Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye burde en på 190cm veie?


Fenrisúlfr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

80 - 90 kg er vel det vanlige? 

 

Slet veldig med å være undervektig en periode, var vel ikke før jeg rundt 22 - 23 at jeg faktisk begynte å ligge på meg. Så om du er ung så skal du se at det begynner å komme etterhvert. :p 

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye jeg spiser går jeg fortsatt ned i vekt pga høy forbrenning.

Nei. Du spiser som en fugl, det er grunnen til at du går ned i vekt. Det finnes ikke noe som heter «høy forbrenning», forbrenningen din bestemmes av kroppssammensetning og aktivitetsnivå. Du spiser alt for lite mat i forhold til aktivitetsnivået ditt.

 

Rundt 90kg er en grei tommelfingerregel for hva du bør veie.

 

Anonymous poster hash: d9326...5b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er 193, veide en stund kun 60kg(av medisinske årsaker) så ut som et skjellet og null energi. vil anta at hvis man har litt muskelmasse at over 100kg ikke skulle være noe stort problem. ikke under 70 i ihvertfall.

Proteinbarer samt bananer osv.. utenom måltider hjelper for å øke vekten og er ikke alt for usunt

Lenke til kommentar

Ja, her må jeg som tidligere nevnt pare poengtere at det ikke finnes "høy" forbrenning. Det er spisevaner som med alt annet.

 

Basalforbrenningen; altså hvor mye man bruker bare på å holde seg i livet, er skremmende lik alle oss mennesker.

 

 

Du har jo ikke nevnt kjønn, og jeg vet ikke hva en på 190 bør veie. Men som mann på 183 vet jeg at under 75kg er tynt for min klasse.

 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Er et fint skjema for å få en sånn "tålig" hvor mange kcal du skal spise, veldig omtrentlig basert på ulike former for daglig aktivitet.

 

Så bare litt sånn siden du tror på høy forbrenning.

Det eneste du skal tenke på er hvor mange kcal du putter i deg hver dag, antall måltider, når på dagen osv osv er bare bullshit.

Ser du videre på det er det antall kcal per uke, når du får dette regnestykke til å gå opp, uke etter uke så er du langt over på god veg mot den vekta du "burde ha"

 

Og se på BMI kalkulator er heller ikke vits, den tar ikke utgangspunkt i noe annet enn at man er normaltvektig + fett på kroppen. Så den vil si de fleste over middels trente gutter er overvektige pga av "høy" vekt som resultat av muskler.

 

Muskler har selvfølgelig mye og si, da muskler legger til mye vekt på kroppen.

Jeg har selv gått veid så lite som 58kg mens jeg var 183cm, dette va sykelig tynt. Den vanlige vekta mi lå før på rundt 62/63 kg, etter MYE trening og riktig kosthold bikket jeg 70kg. Nå faller jeg fort ned på 75kg hvis jeg ikke er flink nok til å trene og derpå spise. Og storkoser meg på ei vekt på rundt 80+/- kg når jeg er flink og spise og derpå flink og trene.

 

Siste link jeg vil be deg se på er https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171 , her har det fleste som henger over snittet peiling på hva de snakker om, og det er ikke så mye bro science som det ofte forekommer andre plasser ang trening/kostholld i resten av forumet her.

Endret av SKAÐI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tull. Har du høy muskelmasse og er over 190cm så veier du over 90kg. Er du eldre enn 20 år, veier 70kg og er over 190 høy så er du en pusling.

Hva er det egentlig du er uenig? Jeg sa jo at man veier mer dersom man har høy muskelmasse. Greit at du mener man er en pusling dersom man er 190 høy og bare veier 70 kg, men det er ikke farlig lite. Anonymous poster hash: 34622...b98
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 1.91, 39 år og veier snaue 125 kilo. Trener styrke tre ganger i uken og spiller ishockey to ganger, har litt mage og for mye fett på lårene, men vil generelt si jeg er nokså muskuløs. De gangene jeg er mest fornøyd med eget utseende er jeg mellom 110 og 115 kilo, men jeg er altfor glad i mat, så da blir det sånn det blir.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

SKADI: Er det bare tull hvor ofte og når man spiser på dagen? Er det ett fett om man spiser ett 2000 kalori måltid om morgenen, enn om man spiser 4 x 500 kalori måltider hver 4. time? Mener du å si at det ikke har noe å si for forbrenningen?

 

 

Ja. Det har ingenting å si for forbrenningen. "Forbrenningen" påvirkes av to ting: kroppssammensetning og aktivitetsnivå.

 

Antall måltider har derimot noe å si for trivsel, så man bør finne seg den rutinen som passer en selv og ens hverdag best. Og, hvis man er eliteutøver i topp 1% av verden i sin idrett så kan måltids- og næringsstofftiming være marginene som skiller mellom 1. og 2. plass, men for alle oss vanlige dødelige har det i praksis overhodet ingenting å si på det fysiologiske så lenge man holder seg unna de klart åpenbart latterlige ekstremalpunktene. Å spise 8000 kalorier én gang hver 3. dag er ingen god ide, ei heller å spise 100 kalorier 25 ganger til dagen. 2-6 måltider pr. dag vil nok være en safe bet, og antakelig vil de aller flestes hverdag også være slik at det som passer ligger inni dette intervallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her har henrikwl helt rett i det han skriver. 

 

Det handler om antall kcal per dag, per uke, per mnd. Innenfor fornuftige rammer. 

 

PF altså periodisk faste handler jo nettop om å spiser sjeldnere men mere mat, for meg funker det både kjempebra for å gå opp og ned i vekt. Opp, spise store måltider, kutte ut alle de kjipe skivene og bytte de ut med kyllingvinger og ris og flere slike høy kcal måltider. Gå ned i vekt. Ha mindre tid til å spise, som i at spisevinduet gir meg mindre sjanse til og overspise.

 

Jeg bruker/brukte lifesum, en app som gjør at man kan tracke alt man spiser. Folk rundt deg vil antageligvis sette deg i båsen sinnsyk, som driver og måler og veier alt du spiser. Men gjør man dette litt, og har ganske faste spisevaner, så tar det ikke lang tid før man faktisk vet hvor mye kcal man putter i seg.  

Så nå vet jeg at 100g med AXA musli, og en boks altså 5dl med yoghurt fra tine (type melon, jordbær osv) er ca 700 kcal f.eks. Denne spiste jeg ofte til lunch mens jeg gikk på skolen. Enkel og blande der og da, og smaker helt greit, og enkel og få i seg såpass "mange" kcal på en enkel lunch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Taurean skrev (På 15.9.2018 den 2:07 AM):
Fenrisúlfr skrev (På 14.9.2018 den 8:35 PM):

Se overskrift, lurer på om jeg begynner å bli veldig undervektig. Uansett hvor mye jeg spiser går jeg fortsatt ned i vekt pga høy forbrenning.

Mål kalori inntaket ditt, gå på nhi.no søk opp kalorikalkulator. Så plusser du på 500-800 kcal ekstra oppå dagsbehovet ditt. Så vil du gå opp rundt 0,5 0,8 kg uken til du når ønsket vekt 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...