Gå til innhold

Gamle filmruller i skuffer og skap: Slik digitaliserer du fotominnene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken adapter brukte dere på Nikon D850? Denne selges sikkert separat slik at man kanskje kan bruke eksisterende kamerahus.

Det er nok denne det snakkes om:

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1019689223/nikon/es-2-film-digitizer-kit?gclid=Cj0KCQjwr4beBRDNARIsAGZaZ5fuTCBxefgq5hBu-8scVQNU3t1BacH5Z46GbZEAa95XsMFGBElfHM4aAiGaEALw_wcB#fo_c=2512&fo_k=ba0cf9a4f4fc66d0532668b8d0f661ab&fo_s=gplano

 

D850 skal visstnok ha en egen modus for digitalisering av bilder, men det er ikke helt klart for meg hva denne gjør utover å konvertere negativer til positive dersom man lagrer i jpeg.

Lenke til kommentar

Apper som Photomyne bør også vurderes. Photomyne bruker mobilkameraet, og utfører automatisk ting som beskjæring og perspektivkorrigering (for å korrigere for perspektiveffekten som oppstår hvis man holder kameraet litt skjevt i forhold til albumsiden).

De har en gratis prøveversjon. Helt klart verdt å prøve ut, mener jeg, før man eventuelt bestemmer seg for at man trenger de få ekstra prosentene med oppløsning og kvalitet som en profesjonell scanner kan tilby.

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

Apper som Photomyne bør også vurderes. Photomyne bruker mobilkameraet, og utfører automatisk ting som beskjæring og perspektivkorrigering (for å korrigere for perspektiveffekten som oppstår hvis man holder kameraet litt skjevt i forhold til albumsiden).

 

De har en gratis prøveversjon. Helt klart verdt å prøve ut, mener jeg, før man eventuelt bestemmer seg for at man trenger de få ekstra prosentene med oppløsning og kvalitet som en profesjonell scanner kan tilby.

 

Jeg har hørt at Snapchat er ennå kjappere, og det er vel det viktigste for folk flest? Drit i kvaliteten...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trengte ikke lese lengre enn til mobilkameraet

 

Jada, jeg skjønte at det var omtrent dit du hadde lest... 

 

Grunnen til at det er et alternativ, på tross av ordet mobilkamera, er at gamle familiebilder fra 70-tallet oftest ikke er noen tekniske mesterverk i utgangspunktet. Det er ofte lav oppløsning, litt fuzzy kvalitet, og så som så fargegjengivelse. For vanlige familiebilder fra svunne tider ligger oftest den tekniske kvaliteten godt innenfor det som et mobilkamera klarer å fange opp i godt lys.

 

Det er bare å prøve appen. Den gir som sagt gode resultater for den type anvendelser som jeg nevner.

 

Det er ikke sikkert den duger for ivrige amatørfotografer med gamle negativer fra høykvalitets speilreflekskamera. Men for 95% av alle bilder som folk flest har liggende rundt om i albumene sine er slike apper faktisk godt nok, tro det eller ei...

 

Det er uansett ikke den tekniske kvaliteten som er problemet ved slike innscanninger. Problemet er i det hele tatt å gidde å begynne på jobben. Der kan en lavterskelløsning som en app være en god løsning. Man kan kanskje scanne inn bulken av bildene sine på den måten, og så kan man dra frem en negativ-scanner på de bildene som man virkelig er fornøyd med, og som man kanskje ønsker å ta ut i høyere kvalitet og større format. :)

Endret av BjartmarO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om originalbildene ikke er beste kvalitet så betyr det ikke at du like greit kan bruke et elendig kamera for å ta bilde av det igjen... Det er ikke sånn det fungerer.

 

Det blir som å bruke Google Translate fra et språk til et annet, så til et tredje. Det er ikke som at hvis første oversettelse ikke var så bra, så kan du og like godt bruke GT for neste siden utgangspunktet ikke var så bra. Nei, i tredje språket ender det da opp som masse rot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om originalbildene ikke er beste kvalitet så betyr det ikke at du like greit kan bruke et elendig kamera for å ta bilde av det igjen... Det er ikke sånn det fungerer.

 

Det er bare å prøve, Lunaris.

 

Nye mobilkamera har en effektiv oppløsning opp mot 12 megapixel eller mer. Gamle albumfoto har oftest en effektiv oppløsning rundt 4 megapixel, pluss/minus.

 

Da kan man trygt resample. Bare tenk Nyquist's samplingsteorem. Sammenligningen din med Google Translate er i alle fall bare rør...  :) 

Lenke til kommentar

 

Hvilken adapter brukte dere på Nikon D850? Denne selges sikkert separat slik at man kanskje kan bruke eksisterende kamerahus.

Det er nok denne det snakkes om:

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1019689223/nikon/es-2-film-digitizer-kit?gclid=Cj0KCQjwr4beBRDNARIsAGZaZ5fuTCBxefgq5hBu-8scVQNU3t1BacH5Z46GbZEAa95XsMFGBElfHM4aAiGaEALw_wcB#fo_c=2512&fo_k=ba0cf9a4f4fc66d0532668b8d0f661ab&fo_s=gplano

 

D850 skal visstnok ha en egen modus for digitalisering av bilder, men det er ikke helt klart for meg hva denne gjør utover å konvertere negativer til positive dersom man lagrer i jpeg.

Takk for nyttig innspill. Det er selvsagt ES-2 adapteren journalisten har brukt, og vi har lagt inn info om adapteren i teksten.

 

Per Helge Seglsten,

TU-desken

Lenke til kommentar

En litt sen kommentar..

 

Det tyske firmaet Reflecta (reflecta.de) har i mange år produsert høykvalitets lysbildeskannere med utangspunkt i sine lysbildefremvisere. Her får man automatisk mating med standard Leitz-kasetter, rask skanning med automatisk støvfjerning og meget høy oppløsning. Prisen er også høy, selv om det av og til finnes brukte å kjøpe på Finn og ebay.de. Jeg har brukt produktet i mange år og kan absolutt anbefale det.

 

Jeg anbefaler også denne siden: https://www.filmscanner.info/en/. Dette er skrevet av en meget grundig tysk ingeniør som driver med filmskanning. Han har testet det meste og på sidene hans finnes det mye nyttig informasjon om emnet lysbildeskanning. Det aller meste er oversatt til engelsk, noe finnes kun på tysk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...