Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst Nettverk for opp til 50 personer over flere etasjer.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

beklager på forhånd om dette er noe som allerede er besvart.

Jeg skal forbedre nettverket i et bygg over 3 etasjer pluss kjeller.

Router (RT-N66U) står i 2 etg og dekker forsåvidt greit for alle som er der samt de i 3 etasje.
Jeg tenker å kjøre opp 2 AP'er i 1 etg. da det er her de fleste vil benytte det (30-40 brukere på en gang men ikke tung bruk)
1 AP i kjeller.

Så det jeg lurer på er følgende:

  1. Det går en cat5e kabel fra router ned i 1.etg. Kan jeg koble på en switch her, som da forer 2 AP'er i samme etg. Samt koble på AP i kjeller ved å kjøre kabel opp til Switchen som vil stå i 1. etg.? Eller må jeg kjøre kabel fra Router til hver enkelt AP?
  2. Vil det være tilstrekkelig med f.eks TP Link Archer C1200 som AP'er mtp antall brukere som skal på? Rekkevidde bør være grei men det er viktig at nettet ikke kneler når 50 stk surfer samtidig.
  3. Blir det kluss hvis jeg gir alle AP'er samme SSID og passord som hovedrouter? Brukerne er ikke datakyndige og må helst slippe å forholde seg til forskjellige SSID'er

    Forslag til andre løsninger tas gjerne imot. Har sett på mesh men det er litt dyrt og kanskje ikke så godt egnet til mange samtidige brukere?

    Har som nevnt mulighet til å kjøre kabel så langt det måtte være nødvendig.
     
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du nevner går fint. Største problemet er at en enkeltperson kan knele hele nettet med mindre huset har 1 gbit.

 

Hvis huset har 100mbit f.eks. Hva med å gi hver enkelt bruker maks 20 mbit? Sjekk at ruteren du velger støtter det (trenger ikke kjøre som AP med mindre det er viktig at folk har tilgang til hverandre over LAN)

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Alt du nevner går fint. Største problemet er at en enkeltperson kan knele hele nettet med mindre huset har 1 gbit.

 

Hvis huset har 100mbit f.eks. Hva med å gi hver enkelt bruker maks 20 mbit? Sjekk at ruteren du velger støtter det (trenger ikke kjøre som AP med mindre det er viktig at folk har tilgang til hverandre over LAN)

En del av brukerne skal ha tilgang på en felles filserver så derfor tenker jeg de bør være på samme nett. Men det med begrensing av båndbredde kan jo være aktuelt.

Men AP er vel beste løsningen her? Eneste er at jeg har hørt at man helst ikke skal bruke samme SSID, mens andre sier at det går helt fint. Også var det dette med switchen, med flere AP'er på samme switch kan det vel bli problematisk med IP addresser?

Vil det gå fint? Setter såklart statisk IP på hver AP og reserverer disse på hovedrouteren.

 

Ellers er jeg intressert i forslag til rimelige AP'er. Jeg nevnte TP Link C1200, finnes det bedre (og helst rimeligere) alternativer?

Endret av ostehøvel
Lenke til kommentar

Det vil ikke være noe problem med IP-adresser så lenge DHCP kun kjøres på ruteren nettet kommer fra og tilkoblingene er APs. AP er i praksis en nettverkskabel med den magiske muligheten at flere kan koble til den trådløst (med hver sin "kabel" direkte til router).

 

Switch blir på en måte ekstra porter på routeren.

 

Filserveren bør du koble direkte til switchen som de tyngste brukerne av filserveren kommer til å bruke (trafikken går kun via switch da).

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Etter min erfaring (som kanskje ikke er den aller største) så har det ikke fungert hos meg å ha samme ssid før jeg skaffet meg unifi ac pro. Da finnes det også rimeligere alternativ som f.eks lite eller long range. Vil heller anbefale en slik løsning. Prisen blir kanskje bittelitt høyere, men en får hva en betaler for. Fikk forøvrig ikke til å ha samme ssid på flere AP’er samtidig som det skiftet over til det hvor det var best signal før jeg kjøpte noe jeg gikk inn for ville fungere.

 

Her antar jeg nøkkelen er; kjøp rimelig å kjøp noe som ikke fungerer eller betal bittelitt mer slik at en blir fornøyd. For å ta en oppsummerig så fungerer samme ssid optimalt med unifi, med andre AP’er har jeg ikke fått det til. En tror vel at det fungerer men den er nødt til å miste dekning før den skifter AP..

 

Mitt forslag blir unifi ac lite da det høres ut som det er slikt du trenger. Det er ikke slik at hvis en betaler mer så fungerer det bare. En kan gjerne kjøpe dyrt AP og at det ikke vil fungere optimalt så skulle en ønsket at en heller kjøpte rimeligere utstyr som fungerer i stedet (som unifi ac lite f.eks). Det er ikke alltid det dyreste er best, en burde heller finne ut av hva som fungerer slik en har planer om.

Lenke til kommentar

Hei,

 

beklager på forhånd om dette er noe som allerede er besvart.

Jeg skal forbedre nettverket i et bygg over 3 etasjer pluss kjeller.

Router (RT-N66U) står i 2 etg og dekker forsåvidt greit for alle som er der samt de i 3 etasje.

Jeg tenker å kjøre opp 2 AP'er i 1 etg. da det er her de fleste vil benytte det (30-40 brukere på en gang men ikke tung bruk)

1 AP i kjeller.

 

 

Forslag til andre løsninger tas gjerne imot. Har sett på mesh men det er litt dyrt og kanskje ikke så godt egnet til mange samtidige brukere?

 

Har som nevnt mulighet til å kjøre kabel så langt det måtte være nødvendig.

Jeg ville anbefalt et litt annet produktsegment for dette. Nemlig Ubiquiti Unifi-serien. Dette er produkter som er berenget på små og mellomstore bedrifter men til en pris som er langt lavere enn tradisjonelt bedriftsutstyr. Noen av fordelene med Unifi-serien er at man har et sentralisert administrasjonsgrensesnitt, støtte for bruk av samms ssid (det er en standard som er laget av IEEE), Power over Ethernet (AP gis strøm via ethernetkabelen) og annen funksjonalitet. Det jeg forslår er følgende

 

Switch: Ubiquiti Unifi 8-60w (Switchen kan drive opptil 4 AP Lite, så det gir deg noe utvdelsesmuligheter på sikt også.)

AP: Ubiquiti Unifi AP AC Lite (her kan du kjøpe det antallet ap'er som dere har behov for.

 

 

Det går en cat5e kabel fra router ned i 1.etg. Kan jeg koble på en switch her, som da forer 2 AP'er i samme etg. Samt koble på AP i kjeller ved å kjøre kabel opp til Switchen som vil stå i 1. etg.? Eller må jeg kjøre kabel fra Router til hver enkelt AP?

Ja, med Ubiwuiti vil det være mulig å trekke kabel til en switch som deretter driver hvert sitt aksesspunkt.

 

 

Vil det være tilstrekkelig med f.eks TP Link Archer C1200 som AP'er mtp antall brukere som skal på? Rekkevidde bør være grei men det er viktig at nettet ikke kneler når 50 stk surfer samtidig.

Jeg kjenner ikke til den TP-linken, så kan ikke kommentere hva den støtter, men hvert aksesspunkt fra Ubiquiti støtter opptil 250 samtidige brukere så de vil helt klart tåle belastningen fra brukerne du skisserer. 

 

 

Blir det kluss hvis jeg gir alle AP'er samme SSID og passord som hovedrouter? Brukerne er ikke datakyndige og må helst slippe å forholde seg til forskjellige SSID'er

Med Ubiquiti blir det ikke noe problem med samme ssid fordi protokollen for å bruke samme ssid på flere aksesspunkter er støttet. Dette vil derimot ikke være støttet blant vanlig forbrukerutstyr (med unntak av mesh) fordi det er rettet mot kontorer hvor man har mange klienter og AP'er. 

 

 

En del av brukerne skal ha tilgang på en felles filserver så derfor tenker jeg de bør være på samme nett. Men det med begrensing av båndbredde kan jo være aktuelt.

Men AP er vel beste løsningen her? Eneste er at jeg har hørt at man helst ikke skal bruke samme SSID, mens andre sier at det går helt fint. Også var det dette med switchen, med flere AP'er på samme switch kan det vel bli problematisk med IP addresser?

Vil det gå fint? Setter såklart statisk IP på hver AP og reserverer disse på hovedrouteren.

 

Ellers er jeg intressert i forslag til rimelige AP'er. Jeg nevnte TP Link C1200, finnes det bedre (og helst rimeligere) alternativer?

Som jeg har gått litt inn på over, så vil ikke vanlig forbrukerutstyr støtte flere aksesspunkter med samme ssid. Brukere må vanligvis  koble seg til hvert aksesspunkt individuelt. Dette er derimot mer vanlig og støttet blant bedriftsutstyr, som er grunnent til at jeg anbefaler Ubiquiti. Når det kommer til flere aksesspunkter på en switch, så bør ikke dette være noe problem fordi hvert aksesspunkt får tildelt hver sin IP-adresse fra routeren. Så hvis du bruker normale innstillinger, så har man vanligvis i overkant av 250 tilgjengelige IP-adresser. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om Unifi serien fra Ubiquiti.

 

Husk og at når du snakker om ~50 brukere så betyr det fort det dobbelte, om ikke trippelte, med enheter. Dette er fordi de fleste i dag har mer enn en enhet som kobler seg til wifi. Mobil, PC, nettbrett, klokke etc. Greit å ta høyde for det først som sist.

 

Og så kan det jo være greit å tenke sikkerhet og. Ressurser du skal gi tilgang til bør stå i et eget nett, spesielt når jeg leser at du skal ha en felles filserver tilgjengelig :)

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende informasjon. Når det gjelder de 50 ish brukerne så er det kun snakk om mobiltelefoner. Jeg har selv siklet litt på Ubiquiti sin portefølje, men føler det blir litt overdrevent for noe som kun vil være moderat bruk. Det viktigste er at samtlige brukere kan være pålogget samtidig og slipper å måtte velge ny SSID manuelt om de skulle forflytte seg.
 

Budsjettet er litt stramt, men vil Unifi AP'en kunne brukes fint opp mot eksiterende utstyr? Jeg trenger ikke PoE og Internettet er på under 100mbit så da klarer jeg meg vel med en helt vanlig switch hvis det lar seg gjøre.

 

PS. De 50 brukerne vil kun oppholde seg i 1. etg. Så det er kun her det er kjekt med samme SSID.
Holder kanskje med en Unifi AP i 1. etg. ? For så å kjøre en kabel ned i kjeller for dem som er der og ha en rimelig AP med en annen SSID der.

Endret av ostehøvel
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende informasjon. Når det gjelder de 50 ish brukerne så er det kun snakk om mobiltelefoner. Jeg har selv siklet litt på Ubiquiti sin portefølje, men føler det blir litt overdrevent for noe som kun vil være moderat bruk. Det viktigste er at samtlige brukere kan være pålogget samtidig og slipper å måtte velge ny SSID manuelt om de skulle forflytte seg.

 

Budsjettet er litt stramt, men vil Unifi AP'en kunne brukes fint opp mot eksiterende utstyr? Jeg trenger ikke PoE og Internettet er på under 100mbit så da klarer jeg meg vel med en helt vanlig switch hvis det lar seg gjøre.

 

PS. De 50 brukerne vil kun oppholde seg i 1. etg. Så det er kun her det er kjekt med samme SSID.

Holder kanskje med en Unifi AP i 1. etg. ? For så å kjøre en kabel ned i kjeller for dem som er der og ha en rimelig AP med en annen SSID der.

 

Du kan fint bruke bare aksesspunktene uten PoE-switch. Det følger med PoE-injector når man kjøper ap'er individuelt. Da kan du koble dem direkte til routeren.

 

Når det kommer til pris, så ville jeg heller brukt 1-2k for utstyr (1 eller 2 ap'er fra Ubiquiti) som har bevist som stabilitet enn 500-1k for utstyr som kanskje fungerer (1 eller 2 ap'er fra TP-link). Hvis det er som du sier at brukerne kun vil befinne seg i første etasje, så kan du gå for 1 AP AC Lite. Den har en oppgitt rekkevidde på 100 meter (teoretisk maksimum) så du bør kunne fylle en etasje ganske greit. 

Lenke til kommentar

Nok en gang tusen takk for utfyllende svar fra alle.

 

Da går jeg nok for en Unifi AP AC Lite. Leste en haug av forumposter og det ser ikke ut til å være store forskjellen mellom Lite og Pro utgaven når det er mobiler som dominerer bruken.

 

Holder det ikke mtp rekkevidde så kjøper jeg en til :closedeyes:

 

 

Om du har budsjett til det, gå for Pro utgaven. Det er stor forskjell på de. Lite fungerer veldig bra, men Pro fungerer veldig, veldig mye bedre. Spesielt mtp båndbredde trådløst(og kablet). Du vil kunne merke forskjell på disse to ved overføring av filer, spesielt om det blir et par titalls brukere på nett samtidig. Ved 40-50 brukere vil du garantert merke forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Jeg begynner å bli usikker på hva jeg skal gå for. Har ikke handlet enda.
Det er som sagt hovedsaklig mobilklienter, og de fleste skal nok sitte på snapchat, insta osv.

Det er snakk om en stor sal på over rundt 100 kvm.

Vil en Pro dekke dette? Eller skal jeg gå for 2 stk. Lite?

Etter å ha saumfart nettet ser det ut til at det vil være bedre med 2 Lite da de fleste klienter ikke vil kunne utnytte 3x3 antenneoppsettet i PRO utgaven.

Endret av ostehøvel
Lenke til kommentar

NanoHD virker ganske overkill og denne er fortsatt ganske ny på markedet. Ser blant annet ut som om firmware ikke er helt komplett enda.

Men hva med Unifi LR? Den skal være god når det kommer til mobiltelefoner som ofte har dårlig wifi antenne. Ellers må jeg bare nevne at det sjelden vil være 50 aktive brukere samtidig, jeg overestimerte det litt for å være sikker på at jeg blir anbefalt noe som duger.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...