Gå til innhold

Hyundai og Samsung investerer i fremtidens elbilbatteri sammen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desse batteria kjem ikkje berre til å brukast i bilar, dei kjem òg til å starte ein småflyrevolusjon! Her snakkar vi elektriske småfly med minst halve rekkjevidda til eit tilsvarande bensinfly.

 

Fy søren so lei eg er av mixture, manifoldtrykk, bensintrykk, oljetrykk, oljetemperatur, eksostemperatur, forgassarvarme, upålitelege tankmålarar, oljeforbruk, 100LL som ikkje er tilgjengleg og vedlikehald av flymekanikar kvar 50. flytime. Ja, eg mellomlandar gjerne for å lade når eg skal ekstra langt. Vanlegvis skal eg berre fly ein time eller to, og attende nokre timar eller dagar seinare. Straum er det på alle flyplassar, og kostar nesten ingenting samanlikna med 100LL. (100LL er dessutan giftig. LL står for Low Lead, men i realiteten inneheld slik flybensin hundre gonger meir bly enn bilbensin.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men kan batteriene byttes fra lition? Til fastseller uten å bytte utstyret? F.eks lading?

Så disse støtter hurtigladning uten å bli så varme?

 

Hvorfor lager de ikke bilbatterier som 12 volt mye større? For problemet med elbiler er det er vanskelig å bytte batteri mot bensin\diselbiler.

Litium-ion med fast elektrolytt har samme cellespenning som litium ion med flytende elektrolytt, så ja, man kan bytte fra den ene til den andre typen. Parallellkoblede celler bør nok byttes ut samtidig. Man må selvsagt velge celler med samme ytre mål og tilkobling osv.

 

12V bilbatterier er blybatterier. Jeg mener de burde byttes ut med Li-ion i nye biler for å spare plass og vekt. Blybattreiene veier ca 10 ganger mer enn li-ion med samme kapasitet.

 

Elbilprodusentene kombinerer mange batterier i én stor pakke blant annet for at folk ikke skal demontere og tukle med det, men også på grunn av at det gjør servicearbed lettere. Forseglingen beskytter koblinger mot korrosjon og mekanisk skade på en bedre måte enn avtakbare ~20 kg bilbatterier som kan løsnes hver for seg. Kjølesystemet blir nok også mer rasjonelt, kortere og lettere når det gjøres sånn.

 

Endelig øyner jeg muligheten for å få meg elektrisk 30 hester påhengsmotor til en normal pris. (30 hester bensinmotor koster ca 30 000.-. Mens en elektrisk ca 20 hk med batteri koster ca 150 000.-).

Batterier i båter blir fort både tungt og dyrt om man skal ha ok rekkevidde og ok hastighet. Dessuten bør man av sikkerhetsgrunner ha mulighet for etterfylling ute på sjøen. I hybrid kombinasjon med fossilt drivstoff tror jeg det kan bli bra. El for dorging, havneområder, og småturer. Fossilt for høye hastigheter og rekkeviddeforlengelse. Jeg ser for meg en seriehybrid der elmotoren sitter rett på propellen som en slags el-trhuster, mens fossilmotoren sitter innabords lavt og langt bak. Du verden så deilig det hadde vært å dorge lydløst og eksosløst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Endelig øyner jeg muligheten for å få meg elektrisk 30 hester påhengsmotor til en normal pris. (30 hester bensinmotor koster ca 30 000.-. Mens en elektrisk ca 20 hk med batteri koster ca 150 000.-).

Batterier i båter blir fort både tungt og dyrt om man skal ha ok rekkevidde og ok hastighet. Dessuten bør man av sikkerhetsgrunner ha mulighet for etterfylling ute på sjøen. I hybrid kombinasjon med fossilt drivstoff tror jeg det kan bli bra. El for dorging, havneområder, og småturer. Fossilt for høye hastigheter og rekkeviddeforlengelse. Jeg ser for meg en seriehybrid der elmotoren sitter rett på propellen som en slags el-trhuster, mens fossilmotoren sitter innabords lavt og langt bak. Du verden så deilig det hadde vært å dorge lydløst og eksosløst.

 

Jeg leker med tanken på akkurat dette -med å montere 1 eller 2 elmotorer rett på kavitasjonsplaten på utenbords eller hekkaggregat , evt på oppsiden av trimplanene for elektrisk dorgefart... Kommer der fornuftige batterier med tanke på kapasitet,vekt og pris - så er prosjektet snart i boks..

Endret av Christer Fure Nervik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desse batteria kjem ikkje berre til å brukast i bilar, dei kjem òg til å starte ein småflyrevolusjon! Her snakkar vi elektriske småfly med minst halve rekkjevidda til eit tilsvarande bensinfly.

 

Fy søren so lei eg er av mixture, manifoldtrykk, bensintrykk, oljetrykk, oljetemperatur, eksostemperatur, forgassarvarme, upålitelege tankmålarar, oljeforbruk, 100LL som ikkje er tilgjengleg og vedlikehald av flymekanikar kvar 50. flytime. Ja, eg mellomlandar gjerne for å lade når eg skal ekstra langt. Vanlegvis skal eg berre fly ein time eller to, og attende nokre timar eller dagar seinare. Straum er det på alle flyplassar, og kostar nesten ingenting samanlikna med 100LL. (100LL er dessutan giftig. LL står for Low Lead, men i realiteten inneheld slik flybensin hundre gonger meir bly enn bilbensin.)

 

Amen. Det er på tide å avvikle sertifisert og fastfrosset teknologi fra 1930 tallet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litium-ion med fast elektrolytt har samme cellespenning som litium ion med flytende elektrolytt, så ja, man kan bytte fra den ene til den andre typen. Parallellkoblede celler bør nok byttes ut samtidig. Man må selvsagt velge celler med samme ytre mål og tilkobling osv.

 

12V bilbatterier er blybatterier. Jeg mener de burde byttes ut med Li-ion i nye biler for å spare plass og vekt. Blybattreiene veier ca 10 ganger mer enn li-ion med samme kapasitet.

 

Elbilprodusentene kombinerer mange batterier i én stor pakke blant annet for at folk ikke skal demontere og tukle med det, men også på grunn av at det gjør servicearbed lettere. Forseglingen beskytter koblinger mot korrosjon og mekanisk skade på en bedre måte enn avtakbare ~20 kg bilbatterier som kan løsnes hver for seg. Kjølesystemet blir nok også mer rasjonelt, kortere og lettere når det gjøres sånn.

 

 

Bra informasjon med betyr det datachippen i dagens elbiler kan brukes videre? For jeg er enig angående blybatterier og eldre batterier burde være forbudt å produsere videre vertfall når det koster så mye for gammel teknologi hadde man skulle kjøpt blybatteri med 10 kwt hadde det kostet 100 000 kr ergo får man 150 kilowatt til 150 000 kr.

 

Nå finnes det: Lithium MC Batteri 12V - 290 SAE

Men antar slik batteri i en bil ikke hjelper særlig. Like dårlig kapasitet som blybatteri.

 

Men usikker på når kapasiteten økes vil målerne kunne flashes slik at man kan oppgradere batteriet til nyere type og beholde elbilen?

for finnes jo folk som beholder biler i 30 år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det tviler jeg på. De nye batteriene er selges nok bare til bruk i nye produkter.

 

Oppgradering av eldre elbiler vil nok bli en nisje for enkelte verksteder etter hvert, men da blir det nok pakke-oppgraderinger med hele batteriet, all tilhørende elektronikk og styring, samt jobben. Jeg tviler på at det blir et nisjemarked for billige elbiler som Leaf og iMiev da det neppe blir verdt prisen sammenlignet med å kjøpe ny bil. Jeg tror det er sånt man kan forvente for dyre og utbredte elbiler som gamle Tesla Roadster og model S.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppgradering av eldre elbiler vil nok bli en nisje for enkelte verksteder etter hvert, men da blir det nok pakke-oppgraderinger med hele batteriet, all tilhørende elektronikk og styring, samt jobben. Jeg tviler på at det blir et nisjemarked for billige elbiler som Leaf og iMiev da det neppe blir verdt prisen sammenlignet med å kjøpe ny bil. Jeg tror det er sånt man kan forvente for dyre og utbredte elbiler som gamle Tesla Roadster og model S.

 

Forutsatt at ikke bilene ruster eller blir gammeldagse på annen måte, kan det være av interesse å holde de tidligere generasjonene av elbiler gående med ny og forbedret rekkevidde. Rekkevidde har jo vært nøkkelårsak til at folk er skeptiske til overgangen. Men pris på "oppgraderingen" vil være viktig.

Her er nok heller ikke fabrikantene særlig interesserte, da det begrenser nysalg. Samtidig kan det være utfordringer relatert til typegodkjenning/garanti/forsikringer om det ikke gjøres korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forutsatt at ikke bilene ruster eller blir gammeldagse på annen måte, kan det være av interesse å holde de tidligere generasjonene av elbiler gående med ny og forbedret rekkevidde. Rekkevidde har jo vært nøkkelårsak til at folk er skeptiske til overgangen. Men pris på "oppgraderingen" vil være viktig.

Her er nok heller ikke fabrikantene særlig interesserte, da det begrenser nysalg. Samtidig kan det være utfordringer relatert til typegodkjenning/garanti/forsikringer om det ikke gjøres korrekt.

Ja det mener jeg også, tror think bilene hadde de hatt nye batteriet hadde det fint fungert for ungdom eller fattige folk, usikkert om slike biler blir solgt til polen eller afrika. For ikke alle har behov for tesla eller bmw.

Er jo klart bilprodusentene ikke vil ha konkuranse, men det er jo dårlig for miljøet om fulgt brukbare biler blir skrotet.

Men på en annen side biler som blir bulket er ofte ikke lønnsomt å reparere.

Lenke til kommentar

Det er nok "utfordrende" med garanti på en ~10 år gammel bil uansett om den har fått nytt batteri eller ikke. Typegodkjenningen er allerede gjort og 3. parts batteripakker bør ikke ha noen innvirkning på den. Forsikringen har vel ikke noe med saken å gjøre? Produsentene har vel også lite de skulle sagt om man installerer et 3. parts kompatibelt batteri etter garantiens utløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...