Gå til innhold

Forskning viser at foreldres inntekt er ekstremt mye viktigere enn barnets evner/genetikk når det kommer til å oppnå og fullføre høyere utdannelse


Anbefalte innlegg

Nå er det 33.4% som har bachelor eller høyere i USA -- mot 33.9% for Norge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor's_degree_or_higher

https://www.ssb.no/utniv/

For å ikke glemme at en "bachelor" i USA ikke er det samme som i Norge. Mange bachelor grader i USA er ikke godkjente i Norge.

En bachelor på i mange "community colleges" tilsvarer omtrent "studie kompetanse" i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer vanlig med nettbaserte studier i USA enn i Norge. Og kanskje det er flere som tar 1 års studier. Det kan forklare noe av forskjellen. Men USA er kjent for å være flinke på utdannelse, så det er ingen grunn til å undervurdere dem. Amerikanere har vært blant de høyest utdannede i verden i lang tid. De treffer også godt på høyere utdannelse opp mot behov i arbeidsliv, eller ihvertfall gjorde de det for 10-15 år siden, da jeg så statistikker på dette.

 

Vi burde få flere nettbaserte studier også i Norge. De er billige, og gir gode muligheter til høyere utdannelse for dem som har barn og er i jobb. Det er bare for Norge å kaste seg på denne trenden. Arbeidsgivere bestemmer selv hvem de vil ansette eller ikke. De finner fort ut om nettbaserte studier har noe for seg.

Lenke til kommentar

Amerikanere har vært blant de høyest utdannede i verden i lang tid. De treffer også godt på høyere utdannelse opp mot behov i arbeidsliv, eller ihvertfall gjorde de det for 10-15 år siden, da jeg så statistikker på dette.

Min erfaring med høyt utdannede amerikanere er at mange av de har vært svært dyktige i fagene de har studert og deretter jobbet innenfor.

 

Når det gjelder almennkunnskap har de gjennomgående vært langt mindre imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driter bjørnen i skogen? Selvsagt er flaks den viktigste årsaken til at personer blir vellykkede.

 

Samfunnet vi har bygd opp siden krigen har vært veldig god til å senke viktigheten av flaks, og å øke viktigheten av hardt arbeid og evner. Det er hovedmålet til vårt sosialdemokrati. Det har vært Norges store styrke, og hovedgrunnen til at vi har det så godt.

 

Men dette systemet er under angrep. Når regjeringen vår kutter i støtteordninger, så er det for å dra opp stigen etter seg, så de forblir alene på toppen.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvsagt vil jeg ikke si det er. Det er heller noe man må forstå, man må skaffe seg et perspektiv som strekker seg et stykke utover egen nesetipp. Instinktivt tror jeg de fleste vellykkede mennesker (og mange tapere) føler seg mer eller mindre self made, selv langt ute på venstresiden. Jeg tror det er noe av grunnen til at solidariteten er i ferd med å oppleve et tilbakeslag - veldig mange har det veldig godt, ser på velstanden som selvforskyldt og velfortjent, og glemmer at den er fremkjempet av andre. Hvis jeg fortjener å ha det så bra som jeg har det, må det nesten også bety at de som ikke har det så bra fortjener sin skjebne. Det er det jeg kaller stormannsgalskap. Putter man nok penger på den, forsvinner bakkekontakten fullstendig. 

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ikke glemme at en "bachelor" i USA ikke er det samme som i Norge. Mange bachelor grader i USA er ikke godkjente i Norge.

En bachelor på i mange "community colleges" tilsvarer omtrent "studie kompetanse" i Norge.

Du får ikke bachelor grad på de aller fleste community colleges, du får bare en associates degree. Kvalitetet varierer ganske mye blant universiteter rundt usa. Noe universiteter tiltrekker bare flinke studenter, andre tiltrekker studenter fra dårlige skoler og derfor får forskjellige resultater. Jeg gikk på et middelmådig universitet generellt men som hadde noe fag som var på veldig et høyt nivå
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...