ca 5000kr, som de gjorde for ca 5-6 år siden.

Åjå, det er det ja?

 

Si meg, hvorfor har ingen laget dette, om det er så enkelt? Samsung har vist modeller i 5 år på expos eller noe slikt og enda ikke klart å komme med modell. Det var nå et kinesisk selskap som kom med noe, men om du har sett det er det rimelig triste saker.

 

Jeg vet ikke om du er klar over det, men over en AMOLED er det vanligvis glass, og du kan ikke bøye glass. Og under så er det komponenter som heller ikke kan bøyes. Det er ikke så lett. Ingen har klart det enda.

 

Og spent på kildene dine for kostnadene her. Du som er ekspert og vet alt, og vet mer enn Samsung, og liksom kunne bare lagd en sånn mobil null problem mens Samsung sliter. Regner med du har godt grunnlag for dette prisanslaget?

 

Om du mener toppmodeller burde kostet det samme som for 5-6 år siden så anbefaler jeg å google "valutaendringer" "Inflasjon" "Konsumprisindeks". Det er ingenting annet enn uniformert klaging å mene ting burde koste det samme som for 5-10 år siden. Samsung ville faktisk tapt penger om de solgte til den prisen, men det bryr vel ikke du deg om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Altså HALLO! 20.000kr?

Ikke vanskelig å se at produsentene nå bare gjør telefonene svindyre med høyest mulig margin for å kompensere for mobilenes levetid. Og fordi Apple har vist dem at folk er dumme nok til å kjøpe telefoner til 10k+ kr.

Ser at Apple har sunket prisene i Japan på toppmodellene fordi salget gikk dårlig.

Tenk hvis folk hadde sluttet å finne seg i disse latterlige prisene, da hadde nok sikkert toppmodellene fremdeles kostet 5-6000 kr.

 

Du må ikke glemme at dette er en telefon laget for noen som vil ha noe eksklusivt. Den er ikke myntet på den vanlige mann i gata.

 

Forøvrig finner man toppmodeller i form av OnePlus 6 og 6T til 5-6000 kr.

Nja. Problemet (mener ikke det er Samsung eller Apple sitt problem selvsagt) er at den vanlige mannen i gata vil ha det som er eksklusivt.

 

Noen føler de må ha det nyeste og beste for å vise status selv om de egentlig ikke har råd til klær til ungene en gang. Jeg tror at f.eks Apple kunne lansert en helt vanlig mobil til 100 000 kr beregnet på de rike og fortsatt ville noen vanlige menn og kvinner i Norge tatt opp forbrukslån for å kjøpe det.

 

Selv om de fleste selvsagt ikke er så dumme så bidrar denne stadige prisøkningen på toppmodeller til å endre folks oppfattelse av hva en mobil bør koste. Plutselig vil en mobil til 10 000 oppfattes som billig ettersom det tross alt finnes mobiler til 20 000.

 

Personlig trives jeg med mobil til litt over 2000. Bytter aldri mobil før den forrige er ødelagt heller, men vet at ikke alle tenker slik.

Lenke til kommentar

er det noen som egentlig er gira på en brettbar mobil? er kult og alt det med er det noen faktisk her som kommer til å kjøpe det?

 

Det er ikke det at den er brettbar som gjør den interessant for meg. Det er det at skjermen blir dobbelt så stor og det er jeg og veldig mange interessert i. Desto mer en mobil faktisk kan brukes til, desto viktigere blir det med stor skjerm.

 

Om jeg kommer til å kjøpe er en annen sak. Garantert ikke første versjon som sannsynligvis blir ganske stor og klumpete, for dyr osv. Men viser det seg at brettingen tåler normal bruk, pris går ned, design finpusses osv kan det godt være at jeg ender opp med en brettbar mobil om et par år. Nettbrett og telefon som en enhet ville vært kjempepraktisk.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åjå, det er det ja?

 

Si meg, hvorfor har ingen laget dette, om det er så enkelt? Samsung har vist modeller i 5 år på expos eller noe slikt og enda ikke klart å komme med modell. Det var nå et kinesisk selskap som kom med noe, men om du har sett det er det rimelig triste saker.

 

Jeg vet ikke om du er klar over det, men over en AMOLED er det vanligvis glass, og du kan ikke bøye glass. Og under så er det komponenter som heller ikke kan bøyes. Det er ikke så lett. Ingen har klart det enda.

 

Og spent på kildene dine for kostnadene her. Du som er ekspert og vet alt, og vet mer enn Samsung, og liksom kunne bare lagd en sånn mobil null problem mens Samsung sliter. Regner med du har godt grunnlag for dette prisanslaget?

 

Om du mener toppmodeller burde kostet det samme som for 5-6 år siden så anbefaler jeg å google "valutaendringer" "Inflasjon" "Konsumprisindeks". Det er ingenting annet enn uniformert klaging å mene ting burde koste det samme som for 5-10 år siden. Samsung ville faktisk tapt penger om de solgte til den prisen, men det bryr vel ikke du deg om.

Ingen som har sagt at jeg vet mer enn Samsung. Over panelet ligger det en gjennomsiktig polyimide-film, og ikke gorilla-glass som du kanskje trodde. Dette er forsåvidt også billigere å kjøpe inn enn gorilla-glass. Og det er ganske åpenbart at komponentene ikke ligger i selve bretten, men i de to andre sidene. Og tar man da i betraktning at dette "bare" er en toppmodell med stort amoled panel(som er den dyreste komponenten i en mobil) som kun er brettet sammen, så kan man antyde prisen til en viss grad. Samsung Galaxy S9+ som også har et bøyd amoled-panel på 6,2", har en produksjonskostnad på $379 per enhet (google it). Samsung Galaxy F er nok sikkert litt dyrere å produsere, men det forsvarer langt fra en pris på 20000kr. Man får jo til og med kjøpt 55" OLED panel for 13000 kr.

Lenke til kommentar

 

Åjå, det er det ja?

 

Si meg, hvorfor har ingen laget dette, om det er så enkelt? Samsung har vist modeller i 5 år på expos eller noe slikt og enda ikke klart å komme med modell. Det var nå et kinesisk selskap som kom med noe, men om du har sett det er det rimelig triste saker.

 

Jeg vet ikke om du er klar over det, men over en AMOLED er det vanligvis glass, og du kan ikke bøye glass. Og under så er det komponenter som heller ikke kan bøyes. Det er ikke så lett. Ingen har klart det enda.

 

Og spent på kildene dine for kostnadene her. Du som er ekspert og vet alt, og vet mer enn Samsung, og liksom kunne bare lagd en sånn mobil null problem mens Samsung sliter. Regner med du har godt grunnlag for dette prisanslaget?

 

Om du mener toppmodeller burde kostet det samme som for 5-6 år siden så anbefaler jeg å google "valutaendringer" "Inflasjon" "Konsumprisindeks". Det er ingenting annet enn uniformert klaging å mene ting burde koste det samme som for 5-10 år siden. Samsung ville faktisk tapt penger om de solgte til den prisen, men det bryr vel ikke du deg om.

Ingen som har sagt at jeg vet mer enn Samsung. Over panelet ligger det en gjennomsiktig polyimide-film, og ikke gorilla-glass som du kanskje trodde. Dette er forsåvidt også billigere å kjøpe inn enn gorilla-glass. Og det er ganske åpenbart at komponentene ikke ligger i selve bretten, men i de to andre sidene. Og tar man da i betraktning at dette "bare" er en toppmodell med stort amoled panel(som er den dyreste komponenten i en mobil) som kun er brettet sammen, så kan man antyde prisen til en viss grad. Samsung Galaxy S9+ som også har et bøyd amoled-panel på 6,2", har en produksjonskostnad på $379 per enhet (google it). Samsung Galaxy F er nok sikkert litt dyrere å produsere, men det forsvarer langt fra en pris på 20000kr. Man får jo til og med kjøpt 55" OLED panel for 13000 kr.

Nå må du jo være klar over at det er jo sagt at produksjonskostnaden på denne telefonen er 23599 da (Google it) . Jeg bruker (Google it) fordi jeg ikke forstår hva kildebruk går ut på og jeg forventer at det er din oppgave å finne kilder som støtter mine påstander. Jeg trenger ikke å bevise at jeg har rett, du må bevise at jeg har rett.

 

Seriøst, kom med kilder for hva du sier. Om påstanden din om at dette ikke er så vanskelig å få til og ikke trenger å koste så mye så skal det ikke ta lang tid før dette kommer i budsjettklassen.

 

Jeg er klar til å si at du har rett om du bare kan komme med kilder for alle påstandene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som har sagt at jeg vet mer enn Samsung. Over panelet ligger det en gjennomsiktig polyimide-film, og ikke gorilla-glass som du kanskje trodde. Dette er forsåvidt også billigere å kjøpe inn enn gorilla-glass. Og det er ganske åpenbart at komponentene ikke ligger i selve bretten, men i de to andre sidene. Og tar man da i betraktning at dette "bare" er en toppmodell med stort amoled panel(som er den dyreste komponenten i en mobil) som kun er brettet sammen, så kan man antyde prisen til en viss grad. Samsung Galaxy S9+ som også har et bøyd amoled-panel på 6,2", har en produksjonskostnad på $379 per enhet (google it). Samsung Galaxy F er nok sikkert litt dyrere å produsere, men det forsvarer langt fra en pris på 20000kr. Man får jo til og med kjøpt 55" OLED panel for 13000 kr.

Det  er en gjennomsiktig polymide-film? Hvordan vet du det? Og selv om den er kraftig mtp bøying, hvordan er det med riping av skjerm f.eks? Jeg trodde ikke de skulle bruke glass, jeg er ikke dum. Derimot så brukes glass av en grunn. Plastskjermer har en rekke problemer som gjør glass bedre. Så om du ikke bruker glass har du en rekke problemer du må løse ikke sant? Det er materialer som må forskes på og utvikles, ikke sant?

 

Hvis du ikke legger komponenter i bretten så kaster du vekk mye plass. Mobilen blir stor og tykk. Akkurat som den Kina telefonen som har elendig design og ingen ville betalt 20K for selv med Samsung logo. Det er det enkleste designet, og det er ikke bra nok.

 

Kilde på at AMOLED er dyreste komponent?

Jeg kommer ikke til å Google noe. Kom med kilde eller ikke kom med påstander.

 

Det at du sammenligner med TV viser bare at du ikke har peiling på teknologien i det hele tatt. Samsung lager ikke OLED TVer, gjør de vel? LG gjør. Og det er ikke RBG AMOLED, det er WRGB OLED. Stor forskjell i prod. kostnad.

 

Og så når du tar med utviklingskostnader på et par milliarder USD i prisen, hvordan blir regnskapet ditt da? Samsung kommer til å tape penger på Galaxy F, ikke at folk gidder å bry seg med hva utvikling av teknologi er da. Neida det er gratis tenker folk. Samsung bruker bare mest penger på R&D av alle selskap i hele verden. Disse pengene får de jo fra et pengetre i hagen i hovedkvarteret eller noe. Det gir jo ikke mening at kunder skal betale for utviklingskostnader for produktene de kjøper.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...