Gå til innhold

Har lyst på en 500-550w PSU


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få en del strømkrevende i pc'en etterhvert, blant annet to 10.000rpm disker og et R9700pro. Jeg har fra før en Chieftech 360W som fulgte med kabinettet. Har vannkjøling og fikk lyst til å vannkjøle PSU siden det er den siste bråkete enheten i mitt system(untatt diskene :p). Men siden jeg skal vannkjøle så tenkte jeg å gjøre det på en litt kraftigere PSU når jeg liksågodt er i gang. Derfor har jeg sett på diverse strømforsyninger. (alle priser er fra komplett sin webshop)

 

Q-Tec 550w Gold PFC 481,-:

 

Dette var jo en enormt billig strømforsyning, men jeg fant ut hvorfor, har blant annet sendt en mail til de om dette. 550W er peak load og ikke max load over tid derfor vil jeg kalle dette juks. Jeg leste bit-tech sin artikkel om denne PSU'en og så der et bilde over hvor mange ampere den gir ut på de forsjellige spenningene ved max load og kom fram til at den klarer ikke å levere mere enn 417w over tid. Dette står det ingenting om på hjemmesiden deres.

Volt          Amp          Watt

   3,3          20             66

   5             35           175

12             14           168

  -5             0,5            2,5

-12             0,5            6

Max watt over tid:     417,5

Så da var visst denne uaktuell siden jeg ville ha en strømforsyning som ga mellom 500-550w max

 

Enhance 520W ENS-0252A 723,-:

 

Dette er også en strømforsyning til en billig penge i forhold til de fleste med samme spesifikasjoner. Støynivå står det ingeting om hverken på komplett eller enhance sine sider, men dette har ikke så mye å si siden jeg skal vannkjøle den. På databladet for denne SPU'en (datablad(pdf)) så vet jeg ikke om de har regnet feil eller at de har bare overdimensjonert den litt, men dette er det som står:

Volt          Amp         Watt

    3,3        40

    5           45            230 (3,3 og 5 er på totalt 230w)

  12(1)       15            180

  12(2)       16            192

   -5            1                5

-12            1              12

    5(vsb)     2              10

    Watt over tid:       629

Finner desverre ingen tester av denne ( Overklokking.no test denne :thumbup: hvis den er bra kan dere sende den til skrue så han kan lage vannkjøling i den etterpå :dribble:)

 

Hiper 520W SF-520TS 924,-:

 

Her er en god oversikt over hva den leverer:

http://www.hiper-pc.com/static/products.html#520TS

 

Ser ut som den leverer det den lover og litt til, 527w etter det jeg ser.

De sier ikke noe om lydnivå annet enn silent som ikke sier meg noe i det heletatt da hver enkelt har sin oppfatning hva som er mye og lite støy.

 

Test: Nordichardware

 

Enermax 550w EG651P-VE FM 24 PIN 1543,-:

 

Må vel nesten ta med Enermax, har fått intrykk på forumet her at det er denne dere mener er "The One" :laugh:

Et stort minus med denne er prisen i forhold til de andre.

Her er vel all den informasjonen man trenger:

Datablad

 

Ser ut for meg som at Enermax her en veldig god kvalitet og viser til forskrifter om EMP og masse annen nytting informasjon.

 

Test: IPkonfig

 

Så til det store spørsmålet... Hvem skal jeg gå for?

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk mail tilbake fra Q-Tec :laugh:

 

Dear Mrs/Ms/Mr Marius Eggen,

 

I am sorry but I can not provide you with this information.

 

Kind regards,

Q-tec International Customer Care

 

----- Important announcement -------

In view of the nature of this medium, further correspondence is sometimes

necessary. We, therefore, request you to include your reaction at the top of the

current message by selecting 'reply'.

This will save unnecessary delay in dealing with the message caused by

searching for previous correspondence.

 

 

-----Original Message-----

From: [email protected] [[email protected]]

Sent: Tuesday, December 16, 2003 2:44 PM

To: [email protected]

Subject: QTec Support Contact Form (PSU)

 

 

-- USER -------------------

 

Name : Marius Eggen

E-mail : [email protected]

Date : 16/12/2003

Time : 2:43:46 PM

Artnr : 13492

Ref.no : xxxx-xxxx-xxx

 

-- INFORMATION ------------

 

prodgrp = PSU ATX 550 watt P3/P4/AMD CE/LVD

product = PSU 550W Dual Fan Gold PFC

comments = I wanted to buy a new PSU because my old is a bit weak. So found

the Q-Tec 550W Gold PFC and it was alot cheaper than the other 500-550W

PSUs. Since i saw it was so cheap, half the price of the other PSUs i found

a review of it on bit-tech: http://www.bit-tech.net/review/123/ . Here i saw

that the 550W was peak power and not max power and there is not any

information about this on the Q-Tec homepage. There was a picture of the PSU

on bit-tec where the side with information, when i calculated i found out

that max power over time was 417,5W. This is not a PSU i''m going to buy, i

wanted a PSU that delivered MORE than my last PSU, not less. Please have

information about the amps you can draw, both max and peak on each voltage.

 

 

Q-Tec er som jeg trodde :thumbdown:

Lenke til kommentar

kjøpt ein qtec 450 gold edition dual fan( hadde ikkje lest på forum om qtec før)

fancy namn so kefy ikkje tenkte eg. solgte driten etter tre dager. aldri vore so misfornøyd me ein datakomponent. so eg kjøpte meg enermax 431W silent pluss series og angrer ikkje eit minutt at eg betalte ein stor ein for den... lenge leve enermax!

Lenke til kommentar

Hehe.. Q-tec og Enermax blir som Lada og Ferarri :D

 

Jeg har også en Levicom 500W PSU og er kjempefornøyd. Jeg er virkelig glad det er viftestyring på den, for på maks hastighet bråker den skikkelig! Det er kanskje litt teit at viftene står i hver sin ende, istedenfor at den ene suger inn fra CPU-området, men siden du skal vannkjøle uansett sier jeg bare: gå for den. Virker som du får det du betaler for :yes:

Lenke til kommentar
Har du noe screenshot av hvordan spenningene er da? Leste på en webside at -12 og -5 var litt lave, men jeg vet ikk helt hva de brukes til da  :dontgetit:

ISA slotter, som du ikke bruker lengre :wow:

 

For å se hvor god en PSU er så er Amper en god pekepinn.

Sammenlign antall Ampere som leveres på 12V, 5V og 3,3V railene, så får du en oversikt over hvor kraftige PSU'ene er.

 

Eksempelvis så ser du at QTez 550W lever 14A på +12V, dette er mindre enn billige NoName PSU'er på 300W leverer. :no:

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar
Hehe.. Q-tec og Enermax blir som Lada og Ferarri :D

 

Jeg har også en Levicom 500W PSU og er kjempefornøyd. Jeg er virkelig glad det er viftestyring på den, for på maks hastighet bråker den skikkelig! Det er kanskje litt teit at viftene står i hver sin ende, istedenfor at den ene suger inn fra CPU-området, men siden du skal vannkjøle uansett sier jeg bare: gå for den. Virker som du får det du betaler for :yes:

Ja, lada å ferrari ligger på samme nivå! Eneste forskjellen er at lada går lengre før den streiker!!!! (lol)

Lenke til kommentar
Har du noe screenshot av hvordan spenningene er da? Leste på en webside at -12 og -5 var litt lave, men jeg vet ikk helt hva de brukes til da  :dontgetit:

ISA slotter, som du ikke bruker lengre :wow:

 

For å se hvor god en PSU er så er Amper en god pekepinn.

Sammenlign antall Ampere som leveres på 12V, 5V og 3,3V railene, så får du en oversikt over hvor kraftige PSU'ene er.

 

Eksempelvis så ser du at QTez 550W lever 14A på +12V, dette er mindre enn billige NoName PSU'er på 300W leverer. :no:

Joda, har jo diverse elektrokunnskaper så jeg vet det, men er likså viktig at spenningene holder seg der de skal. Driter om ei strømforsyning leverer 50A jeg, så lenge den ikke klarer å ha over 11,7v ved 10A. Derfor jeg lurte på om det var stabile spenninger.

 

Edit: Vanligvis så står det på strømforsyningene på 12v +/- 5%, det vil si at den kan variere 0.6v noe som kan godta 11.7v som jeg synes er litt lite

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Hva med en Antec 550W TC? Den opererer med +/- 3% og tillater deg å finjustere spenningene hvis de faller for lavt. Krever riktignok 1 ledig 5" brønn.

Sett 1 eller 2 tester hvor dem testet den til 110% alså over 600watt.

tomshardware var en av dem tror jeg.

 

selges ho www.microplex.no

 

Min personlige erfaring er at den er meget stabil på speningene.

+/- 0.06v på alle speningene er det jeg lever med.

Har riktignok ikkenoe beist av en maskin.(står i profil)

Lenke til kommentar
PumpAction:

Så greit ut den der ja, men en liten ting. Microplex skriver at man kan trekke 24A ut av 12v som er helt greit, men overstrømsværnet er på 18A. Det var jo litt tåpelig da...

Det var veldig snodig, jeg sjekka antec sin hjemmeside der sto akkurat det samme, du kan jo maile microplex eller antec og spørre hvordan det har seg, kan jo være skrivefeil ellerno.

Lenke til kommentar
PumpAction:

Så greit ut den der ja, men en liten ting. Microplex skriver at man kan trekke 24A ut av 12v som er helt greit, men overstrømsværnet er på 18A. Det var jo litt tåpelig da...

Det var veldig snodig, jeg sjekka antec sin hjemmeside der sto akkurat det samme, du kan jo maile microplex eller antec og spørre hvordan det har seg, kan jo være skrivefeil ellerno.

Får håpe det, men vurderer sterkt Levicom sin, den hadde en enorm 12v rail. Men skal sende en mail til microplex om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...