Gå til innhold

Kredittkort - Student


Dana

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er student, og har en deltidsjobb ved siden av. Jeg tjener rundt 120.000 i året, og får fult stipend. Lønnen varierer veldig fra måned til måned, og jeg har en god del faste utgifter, men ingen gjeld eller lån utenom studielånet.

Ingen har i oppveksten fortalt meg noe om hvordan et kredittkort fungerer, og en har som regel bare hørt skrekkhistorier. Leser på nettsiden til banknorwegian at de har 0 kr i årsgebyr, og 0 kr i rente om en betaler innen 45 dager. Er det så enkelt at om jeg for eksempel betaler en telefonregning, og betaler den via kredittkort og overfører penger fra brukskontoen til kredittkortgjelden innen de 45 dagene er gått er det ingen ekstra kostnad? Syntes det hørtes for enkelt ut med tanke på hvor mange som har kredittkortgjeld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er så enkelt, og samtidig (for noen) så vanskelig. Kredittkort nyttig og enkelt, spesielt når du feks er på reise for de som betaler regningene i tide. Hvis du derimot er en av de som bruker mer penger enn du har råd til å betale tilbake innen fristen er rentene så høye at kredittkortregningene vokser fort. 

Lenke til kommentar

Nei - det er ikke så enkelt. Med de aller fleste (alle?) kredittkort gjelder den rentefrie perioden kun varekjøp. Regningsbetaling er ikke en del av dette, og dermed vil renta løpe fra første dag.

 

Det er likevel nyttig og praktisk med et kredittkort, gjerne et med gode bonusordninger, for å bruke til varekjøp og normalt forbruk som mat osv, bare du betaler regningen i tide og det ikke løper renter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som han over sier - du må generelt ikke finne på å bruke kredittkort til å betale regninger med. Det er det saftige gebyrer (og renter) på fra første dag. Du må gjerne bruke det til varekjøp til bruket du skisserer - da er det bra. Du kan snu det - bruke pengene du i dag ikke har på kredittkort til å betale regninger med og kredittkortet til å betale mat ol.

 

Et alternativ er å bruke appen payr til formålet du nevner. Noen kort gir bonus med appen (Den telles som varekjøp) men ingen gir rente og gebyr. Da kan du betale inntil 30 000 per 30 dager uten gebyr, og du betaler 1% på beløp over dette. Da vil du kunne betale regninger med kredittkortet uten å gå på smellen med renter og omkostninger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et av poengene som er verdt å merke, og som er ett av salgspunktene til kredittkort er at du kan reklamere på transaksjoner direkte til kredittkortselskapet, ettersom de regnes som et salgsledd. Dette er nyttig dersom du f.eks. blir utsatt for svindel, selskap som går konkurs, osv.

 

Et finurlig punkt å merke seg her er at dette kan falle bort dersom du overfører for mye inn på kredittkort, så det nytter ikke å forhåndsbetale for å unngå renter ved glemsomhet: https://dinero.no/gjor-miste-kredittkortrettighetene-dine/

Lenke til kommentar

DANA ... du skal ikke misbruke kredittkortet til å betale regninger. Som andre sier så må du betale renter fra dag 1 om du benytter et kreditkort til å betale regninger med! Så dette er ikke noe bra idee å bruke som bufferkonto. 

 

Ellers er KREDITKORT kjekkt å ha (handle ting å tang eller reise - MEN BETAL ALT VED FORFALL , ellers blir der DYRT!!!

Hos oss går alle regninger o.l går på autogiro fra min bankkonto i SBANKEN ..... ellers bruker vi nesten bare kreditkort for innkjøp.

Som sagt du bør alltid har nok penger på konto ved forfall for å dekke utgiftene - ellers blir det dyrt.

 

Når det gjelder anbefaling av kredittkort:

Ja, har BankNorwegian selv ..... er vel ok, men BONUS må brukes på flyreiser med norwegian. Kan vist ta ut cash uten gebyr i utlandet så om du liker å reise er kortet bra.

Komplett sitt kredittkort ser ikke dumt ut heller om du liker å shoppe datautstyr.

 

Personlig liker jeg car.cresco fra DNB som jeg har hatt i mange år.

Du få 1% på alt handel godskrevet konto månedlig. F.eks handler du for 10.000kr må du betale 9900kr.

På bensin er det 3%. De har autogiro slik at beløpet trekkes fra bankkonto såfrem du har dekkning.

(Ikke alle banker har det ..... de bare venter på at du glemmer eller ikke betaler hele utstående beløp slik at de kan sende deg regning med 15-30% rentefordring og 65kr i fakturagebyr!).

 

Om du kjøper mye klær tror jeg dette direkt365 kortet kan også være OK -

men husk: ikke kjøpt for mer en du kan betale for, ellers ender du opp i kredittfellen!

Lenke til kommentar

Jeg har to kredittkort som jeg aktivt bruker.

 

Shell Mastercard til daglig handel. Med det kortet får jeg 1% cashback på alle kjøp. Hvis jeg handler for 10 000 i måneden får jeg 100 kr gratis som jeg kan overføre til nettbanken min. La oss si det blir rundt tusenlappen per år avhengig av hvor mye du handler på kortet.

 

Får også noe bonus på bensin, men det er ikke noe jeg bruker.

 

Har også et kredittkort fra YA bank. Det som er spesielt med det kortet er at det kan brukes i både betalingsterminaler som tar Visakort og Bankaxept.

 

Av og til, typisk hos tannlegen eller andre plasser, har de sperret for kredittkort. De tar i utgangspunktet bare vanlig bankkort med såkalt Bankaxept, som er betalingssystemet for kort i Norge. Da er kortet fra YA bank godt å ha, så slipper jeg å bruke debetkortet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...