Gå til innhold

Til dere som bor alene! Hvor mye penger bruker dere i mnd?


_h_e

Anbefalte innlegg

Hei!  :) Jeg er student (lærling), bor for meg selv og har en del utgifter i måneden.

 

Denne måneden skriver jeg ned alt jeg bruker på mat og husholdning - dette for å få en viss oversikt over hvor mye penger som går hver mnd.

 

Det har gått litt over en halv måned siden jeg startet, og helt ærlig ble jeg sjokkert når jeg så hvor mye jeg har brukt bare på en halv mnd. Med mat og husholdning regner jeg i tillegg med utgifter som alkohol, spise ute etc. 

 

Jeg har også et eget notat der jeg skriver ned alt det unødvendige jeg handler, f.eks. snacks, brus, alkohol og spise ute. Der ble jeg også ganske sjokkert over summen jeg har klart og brukt på en halv mnd.

 

Derfor har jeg et spørsmål til alle dere der ute som bor alene:

Hvor mye penger bruker du i mnd på mat og husholdning?

 

Vil gjerne vite om jeg er innenfor normalen eller om jeg burde stramme inn betraktelig  :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hus (forsikringer, lån og fellesutgifter): 15.000 kr

Mat: 5000 kr

Bil (lån, forsikring, bensin, service): 5000 kr

Øvrig (byturer, kino, klær og alt annet): 5000 kr

Sparing: Det som gjenstår. 10 - 20.000 kr normalt

 

Dette er vel sånn ca. hovedpostene mine.

 

Når du skriver 5000,- på mat, er husholdningsartikler også medregnet i denne summen? Altså såpe, dopapir og alt det andre nødvendige man handler i vanlig matbutikk.

Lenke til kommentar

Denne måneden skriver jeg ned alt jeg bruker på mat og husholdning - dette for å få en viss oversikt over hvor mye penger som går hver mnd.

 

Vil gjerne vite om jeg er innenfor normalen eller om jeg burde stramme inn betraktelig  :ermm:

 

Det er en riktig god ide å skrive opp alt du bruker.  Det er eneste måten du kan få oversikt. 

 

Det er derimot ikke viktig om du er innenfor normalen eller ikke, det viktige er om forbruket er tilpasset budgettet ditt.  Har du god rom for alle kostnadene og klarer å spare opp litt i tillegg, er det egentlig bare å kose seg som du gjør. 

 

Jeg bruker ca. 5000 på mat og alt det andre man kjøper i matbutikker.  Det blir kastet mye mat siden det meste av forpakninger er tilpasset husholdninger med flere personer.  

Lenke til kommentar

Det er en riktig god ide å skrive opp alt du bruker.  Det er eneste måten du kan få oversikt. 

 

Det er derimot ikke viktig om du er innenfor normalen eller ikke, det viktige er om forbruket er tilpasset budgettet ditt.  Har du god rom for alle kostnadene og klarer å spare opp litt i tillegg, er det egentlig bare å kose seg som du gjør. 

 

Jeg bruker ca. 5000 på mat og alt det andre man kjøper i matbutikker.  Det blir kastet mye mat siden det meste av forpakninger er tilpasset husholdninger med flere personer.  

 

Ønsker å vite om jeg ligger innenfor normalen eller ikke fordi jeg vil stramme inn matbudsjettet litt, slik at jeg får spart mer. Greit å vite hva andre bruker slik at jeg kan sette realistiske mål til meg selv.

Jeg klarer å sette av noen tusenlapper i mnd til sparing, men jeg kunne gjerne tenke meg å sette av mer. Jo mer, jo bedre!  :new_woot:

En av grunnene er blant annet at jeg har bil, noe jeg er helt avhengig av. Skulle det skje noe med den er jeg helt avhengig av å få det fikset med en gang. Har også et mål om å spare opp såpass mye at jeg har råd til å dra på ferie neste sommer, men for å få til dette må jeg få til å sette av mer til sparing.

 

Takk for svar!  :laugh:

Lenke til kommentar

2000 mat

500 transport

500 diverse + klær

3000 gjeld

7000 husleie

 

Det går akkurat rundt.

 

Gjelder 2000,- bare for mat eller er andre husholdningsartikler regnet med? Og bruker du noen penger på alkohol, ut på byen, restaurantbesøk o.l (alt av utgifter som har med mat og drikke å gjøre)? 

Ble mye spørsmål her nå, men den summen du bruker på mat har jeg allerede klart og brukt på en halv mnd!  :ermm:

Lenke til kommentar

Sluttet å drikke alkohol. Går ikke ut eller restaurant. Det er inkludert kanskje én utflukt en gang i måneden.

 

Husholdsartikler blandes vel med det og diverse. Det blir kanskje 200 i mnd. Hygieneartikler, søppelposer, oppvasksåpe osv.

 

Handler på kiwi, funnet ut at det er billigst her jeg bor.

 

Oi, da er det vel mulig for meg å stramme inn litt på forbruket, heh..

 

Handler mye på Kiwi jeg også, men bor nærme mange ulike butikker så jeg sjekker alltid tilbud. Hvis du ikke allerede visste om det er det en app som heter "Mattilbud" som oppdateres hver mandag som viser tilbudene i alle matbutikker, den er gull verdt!  :laugh:

I tillegg er jeg Trumf-medlem og medlem i Æ. Handler ikke så mye på Rema 1000, men sparer noen hundrelapper i året på trumf-kontoen  :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tips, burde kanskje ordne den trumf-greia ja. 1% av 24 000-30 000 i året er jo penger det også.

 

En fin generell måte å tenke på er at det gjennomsnittlige mennesket spiser ca 1 kg mat hver dag. Hvis alt du da handler av mat ligger på 70 kr/kg i snitt, så blir det ca 2100 kr per måned. 70 x 30 dager.

 

Så alltid tenk kilopris, næringsinnhold og kaloriinnhold. Mest mulig næring og verdi for penga, samtidig som man skal leve også. Er man flink generelt, så går det an å unne seg -litt- innimellom. En pose potetgull, en ferdigpizza med litt ekstra ost, en flaske solbær/bringebærsirup ^^ (den siste er veldig god). Og dermed ta ett glass 2 dl til middagen og ikke drikke opp hele ila 2-3 dager.

 

Men det er bare om man er generelt flink. Det krever trening og litt fokus.

 

Men for å si det på en annen måte: Livet blir ikke bedre av å spise seg smellfeit og ødelegge kropp og psyke med alkohol. Kroppen trenger næring og mineraler, ikke fett og gift. Det er faktisk billigst å leve sunt. Men det er denne reklamemaskinen med milliarder bak seg som er spesialsydd for å finne veien i underbevisstheten vår. Så skru av reklame og tenk selv. Reklame er gift for psyken, med mindre du sjekker tilbudsaviser selv. Det er denne snikreklamen som er verst.

Lenke til kommentar

En ting jeg gjør jevnlig som jeg ikke gjorde før, er at før jeg bruker penger sjekker jeg lønnskontoen på kontofon, og deler beløpet på antall dager til neste lønning. Da får jeg et tall på hvor mye jeg KAN bruke hver dag frem til lønning. Selvsagt bruker jeg ikke 700kr dagen, men det er kjekt å vite at man KUNNE gjort det uten å slite før neste lønn. Gir litt fred i sjelen syns jeg, og jeg har mere igjen før neste lønn enn jeg pleide å ha før når jeg kunne "splooge" på dyre ting uten å vite konsekvensen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Voldsomt forbruk da...  :confused:

 

Det er vel ofte slik at forbruket (i alle fall til en viss grad) følger inntekten.

Når det er sagt betaler jeg ned mer enn jeg må på boliglånet. Billånet er strengt tatt ikke nødvendig, kunne klart meg med en billigere bil, men "tok meg råd" til ny bil.

 

Jeg har ikke et problem med forbruket, selv om det gjerne er høyt. Kunne selvfølgelig spart mer (som alle andre), men sparer egentlig mer enn nok slik det er nå.

 

 

Til trådstarter: Siden du er lærling er du nok i en litt annen økonomisk situasjon enn meg. Så ikke ta mitt svar som en fasit på hva ditt forbruk burde ligge på.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

2000 mat

500 transport

500 diverse + klær

3000 gjeld

7000 husleie

 

Det går akkurat rundt.

 

18,000    Boliglån

5,000      Mat

5,000      Bil

10,000    Øvrig (fylla/tøy/reising)

5,000      Sparing

 

Tenker å kutte ~2,000 i bil og ~3,000 i boliglån og sette til sparing.

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...