Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lys grønn motorolje og litt fukt?


Drogin

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fikk alarm på dashbordet om at bilen hadde for lite olje. Peilet den, og joda, for lite. Hadde heldigvis i hanskerommet. Når jeg åpnet for å helle på olje, så stusset jeg litt på fargen som var neddi motoren og under lokket.(lys grønnt belegg, og en del fukt under lokket til der man skal fylle på olje. Er dette normalt?

v5e4nd.jpg

 

246j5mt.jpg

Endret av Drogin
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det var dog ikke noe slikt på selve peilepinnen, bare lokket og litt nedover som det vises på bildet.

Det er jo 9 blå ute nå. Kan det være bare kondens fra lokket? kan det være innafor normalen?

Endret av Drogin
Skrevet

Fukt og "vaniljesaus" ved påfyllinga indikerer for sjelden skifte av motorolje i forhold til bruksmønster, kjølevæskenivå som synker er langt mer alvorlig.

Skrevet (endret)

Sist jeg hadde motor som så slik ut gamblet jeg på kondens, men motoren skar seg noen dager senere...

Endret av toffo
Skrevet

Oljekjemi er hightech. Forbrenning i sylindere skaper mengder med vanndamp. En liter bensin skaper nesten 2 liter vann ref.: https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

 

Noe av dette vannet passerer i bunnpannen og oljen må evne å ta opp dette vannet.

 

Oljen må også klare å kvitte seg med vannet, dette krever:

 

  1. God olje
  2. Varm motor

 

 

Når det gjelder toppakning, så virker det som at toppakning varer 12 år på en VAG. Pakningen brytes ned over tid. Jeg har følgende teorier for prematur toppakninglekkasje:

 

  1. Dårlig kjølevæske. I tillegg til å beskytte mot frost,  så har også kjølevæske komponenter som skal forhindre korrosjon.,Dette blir brutt ned over tid. Derfor skal kjøleveske byttes ihht service-intervaller og spesifikasjoner. 
  2. Hard belastning kombinert med kald motor. Spesielt motorer med lange topper som BMW sine rekkeseksere liker ikke å bli kjørt hart i kald tilstand. Da vrir aluminiumstoppen seg og toppen vil ikke presse jevnt mot motor som fører til havari.

Når toppakningen ryker, vil sylindertrykk og eksosgass havne på avveie og særlig i kjølevæsken og motorolje. Dette fører til at kjølevæske havner på avveie og i oljen. (Olje og vann sirkulerer i adskilte baner opp og ned til toppen gjennom ~20 huller i toppakningen som passer med boringer i blokk og topp. )

 

Eksosgass i kjøleveske er no-good og trykkstøt forplanter seg i vannet og får slanger og radiator til å sprikke. Dette kalles utmattingsbrudd. Bobling i ekspansjonstank, uklar og grå kjøleveske med eksoslukt er symptom på eksos på ville veier. 

 

I tillegg havner det vann i oljen som gjør at olje mister smøreegenskaper som fører til havari av alt som smøres: 

  • Turbo
  • Kamaksel
  • Veivlager

Så folkens, bytt olje særlig ofte med mye småkjøring. Derfor bør olje byttes minimum en gang i året, selv med lite bruk.

 

 

https://www.machinerylubrication.com/Read/28819/engine-lubrication

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Kjølevæska ser bra ut tror jeg.

Siste service med oljeskift var ca 10 måneder siden.

Bilen brukes daglig, og når den startes går den typisk i rundt 30-35 minutter, inkludert kjøring på motorvei i 100kmt.

alN0LPX.jpg

 

Jeg tenker jeg holder litt ekstra nøye med nivået på olje og kjølevæske, og evt  "rar" oppførsel fra bilen, og om jeg ikke merker noe venter jeg til neste service, som ikke blir om så mange månedene.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Skrevet

Hei, hadde samme problem på en skoda octavia. Var bare å rense bort gammel dritt med en tynn skrutrekker nede rundt påfyllings hullet der pakningen er så ble det borte. Bare pass på så ikke møkka havner i toppen :)

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...