Gå til innhold

Oppsigelse av NRK lisens


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei,

 

Jeg sa leverte inn skjema for å si opp NRK lisensen min for en stund siden, der jeg spesifiserte at TVen var solgt og at jeg derfor ikke lenger brukte den.

 

I dag fikk jeg et nytt skjema av en saksbehandler der NRK blant annet etterspurte hvem jeg hadde solgt den til og når.

 

TVen ble solgt på Finn for noen måneder siden og jeg spurte ikke akkurat etter navnet til personen jeg solgte det til.

 

Hva skjer vis jeg ikke klarer å navngi personen som nå har TVen?

 

Må jeg fortsette å betale lisens på en TV jeg ikke eier? Får jeg bot? :(

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Sjå neste innlegg.

 

Det har ingen betydning for din lisens kven du solgte den til. Dei vil vel berre finne ein ny person å melde inn.

 

Svar at du ikkje kjenner namnet på personen. Eg kan aldri tenke meg at dei kan pålegge deg å informere om det heller.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det har ingen betydning for din lisens kven du solgte den til. Dei vil vel berre finne ein ny person å melde inn.

 

Svar at du ikkje kjenner namnet på personen. Eg kan aldri tenke meg at dei kan pålegge deg å informere om det heller.

 

Hva med å lese Forskrifter om fjernsynsmottakere før man svarer?

 

§ 7.Overdragelse

Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til.

Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget.

For ervervsmessig salg eller utleie av mottakere vises det til egne forskrifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva med å lese Forskrifter om fjernsynsmottakere før man svarer?

 

§ 7.Overdragelse

Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til.

Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget.

For ervervsmessig salg eller utleie av mottakere vises det til egne forskrifter.

 

Takk skal du ha.

 

Dersom det blir solgt til ein person som ikkje er registrert som lisensbetalar, sender dei ut faktura med ein gong eller spør dei først om det er vedkomande som skal bruka den?

Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

 

Dersom det blir solgt til ein person som ikkje er registrert som lisensbetalar, sender dei ut faktura med ein gong eller spør dei først om det er vedkomande som skal bruka den?

Da vil de sende ut lisenskrav på samme måte som om du kjøpte i butikk og ikke er registrert med lisens fra før.

Lenke til kommentar

Jeg fikk dette fra NRK for noen dager siden, den 26.06.2018 sendte jeg inn skjemaet for oppsigelse på siden til NRK.

Det er på tide de faktisk leser paragrafene de siterer.

Etter §9 må man gi skriftlig beskjed før ny termin som jeg har gjort, man trenger ikke å plombere tv'en selv men man må gi NRK mulighet til det.

Jeg har plombert TV'en og skrev i skjemaet på NRK siden "hvilken epost kan jeg sende bekreftelse til"

Det er på tide at alle i lisensavdelingen får sparken så kan de kode sendingen, så kan de som vil ha dritten betale for det.

 

Du må dokumentere plombering av TV-apparatet før du kan få lisensfritak Vi viser til din henvendelse mottatt 26.06.2018 hvor du ønsker å si opp din lisens fordi du har plombert din TV. Før vi kan avslutte din lisens må du sende dokumentasjon på plomberingen på TV-apparatet og bekrefte at du ikke kan motta TV-signaler. Lisensen fortsetter. Ny giro vil bli sendt. Hvordan søker du om lisensfritak? Du må sende oss dokumentasjon fra et TV-verksted som bekrefter at TV-apparatet er plombert. I tillegg må du bekrefte at du ikke kan ta inn TV-signaler på annen måte ved å fylle ut og returnere vedlagte skjema. Har du flere TV-apparater må du plombere eller redegjøre for samtlige. Hvilket TV-apparat har vi registrert på lisensen din? Vi har registrert PANASONIC TXP42ST60Y kjøpt 06.07.2013 Når opphører avgiftsplikten? Lisensen er delt inn i to terminer per år, med terminstart 1. januar og 1. juli. Avgiftsplikten opphører fra og med terminen etter at du har sendt oss dokumentasjonen. Hvilket lovverk er lagt til grunn? Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, 2 og 9.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Jeg fikk dette fra NRK for noen dager siden, den 26.06.2018 sendte jeg inn skjemaet for oppsigelse på siden til NRK.

Det er på tide de faktisk leser paragrafene de siterer.

Etter §9 må man gi skriftlig beskjed før ny termin som jeg har gjort, man trenger ikke å plombere tv'en selv men man må gi NRK mulighet til det.

Jeg har plombert TV'en og skrev i skjemaet på NRK siden "hvilken epost kan jeg sende bekreftelse til"

Det er på tide at alle i lisensavdelingen får sparken så kan de kode sendingen, så kan de som vil ha dritten betale for det.

Har du dokumentasjon på plombering, eller har du gjort det selv?

Lenke til kommentar

Det står i §9 "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

Altså trenger man ikke å plombere selv men jag har fått gjort det på verksted, men det er ikke mulighet for å sende vedlegg på skjemaet NRK har på siden sin og jeg spurte etter epost adresse i oppsigelsen siden jeg ikke fant den på siden demmes.

Lenke til kommentar

Aldri helt skjønt hvordan sånn plombering virker.

Er det antenne inngangen som blir plombert?

Hva da med HDMI,kan jo få inn tv via den men plomberes den/de så er vel tv ubrukelig til alt?

https://www.slipplisens.no/#plombering

 

https://www.dinside.no/okonomi/hvordan-slippe-nrk-lisens/61091322#_ga=2.146705076.1862165662.1540363635-1808881838.1540363635

Endret av Blu-Boss
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...