Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone Xs og Xs Max Større, raskere og med bedre skjerm enn i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan tek dokumentere at Apple hadde svake prosessorer før?

 

Jeg har ikke sett noen tester som viser det. Kun myter om at siden iPhone hadde mindre kjerner og lavere frekvens var de liksom tregere. Er tek sine artikler basert på myter?

 

Hvor har dere det fra at Android var tyngre å kjøre? Igjen en myte laget siden folk trodde iPhone var så treg, men den kjørte bra.

 

Og den raskeste SoCen på markedet i dag er Snapdragon 845. Beviselig. Så kanskje tek.no burde slutte å skrive direkte løgner?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan tek dokumentere at Apple hadde svake prosessorer før?

 

Jeg har ikke sett noen tester som viser det. Kun myter om at siden iPhone hadde mindre kjerner og lavere frekvens var de liksom tregere. Er tek sine artikler basert på myter?

 

Hvor har dere det fra at Android var tyngre å kjøre? Igjen en myte laget siden folk trodde iPhone var så treg, men den kjørte bra.

 

Og den raskeste SoCen på markedet i dag er Snapdragon 845. Beviselig. Så kanskje tek.no burde slutte å skrive direkte løgner?

 

Poenget er vel at SW alltid har vært veldig godt optimalisert ift iOS, noe som er umulig med Android da det er mye varierende HW.

 

Ytelsestestene burde man jo ta med en klype salt uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan bevise at Snapdragon 845 er raskere enn A12? Hvordan og i hva? 

Aldri sagt det. Er A12 på markedet i dag? Nei den kommer. Og tek mener A11 fortsatt er den raskeste SoCen på markedet. Det sier jeg er feil. Fordi SD845 er raskere. Tipper A12 blir raskere enn SD845, jeg mener det ville gitt mening. Selvfølgelig kan vi derimot ikke vite A12 sin ytelse enda.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at SW alltid har vært veldig godt optimalisert ift iOS, noe som er umulig med Android da det er mye varierende HW.

 

Ytelsestestene burde man jo ta med en klype salt uansett.

Poenget? Det du sier er bare tull. Sjekk en test med en OnePlus. Nei, ikke en ytelsestest, men en faktisk test der de går gjennom apper og gjør vanlige ting på mobilen. Varierende HW er ikke et problem i forhold til ytelse.

 

iOS var ikke bedre optimalisert, men det var bedre kodet i forhold til koding f.eks kompiler som ble brukt osv. Pga en rekke ting kunne du oppleve hakking osv i Android. Derimot er det for lengs fikset og vekke. Og det hadde aldri med optimalisering å gjøre. Om du ser så kjører en Kirin-basert Huawei omtrent likt som en Snapdragon basert OnePlus. Android burde jo være mer optimalisert for Snapdragon, så hvor er den store forskjellen?

 

Det er en populær myte, men det finnes ikke noe som helst til å backe det opp. Det var bare folk som spekulerte og sa noe, siden de ikke visste. Og så repeterer folk det. Uansett hvor mye du sier det derimot blir det ikke sant.

 

Ser du på ytelsestester er det ingenting som slår Apple og optimalisering for browser-benchmarks som Googles Octane. Safari motoren er så optimalisert. Men om du legger en iPhone side om side med en OnePlus og går gjennom nettsider, hvem laster nettsidene først? OnePlus. Så mye for optimalisering. Høy single-core ytelse som passer så bra for javascript i nettlesere. I faktiske tester så gjør OnePlus det i gjennomsnitt raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan tek dokumentere at Apple hadde svake prosessorer før?

 

Jeg har ikke sett noen tester som viser det. Kun myter om at siden iPhone hadde mindre kjerner og lavere frekvens var de liksom tregere. Er tek sine artikler basert på myter?

 

Hvor har dere det fra at Android var tyngre å kjøre? Igjen en myte laget siden folk trodde iPhone var så treg, men den kjørte bra.

 

Og den raskeste SoCen på markedet i dag er Snapdragon 845. Beviselig. Så kanskje tek.no burde slutte å skrive direkte løgner?

 

 

Hei, Android er betydelig tyngre enn Apple sitt iOS. La oss se et ekte eksempel. Ser du hele videoen over, der iPhone SE (smarttelefon fra 2016 med Apple A9 SoC) og Samsung Galaxy S9 (smarttelefon fra 2018 med Snapdragon 845 SoC) konkurrerer om faktisk real world peformance. Om du er interessert i benchmarks kan man se sette på 8:20 i videoen at Apple A9 er bedre på single-core og Snapdragon 845 er bedre på multi-core, samtidig som iPhonen er betydelig raskere enn Samsungen på flere av launch-oppgavene. De nyeste iPhonene

bruker Apple A12 SoC som er betydelig raskere. Fra https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/9/12/17826338/apple-iphone-a12-processor-chip-bionic-specs-speed

 

"While last year’s chip had a two-core Neural Engine, the A12 Bionic bumps that up to eight cores. And while the old Neural Engine could crunch through 600 billion operations per second, the new version can handle 5 trillion operations per second."

Endret av Yggdrasill
  • Liker 2
Lenke til kommentar

17 000,- for den dyreste modellen :o

 

De priser seg jo helt ut av markedet med de myeste generasjonen telefoner. Det er nå apple vil se hvor mange som er villige til å betale hva som helst for iOS plattformen. Jeg for min del syns selv 8000,- er i overkant.

 

Har 7+, men fra nå blir det å krype til android plattformen igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan bevise at Snapdragon 845 er raskere enn A12? Hvordan og i hva? 

 

Er rapportert det, til og med oneplus 6 klarte og kjøre mere apper enn iPhone x i bakgrunnen, iPhone x måtte til og med reastarte mye av appene sine, bakgrunn spill raskere på oneplus 6. Er bare og bruk Google vettu har sikkert det på iPhone også.

Vær forbanna gang kommer dere iPhone fans se på geekbench bla bla, betyr faen ikke 1 drit når den ikke klarer og holde flere apper enn oneplus 6 som koster 5000 kr og noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg sier det igjen. Android er ikke tyngre enn iOS. Det flyter faktisk bedre enn iOS. Alle som kjenner til OnePlus vet det. RAM på iPhone er elendig. Reloader apps stadig vekk så selv om det ikke går på ytelse så i faktisk bruk vil du stadig måtte vente lengre på iPhone fordi den må reloade apps. OnePlus har fortsatt 8GB RAM og Apple har kun kommet med 4GB i sine nyeste mobiler. Dess mer RAM  mobilene får dess mer RAM bruker apps. Det største området OnePlus vinner på derimot er plattformytelse. Og det er ikke bare ren CPU ytelse.Det er spesielt her SD845 skinner. Samt at OnePlus har mye bedre NAND enn iPhone. Med svært høy 4K les/skriv ytelse. Apple har enda ikke UFS 2.1 og kommer sikkert aldri til å få. Og da ligger de bak i ytelse, enkelt og greit.

Du har helt rett i at apple ikke har UFS 2.1 og at de heller aldri vil få det. Apple bruker en kontroller som nakker med NVME protokollen mot den interne SSD´en. Ser du noen pc´er som bruker UFS 2.1 og ikke NVME mot SSD hvis de ikke er så gamle at de bruker SATA? De lagrings benchmarkene jeg har sett rangerer de nye iphonene som bruker denne kontrolleren som langt raskere på intern lagrin en samsung sine telefoner som bruker UFS 2.1.

 

Jeg testet med passmark som er den eneste applikasjonen jeg fant som tester disk speed med android og ios og min note 9 (512GB) fikk:

Read 127Mb/sec

Write 91.4Mb/sec

 

Iphone X (256GB)

Read: 1243Mb/Sec

Write: 424Mb/sec

 

Hvis du vet om noen cross platform benchmark applikasjoner som har en ios og android versjon så har jeg ikke noe problem å teste med den appen isteden for passmark. 

 

Jeg vet ikke så mye om UFS 2.1 men UFS 2.0 ser ut til å være en mye mere komplisert ting enn pci/nvme protokollen https://www.flashmemorysummit.com/English/Collaterals/Proceedings/2015/20150811_S101C_Baram.pdf

Endret av Emigranten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...] Men så er også både teknikken inni og det ytre skallet på disse telefonene noe helt annet enn vi betalte 5–6 tusenlapper for for fire til fem år siden.

Denne blir vel litt tynn? Er naturlig at teknologien går fremover, men det i seg selv pleier ikke å medføre prisdobling på få år. Får bedre pc nå enn jeg fikk for 5 år siden og, men koster ikke det dobbelte av den grunn. Bilen har og fått masse ny teknologi siden sist jeg kjøpte, uten at prisen doblet seg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...