Gå til innhold

SAMLETEST: Panelovn med wifi-styring


Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det er det bare en av disse leverandørene hvor man kan styre varmekabler i gang ,bad,wc vaskerom , etc  på samme app.

Kansje man bør tenke litt på det før man går på S-laget og kjøper varmestyring.

Skal man ha dette på hytta så er man avhengig av et stabilt internett og at ruter er oppe og går 24/24 og ikke skal resettes. Slitsomt med 6 timers kjøring for å resette ruter..

En annen ting som ikke er testet er kvalitet og holdbarhet på produktene.. Kjedelig med termostater som må byttes en gang i året..

Endret av Guttenirøyken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har akkurat kjøpt 3 stk adax-wifi ovner. er mildt sagt oppgitt.. Har Googel wifi/Mesh-nettverk og det takler ikke adax-systemet tydeligvis. Ba Adax om hjelp via deres Facebook side (messenger). Måtte purre 2 ganger for svar. Dag 4 svarte de (!). Da stilte de meg et spørsmål. Jeg svarte umiddelbart og så er det stille igjen. Om noen har noen tips, så tar jeg gjerne det. Det mest nærliggende nå, er å returnere alle 3. kjenner at et dårlig brukergrensesnitt kombinert med dårlig kundeservice er en nokså kjip forretningsmodell.

Lenke til kommentar

Mill er rett rundt hjørnet med sitt åpne API som gjør det mulig å integrere med et hvilket som helst smarthussystem.

Home Assistant fikk støtte for Mill for ei uke siden.

Kjøpte inn 2 stk 600W Glass Wifi og en Mill wifi socket, fungerer fint!

 

De aller fleste andre produsenter verner om sin proprietære løsning, og du vil være låst til en app fra produsenten. Ikke ideelt for å si det mildt. Appstyrt hjem er ikke smarthus ;P

Lenke til kommentar

Slike tester hvor man kun tester bare en liten del av funksjonalitet, burde ha annen type ordning på utmerkelse.

Det blir ganske villedende når vinneren vil bruke best i test stempelet fra tek.no når man bare har testet en liten bit av funksjonen til produktet.

Særlig når man ikke har testet hovedfunksjon produktet har. Altså varmeeffektivitet, energiforbruk m.m.

 

 

 

Energiforbruk kommer jo an på rommet og hva du stiller termostaten inn på. Disse ovnene omsetter all energi til varme så effektivitet trenger en ikke å bry seg om. Problemet med andre produkter er at de omsetter deler av energien til varme, for en varmeovn blir ikke det noe problem. Så kan en jo ha ulike preferanser på om den skal ha mer eller mindre stråling for å varme opp. Om den brenner støv og om termostaten tikker for mye til å være noe å ha på et soverom.

Lenke til kommentar

Energiforbruk kommer jo an på rommet og hva du stiller termostaten inn på. Disse ovnene omsetter all energi til varme så effektivitet trenger en ikke å bry seg om. Problemet med andre produkter er at de omsetter deler av energien til varme, for en varmeovn blir ikke det noe problem. Så kan en jo ha ulike preferanser på om den skal ha mer eller mindre stråling for å varme opp. Om den brenner støv og om termostaten tikker for mye til å være noe å ha på et soverom.

Det er et poeng. Overflate temperatur (sterkt varierende på ulike merker), batteribackup (brått er strømmen på hytta o.l. borte noen timer) kunne man jo f.eks. tatt med.
Lenke til kommentar

Hvem bruker panelovner? Har ikke folk hørt om varmepumpe? Jeg bruker snitt 17kwh per m2 ila året for oppvarming. Nattsenking og varmeovner er tull. Viktig å isolere hus.

 

Blir dyrt med varmepumpe på alle rom :-) Spesielt på deler av huset hvor man kun trenger frostsikring i forhold til f.eks. vann. Varmepumpe har som oftest nedre temperatur på 16 grader, som blir i overkant litt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem bruker panelovner? Har ikke folk hørt om varmepumpe? Jeg bruker snitt 17kwh per m2 ila året for oppvarming. Nattsenking og varmeovner er tull. Viktig å isolere hus.

 

Ikke alle leiligheter hvor det er mulig å montere varmepumpe. Skulle gjerne gjort det ellers. Det er ikke fritt frem i f.eks. Borettslag...

Lenke til kommentar

Mill er rett rundt hjørnet med sitt åpne API som gjør det mulig å integrere med et hvilket som helst smarthussystem.

Home Assistant fikk støtte for Mill for ei uke siden.

Kjøpte inn 2 stk 600W Glass Wifi og en Mill wifi socket, fungerer fint!

 

De aller fleste andre produsenter verner om sin proprietære løsning, og du vil være låst til en app fra produsenten. Ikke ideelt for å si det mildt. Appstyrt hjem er ikke smarthus ;P

 

Så det lukter Google Home integrasjon her om ikke lenge?

Mtp at denne testen fokuserer på smart delen av ovnene, syns jeg det også burde være nevnt hvilke tredjeparts tjenester de støtter. For min del ønsker jeg Tibber og Google home støtte når jeg nå skal bytte ut panelovner.

Lenke til kommentar

På Elkjøp sa de at Mill og Adax kunne bruke samme App. Noen som vet om dette er korrekt? Har mine tvil..

 

Aner ikke. Men Mill fungerer ikke. Vi har 3 Panelovner fra Mill med Wifi, og alle er 100% umulige å få koblet til Router. De støtter kun 2,4Ghz så jeg har til og med forsøkt å opprette dedikert nett til disse, men de er sjanseløse. De gir varme da men thats it

Lenke til kommentar

Så fort det er wifi og apper i bildet på varer som i utgangspunktet ikke har hatt det tidligere, får man et problem:

Behov for support øker dramatisk og levetiden på varen endres.

 

Altså varer som skal vare i 15 år eller mer, som kjøleskap, panelovner osv. (ikke billige "drittmerker") får brått en utfordring på "datadelen" som er implementert. 15 år er lenge når det gjelder trådløs teknologi og apper.

 

Hvis man ser på noe annet, for eksempel en TV med apper, så varer TVen i over 10 år, men appene utgår etter ca 4 år.

Altså appene utgår å virke/støttes etter ca 4-5 år. Slik har det vært med Panasonic, Samsung, Sony m.fl. fordi "datadelen" utgår.

 

Det beste varmeovn produsenter kan gjøre er at datamodulen er lett å skifte ut om 6-7 år.

 

Behovet for panelovner er en annen debatt, det er nok svært urealistisk å tenke at varmepumper kan overta panelovener i sin helhet. Varmepumper krever mer tilsyn og vedlikehold enn panelovner, dessuten er det ikke lønnsomt å ha varmepumper til alle boligens arealer eller hytta.

Varmepumpen sitt sårbare punkt er utedelen, som både lager støy (noen mye andre litt mindre) og er utsatt for vær og vind.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker den gamle metoden der du selv bestemmer temperaturen og thats it. ikke noe over eller under.(termostat selvsagt). Men ikke noe program, buhuu må spare ditt og datt. hæ?

Om det resulterer i mer strømforbruk driter jeg i. Det er kroppen man skal lytte til, ikke etter politikere pipe.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Er litt enig i at enkelt er ofte greit nok. Men, tidsstyrt temperatur kunne gjerne vært en grei tilleggsfunksjon å ha. Altså å få av varmen når man ikke er hjemme, eller redusere på varmen når man sover, slik at man kan komme til et svalt soverom hvor man kan få seg god søvn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...