Gå til innhold

Saklig kritikk av Israel - Antisemittisme


Anbefalte innlegg

Men Israel er i særklasse på dobbeltmoralsk høyre-hykleri.

 

Flytter fra et land, de mest konservative klarer ikke integrere seg i Europa i løpet av de neste 1900 år, mens de liberale integreres uten problemer.

Folket som ikke er godt nok assimilertes blir forsøkt utryddet av høyreekstreme nasjonalister som trenger lebensraum.

 

 

De overlevende av folket fordriver de blant folket de stammer fra i Palestina som assimilertes med arabere og europeere i løpet av de siste 1300 år, for å skaffe seg "lebensraum".

 

...

Nekter å la palestinere flytte hjem til der palestinerne har bodd uavbrutt i mer enn 2000 år.

 

Nekter å anerkjenne palestinerne som folk fordi Europa klippet kartet over Midtøsten opp på en måte som ikke gir Palestina et navn som har eksistert i Europeiske kart da Europa koloniserte Midtøsten som krigsbytte etter første verdenskrig.

 

Påstår at landet ble kjøpt, når sionistene bare kjøpe et par prosenter av beboelig land.

Påstår at landet de tok nesten var ubeboelig, og at palestinerne bare bodde på steinrøyser, og at landet som ble Israel ble gjort fruktbart av jødene, når det meste av dagens Israels dyrkbare mark var eid og allerede dyrket av palestinere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvilken boble er det du lever i? Det finnes ikke ett eneste landområde i verden som ikke har blitt tatt med makt og som ikke noen kan påstå er okkupert. Likevel er det vanlig å akseptere situasjonen etter noen år, normalisere forholdet og komme seg videre. For Israel gjelder for mange ikke disse reglene og jeg har fortsatt tilgode å høre en eneste annen forklaring enn antisemittisme for at det ikke også skal være slik for Israel hvor mange etter over 70 år fortsatt snakker om okkupasjon.

 

Hvem er du som definerer hva en okkupasjon er? Nei, det er en okkupasjon, det er internasjonalt anerkjent som det. Det er vel ikke jeg som lever i en boble, men heller motsatt. 

 

 

Snip

 

Veldig godt poeng. 

 

Det som er morsomt med Israel er jo at de begynner å ligne mer og mer på Nazityskland med dagene som går. De driver jo med samme type politikk som Nazistene drev med! Snakk om å gå baklengs inn i framtiden. 

 

 

 

Alt du skriver her er til å spy av. Sionistene har jo til og med begynt å bruke konsentrasjonsleir (les fengsler) til palestinere som hiver steiner etter tanks..

 

De driver å skyter sivile demonstranter med skarp skudd... 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det er ikke whataboutisme å forklare hvordan Israel for kritikk for noe alle andre også ville gjort. Og hvordan er det avsporing av tråden å forklare hva som faktisk foregår? 

 

De fleste andre gjør ikke det som Israel driver med. Jeg har full forståelse for at Palestinerne motsetter seg en så undertrykkende og diskriminerende statsterrorist som det Israel er. Jeg ser helst at ingen av partene utøver voldshandlinger men sett i lys av hva den dominerende parten i forholdet driver med er det ikke rart at mesteparten av kritikken også rettes mot Israel. 

 

Skal du forklare hva som faktisk foregår må du også liste opp de utallige krigsforbrytelsene og overgrepene som nesten daglig utføres av Israel. Ikke bare skrive om hva Palestinerne gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste andre gjør ikke det som Israel driver med.

De fleste land er ikke:

-Omringet av land som ønsker utslette dem, og som faktisk har prøvd allerede.

-blitt utsatt for over 13.000 raketter sendt over grensen.

-utsatt for daglige brannbomber.

-utsatt for naboområder regjert av selværklærte terrororganisasjoner.

-utsatt for angripere som aktivt bruker menneskelige skjold.

-utsatt for sosialister verden over som sender penger rett til terrororganisasjoner som prøver skade landet.

-utsatt for å få landområder de har hatt i over 70 år omtalt som "okkuperte".

Jeg har full forståelse for at Palestinerne motsetter seg en så undertrykkende og diskriminerende statsterrorist som det Israel er.

Skal du forklare hva som faktisk foregår må du også liste opp de utallige krigsforbrytelsene og overgrepene som nesten daglig utføres av Israel. Ikke bare skrive om hva Palestinerne gjør.

Det Israel gjør er å faktisk beskytte seg mot det som jeg har listet ovenfor. Jeg har vært i mange diskusjoner om emnet og har fortsatt tilgode å høre ett eneste forslag til hvordan de kan beskytte seg på en mer skånsom måte. Israel har til og med brukt varsle haboer slik at de kan komme seg unna før et angrep når terroristene bruker en sivilt område til bombelager eller utskytningsrampe.  Husk at Israel har militær kraft til å utslette Gaza på minutter om det er det de ønsker. Likevel klarer altså enkelte kalle Israel for en "terroriststat".

 

Når jeg presser engasjerte folk til å komme med et svar på hva Israel faktisk skal gjøre så kommer de ofte med svaret at landet burde bli lagt ned og jødene burde rømme fra regionen. Så at holdningene mot Israel er basert på antisemittisme er det liten tvil om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste land er ikke:

-Omringet av land som ønsker utslette dem, og som faktisk har prøvd allerede.

-blitt utsatt for over 13.000 raketter sendt over grensen.

-utsatt for daglige brannbomber.

-utsatt for naboområder regjert av selværklærte terrororganisasjoner.

-utsatt for angripere som aktivt bruker menneskelige skjold.

-utsatt for sosialister verden over som sender penger rett til terrororganisasjoner som prøver skade landet.

-utsatt for å få landområder de har hatt i over 70 år omtalt som "okkuperte".

Det Israel gjør er å faktisk beskytte seg mot det som jeg har listet ovenfor. Jeg har vært i mange diskusjoner om emnet og har fortsatt tilgode å høre ett eneste forslag til hvordan de kan beskytte seg på en mer skånsom måte. Israel har til og med brukt varsle haboer slik at de kan komme seg unna før et angrep når terroristene bruker en sivilt område til bombelager eller utskytningsrampe.  Husk at Israel har militær kraft til å utslette Gaza på minutter om det er det de ønsker. Likevel klarer altså enkelte kalle Israel for en "terroriststat".

 

Når jeg presser engasjerte folk til å komme med et svar på hva Israel faktisk skal gjøre så kommer de ofte med svaret at landet burde bli lagt ned og jødene burde rømme fra regionen. Så at holdningene mot Israel er basert på antisemittisme er det liten tvil om.

 

Jeg kaller fortsatt Israel for en stat som bedriver statsterrorisme og krigsforbrytelser. Akkurat som jeg kan argumentere for at Saudi-Arabia, USA, Russland osv gjør akkurat det samme. 

 

Israel er ikke alene skyld i det som skjer i Midt-Østen. Jeg kom med en kommentar om at begge sider av saken bør belyses når dette diskuteres. Å automatisk innta en pro-Israelsk holdning og kun hevde at andre parter har skyld blir utrolig useriøst og usaklig. Spesielt når antisemittkortet blir kastet med en gang. 

 

Israel som den dominerende kunne f.eks. gått inn i dialog med mer åpenhet og villighet til å finne en løsning. Finnes nok mange andre måter å gjøre det på enn det som blir gjort i dag og hverken jeg eller deg har løsningen på det. Det er mye dritt som har skjedd der nede og det er en ond sirkel de er inne i. Å hevde antisemittisme for enhver kritikk av Israel er for lettvint og useriøst. Tviler på det er så veldig mange i Norge og disse delene av Europa som mener at landet "bør legges ned og jødene rømme". De som mener det er jo like ute på jordet som de som ikke tåler kritikk mot Israel. 

 

Det finnes mange som er fanatisk pro-Israel der ute som av en eller annen grunn jeg aldri har forstått nekter å ta innover seg noen som helst form for kritikk mot Israel. Det at jødene ble forfulgt og utsatt for folkemord for 70 år siden rettferdiggjør ikke deres egen (ikke alle verdens jøder men mange i Israel) oppførsel, som er veldig lik den de selv ble utsatt for for 70 år siden (nei ikke konsentrasjonsleirene). Paradoksalt nok klarer de, og deres fanatiske tilhengere, sikkert å rettferdiggjøre det ovenfor seg selv på en eller annen måte. På samme måte som Palestinerne sikkert kan rettferdiggjøre sine handlinger ovenfor seg selv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Israel som den dominerende kunne f.eks. gått inn i dialog med mer åpenhet og villighet til å finne en løsning.

Ehhh... prøver du å si at man aldri har prøvd dialog eller å finne en løsning? Husk at for eksempel Hamas har programfestet utsletting av Israel. Lykke til med å diskutere med dem.

 

Det at jødene ble forfulgt og utsatt for folkemord for 70 år siden rettferdiggjør ikke deres egen (ikke alle verdens jøder men mange i Israel) oppførsel, som er veldig lik den de selv ble utsatt for for 70 år siden (nei ikke konsentrasjonsleirene). Paradoksalt nok klarer de, og deres fanatiske tilhengere, sikkert å rettferdiggjøre det ovenfor seg selv på en eller annen måte. På samme måte som Palestinerne sikkert kan rettferdiggjøre sine handlinger ovenfor seg selv. 

Så du tror jødeforfølgelsen stoppet for 70 år siden? Det er jo regelmessig angrep mot jøder i en rekke land. Vi har hatt angrep mot en synagoge også i Norge for noen år siden. Og i Sverige er det nå så mange muslimer at jøder begynner å flykte fra landet da de konstant mottar trusler.

 

Jeg bruker oppfordre de som påstår at jødeforfølgelse er ikke lengere forekommer om å ta seg en gårtur gjennom Grønland med en kippa på hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehhh... prøver du å si at man aldri har prøvd dialog eller å finne en løsning? Husk at for eksempel Hamas har programfestet utsletting av Israel. Lykke til med å diskutere med dem.

 

Så du tror jødeforfølgelsen stoppet for 70 år siden? Det er jo regelmessig angrep mot jøder i en rekke land. Vi har hatt angrep mot en synagoge også i Norge for noen år siden. Og i Sverige er det nå så mange muslimer at jøder begynner å flykte fra landet da de konstant mottar trusler.

 

Jeg bruker oppfordre de som påstår at jødeforfølgelse er ikke lengere forekommer om å ta seg en gårtur gjennom Grønland med en kippa på hodet.

 

wow... 

 

Tror jeg nevnte fanatisk forsvar av Israel i forrige post hehe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

wow... 

 

Tror jeg nevnte fanatisk forsvar av Israel i forrige post hehe. 

Jeg tror du blander sammen fanatisme med å ha kontakt med virkeligheten. Om du var uenig i noe som ble skrevet så si det istedenfor å bare stemple folk.

 

Venter i spenning på hvordan turen din gjennom Grønnland gikk. Regner med at du ønsker vise at dette bare er tull. Ta det gjerne en fredag ettermiddag for da er det mange folk ute.

Lenke til kommentar

Det som er morsomt med Israel er jo at de begynner å ligne mer og mer på Nazityskland med dagene som går. De driver jo med samme type politikk som Nazistene drev med! Snakk om å gå baklengs inn i framtiden.

Hva med noen eksempler?

De fleste som følger med vet jo at Israel er det eneste demokratiet i hele midtøsten, og har i løpet av de få årene landet har eksistert fått til mer enn de aller fleste land i verden, slik at baklengs inn i fremtiden går de neppe?

 

Alt du skriver her er til å spy av. Sionistene har jo til og med begynt å bruke konsentrasjonsleir (les fengsler) til palestinere som hiver steiner etter tanks..

Nå har vi jo en pågående militærøvelse i store deler av Norge, hva med at du forsøker å stille deg opp i et av områdene de for tiden driver trening i, å kaster stein på NATO-styrkene for å se hvor du ender opp.

Jeg ville anta at du ender i fengsel, eller verre, også i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du blander sammen fanatisme med å ha kontakt med virkeligheten. Om du var uenig i noe som ble skrevet så si det istedenfor å bare stemple folk.

 

Venter i spenning på hvordan turen din gjennom Grønnland gikk. Regner med at du ønsker vise at dette bare er tull. Ta det gjerne en fredag ettermiddag for da er det mange folk ute.

 

Ref Gavekort sitt innlegg tidligere: "Fascinerende hvordan du klarer å spore av emnet for å kunne gå i en pro-Israel posisjon i Gaza-konflikten. Du må ha vært kurset av russere i Whataboutism."

 

Jeg tar selvkritikk for å ha bitt på...

 

La oss komme tilbake til trådstarters spørsmål heller. Kan vel etter noen innlegg her nå konstatere at forundringen til trådstarter over dette er velbegrunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vi jo en pågående militærøvelse i store deler av Norge, hva med at du forsøker å stille deg opp i et av områdene de for tiden driver trening i, å kaster stein på NATO-styrkene for å se hvor du ender opp.

Jeg ville anta at du ender i fengsel, eller verre, også i Norge?

Hva om du kaster stein på tyskere under invasjonen av Norge?

 

Ja, du havner i fengsel.

 

Men det var okkupasjonstyrker du kastet stein på.

 

Derfor vil få blant folket som okkuperes mene du gjorde noe galt.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det var okkupasjonstyrker du kastet stein på.

Etter krigen i 1948 okkuperte Jordan Vestbredden og Egypt okkuperte Gaza.

Etter enda en krig, i 1968, tok Israel kontroll over disse områdene.

 

Siden 1993, når Israel ble enige med PLO, har begge områdene vært under palestinsk autoritet.

I 2005 fjernet Israel alle bosetninger og militærinstallasjoner i Gaza.

 

FN anser jo fremdeles Gaza som okkupert, fordi Israel har satt opp en blokade rundt området, og Egypt har stengt grensene, problemet er jo at det ikke finnes noe alternativ, disse menneskene klarer rett og slett ikke å innfinne seg med realiteten, at staten Israel eksisterer.

 

De som arresteres i Gaza i dag, kaster som oftest stein på grensepatruljer.

Det blir som om du står på Svinesund og kaster stein på svenske "tullen", du blir sannsynligvis arrestert da også?

 

Det er ikke noe unikt at man blir fengslet dersom man angriper politi eller forsvar, det blir man stort sett overalt, ikke bare i Israel, men i Israel er situasjonen litt mer prekær, i og med at disse "steinkasterne" også fyrer av titusenvis av raketter i året, sprenger bomber, og kort sagt er terrorister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge aksemaktene var okkupasjonen av Norge legitim.

Men dette er poengløst;
Å diskutere med folk som ikke forstår hvorfor det er galt å ta fra landet som noen har bodd på i over 2000 år og gi det til noen som har bodd i Europa i over 1000 år...
For så å nekte dem å danne en stat -- en stat som ville vært nødvendig for å sikre Israel sikkerheten de krever for å ende fiendtlighetene, og å kunne holde palestinerene kollektivt ansvarlige for hva elementer innen Palestina finner på å gjøre.

Det er bare sykt.
Fred er nok umulig på en god stund -- nettopp fordi folk har en tendens til å ikke tilgi dem som stjal landet deres forfedre bodde på i hundrevis eller tusenvis av år, om det er Norge, Russland, Tyskland, Frankrike, England eller Kina.

Men palestinerene er ikke kollektivt anvarlig for noen palestinsk organisasjon før det finnes en demokratisk palestinsk stat med et politi og et forsvar som kan bekjempe væpnede organisasjoner innad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å diskutere med folk som ikke forstår hvorfor det er galt å ta fra landet som noen har bodd på i over 2000 år og gi det til noen som har bodd i Europa i over 1000 år...

For så å nekte dem å danne en stat -- en stat som ville vært nødvendig for å sikre Israel sikkerheten de krever for å ende fiendtlighetene, og å kunne holde palestinerene kollektivt ansvarlige for hva elementer innen Palestina finner på å gjøre.

 

Det er bare sykt.

 

Ja, det høres helt forferdelig ut, men heldigvis er det ikke tilfelle, det er faktisk helt usant.

 

De eneste som har bodd på landet i over 2000 år, er noen få beduinstammer, samt noen få jøder og kristne.

 

På slutten av det osmanske riket bodde det 350 000 mennesker i hele området, inkludert store deler av det som i dag er Jordan.

Det er anslått at rundt 11% var kristne, og 4% var jøder på den tiden.

 

I dag bor det fem millioner arabere bare i de palestinske områdene, en økning som er helt fullstendig umulig uten at store deler av befolkning har kommet fra andre områder de siste femti årene.

 

For 2000 år siden bodde det ikke en eneste araber i midtøsten, de kom fra den arabiske halvøy på et senere tidspunkt.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Kilder hadde vært flott.

 

Vitenskapelige og historiske sådan.

 

For genforskningen viser at palestinerne ikke er arabere, men befolkningen som har bodd der i tusenvis av år iblandet nytt arabisk blod, fremdeles like nær jødene som araberne, oooog at jødene også "bare" er en arabisk populasjon som ble isolert fra andre arabere.

 

Britenes folketellinger er ikke fullstendige.

Lenke til kommentar

For genforskningen viser at palestinerne ikke er arabere..., men befolkningen som har bodd der i tusenvis av år iblandet nytt arabisk blod, fremdeles like ...jødene også "bare" er en arabisk populasjon som ble isolert fra andre arabere.

 

 

Så med andre ord hevder du å ha bevis for at palestinerne ikke er arabere, men at jødene derimot faktisk er arabere?

 

Det vil alltid være noe blanding mellom folkegrupper som bor i samme område over lang tid, men den påstanden er vel noe av det drøyeste jeg har hørt, og er neppe sann.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvorfor blir ordet antisemittisme brukt når en stiller spørsmål ved enkelte handlinger Israel foretar seg?

Jeg føler i mange tilfeller at motparten ser all kritikk som en form for antisemittisme.

Det kommer an på hva du tenker på.

 

Når "spørsmål ved enkelte handlinger" i realiteten er dobbeltmoralsk fokus på kun Israel når det er utallige andre som gjør tusen ganger verre ting eller samme ting som andre vestlige land gjør også, så er det vanskelig å tenke seg andre grunner til å fokusere på nettopp lille Israel når det er så mange andre verstinger å ta seg av først.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Vel, det drepes vel i snitt 10 palestinere for hver israeler og da blir det i utgangspunktet litt småleit og selge seg inn som offeret.

Slett ikke. Grunnen til at det ikke drepes flere israelere er at Israel har brukt enorme ressurser på å sikre innbyggerne sine. På den annen side har du Hamas som bruker alle sine krefter på å få folk på begge sider drept, og de oppfordrer palestinere til å ofre livet som "martyrer".

 

Så det du i realiteten gjør er å si at det er galt av Israel å beskytte innbyggerne sine, for siden de lykkes så godt med det så betyr det at det ikke er palestinerne som er den aggressive parten likevel.

 

Dessuten er Israel militært overlegne så det blir fort et sånt storebror som slår lillebror scenario. I tillegg er det jo disputt om hvem som egentlig har rett til å bosette seg hvor blandt alle helligdommene.

Tenk deg om Israel ikke hadde vært militært overlegne. Da hadde Holocaust del 2 vært gjennomført for lengst.

 

Det er en disputt om jødene skal få lov til å være i fred på den lille flekken med land de sikret seg. Husk at hvis ikke araberne hadde angrepet Israel så hadde for eksempel Gaza og Vestbredden aldri blitt invadert og okkupert.

 

En burde spærra av hele greia nedi der, jagd alle ut og lagd nasjonalpark. Alt for mange religøse statutter i det området til at det noengang kan gå bra før folk tar til fornuften og legger religion på hylla.

Hvorfor skal jødene få lide for arabernes rasisme og aggresjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en løgnaktig propagandaside som ikke nevner at f.eks. 15-åringen som listes på siden ble skudd i det han prøvde å sabotere og ta seg gjennom grensegjerdet mellom Gaza og Israel.

 

2 : Israel har en blokade som ødelegger for Palestinerne

Og leser du den artikkelen så ser du at Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005. Blokaden ble opprettet i 2007 på grunn av det økende antallet angrep. Det er altså palestinernes egen blodtørst som har tvunget Israel til å ty til en blokade for å beskytte seg selv.

 

3 : Israel okkuperer land som har vært hos palestinerne i mange generasjoner.

Sånn går det når de ypper på israelerne og tvinger dem til å utvide områdene sine for å beskytte seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at Israel gjør ting de ikke ønsker andre skal gjøre mot dem. De utfører handlinger som de mener var veldig galt ble utført mot dem. Og når folk da kritiserer dem for dette så har de egentlig ikke noe svar. Derimot har de funnet ut at skyldfølelsen sitter dybt, og det å bare kalle folk for antisemitter når de kritiserer er enkelt måte å "kvitte" seg med kritikken. Og unngå å måtte svare på den.

Hvilke ting gjør Israel som de ikke ønsker at andre skal gjøre mot dem? Hvilke handlinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...