Gå til innhold

Programm som støtter 256 kvalitet på mp3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jada finnes mange, trodde ikke det var noen som begrenset deg til 128. Jeg er enig i at 128 er alt for lite. Jeg vil annbefale deg å sette deg litt inn i de forskjellige kvalitetene før du ripper hele samlingen. Personlig bruker jeg VBR framfor CBR, noe jeg vet at flere annbefaler. Det betyr kort sagt at ripperen konstant analyserer sangen og encoder den til mp3 med den bitraten den trenger. Den vil altså encode med 32kbps der det er helt stille (f.eks starten), mens kansje gå opp i 320 i bethovens 5. symfoni. Det er det beste kompromiet mellom plass og størrelse. Om du bare vil ha kvaltet så kan du encode de i konstant 320, men da tar de en del mer plass.

For å svare på spørsmålet ditt. Det du vil ha gjort er 2 funksjoner; du vil ha sangene rippet til *.wav og du vil ha de filene encodet til mp3. Den beste måten å gjøre det på er å bruke EAC(ripper) med Lame (mp3 encoder). Begge er de beste på sitt felt. Sett opp Eac til å bruke lame, og til å bruke denne "command line optionen" for en god Vbr

--alt-preset extreme

og denne for en konstant 320kbps

--alt-preset insane

. For ren info, en del sider vil kansje skrive

--alt-preset standard

. Det er det samme som extreme, bare litt dårligere. Min erfaring er at standard gir en gjennomsnittlig bittrate på ca 200, mens extreme gir en gjennomsnittelig bittrate på ca225. Om du hører forskjell er noe helt annet. En liten guide for hvordan du setter opp EAC med LAME finner du her. Når du først skal rippe noen cd er til mp3 anbefaler jeg deg å gjøre det skikkelig.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt poenget med 256? hvis du ripper en cd, så er vel den egentlig i 192?

 

Eller tar jeg feil?

ja, du tar feil:-P

En cd er i et helt annet format, wav. De har forresten en bittrate på 1411 (om jeg ikke husker feil). En Mp3 på VBR ca 200 leverer _tilnærmet_ cd kvalitet, men er self litt tap. Den kutter jo vekk noe. Tanken er å bare kutte vekk det man ikke hører, men hender nokk at lit annet går vekk også.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp!!

 

 

 

Ser ikke helt poenget med 256? hvis du ripper en cd, så er vel den egentlig i 192?

 

Eller tar jeg feil?

 

 

Jeg trodde heller ikke det, men har kjøpt meg en wma, mp3 osv spiller med gode øretelefoner og jeg hører meget stor forkjell till og med fra 198 til 256, jeg lover!! jeg har noen gammle ripp som jeg har 56 på, de går det slett ikke an å høre på i mp3 spilleren bare snus å knitter :no::laugh: må nokk ta deler av sammlingen på nytt.

 

Kan ikke fatte hvorfor ikke jeg har kjøpt mp3 spiller før, men det er jo først nå de er bra nokk egentlig så det er jo greit (20gb kapasitet med radio osv)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Last ned den gratis spilleren fra musicmatch du, så kan du både spille og kopiere i det formatet du måtte ønske. :-) Winamp kan f.eks bare brukes til å spille av musikk, ikke kopiere den.

:wow:

:green:

:thumbup:

:w00t:

:dribble:

:hmm:

:laugh:

Forresten så brenner jo Nero i den kvaliteten filen er i. Kopierer eller laster du ned musikk, vil nero brenne i samme kvalitet som filen du har er i. :yes:

Endret av bobillybop
Lenke til kommentar
Ser ikke helt poenget med 256? hvis du ripper en cd, så er vel den egentlig i 192?

 

Eller tar jeg feil?

Ja, du tar feil.

 

Hvordan i alle dager får du det til å gå opp i opp? CDDA har en bitrate som tilsvarer omtrent (650*8*1024) / (74*60) kb/s

Lenke til kommentar
Jeg trodde heller ikke det, men har kjøpt meg en wma, mp3 osv spiller med gode øretelefoner og jeg hører meget stor forkjell till og med fra 198 til 256, jeg lover!!

Det er helt greit at du hører forskjell (faktisk bare bra:)), men om den karakteriseres som stor kan bli en diskusjon. Det er faktisk meget mulig at det er støy i selve spilleren du hører... Og ja, denne støyen kan forandre seg med bitrate. ;)

Lenke til kommentar
Ja, du tar feil.

 

Hvordan i alle dager får du det til å gå opp i opp? CDDA har en bitrate som tilsvarer omtrent (650*8*1024) / (74*60) kb/s

 

 

Ikke helt riktig nei. :no:

 

På en CDDA består audio informasjonen av:

44100 samples pr. sek.

16 bits oppløsning

2 kanaler (stereo)

 

da får man

44100*16*2 = 1411200 bit/sek.

 

eller

 

1411200/1024 =1378,125 kbit/sek

 

eller i bytes

 

1411200/8 = 176400 Bytes/Sek

 

Mvh Fromy

Lenke til kommentar

Eh, ja fromy. Jeg vet at det er slik det fungerer, men jeg prøvde å fremstille det enkelt for fyren. Dessuten legger du kanskje merke til at jeg skrev omtrent, og at mitt svar blir 1199 kb/s. Jeg synes ikke dette avviker mer fra de korrekte 1378 kb/s enn at det må regnes som omtrent korrekt.

Lenke til kommentar
Eh, ja fromy. Jeg vet at det er slik det fungerer, men jeg prøvde å fremstille det enkelt for fyren. Dessuten legger du kanskje merke til at jeg skrev omtrent, og at mitt svar blir 1199 kb/s. Jeg synes ikke dette avviker mer fra de korrekte 1378 kb/s enn at det må regnes som omtrent korrekt.

 

 

Er klar over at mange her vet hvordan dette henger sammen, men sikkert ikke alle.

Dette er da tross alt et åpent forum.

Ja, jeg merket meg at du skrev "omtrent". Hva så?

Jeg er i hvertfall av den mening at mitt innlegg er oversiktlig, eksakt og enkel.

 

 

Mvh Fromy

Lenke til kommentar
Eh, ja fromy. Jeg vet at det er slik det fungerer, men jeg prøvde å fremstille det enkelt for fyren. Dessuten legger du kanskje merke til at jeg skrev omtrent, og at mitt svar blir 1199 kb/s. Jeg synes ikke dette avviker mer fra de korrekte 1378 kb/s enn at det må regnes som omtrent korrekt.

:p Hehe... Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forsto et plukk av hva du prøvde å forklare. Kunne du gi en liten tolkningsnøkkel til tallene dine? (Spør ut i fra nysgjerrighet og akademisk interesse.)

 

Støtter så langt fromy i at hans beskrivelse er lettfattelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...