Gå til innhold

Massiv Surface-lansering i natt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har SF Pro 2017 så det blir nok ikke å oppgradere enda, selv om svart farge var litt fristende. Blir kanskje å vurdere SF Book 3 når den kommer på grunn av GPU, men liker veldig godt oppsettet jeg har med SF Pro. Kunne tenkt meg at SF Book 3 kom med både sin egen tastaturdel, samt en som tilsvarer den på SFP. Det hadde vært gull.

Lenke til kommentar

Det ble solgt 16.8% færre surface-enheter i 2017 enn i 2016.

Laptopmarkedet synker, nettbrettmarkedet står det verre til med, og Surface har ikke noe renommé i noen av dem.

La oss ta mye i og si at 3% er Surface-enheter. Det tror jeg er fordi Surface er mye akkurat det samme, bare ekstremt mye dyrere, med et OS som også har synkende markedsandeler. Til prisen av tastaturet alene får man noe dugelig med Android.

 

Ser ikke at behovet for mer krefter er der, ei heller for dem som allerede har, og ikke får man brukt det i formfaktoren, især ikke med masse tilbehør som formelig skriker av lett kontorarbeid. Blir som å markedsføre det lukkede office 365 når det åpne LibreOffice finnes. Det er vanskelig å markedsføre nisje til bermen.

 

Oppsummert,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det ble solgt 16.8% færre surface-enheter i 2017 enn i 2016.

Laptopmarkedet synker, nettbrettmarkedet står det verre til med, og Surface har ikke noe renommé i noen av dem.

La oss ta mye i og si at 3% er Surface-enheter. Det tror jeg er fordi Surface er mye akkurat det samme, bare ekstremt mye dyrere, med et OS som også har synkende markedsandeler. Til prisen av tastaturet alene får man noe dugelig med Android.

 

Ser ikke at behovet for mer krefter er der, ei heller for dem som allerede har, og ikke får man brukt det i formfaktoren, især ikke med masse tilbehør som formelig skriker av lett kontorarbeid. Blir som å markedsføre det lukkede office 365 når det åpne LibreOffice finnes. Det er vanskelig å markedsføre nisje til bermen.

 

Oppsummert,

Er helt naturlig at disse får en oppgradering av CPU når den nye generasjonen er ute. Det kan til og med gi dem bedre batterilevetid.

 

Tror ikke man bør se på Surface som et nettbrett som kan fungere som en laptop, men heller som en laptop som også kan fungere som et nettbrett. Kunne selv tenkt meg et slikt til tider, men jeg har andre krav (GPU og god Linux-støtte) som ikke gjør det aktuelt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det ble solgt 16.8% færre surface-enheter i 2017 enn i 2016.

Laptopmarkedet synker, nettbrettmarkedet står det verre til med, og Surface har ikke noe renommé i noen av dem.

La oss ta mye i og si at 3% er Surface-enheter. Det tror jeg er fordi Surface er mye akkurat det samme, bare ekstremt mye dyrere, med et OS som også har synkende markedsandeler. Til prisen av tastaturet alene får man noe dugelig med Android.

 

Ser ikke at behovet for mer krefter er der, ei heller for dem som allerede har, og ikke får man brukt det i formfaktoren, især ikke med masse tilbehør som formelig skriker av lett kontorarbeid. Blir som å markedsføre det lukkede office 365 når det åpne LibreOffice finnes. Det er vanskelig å markedsføre nisje til bermen.

 

Oppsummert,

At du mener Libre Office kan sammenlignes med Office 365 viser hvor lite peiling du har.

Og når du sier Surface regner jeg med du mener Surface Pro? Du vet at det finnes Book, Laptop, Sutdio og Go også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da ble det oppgradering igjen... ;) Pro (5) var bedre enn Pro 4, men det virker som om de har fått enda mer futt i sakene på Pro 6, så da havner nok snart min Pro (5) på Finn. Bra at de kuttet ut et tullet med at de bare kalte den forrige for Pro, uten noe tall, og at de uansett fortsatte på det logiske, som var 6.

 

Edit: Skuffende at man ikke kan få i5 med 512 SSD, det hadde jeg håpet ville være på plass nå. Jeg trenger verken 16 gb RAM (jeg kjører ikke mange store programmer samtidig), og jeg trenger slett ikke i7 (jeg kjører ikke noe veldig tyngre enn Word), men lagringsplass får man aldri nok av.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Da ble det oppgradering igjen... ;) Pro (5) var bedre enn Pro 4, men det virker som om de har fått enda mer futt i sakene på Pro 6, så da havner nok snart min Pro (5) på Finn. Bra at de kuttet ut et tullet med at de bare kalte den forrige for Pro, uten noe tall, og at de uansett fortsatte på det logiske, som var 6.

 

Edit: Skuffende at man ikke kan få i5 med 512 SSD, det hadde jeg håpet ville være på plass nå. Jeg trenger verken 16 gb RAM (jeg kjører ikke mange store programmer samtidig), og jeg trenger slett ikke i7 (jeg kjører ikke noe veldig tyngre enn Word), men lagringsplass får man aldri nok av.

 

Hadde gjerne tatt 16 GB Ram, 512 SSD og i5. Gjør endel arbeid som krever endel minne, og på en maskin som ikke kan oppgraderes, tar jeg heller for mye enn for lite eller passe akkurat nå. Men det er lite CPU eller GPU-intenst jeg jobber med, så i5 holder godt, lenge.

 

Men vil ha LTE i tillegg, noe man kan få om man får kjøpt som firmakunde.

 

Flott med sort farge, men nå er det på tide de får fullverdige USB-C porter, og helst 3-4 av de...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at USB-C bryr meg null og niks. Jeg har ikke bruk for det, det eneste det ville ført til var behov for adaptere til vanlig USB. Det er greit nok for mobiler, så fruen slipper å tenke på hvilken vei hun setter inn laderen (min S9 har også det, men jeg har aldri brukt den, jeg overfører filer på wifi og lader med ladeplater). Men så lenge de beholder minst én vanlig USB på selve enheten (til en dongel jeg trenger i jobben) og ikke dropper Surface-dockingportene (jeg har docking med alle portene fulle, både skjermer, nettverk og alt av USB), blåser jeg i akkurat det. ;) Men etter nærmere ettertanke må jeg nok se hva de skal ha for en i7 med 512 GB lagring. Hvis jeg kan snike den inn under 15 000 (demo eller lett brukt), funker det. Jeg orker ikke avskrivninger på firmaet, jeg vil kunne trekke det fra i ett sveip.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jo alt unntatt den aller billigste typen 256 GB, det er bare den aller billigste som har 128. Men jeg tror nok at for folk flest vil USB-C være en plugg de bruker til å lade mobilen sin i en del år framover. Den eneste fordelen er at den vel (hvis jeg har forstått det riktig) kan la de som har tid til å spille (forrige gang jeg rundet noe var vel Doom 2, jeg kom omtrent halvveis i Half-life, passende nok...)  ha en ekstern boks med et ordentlig skjermkort. Men jeg vet ikke om en Surface med i7 ULV-prosessor vil være rask nok til spill uansett. Lagring klarer vel ikke så veldig mye mer enn USB-3-hastighet uansett.

Lenke til kommentar

At du mener Libre Office kan sammenlignes med Office 365 viser hvor lite peiling du har.

Kjempeargument. Sammenlignbart kun i positiv favør riktignok. Office 365 har en rekke bakdeler LibreOffice er forskånet.

Det finnes mange tjenester til LibreOffice som gjør det ekvivalent hva gjelder funksjonalitet _utover det hvermannsen har bruk for_. Det kan man ikke markedsføre seg bort fra.

 

Og når du sier Surface regner jeg med du mener Surface Pro? Du vet at det finnes Book, Laptop, Sutdio og Go også?

Antall solgte enheter er selvfølgelig også innbefattet de andre enhetene. Når nå disse andre ikke får oppdateringer, og de har enda hardere konkurranse, er det ikke veldig aktuelt framover. Når jeg sier at Pro ikke trenger mer regnekraft, er det fordi det skorter på så mange andre ting at det ikke blir noen nye kunder eller særlig behov for oppdatering for dem som allerede er.

 

Elektronikksalgsstedene førte ikke Surface-enheter som lagervare fra før av, kun 1 eller 2 enheter av toppmodellene for forretningsfolk som vil lette på børa.

 

Min spådom er at påkostede Chromebooks kommer til å ta over dette luksussegmentet, og dreie noe av det tradisjonelle bærbarsalget dithen. Nå har jo HP meldt seg på i Windows-land for ting som er i skjæringsilden mellom nettbrett og bærbar, så da støtter jeg meg til spådommene om at Surface er ferdig i 2020.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg at en Chromebook kan overta for noe som helst, for de fleste jobber har et eller annet spesialprogram som ikke kjører under noe annet enn Windows, til nød på Mac. Det fins selvsagt unntak, men da er man som regel langt inne i programmerer/nerdeland av stillinger. Enten det er bank, medier, whatever, så er alternativene enten Mac eller Windows. Chromebooks og spesielt Linux, som nerdegjengen har hylt om at er "det som skal knuse Windows" siden jeg begynte med pc-er rundt 1987, uten at det har funnet noe marked utenfor menigheten og serverbruk (ja, jeg vet at Mac-OS har Linux i bunnen, men det er på ingen måte open source) vil aldri være aktuelt i noe som kan fungere som en fullverdig pc både i jobb og alt annet.

Endret av Mastiff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er likt den som er nå (og det tipper jeg), er det bak støttebeinet og i fluktmed det andre der. Aldri sett det som noe problem på mine tre Surfacer. Det som er irriterende, er at det tar en jævla evighet før den kommer til Norge. Orker ikke importere på grunn av garantien, og det blir også dyrere enn å kjøpe den her, med mva. og gebyrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...