Gå til innhold

Elon Musk: – Ett enkelt spørsmål avslører at du lyver på jobbintervjuet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok å svare på dette om man snakker til folk som forstår hva man snakker om. Går det via et byrå kan det gå galt. Man kunne fint svart veldig teknisk på det spørsmålet til Musk, men til en fremmed som på første møte er ukjent, som kanskje bare ser på CV og psykologi, og i tillegg ikke forstår i detalj hva man skal gjøre på jobben, da forutsetter det at intervjuobjektet er flink med folk.

Lenke til kommentar

Så han er ikke spesielt interessert i de som er gode på å jobbe sammen med andre for å løse store problemer, altså. De som vurderer sin største utfordring som noe som går forbi enkeltpersonsoppgaver, avskriver han som løgnere.

 

Det forklarer endel om forsinkelsene... En fabrikk full av kreative individualister på siden av samlebåndet. 

 

forsinkelser? det tok 2 år for tesla roadster å gå fra prototyp til produksjon.

det tok 3 år for tesla model S å gå fra prototyp til produksjon.

 

så har du "teamwork" lagene da.....

har tatt bortimot 5-6 år for både mercedes og audi å summe seg til å få en elektrisk bil bygget opp fra grunnen av....

nissan har drevet å tuklet med elbiler fra rundt 1997..

Lenke til kommentar

forsinkelser? det tok 2 år for tesla roadster å gå fra prototyp til produksjon.

det tok 3 år for tesla model S å gå fra prototyp til produksjon.

 

så har du "teamwork" lagene da.....

har tatt bortimot 5-6 år for både mercedes og audi å summe seg til å få en elektrisk bil bygget opp fra grunnen av....

nissan har drevet å tuklet med elbiler fra rundt 1997..

 

Og Porsche har tuklet med elbiler siden 1898, men nå snakket jeg konkret om de forsinkelsene han har vært åpent frustrert over, som gjorde at han ikke nådde sine svært ambisiøse produksjonsmål. Feil sammensatt produksjonslinje kan føre til forsinkelser, feil bruk av automasjon, eller feil bruk av kompetanse/personell. 

 

Jeg er forøvrig primært imponert over hva Musk får til, men han har ikke en god periode nå, etter noen saftige sleivspark i offentligheten. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Primadonna-Mollusk:

"Kjære lille arbeidssøker, kom du krypende til meg så kan jeg vurdere om du kanskje er god nok til å få lov til å stå på dine knær å jobbe nesten gratis for meg".

 

Arbeidstaker:

"Jeg tror kanskje jeg søker en annen plass først"

 

Primadonna-Mollusk:

"Å faen, jeg står vist igjen med dem som ikke får seg noe annet..."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

" – Hva er de vanskeligste problemene du har møtt, og hvordan løste du dem? "

 

Jeg liker denne spørsmålen, men "vanskeligste" er relativt til den enkelte, det jeg syntes er vanskelig er enkelt for andre, der har jeg på en måte gitt opp; "det går ikke".

 

Kanskje litt feil å begynne å svare på denne måten! :)

 

 

Når en har løst utallige utfordinger gjennom årene flyter det sammen til en fluffy tåke som ikke blir så lett å beskrive detaljert.

Dette spørsmålet gjelder de mest aktuelle prosjektene/problemene, det som har tatt mye tid og plass.

 

Nå tenker jeg bare høyt, kan ikke det bety at Elon Musk vil at folk skal avsløre forrentingshemmelighetene hos den tidligere bedriften?

 

 

Under problemløsningen finner man som regel ikke svaret med en gang - så her kan man poke bedriften i å hvordan de takler folk som ikke alltid har et umiddelbar svar. Hadde det vært enkelt hadde det blitt løst for lenge siden, og det er akkurat her mange ledere har mye å lære seg!

 

Jeg merker at få mennesker forstår den lille nyansen mellom inkompetanse og avventende kompetanse.

Lenke til kommentar

Primadonna-Mollusk:

"Kjære lille arbeidssøker, kom du krypende til meg så kan jeg vurdere om du kanskje er god nok til å få lov til å stå på dine knær å jobbe nesten gratis for meg".

 

Arbeidstaker:

"Jeg tror kanskje jeg søker en annen plass først"

 

Primadonna-Mollusk:

"Å faen, jeg står vist igjen med dem som ikke får seg noe annet..."

Du mener at Tesla sliter med å få tak i arbeidskraft?

Lenke til kommentar

Du mener at Tesla sliter med å få tak i arbeidskraft?

 

Det var dine ord, dem får du stå får.

Jeg sier at arbeidstakere som har flere valgmuligheter (altså, de bedre kandidatene) legger alle momenter i vektskålen før de gjør et valg blandt flere. Og Mollusk sin behandling av egne ansatte er neppe noe som taler til fordel for å jobbe for Mollusk.

 

Det forklarer mye av hvorfor Mollusk ikke klarer å produsere bilene sine også. Han har en arbeidsstokk som ikke hadde noen bedre arbeidsgivere å velge i.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mine ord. Det er et spørsmål for å prøve å få deg til å forklare hva du mener.

 

Hva vet du om hvilke kandidater som jobber hvor? Hva vet du om hvilke arbeidsstokk han har?

 

Og hva mener du med "ikke klarer å produsere bilene sine"? Teslas økning i produksjon har vært rekordstor, og de slår nå flere og flere andre på salg. Snart er de enerådende på toppen.

 

Og hvorfor bruker du barnslige kallenavn på ham? Bare for å trolle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...