Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal fri til kjæresten min etter 6år sammen(på tide?). Vi er nærmere 30år og har forholdsvis god økonomi. Jeg har fint mulighet til å legge ut 20k for en forlovelsesring, men er det vits? Kjæresten har lenge mast på når jeg skal fri, men hun er ikke ei som liker å gå med ringer/smykker. Burde jeg bruke så mye penger på noe hun ikke liker å gå med?(Ja, hun sier selv at hun ikke er noe fan av å gå med ring, men hun vil ha en forlovelsesring). Jeg ser for meg at hun kommer til å synes det er "stress" å gå med ringen, så hu vil nok ha den, men kanskje ikke bruke den. Noe som er helt greit, for jeg er lik selv.. Hva mener dere jeg skal gjøre/bruke?

 

Anonymous poster hash: 25716...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del liler jeg ikke ideen om at alt skal koste så inne h mye penger og at bedrifter skal sko seg på slike personlige ting.

 

Når det gjelder gaver osv til nære relasjoner så liker heller å gi ting som betyr noe enn ting som koster.

 

Når jeg fridde til min forlovede så bestilte jeg håndlagede ringer på bestilling etter mitt ønske fra ei jente som dreiv på med dette. Det kostet ikke da vi begge er personer som liker rustikke og subtilt design kontra prangende bling som skriker "se på meg". Ting jeg liker blir gjerne dyrt da det ofte koster mye å bestille ting custom, men da betaler man for håndverket/talentet og støtter disse i motsetning til å kaste penger på en kynisk maskin som har satt en kunstig, hysterisk pris på en stein de fant i bakken, hordet og kjørte en hundreår lang pr kampanje for å overbevise hvermannsen om at dette var noe som var verdt to månedslønner.

 

I kjærlighet er det for oss handlinger som betyr noe, ikke penger - men folk er forskjellige.

 

/Rant end

Haha :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Normen (takket være markedsføring fra diamantselskaper) er ca. én månedslønn. Tjener man en del over snittet er normen ca. tre månedslønninger.

 

Jepp, eksen min maste alltid om de 3 månedslønnene. Hun fikk heligvis aldri no ring... 

 

Jeg ville absolutt lagt pengene i opplevelsen rundt det hele i tillegg til en fin ring å se tilbakepå som ikke nødvendigvis tar alle sparepengene. 

Lenke til kommentar

Normen (takket være markedsføring fra diamantselskaper) er ca. én månedslønn. Tjener man en del over snittet er normen ca. tre månedslønninger.

 

Haha, ikke i min verden!

Jeg brukte ca 4000 på ring i hvitt gull, med 5 diamanter. Jeg syns dette var mer enn nok, og hun ble veldig glad.

 

Men hvorfor skulle det være tre månedslønner hvis man tjener bra? Verdien (etter dine og markedsføringens vurderinger) er jo først og fremst lineær funksjon av inntekten. Hvorfor skulle den vokse eksponentielt dersom man tjener over snittet?

 

Anonymous poster hash: b2a2f...a40

Lenke til kommentar

 

Haha, ikke i min verden!

Jeg brukte ca 4000 på ring i hvitt gull, med 5 diamanter. Jeg syns dette var mer enn nok, og hun ble veldig glad.

 

Men hvorfor skulle det være tre månedslønner hvis man tjener bra? Verdien (etter dine og markedsføringens vurderinger) er jo først og fremst lineær funksjon av inntekten. Hvorfor skulle den vokse eksponentielt dersom man tjener over snittet?

 

Anonymous poster hash: b2a2f...a40

 

 

Tipper det har en sammenheng med at de "rike" ikke nødvendigvis har så store månedslønner da det kommer inn penger i fra andre "kilder". Uavhengig av dette er det en latterlig regel. I mine øyne bør en bruke minst mulig penger på diamanter, det er en latterlig svindel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Haha, ikke i min verden!

Jeg brukte ca 4000 på ring i hvitt gull, med 5 diamanter. Jeg syns dette var mer enn nok, og hun ble veldig glad.

 

Men hvorfor skulle det være tre månedslønner hvis man tjener bra? Verdien (etter dine og markedsføringens vurderinger) er jo først og fremst lineær funksjon av inntekten. Hvorfor skulle den vokse eksponentielt dersom man tjener over snittet?

 

Anonymous poster hash: b2a2f...a40

Det er vel åpenbart. Alle trenger å dekke basisbehov, i Norge koster det ca. kr 20 000 i mnd å overleve med mat, husleie, strøm osv. Dette er utgifter alle har. De som har utbetalt 23 000 i mnd kan bruke kr 3000 på «hva de vil», mens de som tjener kr 30 000 kan bruke nesten tre ganger så mye på «hva de vil». Derfor er det vesentlig mye bedre å tjene 30 000 i mnd enn forskjellen på 23 000 og 30 000 skulle tilsi.

 

For øvrg får du neppe hvitt gull med diamanter for 4 store. Du har blitt lurt. Tipper kunstig fremstilte diamanter, som omtrent er gratis.

Lenke til kommentar

Kjæresten din høres fornuftig ut. Sikker på at du i det hele tatt trenger å gi en ring?

 

Kona mi fikk ingen forlovelsesring. Smykker er som å kaste penger ut av vinduet. Finnes få ting som er mer idiotiske å kjøpe.

 

Unntaket er vell helt enklte ringer i rent gull. De har en konkret verdi. Men de passer bedre som gifteringer.

Lenke til kommentar

Tror du burde spørre din tiltenkte kone hva hun selv vil ha. Dyr bling, stort frieri, best of both worlds, eller bare helt formelt spørsmål uten gjøre noen stor sak av det.

 

Amerikansk film og sitcom har ila de siste 30 årene fått folk til å tro at frieri er en handling som skjer spontant og uten større diskusjon i forkant. Det er jo ikke sånn det fungerer. Du burde vite hva svaret er før du spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...