Gå til innhold

Skal åpne flere tusen butikker som kun bemannes av kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt feil å si at det ikke er noen ansatte i butikken. Nei, det er ingen ansatte i kassene, men det er fortsatt ansatte som fyller opp hyller, rydder, og gjør alle de andre tingene som må til i en butikk.

 

Er det ikke litt sånn at leverandører også fyller opp hyller? Rydding kan delvis automatiseres, delvis gjøres av et vaskebyrå. Eventuelt vakthold kan også delvis automatiseres, delvis leies inn som tjeneste. Så man kan komme unna med svært få direkte ansettelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir litt feil å si at det ikke er noen ansatte i butikken. Nei, det er ingen ansatte i kassene, men det er fortsatt ansatte som fyller opp hyller, rydder, og gjør alle de andre tingene som må til i en butikk.

 

Er det ikke litt sånn at leverandører også fyller opp hyller? Rydding kan delvis automatiseres, delvis gjøres av et vaskebyrå. Eventuelt vakthold kan også delvis automatiseres, delvis leies inn som tjeneste. Så man kan komme unna med svært få direkte ansettelser.

Det er i svært liten grad leverandører som fyller opp hyller. Årsaken er at kjedene selv har overtatt distribusjon og hyllefylling. I Norge gjenstår noen få varegrupper i dagligvarehandelen, i enkelte andre land er det kun butikkens ansatte som fyller hyller. I butikker utenom dagligvarehandel fyller ikke leverandører i det hele tatt. Og Amazon Go er minst like aktuelt for butikktyper som Clas Ohlson, XXL osv.

 

Nå er det i utgangspunktet kun en forskjell på Amazon sitt konsept og de butikker vi har i dag med kun selvscanning av varer, og det er logikken for å legge varer i "handlekurven". Dette er primært en fordel for kunden - da du sparer den tida som selvscanning tar. Amazon Go tenker også i første omgang butikker med begrensa vareutvalg, og av begrensa størrelse. Med begrensa vareutvalg, ja da kan du faktisk til en viss grad automatisere påfylling av varer (bruk av robot)

 

Med typiske vareutvalg som normal dagligvare er det vanskelig pr dato. Også fordi økonomi i dagligvare primært er omløpshastighet - dvs lageret er butikken og ikke noe særlig mer. Varer kommer 6 dager i uka, opp til flere ganger om dagen på de butikkene med størst omsetning. Det er mulig med automatisert påfylling, men med dagens teknologi og vareutvalget måtte butikkene bli betydelig større i areal. Automatisering krever andre hylletyper og mer spesifisert "lagerløsning" i butikken.

 

Erfaring med selvscanning både i Norge og andre land er at det i svært liten grad reduserer antall ansatte. Men annen bruk av de ansatte hever ofte servicenivå og kundetilfredshet. Til og med i en dagligvareforretning er ofte tid i kasse en mindre del av total arbeidstid.

 

Tjenesteutsettelse er ikke nødvendigvis noe som gir lavere kostnader. Om du av en eller annen grunn må ha ansatte, så vil det ofte være mer rasjonelt og bruke disse fullt ut. Derfor er det svært vanlig at butikkansatte selv vasker butikken. Når det gjelder vakthold så er det faktisk i stor grad automatisert i dag. Med unntak av dagligvarehandel så har de fleste butikker automatiserte tyverisystemer og overvåkningskamera. I store butikker i andre land er det helt normalt med overvåkningsrom.

 

Amazon Go konseptet er faktisk mest interessant knyttet til småvareforretninger (kiosker, mindre dagligvare, lunchbarer osv) der man typisk handler få varer, har lite behov for kjøpshjelp og forretningen er plassert der det er stor trafikk. Da er irritasjonen med å stå i kassekø relativt sett større og kundegevinsten stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper virkelig vi får dette, eller tilsvarende, her på berget også!
Det jeg som småhandler alt for ofte opplever er at køståing for ekspedering i kassen tar like lang tid som vareplukk i butikken. Drømmen er å stappe varen rett i ryggsekk/pose og rusle rett ut - mens korrekt betaling skjer helt automatisk. Woila. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De dataene fanges i vanlig butikker også, ser ikke hva ubemannede butikker av denne type gjør som er så mye verre?

 

Noe ekstra kan man få med overvåkning av handlekurven: rekkefølgen man handler, hva folk snur og går tilbake for å hente, hvor lang tid man bruker på å ta avgjørelser, potensielt hva som trigger en ombestemmelse, og sånne ting. Setter man o'boyen foran melka i stedet for etter, hva skjer med brussalget da? Konseptet er gammelt men innsamling av informasjon blir fullskala i stedet for et lite forsøk akkurat der man har noen teorier. Nøyaktige data kan over tid gjøre at man får mye mer omsetningsdrivende produktplassering enn det man har fått til før. 

 

Men det jeg nevner har jo ingenting med uautorisert bruk å gjøre, jeg bare tenker på at man kan få ganske mye ekstra "nyttig" data selv om man i utgangspunktet hadde tilgang på hvilke varer man kjøper allerede. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe ekstra kan man få med overvåkning av handlekurven: rekkefølgen man handler, hva folk snur og går tilbake for å hente, hvor lang tid man bruker på å ta avgjørelser, potensielt hva som trigger en ombestemmelse, og sånne ting. Setter man o'boyen foran melka i stedet for etter, hva skjer med brussalget da? Konseptet er gammelt men innsamling av informasjon blir fullskala i stedet for et lite forsøk akkurat der man har noen teorier. Nøyaktige data kan over tid gjøre at man får mye mer omsetningsdrivende produktplassering enn det man har fått til før. 

 

Men det jeg nevner har jo ingenting med uautorisert bruk å gjøre, jeg bare tenker på at man kan få ganske mye ekstra "nyttig" data selv om man i utgangspunktet hadde tilgang på hvilke varer man kjøper allerede. 

Er enig i det, at den ekstra dataen er mer tilgjengelig og kan komme til nytte for butikkbransjen. Men de vet mye allerede, som du sier, konseptet er gammelt. Og butikkbransjen kan mye om menneskelig psykologi ;)

Lenke til kommentar

 

Potensialet for overvåkning og uautorisert datafangst. Dette er jo en våt drøm for mange grupper - om de kan få tak i dataene.

De dataene fanges i vanlig butikker også, ser ikke hva ubemannede butikker av denne type gjør som er så mye verre?

I vanlige butikker er det faktisk anonymiserte data (om man da ikke er så dum at man bruker Æ, Trumf eller medlemskortet til Coop). Man har da altså i realiteten bare data på aggregert nivå - f.eks hvilke varer som omsettes og til hvilke tider de omsettes. Men i stort kan de ikke kobles til person - og man har faktisk enn så lenge mulighet til ikke å legge igjen spor i det hele tatt.

 

Ubemannede (som neppe er ubemannede) butikker av denne type gir full handlehistorikk koblet til person. Og det kan faktisk brukes til svært mye vi trolig ikke vil ønske - særlig i henda på feil personer og koblet mot andre datakilder.

 

Ellers er det korrekt at butikkbransjen kan mye om psykologi - men igjen er det på aggregert nivå. Og den kunnskapen har i stor grad kommet gjennom testing og brukerundersøkelser.

 

Personlig synes jeg det er svært sunt at man har en stor iboende skepsis til løsninger der det i realiteten lagres mye data om en som person. Man er godtroende om man ikke tror dette kommer til å bli misbrukt. Og min erfaring er at kommersielle aktører ikke håndterer data sikkert i utgangspunktet.

 

Håper faktisk dette er noe man kan sette fokus på - og faktisk finne løsninger som kan gi denne type handleopplevelser uten at man legger igjen varige spor.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si seg uenig i hva du sier her. Men jeg tror det dessverre er ganske klart at folk flest ikke bryr seg eller forstår implikasjonene dette har. Så denne utviklingen vil nok bare fortsette er jeg redd. 

Det er veldig skremmende at ved hjelp av aggregerte data så kan man skape en komplett profil av et menneske. Vi legger igjen digitale spor over alt.

 

Jeg hadde en ekkel opplevelse for en tid tilbake. Ei jeg kjenner hadde fått meg opp som en mulig venn på facebook, ingen av oss har facebook (apper) på mobilen, vi har ingen felles kjente, vi bor flere mil fra hverandre, så hvordan Facebook kunne gjette seg til at vi kjente hverandre aner jeg ikke. Hvilken data de hadde kryssjekket, og hvor den dataen kom fra vet jeg fortsatt ikke.

Creepy.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en ekkel opplevelse for en tid tilbake. Ei jeg kjenner hadde fått meg opp som en mulig venn på facebook, ingen av oss har facebook (apper) på mobilen, vi har ingen felles kjente, vi bor flere mil fra hverandre, så hvordan Facebook kunne gjette seg til at vi kjente hverandre aner jeg ikke. Hvilken data de hadde kryssjekket, og hvor den dataen kom fra vet jeg fortsatt ikke.

 

Vel, hadde dere Facebook på PC-en? Har dere Google mail e.l.?

 

 

 

Creepy.

 

Mulig. Men det er vesentlig å vite om dere er inne på noen slags sosiale medier. Med sosiale medier mener jeg tjenester hvor man ligger inne med tilnærmet fullstendig identitet - i motsetning til f.eks. Diskusjon.no, hvor jeg selv ligger inne med et meningsløst brukernavn og en epostadresse som bare administrasjonen kjenner.

Lenke til kommentar

Vel, hadde dere Facebook på PC-en? Har dere Google mail e.l.?

 

 

 

Mulig. Men det er vesentlig å vite om dere er inne på noen slags sosiale medier. Med sosiale medier mener jeg tjenester hvor man ligger inne med tilnærmet fullstendig identitet - i motsetning til f.eks. Diskusjon.no, hvor jeg selv ligger inne med et meningsløst brukernavn og en epostadresse som bare administrasjonen kjenner.

Begge bruker Facebook på PC-en. Jepp, vi bruker gmail. Men har aldri kommunisert via mail, eller via noe som kan aksesseres via en PC.

Kun sms og face-to-face. Ingen av oss bruker facebook apper på mobilen som har tilgang på kontaktliste etc.

 

Verken jeg eller henne er særlig opptatt av sosiale medier. Jeg har en facebook konto, that's it. Tror ikke hun har noe annet heller. Men på en eller annen måte så klarte facebook å koble oss sammen, på bakgrunn av minimal elektronisk kommunikasjon. Hadde vært interessant å vite hvilket datapunkt som "avslørte oss".

Bare tenk hva NSA og andre etterretnings-aktører er i stand til å gjøre, når selv facebook vet såpass mye. Skremmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...