Gå til innhold

Timeantall for mitt "årsverk"


Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret over hva som er mitt timeantall per år i forhold til årslønna mi. Jeg kommer til å bruke fiktive tall på lønn, da det er forholdstallene som er interessante. Jeg tjener 120 000 i året. I følge dinside.no sin kalkulator skal jeg da tjene 63,62 kroner per time. Hvis jeg antar 1950 timer per år skal dog timelønnen være 61,54. Men når jeg får utbetalt overtid baseres det på en timelønn på 66,86. Hva skyldes disse forskjellene egentlig?

 

En annen kuriositet: Hvis jeg deler min årslønn på min faktiske timelønn så 1794,92 timer per år. Synes det er litt merkelig.

 

Jeg har 40-timers uke (som så fint heter betalt lunsj), vanlig 5 ukers ferie med 12% feriepenger og en ordning med sommertid fra og med hele juni til og med hele august. Anonymous poster hash: 95a6b...56d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt forvirret over hva som er mitt timeantall per år i forhold til årslønna mi. Jeg kommer til å bruke fiktive tall på lønn, da det er forholdstallene som er interessante. Jeg tjener 120 000 i året. I følge dinside.no sin kalkulator skal jeg da tjene 63,62 kroner per time. Hvis jeg antar 1950 timer per år skal dog timelønnen være 61,54. Men når jeg får utbetalt overtid baseres det på en timelønn på 66,86. Hva skyldes disse forskjellene egentlig?

 

En annen kuriositet: Hvis jeg deler min årslønn på min faktiske timelønn så 1794,92 timer per år. Synes det er litt merkelig.

 

Jeg har 40-timers uke (som så fint heter betalt lunsj), vanlig 5 ukers ferie med 12% feriepenger og en ordning med sommertid fra og med hele juni til og med hele august. Anonymous poster hash: 95a6b...56d

 

Ett årsverk regnes som oftest(etter min erfaring) med 1950 timer. Siden du har betalt lunsj kommer dette som ekstra timer.

 

Si du har 120 000 i årslønn, 120 000/1950 61,54 pr time. 

Du skal da ha en måndeslønn på 10 000 fast + overtid for pausene dine. 

Lenke til kommentar

Ett årsverk regnes som oftest(etter min erfaring) med 1950 timer. Siden du har betalt lunsj kommer dette som ekstra timer.

 

Si du har 120 000 i årslønn, 120 000/1950 61,54 pr time. 

Du skal da ha en måndeslønn på 10 000 fast + overtid for pausene dine.

Jeg har 120 000 i årslønn og 10 000 fast. Hvis jeg jobber overtid, altså mer enn 8 timer (7 timer juni-august), så får jeg overtidsbetalt for 66,86 per time + 50% overtidstillegg. Anonymous poster hash: ec4c3...866
Lenke til kommentar

Jeg har 120 000 i årslønn og 10 000 fast. Hvis jeg jobber overtid, altså mer enn 8 timer (7 timer juni-august), så får jeg overtidsbetalt for 66,86 per time + 50% overtidstillegg.

 

Anonymous poster hash: ec4c3...866

Med kortere arbeidsdag i tre mnd er det vanskelig for oss å vite.

 

Spør arbeidsgiver og be om en liten forklaring. Det er helt normalt å spørre om slikt.

Lenke til kommentar

Med kortere arbeidsdag i tre mnd er det vanskelig for oss å vite.

 

Spør arbeidsgiver og be om en liten forklaring. Det er helt normalt å spørre om slikt.

Ja, jeg kan høre. Sånn i utgangspunktet har jeg forstått at såkalt "sommertid" med 1 time mindre til dagen er en ren gode vi har som ansatte. Altså, hvis den forsvinner så ville årslønn, månedslønn og timelønn vært den samme.

 

Virker som dere har en avtale som snittberegner timene deres, les avtalen din nøye.

Det står ingenting om det i min arbeidsavtale. Det er kun spesifisert ting som 5 ukers ferie og årslønn. Anonymous poster hash: ec4c3...866
Lenke til kommentar

Ja, jeg kan høre. Sånn i utgangspunktet har jeg forstått at såkalt "sommertid" med 1 time mindre til dagen er en ren gode vi har som ansatte. Altså, hvis den forsvinner så ville årslønn, månedslønn og timelønn vært den samme.

 

Det står ingenting om det i min arbeidsavtale. Det er kun spesifisert ting som 5 ukers ferie og årslønn. Anonymous poster hash: ec4c3...866

 

En kan ikke drive slik(8 timers dager en periode, 7 timers en annen) uten at det foreligger en avtale som spesifiserer dette.

Lenke til kommentar

En kan ikke drive slik(8 timers dager en periode, 7 timers en annen) uten at det foreligger en avtale som spesifiserer dette.

Arbeidstiden henviser til personalhåndboken og med en oversikt over hvordan den var per signeringsdato. Det var altså 8 timers dag i 9 måneder og 7 timers dag i 3 måneder på sommeren. Det står ingenting om timeberegning, snittberegning eller timelønn. Anonymous poster hash: ec4c3...866
Lenke til kommentar

Arbeidstiden henviser til personalhåndboken og med en oversikt over hvordan den var per signeringsdato. Det var altså 8 timers dag i 9 måneder og 7 timers dag i 3 måneder på sommeren. Det står ingenting om timeberegning, snittberegning eller timelønn.

 

Anonymous poster hash: ec4c3...866

Med en slik beregning har en iallefall flere timer enn et normalt årsverk.

Lenke til kommentar

Ja, såkalt "betalt lunsj" som nevnt. Men når jeg går på fast årslønn, så betyr jo ikke det så mye. Jeg forstår bare ikke hvor timelønnen min kommer fra. For den er jo en del høyere enn når jeg prøver å beregne den.

 

Anonymous poster hash: ec4c3...866

Det er i det minste positivt, da får du bedre bedtalt ved overtid enn om de brukte din beregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...