Gå til innhold

Microsoft slipper oktoberoppdateringen av Windows på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.
Selv har jeg aldri blitt komfortabel med ribbons-menyene. Eller dynamiske menyer i det heletatt, hvor knapper ikke er på samme plass hver gang under alle forhold.
Det de har gjort med startmenyen er meg også et under. Det kommer også veldig tydelig frem at de har begynt å jobbe i separate grupper da det er helt forskjellig oppbygning av "innstillinger" og "kontrollpanel" selv om du gjør det samme begge steder.

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

Endret av Hans Anders Olsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Computeren min ble veldig treg når jeg la inn 1803 versjonen, men etterhvert kom jo skandalenversjonen 1809 og den forble like treg, og nettaviser med mer ble tunge å lese og det gikk smått.

Nå har jeg lagt inn 1709 igjen og computeren bli sitt gamle jeg :)

Alt av oppdateringer er slått av.

Nå er det snart jul og trolig blir en masse computere veldig trege slik at de får opp pc-salget igjen. Løsningen er 1709 versjonen.

Lenke til kommentar

Computeren min ble veldig treg når jeg la inn 1803 versjonen, men etterhvert kom jo skandalenversjonen 1809 og den forble like treg, og nettaviser med mer ble tunge å lese og det gikk smått.

 

Nå har jeg lagt inn 1709 igjen og computeren bli sitt gamle jeg :)

Alt av oppdateringer er slått av.

 

Nå er det snart jul og trolig blir en masse computere veldig trege slik at de får opp pc-salget igjen. Løsningen er 1709 versjonen.

Kilder? Flere erfaringer? 

Edita da det så passe agressive ut ved første øyekast, beklager!

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kilder? Vil se flere erfaringer om dette og ikke en manns synsing. Alle som har holdt på med data vet at det er en billion ting som kan føre til problemene du nevner, selv om det tilsynelatende med første øyekast ser ut til å være en enkelt ting.

Sorry, men har bare min egen erfaring fra to computere. Det som natt og dag med 1709 kontra 1803/1809.

Lenke til kommentar

 

Kilder? Vil se flere erfaringer om dette og ikke en manns synsing. Alle som har holdt på med data vet at det er en billion ting som kan føre til problemene du nevner, selv om det tilsynelatende med første øyekast ser ut til å være en enkelt ting.

Sorry, men har bare min egen erfaring fra to computere. Det som natt og dag med 1709 kontra 1803/1809.

Er veldig rart, og bare for å pressisere, sier ikke du har feil - ble genuint nysgjerrig selv her. Du nevner treg, i hvilken fortstand, alt? (tenker å teste selv i kveld da oppdateringen ble lagt inn før jeg la meg i natt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilder? Vil se flere erfaringer om dette og ikke en manns synsing. Alle som har holdt på med data vet at det er en billion ting som kan føre til problemene du nevner, selv om det tilsynelatende med første øyekast ser ut til å være en enkelt ting.

Jeg merker ikkje noe ytelsesforskjell. Dog skal litt til for at Optane 900p og 18 core cpu ikkje tygger unna bakgrunnsprosesser som "stjeler" ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.

Selv har jeg aldri blitt komfortabel med ribbons-menyene. Eller dynamiske menyer i det heletatt, hvor knapper ikke er på samme plass hver gang under alle forhold.

Det de har gjort med startmenyen er meg også et under. Det kommer også veldig tydelig frem at de har begynt å jobbe i separate grupper da det er helt forskjellig oppbygning av "innstillinger" og "kontrollpanel" selv om du gjør det samme begge steder.

 

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

 

Vell, sannheten er at MS har knyttet sammen relevante team for videre utvikling av deres produkter i mye større grad enn før. Siste restrukturering skjedde tidligere i år.

 

Grunnen til at ting er litt schizofrene akkurat nå er at MS trekkes frem og tilbake mellom nyutvikling og legacy support, og kjører disse endringene sakte men sikkert. Sannheten er at det blir feil samme hva de gjør. Gjør de ingen ting klager folk på manglende utvikling, gjør de endringer klager folk på endringene. Folk behøver tid til å kjøre seg inn på noe nytt. Tidligere slapp MS nye versjoner med år i mellom, nå slippes oppdateringer oftere, vi får altså flere små gradvise endringer.

 

Man skal også huske at Windows XP for noen år siden ble hyllet som tidenes Windows. Ved lansering ble det omtalt som et Fisherprice OS, altså en fargesprakende leke.

 

Startmenyen har ikke jeg noe problem med. For det første brukte jeg nesten ikke startmenyen i Windows 7. Hvorfor gidde å lage mappestrukturer i en meny og tråkle seg gjennom disse når man kan trykke Win + word (skrive) + Enter og starte programmet. De fleste jeg kjenner gjør dette. Så, hvorfor er W7 menyen så bra, den er useless.

 

W8 introduserte helskjerms startmeny tilpasset touch, og dette var det mange som ikke likte. W7 åpner for begge deler, men utvidet funksjonalitet i den lille menyen.

 

Selv kjører jeg startmeny i fullskjerm i W10. Hvorfor? Fordi det i de få tilfellene der jeg skal klikke på et ikon er lettere å bare ha det akkurat der på den første visningen, gruppert og synlig. Men, også fordi Live tiles faktisk kan være nytting. En kjapp tapp på Winknappen gir meg en kjapp oversikt over kalendere, e-post, statuser i diverse sosiale media osv. uten at jeg behøver å starte noen programmer eller apper. Og folk kan si hva de vil, men det kan faktisk være nyttig.

 

Dessuten er dette en bedre løsning når jeg bruker touchmaskiner, som min Surface Pro.

 

Skal jeg starte Word og har tastatur er det fremdeles Win + Word + Enter som gjelder. Det går akkurat like fort som før.

 

Altså, vi har en W7 meny som i bunn og grunn ikke har noen spesiell verdi. Og vi har W8 style meny som kan ha en verdi om man velger å bruke den. I alle tilfeller oppnår man det samme som før.

 

Jeg føler hatet mot den nye startmenyen er meningsløs og på grensen til påtatt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.

Selv har jeg aldri blitt komfortabel med ribbons-menyene. Eller dynamiske menyer i det heletatt, hvor knapper ikke er på samme plass hver gang under alle forhold.

Det de har gjort med startmenyen er meg også et under. Det kommer også veldig tydelig frem at de har begynt å jobbe i separate grupper da det er helt forskjellig oppbygning av "innstillinger" og "kontrollpanel" selv om du gjør det samme begge steder.

 

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

 

Om du har fulgt med, så har det blitt tatt bort mer fra Kontrollpanel som er lagt til på Innstillinger siden Windows 10 kom. Det er en gradvis prosess. Det virker også som om du ikke har mulighet til å venne deg til endringer. Tok ikke folk så lang tid før Windows 10 sine endringer ble "second nature" og det å gå tilbake til Windows 7 føles som å løpe i terreng på stylter i forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.

Selv har jeg aldri blitt komfortabel med ribbons-menyene. Eller dynamiske menyer i det heletatt, hvor knapper ikke er på samme plass hver gang under alle forhold.

Det de har gjort med startmenyen er meg også et under. Det kommer også veldig tydelig frem at de har begynt å jobbe i separate grupper da det er helt forskjellig oppbygning av "innstillinger" og "kontrollpanel" selv om du gjør det samme begge steder.

 

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

 

Hadde det fantes et bedre alternativ til windows med de samme menyene man har blitt vandt til etter årevis med bruk og like stor støtte til gaming/spilling hadde jeg helt sikkert byttet til et annet operativ-system.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.

Problemet er at mange ikke har noe sted å gå. Du har OS X som alternativ, men det er dyrt og betyr bytte av hele maskinparken, og det finnes ikke alltid maskinvare som matcher budsjett eller ønsker.

 

Linux fungerer for all del bra, men programvareutvalget er ikke bra nok for mange. Du kan ikke si til mor på 70 at hun skal bytte til Linux, da vil ikke slektsgranskingsprogrammet fungere, eller til en kollega, da vil han ikke få synkronisert pulsklokka, eller til tenåringen som ikke får spilt Fortnite, eller til fotografen som ikke får bruke Lightroom eller Photoshop.

 

Dessuten kommer "ingen" til å installere et OS selv, og utenom nisjebutikker (og utviklerversjoner av Dell XPS), får du ikke kjøpt maskiner med GNU/Linux. Du får Windows og OS X, hvor førstnevnte er eneste som er tilgjengelig i de lavere priskategorier, samt tilgjengelig med fornuftige kombinasjoner til spilling. Det ser heller ikke ut til å endre seg i særlig grad. Den eneste gangen GNU/Linux fikk innpass på mainstream-markedet var da netbooks var populære, men på grunn av mangel på kjente programmer tok det aldri helt av, samt at netbookene døde litt ut.

 

Windows' brukerbase er så stabil blant annet fordi det ikke finnes noe annet sted å hoppe over til. Gjennom årene har win32 og DirectX utviklet seg til å bli bransjestandarden for programvareutvikling til PC, og det gjør at Windows mer eller mindre har monopol på flere arbeidsflyter, og på flere budsjettsegmenter for PC.

Lenke til kommentar

 

Kilder? Vil se flere erfaringer om dette og ikke en manns synsing. Alle som har holdt på med data vet at det er en billion ting som kan føre til problemene du nevner, selv om det tilsynelatende med første øyekast ser ut til å være en enkelt ting.

Sorry, men har bare min egen erfaring fra to computere. Det som natt og dag med 1709 kontra 1803/1809.

Har oppgradert haug og dong med maskiner, og har ikke sett noen spesielle endringer på ytelse ene eller andre veien.

 

På min gaming maskin ble faktisk mye av microstutteren jeg opplevde i enkelte spill borte eller betydelig redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er veldig rart, og bare for å pressisere, sier ikke du har feil - ble genuint nysgjerrig selv her. Du nevner treg, i hvilken fortstand, alt? (tenker å teste selv i kveld da oppdateringen ble lagt inn før jeg la meg i natt).

Jeg bruker computeren til veldig lite for tiden, og det meste jeg gjør gjøres fra nettleser som er Chrome. Men det er merkbart tregere med 1803 enn 1709 når man feks skal scrolle nedover nettaviser, bla frem og tilbake mellom artikler osv.

 

Nå skal det sies at computeren er gammel og har dårlig hardware, og det er kanskje derfor jeg merket forskjellen på disse versjonene ekstra godt.

Lenke til kommentar

 

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

 

Hadde det fantes et bedre alternativ til windows med de samme menyene man har blitt vandt til etter årevis med bruk og like stor støtte til gaming/spilling hadde jeg helt sikkert byttet til et annet operativ-system.

Jeg har 1 maskin med windows igjen. Den stort sett spill og photoshop. Samt et og annet prosjekt som krever windows for å fungere.

De 4 andre maskinene jeg bruker ukentlig kjører Linux Mint.

(Butikk/kontor, lager, verkstedsmusikk og daily driver/vg.no-maskina/kjøkkenmaskina).

Begynte å legge om i 2014 og skjønner at jeg ikke kommer meg tilbake på MS-kjøret da jeg ikke føler det samme som f.eks Serpentbane og Zhylo. Jeg ser poenget, men jeg får det ikke til å funke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.

Selv har jeg aldri blitt komfortabel med ribbons-menyene. Eller dynamiske menyer i det heletatt, hvor knapper ikke er på samme plass hver gang under alle forhold.

Det de har gjort med startmenyen er meg også et under. Det kommer også veldig tydelig frem at de har begynt å jobbe i separate grupper da det er helt forskjellig oppbygning av "innstillinger" og "kontrollpanel" selv om du gjør det samme begge steder.

 

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

 

Jeg er helt enig. Vil også supplere med at bruken av "smartmapper" er helt bak mål. For eksempel inneholder "Denne datamaskinen" referanser til "Dokumenter" og "Bilder", men det fremgår ikke om det er brukerens dokumenter og bilder, eller om det omfatter andre dokumenter og bilder. På harddisken heter mappene "Documents" og "Images", og ligger i brukermappen under "Users" (OK). Og åpner man "Dokumenter" eller "Bilder" fra "hurtigvalgsmenyen", så er det plutselig mappene i OneDrive man har åpnet. For å gjøre forvirringen komplett, finnes OneDrive også i en businessutgave, som kontinuerlig korrumperer og mister viktige filer (såkalte "Synkroniseringsproblemer").

 

En annen ting er at søkefunksjonen for filer har blitt tregere og tregere for hver Windows-versjon. Alle mine erfaringer fra Windows 10 tilsier at den nå er helt ubrukelig.

 

Windows Defender dreper maskinen omtrent ukentlig. Rapportering av "anonymiserte brukerdata" har tatt helt av, og går også ut over ytelsen.

 

Alt var mye bedre før (og det sier jeg ikke bare fordi jeg har passert 30 år). Jeg savner Windows 2000. Mye raskere, mer stabilt og oversiktligere. "Min Datamaskin" inneholdt referanser til harddisker, CD-ROM, diskettstasjon (OK, den savner jeg ikke), nettverksoppsett, og Kontrollpanel med samlet oversikt over innstillingene på maskinen. "Mine Dokumenter" viste til brukerens mappe på maskinen, ikke noe tull. Og startmenyen inneholdt en oversikt over alle installerte programmer. Og søkefunksjonen fungerte, selv om det også da tok litt tid hvis man hadde mange filer. Antivirus var valgfritt (også på den tiden var antivirus omtrent verre enn virus).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at Windows beholder så mange brukere som de gjør.

Selv har jeg aldri blitt komfortabel med ribbons-menyene. Eller dynamiske menyer i det heletatt, hvor knapper ikke er på samme plass hver gang under alle forhold.

Det de har gjort med startmenyen er meg også et under. Det kommer også veldig tydelig frem at de har begynt å jobbe i separate grupper da det er helt forskjellig oppbygning av "innstillinger" og "kontrollpanel" selv om du gjør det samme begge steder.

 

Sitter jeg alene i en liten båt med disse oppfatningene eller er dette en gjengs oppfatning blant datamaskin-brukere (Ikke iberegnet tabs og telefoner)?

 

Min erfaring er at det i Windows alltid finnes minst tre veier å komme til en instilling:

1. Via kontrollpanelen. (Som har både klassisk og modern vy som valg.)

2. Via å høyreklikke på noe relatert, f.eks. en fil/mappe/harddisk/skrivbordet, avhengig av hva det er du vil gjøre.

3. Via en ikon i et vindu.

 

Ofte finnes det dessuten:

4. Hurtigtaster, gjerne med bruk av Windows-tasten (https://support.microsoft.com/en-ca/help/12445/windows-keyboard-shortcuts)

5. Via ikoner nede til høyre i "Notification area" eller "Taskbar" (vet ikke hva det heter på norsk). Der kan man ofte både venstre- og høyreklikke for å få opp forskjellige alternativer.

6. Via søk-funksjonen i startmenyen.

 

Jeg skjønner at folk er forskjellige og noen av alternativene gjør det enklere for noen brukere, men likevel tror jeg det ville blitt veldig mye enklere for de aller fleste hvis de fjernet noen av måtene. Eller kanskje bare vært strengere med rettningslinjer for UI-design?

Jeg syns både Windows og mange varianter av Linux fungerer greit, men jeg trives best i macOS.

Lenke til kommentar

"Oktoberoppdateringen til Windows 10 bringer blant annet med seg støtte for mørk modus i Windows."

 

Så.. November opdatering?

Er ikke darkmode offisielt tilgjengelig før nå?

Mange mnd siden den kom på Insider Preview så trodde faktisk den allerede var på plass i offisiell update

 

TEK har skrevet feil. Dark mode har vært i Windows 10 lenge, med det har kommet til Windows Explorer (utforskeren) først nå.

Lenke til kommentar

Jeg bruker computeren til veldig lite for tiden, og det meste jeg gjør gjøres fra nettleser som er Chrome. Men det er merkbart tregere med 1803 enn 1709 når man feks skal scrolle nedover nettaviser, bla frem og tilbake mellom artikler osv.

 

Nå skal det sies at computeren er gammel og har dårlig hardware, og det er kanskje derfor jeg merket forskjellen på disse versjonene ekstra godt.

 

Lot du maskinen stå idle en god stund før du konkluderte med dette? Etter en storoppdatering så kan det være mange bakgrunnsprosesser som kickes i gang. Som .Net optimization, bygge opp index på nytt, etc. Eller så kan det være at grafikkort driveren er utdatert.

Har oppdatert ganske mange Windows 10 maskiner, og for det meste så blir de faktisk kjappere med oppdateringer og ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...